Olvasgatom a híreket arról, hogy megszakította a Disney a kapcsolatait Gina Caranoval. Egy szempontot nem nagyon olvastam eddig, pedig szerintem érdekes etikai pluszt ad a dologhoz. Ez pedig az, hogy a Disney azért válik meg Gina Caranotol, amiért odavette.
Amikor tizenéve elkezdődött a CSI helyszínelők, akkor jól látható volt, hogy igazítottak három sorozatot, három markánsan eltérő piachoz. A nyugati partit nem tették Los Angelesbe, mert akkor muszáj lett volna a gettóval foglalkozni, és nem tették San Franciscoba vagy Seattle-be, mert akkor foglalkozni kellett volna a kínaiakkal, és/vagy a piac nagy részénél jelentősen liberálisabb városi közeggel. Ez utóbbit persze beletették a keleti-parti mutációba, és csináltak egy délit is, obligát gunporn jelenetekkel és puritán erkölcsök szerint élő szereplőkkel.
Ha nem is látszik ki ennyire a dolgok váza minden sorozatnál, pontosan lehet tudni, hogy melyik szereplő miért van egy produkcióban. Az obligát fekete, kínai, meleg szereplőt a diverzitás megjelenítése iránti új igény diktálja, és hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy csak ezeket a szereplőket válogatták be bőrük színe vagy nemi irányultságuk okán, mindenki más a két szép szeme és a tehetsége miatt szerepel.
Pedig nem. Az MMA harcosok és pankrátorok megjelenése a filmekben ugyanígy piaci okokból van, miattuk nézi meg a republikánus vidéki amerikai.
Ez nagyon profi mérlegelést igényel forgatókönyvírói és szereplőválogatási szempontból.
A szereplőválogatásnál pontosan tudják, hogy Carano személyében nem egy Emma Watsont vagy Natalie Portmant szerződtetnek. Ezt nem az újságban olvasták, hanem amikor eldöntötték, hogy beveszik egy nagy költségvetésű produkcióba, biztos vagyok benne, hogy elvégezték a due diligence munkát. Csekkolták, hogy volt-e drogbotránya, összefeküdt-e gimis korában a fizikatanárral, fizet-e rendesen adót, van-e fegyvertartási engedélye, gyorshajtása, zabigyereke és lúdtalpa.
Ekkor nyilván látták, hogy megveszekedett Trumpista. (gondolom a casting valamikor 2017-18-ban zajlott). Nyilván valaki elolvasta a tweetjeit, és nyilván a due diligence anyagban ott van, hogy Carano a vidéki republikánusok tipikus kreténségeit osztogatja az összes közösségi felületen. Nyilván látták azt is, hogy egyébként nem túl cizellált elme.
Ekkor valaki a Disney-nél úgy döntött, hogy well, azok a nézők is léteznek, és miközben a Star Wars filmek első meleg csókján is túl voltak, ezt a közönséget se kellene elhagyni. Kapóra jön egy "vidéken" (értsd: nem a partvidéki nagyvárosokban) felnőtt, volt MMA-s csaj, aki ráadásul pont az a kicsit erőteljesebb, mellben erős nő, aki megfelel a középnyugati fehér szépségideálnak.
Kockáztattak, pontosan tudták, hogy benne van a pakliban, hogy majd egyszer kommentel valamit, amire rá fognak ugrani a másik oldalról. Azt nyilván nem kalkulálták be, hogy az amerikai széljobb betör a Capitolium épületébe és hogy a választási kampány jobban megosztja Amerikát mint jó ideje bármi. Valószínű ennyire elvadult közhangulattal nem számoltak.
Ugyanakkor ott volt a nyakukon az a színésznő, akit pont azért vettek oda, hogy a Trump-szavazó is nézze a cuki Baby Yoda (zenéjét szerezte: Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij, vö. Baby Yoda kunyhója. Köszönöm a figyelmet.) sorozatot.
Meg persze egy csomó cancel culture tweet, poszt és komment.
Majd a Disney fogja magát és egy zuhanyzás közben meglepett idős zongoratanárnő indignált sikolyával rácsodálkozik, hogy dehát kérem ez a nőszemély egy Parler-QAnon széljobber trumpista! Ezt mi eddig nem is vettük észre, de természetesen most, hogy néhány tweetből ezt megtudtuk, sietve kiírjuk a sorozatból.
Közben meg többek között itt a Múzsán is olvasom, hogy hát ugye a Disneynél nem kötelező színésznőnek lenni, meg hogy magának köszönheti, stb.
Igen, magának köszönheti. Ha csöpp esze van, nem emeli fel a Holokauszt során meglincselt, megerőszakolt, elhurcolt, elgázosított és még ki tudja hányféle módon megölt zsidók szenvedéseihez azt, ami most az amerikai széljobbereket éri. Ez egy nagyon rossz összehasonlítás, bár továbbra is tartom azt, hogy ez nem a Holokauszt lekicsinylése, hanem a saját "szenvedések" érdemtelen felnagyítása. Ha gondolkodik kicsit, akkor talán nem ír ki ilyet.
De azon is érdemes lenne gondolkodni, hogy miért nem intéződött ez el egy elnézéskéréssel? Nem arról van szó egészen véletlenül, hogy a Disney szerződtetett egy színészt jobbos nézetei miatt a Trump-hullám tetején, és most, amikor a színész a Trump-hullám alján már nem annyira szükséges, akkor gyorsan megszabadulnak tőle, kinézve egy olyan insta-posztot, amely a korábbi tweetjeihez képest még egész elviselhető? Hiszen így a Disney most a politikai korrektség bajnoka, és senki nem kérdezi meg tőlük, hogy ugyan mondják már meg, hogy nem látták ezt már akkor amikor szerződtették.
Dehogynem látták. Viszont a dolog működik, hiszen rengetegen elhiszik, hogy a Disneyt ebben az ügyben az eszme vezette és nem a hideg üzleti számítás.