TAM - Tanque Argentino Mediano (Argentína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest

Tanque Argentino Mediano​

„TAM”​


Előzmények:​


tam-terv.jpg
A hidegháború első évtizedeiben a harckocsi-exportálás gyakorlatilag a két akkori szuperhatalomra, az Amerikai Egyesült Államokra és a Szovjetunióra korlátozódott (ekkor a négy európai harckocsi-gyártó elsősorban a hazai piacra gyártott, bár idővel javult az arány).

Emiatt a többi országnak az amerikaiaktól vagy a szovjetektől kellett harcjárműveket vásárolnia. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy amíg a két szuperhatalom a számukra fontos országok hadseregének fejlesztésével kiemelten foglalkozott, a számukra stratégiailag értéktelen nemzeteknek nem voltak hajlandóak élvonalbeli technológiát eladni.

Ilyen, a hatalmak számára félreeső ország volt Argentína is, amely - még a II. világháborúból származó - M4-es „Sherman” (Sherman V „Firefly”) típusú harckocsijait kívánta lecserélni. Először az Egyesült Államokhoz fordultak, de ők mindössze 50 db M41 „Walker Bulldog” könnyű harckocsi leszállítását vállalták volna, ezért ez az üzlet kútba esett.

Az Argentin kormány ekkor európai országokhoz fordult és sikerült francia AMX-13-as könnyű harckocsikat vásárolniuk, de úgy ítélték meg, hogy szükségük van egy fő csataharckocsira is, ezért tovább kutattak egy megfelelő típus után. A Sherman-ek váltótípusaként felmerült a francia AMX-30, illetve a német Leopard 1-es is, de egyik megvételéről sem sikerült megegyezni.

Az Argentin Védelmi Minisztérium 1973-ban meg fogalmazta, mit vár el egy, az 1980-as években szolgálatba lépő harckocsitól: tömege ne haladja meg a 30 tonnát, képes legyen 70 km/h-s sebességre, hatótávolsága minimum 500 km legyen, fegyverzetét pedig egy 105 mm-es löveg, két géppuska és egy aknavető alkossa (utóbbit később elhagyták).

Mivel ennek a tömeg-korlátnak egyetlen fő csataharckocsi sem tudott megfelelni (az AMX-30 36-, a Leopard 1 42 tonna), felmerült egy Argentínában fejlesztett és gyártott harckocsi lehetősége.

Még 1973-ban megalakították a Proyecto de Tanque Argentino Mediano-t (spanyol; közepes argentin harckocsi projekt), ám a vállalkozás hiányt szenvedett tapasztalatban. Mivel az országban egyáltalán volt a harckocsi-gyártásban vagy -fejlesztésben jártas cég, ezért több külföldi vállalattal keresték a lehetőséget az együttműködésre. Végül sikerült megállapodni a haditechnikai eszközöket gyártó német Thyssen-Henschel-el, amely már a második világháború alatt is működött.

A németek adták az új harcjármű vázát és a tapasztalatot, az argentinok pedig az (angol) fegyverzetet és a mérnökök felét. Összesen 3 prototípust építettek és két éven át intenzív vizsgálatoknak vetették alá őket (együtt több mint 10000 km-t tettek meg). A gyártást az állami tulajdonú Tanque Argentino Mediano Sociedad del Estado (a továbbiakban TAMSE) cég kezdte meg, a Tanque Argentino Mediano (TAM) páncéloshoz az anyagiakat a kormány biztosította.

Konstrukció:​

A TAM felépítését alapjaiban határozta meg korlátozott tömege - erre azért volt szükség, mert a fejletlen argentin úthálózat, különösen a hidak nem bírták volna el egy fő csataharckocsi 50-60 tonnás tömegét. A harcjármű vázát ezért a német Marder IFV (csapatszállító) adta (ez nem azonos a II. világháborús Marder - Sd.Kfz. 135 - páncélvadásszal).


Az átvett testhez új, háromszemélyes tornyot terveztek (mely hasonlít a Leopard 1 és 2 páncéltornyához). A toronyba a fentebb említett 105 mm-es Royal Ordnance (L7A1-es) löveget és két géppuskát építettek, ezáltal a típus tűzereje felért a nagyobb fő csataharckocsikéhoz.

Természetesen a kategóriájában rendkívül csekélynek számító össztömegnek a védelem látta kárát. Emiatt egyesek szerint a TAM csupán egy könnyű vagy maximum közepes harckocsi, mivel páncélzata 35 mm-ig minden páncéltörő lőszernek ellenáll, de a nagy kaliberű (105-, 120-, 125 mm-es) lövegekének nem. Ez azonban nem teljesen igaz, mivel az elv szerint a típus egy könnyű, kis sziluettű, halk harckocsi nagy tűzerővel és mozgékonysággal, azaz gyakorlatilag egy páncélvadász (ld.: Infanterikanonvagn 91).

tam-emelkedo.jpg


A TAM-ot hazai (argentin) területre tervezték, ahol ellenségeit leginkább lövegével és terepjáró képességével küzdené le (mivel fejlett lézertávmérője és egyéb elektronikai eszközei ellenére vékony páncélzata miatt szemtől-szemben képtelen lenne egy modern MBT leküzdésére).

A könnyű test hátrányos a páncélzat vastagságára nézve, de helyváltoztatásnál előnyt jelent. A 720 lóerős dízelmotornak köszönhetően a rendkívül jó, 23,6 lóerő/tonnás teljesítmény és a lengőkaros felfüggesztés rendkívül nagy mozgékonyságot biztosít terepen és műúton egyaránt (összehasonlításul a gyorsnak számító AMX-30 fajlagos teljesítménye 18,8 lóerő/tonna).

A jó terepjáró képességre szükség is van, tekintettel Argentína változatos domborzati viszonyaira. Az alapjában 500 km-es hatótávolságot két hátsó, egyenként 44 gallonos (kb. 200 literes) kiegészítő tartállyal 900 km lehet növelni (a fogyasztása tehát 100 km-en 120 liter körüli).


Fejlesztések:​


tam-szembol.jpg


A TAM 1983-óta áll szolgálatban és a mai napig ez a típus adja az argentin páncélos erők gerincét, ezért fejlesztése kiemelt kérdés a hadsereg számára. Ennek ellenére a TAM-on közel harminc évig nem indítottak átfogó modernizálási programot.

Az eredeti angol Royal Ordnance L7, 105 mm-es löveg korában világsikernek számított - az angol A41 „Centurion”, az amerikai M1 „Abrams”, a német Leopard 1 és számos további fő csataharckocsi használta. A 2000-es évekre viszont helyét teljesen átvette a 120 és 125 mm-es löveg, mivel az újabb páncélzatok már ellenálltak a korábbi lövegek találatainak.

Az L7A1-es löveget ezért az argentin gyártású FM K.4 Modelo 1L-re cserélték (ez az L7A2 másolata volt). A TAM ezáltal (M735A1-es) páncéltörő nyíllövedékkel egy kilométeren 370 mm-nyi homogén páncéllemez átütésére is képessé vált.

A kisebb argentin fejlesztések mellett a németek létrehoztak egy erőteljesebb exportmodellt, a TH 301-t. Ez gyakorlatilag egy olyan TAM volt, amelyből elhagyták az argentin részegységeket, melyeket nagyobb teljesítményű német alkatrészekre cseréltek. A legnagyobb változtatást az eredetit jóval felülmúló Rheinmetall Rh-105-30 löveg jelentette. Ez a változat nem talált vevőre, ezért a programot törölték.

Mivel Argentína is észlelte a páncélos potenciáljának csökkenését, pályázatot írt ki a TAM-ok feljavítására, melyet az Elbit Systems nyert (az izraeli vállalat a világ egyik legnagyobb védelmi elektronikai beszállítója).

E program részeként többek között kiszerelik a korábbi löveget és egy modern, három tengelyes, giro-stabilizált, 120 mm-es Rheinmetall modellel helyettesítik. A több további módosítást magában foglaló változatnak nincs hivatalos megkülönböztető jelzése (mivel idővel minden példányt erre a szintre kívánnak felhozni). Az első, ilyen módon modernizált TAM 2013 márciusában érkezett meg a csapatokhoz.


Szolgálatban:​

TAM-ot (eddig) egyetlen alkalommal sem vetettek be háborús körülmények között, ezért még nem sikerült a könnyű fő csataharckocsi alkalmasságát sem megerősíteni, sem pedig cáfolni. Ez különösen annak fényében meglepő, hogy gyártása már 1979-ben, három évvel a Falkland-szigetekért vívott (angol-argentin) háború előtt megkezdődött.

Ennek három oka van: a páncélos csak egy évvel az 1982-es Falkland szigeteki háború után lépet szolgálatba (melyben az argentin hadsereg csúfos szenvedett az angoloktól). A háború emellett főként a vízen zajlott, ráadásul a hegyláncokkal csipkézett területen a páncélosokra csekély szerep hárult (az angolok sem tudták kihasználni a helyszínre küldött FV107-es könnyű harckocsijaikat).

tam-varosban.jpg


Az eredeti elképzelések szerint az argentin hadseregnek összesen 512 db TAM-ra volt igénye (ebből 200 harckocsi, a többi VCTP; ld. „Utóélet” bekezdés). Gazdasági és pénzügyi problémák miatt azonban a gyártást már 1983-ban beszüntették - ekkorra még csak 150 db TAM és 100 db VCTP készült el.

Mivel Peru lemondta a megrendelést, a hadsereg további 20 db TAM-hoz és 26db VCTP-hez jutott. A gyártó TAMSE 1991-ben kivonult az üzleti életből s ezzel úgy tűnt, befellegzett a nagyratörő terveknek. 1994-ben viszont az újjáalakult cég 120 db további TAM-ot és VCTP-t gyártott, így a 2. Páncélos Lovassági Dandár végre nyugdíjba küldhette Sherman-jeit.

Bár a TAM-ot soha nem exportálták, Ecuador, Malajzia, Panama és Peru is érdeklődött a típus iránt, sőt, a közel-keletről is érkeztek megkeresések Irán valamint Szaúd-Arábia részéről. Végül különböző okok (pénzügyi problémák, magas ár, megbuktatott rezsim, embargó) miatt minden üzlet kútba esett, ezért az argentin kormány 1995-ben ismételten megszűntette a TAMSE-t.

tam-kep.jpg


A típus Argentínában jelenleg is hadrendben áll és az izraeliek feljavításának köszönhetően valószínűleg még legalább egy évtizedig élvonalbeli szolgálatot fog teljesíteni (elődje is mintegy 50 évig szolgálta a dél-amerikai országot).


 
W

Wilson

Guest

Utóélet:​

Igaz, hogy a TAM mindössze egyetlen országban szolgál és már nem is tervezik exportálni, de a páncélos alapját felhasználva tucatnyi speciális rendeltetésű verzió készült el. Az alábbiakban csak a legfontosabb típusok szerepelnek.

Ezen kívül a TAM alapján készült páncélozott mentőjármű (VCA), tűzvezető jármű (VCCTD), légvédelmi harckocsi 30- vagy 35 mm-es gépágúval (VCDA), rakétás légvédelmi harckocsi Roland 2-es rakétával (VCLM), hídvető harckocsi (VCLP), parancsnoki harckocsi (VCPC), páncélozott felderítő (VCTP) és páncélozott utász-harckocsi (VCRT():


Vehículo de Combate de Artillería de 155 mm „VCA 155” (önjáró löveg):

tam-vca155.jpg


A magyarra fordítva 155 mm-es Harci Tüzér Jármű rövidítésű önjáró löveg egy 41 űrmérethosszú tarackot hordoz. Az eredetinél jóval nagyobb torony és a löveg önsúlya miatt ez a legnehezebb változat (40 tonna) és a leglassabb is egyben (végsebessége úton 55 km/h).


Vehículo de Combate Lanzacohetes „VCLC” (rakétás önjáró löveg):


tam-vclc.jpg


Ennek a módosított tornyú variánsnak a legnagyobb a tűzereje - kisméretá tornya fölött két különálló blokkban 18-18 darab 160 mm-es (izraeli LAR 160-as) rakétát hordozhat (de felszerelhető 350 mm-es rakétákkal is).

Vehículo de Combate Transporte de Mortero „VCTM” (önjáró löveg):

A spanyolul Mozsár Szállító Harci Jármű VCTM egy 120 mm-es (AM-20) löveget hordoz. A 9500 m hatótávolságú löveg percenként 8-12 lövés leadására képes.

Vehículo de Combate Transporte de Personal „VCTP” (páncélozott csapatszállító):

Ez a Személy Szállító Harci Jármű nevű típus a legsikeresebb alváltozat és belőle épült a legtöbb példány. A jármű elsődleges fegyvere a 20 mm-es (Rheinmetall Rh-202) gépágyú, de ezt szükség esetén a katonák saját fegyvereikkel kiegészíthetik.

Képes 12 katona szállítására is (egy jármű általában kilenc katonát és a parancsnokot szállít). A VCTP az egyetlen variáns, mely valódi katonai akcióban vett részt - a horvátországi ENSZ békefenntartó-misszióhoz 17 ilyen csapatszállító csatlakozott.

Műszaki adatok:​

Név: Tanque Argentino Mediano „TAM”

Típus: fő csataharckocsi (MBT)

Fizikai jellemzők:

Tömeg: 30,5 t

Hossz: 6,75 m

Szélesség: 3,25 m

Magasság: 2,42 m

Motor: 750 Le-s (MTU-MB 833 Ka-500, 6 hengeres, 22400 ccm, dízelüzemű)

Legénység: 4 fő

Támadás és védelem:

Elsődleges fegyverzet: 1 db 105 mm-es löveg (FM K.4 Modelo 1L, huzagolt csövű-)

Kiegészítő fegyverzet: 2 db 7,62 mm-es géppuska (FN MAG 60-40, egy-egy párhuzamosított- és légvédelmi-)

Páncélzat: ismeretlen mm

Teljesítmények:

Végsebesség: 75 km/h (úton), 40 km/h (terepen)

Hatótávolság: 500 km (külső póttartályokkal 900 km)



 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 420
113

Utóélet:​

Igaz, hogy a TAM mindössze egyetlen országban szolgál és már nem is tervezik exportálni, de a páncélos alapját felhasználva tucatnyi speciális rendeltetésű verzió készült el. Az alábbiakban csak a legfontosabb típusok szerepelnek.

Ezen kívül a TAM alapján készült páncélozott mentőjármű (VCA), tűzvezető jármű (VCCTD), légvédelmi harckocsi 30- vagy 35 mm-es gépágúval (VCDA), rakétás légvédelmi harckocsi Roland 2-es rakétával (VCLM), hídvető harckocsi (VCLP), parancsnoki harckocsi (VCPC), páncélozott felderítő (VCTP) és páncélozott utász-harckocsi (VCRT():


Vehículo de Combate de Artillería de 155 mm „VCA 155” (önjáró löveg):

tam-vca155.jpg


A magyarra fordítva 155 mm-es Harci Tüzér Jármű rövidítésű önjáró löveg egy 41 űrmérethosszú tarackot hordoz. Az eredetinél jóval nagyobb torony és a löveg önsúlya miatt ez a legnehezebb változat (40 tonna) és a leglassabb is egyben (végsebessége úton 55 km/h).


Vehículo de Combate Lanzacohetes „VCLC” (rakétás önjáró löveg):


tam-vclc.jpg


Ennek a módosított tornyú variánsnak a legnagyobb a tűzereje - kisméretá tornya fölött két különálló blokkban 18-18 darab 160 mm-es (izraeli LAR 160-as) rakétát hordozhat (de felszerelhető 350 mm-es rakétákkal is).

Vehículo de Combate Transporte de Mortero „VCTM” (önjáró löveg):

A spanyolul Mozsár Szállító Harci Jármű VCTM egy 120 mm-es (AM-20) löveget hordoz. A 9500 m hatótávolságú löveg percenként 8-12 lövés leadására képes.

Vehículo de Combate Transporte de Personal „VCTP” (páncélozott csapatszállító):

Ez a Személy Szállító Harci Jármű nevű típus a legsikeresebb alváltozat és belőle épült a legtöbb példány. A jármű elsődleges fegyvere a 20 mm-es (Rheinmetall Rh-202) gépágyú, de ezt szükség esetén a katonák saját fegyvereikkel kiegészíthetik.

Képes 12 katona szállítására is (egy jármű általában kilenc katonát és a parancsnokot szállít). A VCTP az egyetlen variáns, mely valódi katonai akcióban vett részt - a horvátországi ENSZ békefenntartó-misszióhoz 17 ilyen csapatszállító csatlakozott.

Műszaki adatok:​

Név: Tanque Argentino Mediano „TAM”

Típus: fő csataharckocsi (MBT)

Fizikai jellemzők:

Tömeg: 30,5 t

Hossz: 6,75 m

Szélesség: 3,25 m

Magasság: 2,42 m

Motor: 750 Le-s (MTU-MB 833 Ka-500, 6 hengeres, 22400 ccm, dízelüzemű)

Legénység: 4 fő

Támadás és védelem:

Elsődleges fegyverzet: 1 db 105 mm-es löveg (FM K.4 Modelo 1L, huzagolt csövű-)

Kiegészítő fegyverzet: 2 db 7,62 mm-es géppuska (FN MAG 60-40, egy-egy párhuzamosított- és légvédelmi-)

Páncélzat: ismeretlen mm

Teljesítmények:

Végsebesség: 75 km/h (úton), 40 km/h (terepen)

Hatótávolság: 500 km (külső póttartályokkal 900 km)



Mondhatnánk azt is,hogy ez volt az argi Lynx program-csak jelentősebb saját ipari hozzájárulással.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
W

Wilson

Guest
Hoppá azért vannak még történések a TAM háza tájàn :)

Argentína és Izrael folytatja a TAM korszerűsítését​

TAM2C

| 2021. február 11., Csütörtök , 12:0

Argentína és Izrael megállapodtak abban, hogy folytatják a Medium Argentine Tank (TAM) korszerűsítési projektjét - derül ki az argentin izraeli nagykövet, Sergio Urribarri nyilatkozataiból , amelyeket a helyi sajtó "gyűjtött össze".

"Most már megérettek a körülmények arra, hogy újraindítsuk a TAM , az argentin hadsereg zászlóshajója , a fegyveres erők erőforrásainak védelmi portfóliónk által végzett optimalizálása keretében történő modernizálását " - magyarázta Urribarri.

Ezenkívül az argentin diplomata kifejtette, hogy a munkálatok még ebben az évben megkezdődnek, és az első korszerűsített egységeket 2026 -ban szállítják le. „Decemberben megállapodtunk a fizetési rendszerről és meghatároztuk a szállítási tervet. Az év első negyedévében a technikai szempontok újratárgyalása és azoknak a csapatoknak a kijelölésére kerül sor akik ezt a folyamatot végzik ” - mondta Urribarri.

Hasonlóképpen a nagykövet hangsúlyozta, hogy az izraeli kormány biztosította őt arról, hogy a TAM-ket modern technológiával látják el , amelyet a projekt felfüggesztése óta fejlesztettek ki, anélkül, hogy ez az eredeti szerződés értékének növekedését jelentené. Az argentin kormány már 17 millió dollárt folyósított előlegként.

Argentin tank​


A TAM -ok az argentin hadsereg zászlóshajói, amelynek jelenleg hozzávetőleg 230 egysége van. Mindegyiket a 70 -es évek vége és a 90 -es évek eleje között gyártották, amikor a régi Sherman tank flotta korszerűsítése mellett döntöttek. A kormány ekkor tisztában volt a szükséges járműtípussal, és együttműködött a német Thyssen-Henschel konzorciummal a prototípusok kifejlesztése és gyártása során.
A cég felelős volt a mérnökök képzéséért és a szükséges technológiák biztosításáért is, és azért is ,hogy azokat az országban végre lehessen hajtani, amit 1980 -ban a Tamse cég (Tanque Argentino Mediano Sociedad del Estado) létrehozása után sikerült elérni.

A ma működő modellek a VCPC (Combat Vehicle Command Post), a VCTM (Mozsárhordozó / Aknakereső), a VCTP (a német Marderhez nagyon hasonló gyalogsági harci jármű), a VCA (Combat Vehicle of Artillery), VC AMUN (tüzérségi járművek utánpótlására), a VCCDT (Combat Vehicle Fire Direction Center) és a VCLC (több LAR-160 rakétaindítóval).

2010 -ben Argentína megegyezik az Israel Military Industries (IAI), valamint az Elbit és a Tadiran társaságok által létrehozott konzorciummal, hogy ezek közül 74 harckocsit modernizáljanak a 2C verzióra, amely integrálja az izraeli eredetű elektronikus eszközöket, például egy új optikát, amely integrálja a videokamerákat. és infravörös érzékelőket a 360-an fokban a célok nyomon követésére szolgáló rendszert, ezt a prototípust 2013-ra fejlesztették ki.

2016 -ban újabb új verziót mutattak be, az IP -t, amely moduláris térhatású védelmi rendszert tartalmaz, amely lefedi a teljes tornyot, valamint a harckocsi oldalait és elejét is. De ekkor a pénzhiány megakadályozta, hogy ezek a verziók működőképesek legyenek.

 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Azért ez is kontraszt, hogy ezeknek ez van, nem is T-72, aztán szépen a mai napig foglalkoznak vele és fejlesztik.

Sokan meg fognak haragudni rám ezért, de mert nekik ez az MBT-jük. A fő csata harckocsijuk. A románoknak meg a TR-85, ők meg azt fejlesztik. Mind a két nép ha kapna ugyan annyi darabszámú Leo2A8-at, akkor csak azzal foglalkozna.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
Sokan meg fognak haragudni rám ezért, de mert nekik ez az MBT-jük. A fő csata harckocsijuk. A románoknak meg a TR-85, ők meg azt fejlesztik. Mind a két nép ha kapna ugyan annyi darabszámú Leo2A8-at, akkor csak azzal foglalkozna.
Nekünk mikor csak T-72 volt nem sikerült ennyit foglalkozni vele. Ugyanakkor ha az argentinoknak adnál A8-at, szerintem akkor is fenntartanák ezt, joggal és okosan.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 040
14 043
113
Sokan meg fognak haragudni rám ezért, de mert nekik ez az MBT-jük. A fő csata harckocsijuk. A románoknak meg a TR-85, ők meg azt fejlesztik. Mind a két nép ha kapna ugyan annyi darabszámú Leo2A8-at, akkor csak azzal foglalkozna.

Az egyik nép politikusai piac-kutatnak és "vetítenek" évi 150 média-milliárd HUF-ból, a másik nép politikusai karbantartanak és modernizálnak.

Másra haragszom! ...a elszalasztott évtized nemzeti "mozi-gépészére"!

.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Ugyanakkor ha az argentinoknak adnál A8-at, szerintem akkor is fenntartanák ezt, joggal és okosan.

Szerintem meg nem. Fent sem tudnák tartani a Leo2A8 flottát, de megpróbálnák, miközben a TAM-ok bontóba kerülnének vagy egy nagyon emberileg együtt érzünk veletek frontra.
Még mindig jobban jönnének ki vele, hiszen háború esetén még így is csak az alkatrészt kell valahogy beszerezniük a flotta lerohadt részébe.

Mivel ezek a vélemények, hogy szerinted mit csinálnának meg szerintem mit csinálnának, teljesen irreleváns, ezért nincs is értelme folytatni. Engem ugyan úgy nem fogsz meggyőzni arról, hogy ők boldogan vetnének ki plusz adót azért, hogy a modern MBT mellett az összehasonlíthatatlanul gyengébb TAM-okat is üzemeltessék, modernizálják, ahogy én sem foglak téged meggyőzni arról, hogy nincs igazad.

Ha egyszer sikerülne, akkor rájönnél, hogy miért ültetik a bokorugrók egy részét szinte mindenhol APC-re és nem csökkentik a gyalogság létszámát egészen addig, amíg mindenki segge alatt a legjobb IFV meg MBT-k vannak. Pedig abban igazad van, hogy 1 vs 1-ben egy CV90 kenterbe verni a legtöbb kerekest.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 420
113
Argentinaban nem eppen idealis a 70 tonnas Leo2A8.Tulbdraga,tul kultsegrs fenttartani, túl nehéz mozgatni, túl nehéz a hidakhoz,tul karbantartas igenyes-es meg ráadásul feledleges is.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
Szerintem meg nem. Fent sem tudnák tartani a Leo2A8 flottát, de megpróbálnák, miközben a TAM-ok bontóba kerülnének vagy egy nagyon emberileg együtt érzünk veletek frontra.
Még mindig jobban jönnének ki vele, hiszen háború esetén még így is csak az alkatrészt kell valahogy beszerezniük a flotta lerohadt részébe.

Mivel ezek a vélemények, hogy szerinted mit csinálnának meg szerintem mit csinálnának, teljesen irreleváns, ezért nincs is értelme folytatni. Engem ugyan úgy nem fogsz meggyőzni arról, hogy ők boldogan vetnének ki plusz adót azért, hogy a modern MBT mellett az összehasonlíthatatlanul gyengébb TAM-okat is üzemeltessék, modernizálják, ahogy én sem foglak téged meggyőzni arról, hogy nincs igazad.

Ha egyszer sikerülne, akkor rájönnél, hogy miért ültetik a bokorugrók egy részét szinte mindenhol APC-re és nem csökkentik a gyalogság létszámát egészen addig, amíg mindenki segge alatt a legjobb IFV meg MBT-k vannak. Pedig abban igazad van, hogy 1 vs 1-ben egy CV90 kenterbe verni a legtöbb kerekest.
A TAMSE gyár már lényegében 30 éve tetszhalott, mert ugyan bezárt, de időnként raktak benne össze az ott rohadó dolgokból tankokat. Szóval a technológiája akárhogy is, de megvan nekik. Gondolom ezt megérted, hogy van stratégiai jelentősége. Persze modern belevalójuk nincsen de az alap gyártástechnológia a kezükben van és az a helyzet, hogy az eddig lefuttatott 3 eredménytelen tender után egy negyedikben mégsem új harckocsit vesznek, hanem ezekből modernizálnak Izrael közreműködésével na nem mindet, de 74 + opcionális 30 darabot. Új tűzvezetőrendszert kap, digitális ballisztikai számítógépet, COAPS panorámaperiszkópot, HK képességgel, hőkamerákat. C2 rendszert, ebbe integráltan járműdiagnosztikai eszközöket is. A csőre hőkiegyenlítő burkolatot. Új lőszereket, LAHAT páncéltörő rakétaindítási képességet. Stabilizátorokkal szerelik fel. Kap egy APU-t az álló energiaellátáshoz. A sofőr 360˛-os kamerarendszert. Ahogy látom nem vesznek Leopardot. Sem. Mert fontos nekik az a 30 tonna eltérés, meg az, hogy a páncélozott eszközeik jelentős része ezen alapul és azért ebből fakadóan az üzemeltetés és karbantartás továbbra is javarészt az eddigieket igényli.

Mikor vetettem fel a CV90 vs kerekes bármicsoda kérdéskört? Ja, soha, te tetted most. Mikor fogod fel az általam vázoltakat ahelyett, hogy:

"Ha egyszer sikerülne, akkor rájönnél, hogy miért ültetik a bokorugrók egy részét szinte mindenhol APC-re és nem csökkentik a gyalogság létszámát egészen addig, amíg mindenki segge alatt a legjobb IFV meg MBT-k vannak."
? o_O
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
A TAMSE gyár már lényegében 30 éve tetszhalott, mert ugyan bezárt, de időnként raktak benne össze az ott rohadó dolgokból tankokat. Szóval a technológiája akárhogy is, de megvan nekik. Gondolom ezt megérted, hogy van stratégiai jelentősége. Persze modern belevalójuk nincsen de az alap gyártástechnológia a kezükben van és az a helyzet, hogy az eddig lefuttatott 3 eredménytelen tender után egy negyedikben mégsem új harckocsit vesznek, hanem ezekből modernizálnak Izrael közreműködésével na nem mindet, de 74 + opcionális 30 darabot. Új tűzvezetőrendszert kap, digitális ballisztikai számítógépet, COAPS panorámaperiszkópot, HK képességgel, hőkamerákat. C2 rendszert, ebbe integráltan járműdiagnosztikai eszközöket is. A csőre hőkiegyenlítő burkolatot. Új lőszereket, LAHAT páncéltörő rakétaindítási képességet. Stabilizátorokkal szerelik fel. Kap egy APU-t az álló energiaellátáshoz. A sofőr 360˛-os kamerarendszert. Ahogy látom nem vesznek Leopardot. Sem. Mert fontos nekik az a 30 tonna eltérés, meg az, hogy a páncélozott eszközeik jelentős része ezen alapul és azért ebből fakadóan az üzemeltetés és karbantartás továbbra is javarészt az eddigieket igényli.

Mikor vetettem fel a CV90 vs kerekes bármicsoda kérdéskört? Ja, soha, te tetted most. Mikor fogod fel az általam vázoltakat ahelyett, hogy:


? o_O

Akkor nézzük, miről is beszélünk!

Nekem az volt az eredeti állításom, hogy nem szerelmesek a TAM-ba, ez nekik csak gazdasági kényszerűség; ha kapnának ugyan annyi Leo2-t, a TAM-ok mennének a bontóba.
Nagyjából most a rád jellemző nagy hévvel és okos kifejtéssel leírod, hogy igen, ez így van. Csak te futottál egy kört még azzal, hogy nem, nem így van, majd beláttad, úgy látom, hogy de igen.

Ez nem nagy felismerés. A világon egyetlen hadsereg sincs, aki ha kapna csúcstechnológiát kényszermegoldás helyett, akkor azt mondaná, hogy nem, mi a rólunk elnevezett fegyverhez ragaszkodunk és azzal megyünk a csatamezőre, ha kicsi is, ha sárga is... Megpróbálnák fenntartani és egy kézmozdulattal dobnák a kukába a TAM-okkal együtt a súlykorlátozás iránti aggályaikat. (Ahogy az első Leo2-k fogadásánál Orbán Viktor is megemlítette egy mondatban, hogy lehetnek gondok a hidak terhelhetőségével, de ezt majd átgondoljuk és valamit kitalálunk.)
Egyetértek Negannal abban, hogy nekik legalább annyi gondot okozna egy ilyen ajándék, mint amennyi előnyt egy hirtelen kirobbanó háborúban adna.

Ha az utolsó megjegyzésemet nem értetted, akkor a hiba az Ön készülékében van.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
Akkor nézzük, miről is beszélünk!

Nekem az volt az eredeti állításom, hogy nem szerelmesek a TAM-ba, ez nekik csak gazdasági kényszerűség; ha kapnának ugyan annyi Leo2-t, a TAM-ok mennének a bontóba.
Nagyjából most a rád jellemző nagy hévvel és okos kifejtéssel leírod, hogy igen, ez így van. Csak te futottál egy kört még azzal, hogy nem, nem így van, majd beláttad, úgy látom, hogy de igen.

Ez nem nagy felismerés. A világon egyetlen hadsereg sincs, aki ha kapna csúcstechnológiát kényszermegoldás helyett, akkor azt mondaná, hogy nem, mi a rólunk elnevezett fegyverhez ragaszkodunk és azzal megyünk a csatamezőre, ha kicsi is, ha sárga is... Megpróbálnák fenntartani és egy kézmozdulattal dobnák a kukába a TAM-okkal együtt a súlykorlátozás iránti aggályaikat. (Ahogy az első Leo2-k fogadásánál Orbán Viktor is megemlítette egy mondatban, hogy lehetnek gondok a hidak terhelhetőségével, de ezt majd átgondoljuk és valamit kitalálunk.)
Egyetértek Negannal abban, hogy nekik legalább annyi gondot okozna egy ilyen ajándék, mint amennyi előnyt egy hirtelen kirobbanó háborúban adna.

Ha az utolsó megjegyzésemet nem értetted, akkor a hiba az Ön készülékében van.
Tehàt nem értetted meg, hogy a gyàrtàs képessége a kezükben van a fôelemek szintjén. Ez azt jelenti, hogyha megkapjàk a hipotetikus Leopardot, aztàn beleàllnak a Falkland 2.0-ba amibe bele fognak mert nem éri meg a Leopard a lemondàst, akkor az amivel szàmolhatnak, az a TAM és a rajta kialakított IFV, SPG, ARV, mert a Leopard onnantól kezdve dràfa holtsúly lenne tàmogatàs nélkül. Amennyit ràköltenek most 74+30 TAM-ra, abból vehettek volna fele ennyi valamilyen Leopardot, mégsem tették. Ha kapnànak, gondolom ez alapjàn örülnének neki, aztàn vennék àt a modernizàlt, korszerû TAM zàszlóaljakat ugyanúgy. Persze komoly értelmet feltételezek róluk ehhez, lehet ebben tévedek.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Amennyit ràköltenek most 74+30 TAM-ra, abból vehettek volna fele ennyi valamilyen Leopardot, mégsem tették.

Megint az van, hogy nem arról beszélsz, amire állítólag válaszolsz. Megint azt hajtogatod, hogy eddig sem volt pénzük venni, ez után sem lesz. Ami önmagában igaz.
Még egyszer. Nálam a hipotetikus felvetésben az volt, hogy ha kapnak ajándékba Leo2-ket ugyan annyi darabszámban, mint amennyi TAM-juk most van, akkor a híres saját terméküket elfelejtenék.

Csak néhány példa:

Még 2 évvel ezelőtt is vitatkoztak velem, mikor azt állítottam, hogy Ukrajna középtávon "gázturbinás" típusra fogja lecserélni a tank flottáját. Fel volt mindenki háborodva, hogy értsem meg, hogy nekik a T-64 a saját típusuk és hülyék lennének elengedni. Aztán kapnak 30 Abramset, oké, amit nem láttam én sem jönni, hogy 1-2 zl Leo2-t és... jééé, hát tényleg elfelejtették, hogy nekik fontos a saját típus.

A cseh hadipar igen jelentős szerepet vállalt az izraeli-arab háborúkban, hogy felfegyverezze a szovjetek szövetségeseit. Vagy 2 évtizeddel ezelőtt modernizálták a saját flottájukat. És tavaly sokkal többet tettek a cseh és lengyel fegyverkovácsok Határvidék hk-kal ellátásáért, mint a németek vagy amerikaiak.
És mi történt? Kaptak ajándékba egy Leo2A4 kiképző századot és már mindenki fixen beszél arról, hogy a hazai termék el lesz engedve, mert elavult és várják a Leo2A8 vásárlás lehetőségét.
Megkérnélek, hogy a keleti szlávoknak ne adj tanácsot, mert annál okosabbnak tartalak, kár beléjük az érték; de a NATO szövetségeseinket támogasd a tanácsaiddal, hogy a cseheknek és a románoknak rá kell jönniük politikai vezetők szintjén, hogy nekik sokkal jobb az, ha a saját (TAM-nál messze jobb) típusnál maradnak és nem tárgyalnak idegenekkel.

Azzal, hogy egy német termékhez integrálnak egy halom zsidó cuccot, semmivel sem lesznek kevésbé kiszolgáltatottak a latinok. A TAM a modernizáció során jobban használható lesz. Ennyi történt összesen. Továbbra is azt állítom, ha az égből leesne ugyan annyi zl Leo2, mint amennyi TAM-juk nekik most van, egy pillanat alatt elfelejtenék.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz