Erre a kérdésre találtam egy remek válaszcsomagot Byung-Chul Han: Pszichopolitika című esszégyűjteményében.
A faszi azt fejtegeti, hogy a big tech az egyéni szabadságunkat értékesíti, abból csinál üzletet. Szépen levezeti a miérteket és hogyanokat, és elég világossá válik, hogy miért óriási biznisz a woke, az identitás és a többi.
Végletesen leegyszerűsítve arról (is) van szó, hogy az egyéni vélemények kifejtése, hangoztatása, ütköztetése az üzlet egyik motorja, ezért a big tech abban érdekelt, hogy mindenki szabadnak érezze magát, és megosztó témákon pörögjön: állást foglaljon, vitázzon, gyűlölködjön, lájkoljon, megosszon stb. Ehhez markáns, érzelemfűtötte csoportok kellenek.
Tehát nem azért támogatja a kapitalizmus a woke-idiótákat, mert szereti őket, hanem mert elég markánsak ahhoz, hogy heves reakciókat váltsanak ki, ami pörgeti a bizniszt.
A hatalmi logika pont fordított, mint ahogy gondoljuk: nem az a cél, hogy mindenki ugyanazt szajkózza (mint a nácik, komcsik, 1984, Szép új világ stb esetén), hanem épphogy mindenki mondhatja a maga igazságát, minél vadabbul, annál jobb.
Okos könyv, mindenkinek ajánlom!
Pszichopolitika
Hát nem igazán látom, hogy annyira akarnák, hogy szabadnak érezze magát bárki, aki nem a woke szektával van. Akkor kevésbé cenzúráznának.