Társadalmi folyamatok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Mert? Lövésed sincs milyen vagyok a való életben.
Az, hogy az itteni egyes IQNUKU és propi hintő emberekkel milyen vagyok, az nem referencia semmire.
Pár hónapja a cégnél tartottam egy előadást, hogy egy adott rendszer méretezési alapja és modellje miért és hogyan készült.
Valaki meg azt kérdezte, hogy van-e mérnök tanári végzettségem. Mert neki az jött le, hogy van. :)
Na erről ennyit...

De akkor azt nem értem, hogy egyes emberek itteni kommentje alapján miért nem ajánlottad neki, hogy se emberek közé ne menjenek, de semmiben ne nyilvánítsanak véleményt, mert látszik, hogy kb. hol vannak agyilag.
Egy propi hintő vagy, és még észre se veszed. A milyen vagy, ki vagy is te részre meg az egyik Markos-Nádasban van egy mondat ...
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 415
36 426
113
Gondolom nálatok is van olyan ami "büfészak" mint a kandón az automatika kar épületvillamosság szakirány, és van nehéz energetika kar hálózatok szakirány (nem haza beszélek, de kandón ez a legnehezebb szerintem)

Amikor én jártam oda anno, még nem voltak ilyenek. Akkor automatika, villamos hajtás szakirány volt az, ahová legkevesebben vágytak önként, de tanulmányi eredmény alapján lehetett választani, ez volt a legnépszerűtlenebb. Épületvillamosságot oktatni fősulin mint fő szakirány? :eek:
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Ramzana

Well-Known Member
2021. október 22.
5 763
32 298
113
Hát ennél nagyobb faszságot keresve se mondhattál volna.
De értem én, te senki vagy Shakespearehez képst, akkor hogyan mersz egy sort is gépelni?
Tehát ez vicces, egyiknek lehet mocskos szája....
... mert
... mert

Mert csak...
Meg értem én, hogy a NER seggés nyalja és annak faszát szopja.
Akkor teljesen rendben.

Ezek szerint egy 18 éves nem mondhat és tehet semmit, csak mert fiatal.
Kemény vagy öcsi.
Arra céloztam, h első benyomás egy van, és ezt az egyet a csaj elkúrta. Nem kicsit, nagyon.

Amúgy mondhat, amit akar. Nem vonták büntetőeljárás alá, mint anno Loppert Dánielt.
 

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Arra céloztam, h első benyomás egy van, és ezt az egyet a csaj elkúrta. Nem kicsit, nagyon.

Amúgy mondhat, amit akar. Nem vonták büntetőeljárás alá, mint anno Loppert Dánielt.
Loppert mintha nem lett volna mocskos szájú, de azért ami tett, azért megjutalmazták később 2010 után, rakat helyen volt "elismert munkaerő" ...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Ramzana

Well-Known Member
2021. október 22.
5 763
32 298
113
Loppert mintha nem lett volna mocskos szájú, de azért ami tett, azért megjutalmazták később 2010 után, rakat helyen volt "elismert munkaerő" ...
Nem, csak h szabad-e ma tüntetni. Érdekes, amikor egy 18 éves diákot a véleménye miatt büntetőeljárás alá vontak, akkor nem sipítozott se Taváris Tavares, se a hogy hívták azt a szőke tyúkot?
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 871
32 466
113
Ne tekintsd háttérhatalomnak, inkább tekintsd háttérben meglévő hatalmi erőnek. Az a bizonyos láthatatlan kéz munkája ez - ahogy te is írod - de a maga felsőbbrendűnek, sikeresnek és hatékonynak vélt és megélt szabályai által vezérelve. Így mindenképp van benne belső szándékosság, csak előrelátás nincs.


Gondolkozz egy könyvelő és egy bróker fejével. Az, hogy valami fizikailag szar, a hatvanas évek végén eldöntötte, hogy ki megy a Holdra és ki nem. Ma nem dönt el semmit, mert minden a könyvelésen múlik. Akkor is siker lesz, ha amúgy a termék szar. Minden a kommunkáció és a marketing. A nyolcvanas években a Merecedes Benz egy mérnöki cég volt. A brand volt maga a technikai színvonal. A kétezres évek elejére már megesett, hogy az embléma adta el azt, ami már idő előtt lerohadt, gagyi alkatrészekből lett olcsón összerakva, de - megintcsak az embléma miatt - drágán legyártva. Profitmaximalizálás.

Nem dolgozom egyszerre három helyen, de igen, ezek az emberek még ott dolgoznak. A rendszer elbírja. Miért? Te nem vetted észre, hogy a technika világában micsoda helybenjárás megy már három évtizede? Nincs szükség ikonikus dolgokra. A gyorsan realizálható profit az alacsony rizikójú középszerűségre utazik, csak a brand az, ami a dicső régmúlt csillogására épít.
Ez a piaci szükségszerűség. A sugárhajtású közforgalmú repülés első két évtizedében eljutottak a Concore-ig és mellette addig a szubszonikus kialakításig (B737), ami azóta is minden dizájn alapja. 35 fokos szárnynyilazás, szárnyakon elhelyezett hajtóművek. Azota csak ez evolválódik, egyszerre csak minimális változtatásokkal.
A harcászati repülésben napjainkban egy program legalább negyedszázadnyi idő alatt jut el a kifejlesztés kezdetétől a normál ütemű szériagyártásig. Úgy, hogy 70 százalékban már meglévő megoldásokat alkalmaz. Nincs új a nap alatt, de ennyi idő alatt már mindenki csak egy kicsit kell, hogy hozzátegyen, ami így nem követel meg nagy és komplex műszaki tudást és mérnöki kreativitást.


Igen a kérdés jogos. Mert az oktatás - hasonlóan az egyészségügyhöz - költségvetési ágazat, profitot nem termel.
A kapitalizmus nagy hibája, hogy ha valamiben nincs közvetlen nyereség, az nem érdemli meg a közvetlen befektetést sem. A forráshiányos állam nagy problémája, hogy kapitalizálódik, óhatatlanul is elkezd üzleti alapra helyezni mindent, azt is amit nem lehet. Ilyen az oktatás és az egészségügy.
Közismert problémája a kapitalizmusnak a pénz számszerűsítő hatása. Ahol megjeleni a pénz, ott a tényezők elkezdenek számokká degradálódni.
Mennyit keres egy tanár? És azért hány órát tanít? Elég órát tanít egy tanár? Hány diákja van? Elég diákja van? Elég diákja kapott elégséges osztályzatot?

De nincs ez máshol se. Nálunk is komoly gond volt azzal, hogy a mérnöki munkát metric-elni kezdték. Elég ügyet oldott meg a mérnök? Nem? Akkor oldjon meg több problémát, kevesebb idő alatt. Az költséghatékony. Magyarán a több probléma a költséghatékonyság fokmérője, nem az, hogy egy jó mérnök alapvetően a nulla probléma felé igyekszik fejleszteni a dolgokat. Egy ideális világban a mérnök önfelszámoló módon kell, hogy fejlessze a folyamatokat.
Nekem korábban jópár olyan vitám volt a mérnökségnél, ahol azért hurrogtak le a kollégák, hogy nehogy meg akarjam oldani azt a problémát, ami nekünk, mérnököknek munkát ad. Ha egy karbantartási utasítás tényleg jól van dokumentálva és a benne levő alkatrészek tényleg valósak és relevánsak, akkor felszámolom saját magunkat. "Mi a rendszer tökéletlenségéből élünk"

Hogy mit tanítson a tanár?
Szemléletmódot? Érdeklődést? Igényt a tudásra? Nyitást a világbeli folyamatokra és kritikai érzéket?
Az biztos, hogy lényegesen kevesebb részletre és információ tömegre van szükség és sokkal inkább az egészséges kíváncsiságra és különféle folyamatok megértése iránti igény kialakítására kellene helyezni a hangsúlyt.
Ahogy molnibalage írta, azt kellene tanítani, hogy a minket körülvevő dolgok és folyamatok hogyan keletkeznek.

Idáig volt kétféle módszer. A klasszikus poroszos metódus a jókora lexikális tudás beleverése a diákba, aki fegyelmezetten tanul, és ha számonkérik felel. Egyértelmű, hogy ez nem a releváns és praktikus tudásanyag elsajátítsáról szól, hanem sokkal inkább a társadalmi rendre és belső fegyelemre készíti fel a fiatal nemzedéket.
Az úgynevezett angolszász oktatás nem a nyers tudástömeget adja át és kéri számon, ezáltal élve (és nem egyszer visszaélve) a fegyelmezés jogával, hanem jóval liberálisabban, csak a tudásnyag megkereshetőségét tanítja. Klasszikus értelmeben, nem a halat adják oda, csak megtanítanak horgászni.
Mára ebből alakult ki a mai, a fogyasztói szemlélettel szépen összeegyeztethető "oktatás", azaz megmutatják (de nem tanítják) a tananyag, mint termék fogyasztásának módját, amire te - mint fogyasztó - a kvázi élethosszig tartó hitelspirál első állomásaként, a diákhitel ellenében tehetsz szert. És ezzel már kvalifikálod is magad, ami később az egész fogyasztói életedre kihatással lesz. Hiszen az iskolád, a tanulmányaid determinálják a munkalehetőségeidet és így a további felvehető hiteleidet. Amelyekből az otthonod, az autód meg úgy az egész egzisztenciád függ.

A harmadik mód lenne talán az egyetlen kiút mindabból, ami most minket körülvesz és amit molnibalage fentebb a kapitalizmus önfelfaló hülyeségeként determinált.
Az oktatásnak nem a munka és a piac elvárásainak kell megfelelnie és nem aszerint kell működnie, hogy az kapitalista szempontból mennyire költséghatékony.
Ha az állam tényleg akar valamit kezdeni az oktatás valódi minőségével és tényleg javítani akarja az eljövő generációk szellemi színvonalát, akkor gondolkodni és érdeklődni kellene megtanítani a diákokat. A fiatal diákévek bevésődési időszaka alatt kialakított tudásszomj az, amire tényleg hosszútávon lehet építeni. Ehhez annyira vissza kellene nyirbálni a tananyagot, hogy az tényleg inkább szolgálja a kíváncsiságot, semmint felesleges túlnyomásként okozzon már idő előtt kiégést.
Nyilván ehhez egy stabil és állandósult politikia klíma is kell, de legalább egy egységes társadalmi konszenzus, ami békén hagyja az oktatás ügyét.
Mert azt már láttuk, hogy az oktatás ideális csatatere a politikának, ami - az izoláció teljes hiánya miatt - négyévente újradefiniálódik.
Nem a politikai turbulenciával van a gond, hiszen az a demokrácia sajátossága, hanem azzal, hogy az oktatás, az egészségügyhöz hasonlóan nincs ezektől elkülönítve.
Lássuk be, egy tisztán csak gondolkodásra nevelő pedagógia politikilag semleges lehetne. Önmagában.
De pont ez a veszte, hiszen a gondolkodó és kritikus generációkat kinevelő rendszer nettó ellensége az ostoba fogyasztásnak és az üres, demagóg politikai lózungok világának.

Úgyhogy nem nagyon látok esélyt a gondolkodni megtanító oktatás eljövetelének. Eleve azt se látom, hogy ki taníthatná meg a gondolkodást?
Én egyre inkább azt tapasztalom, meg aktív koromban még jobban érzékeltem, hogy igazából nem a tananyag a gond, sem a módszertan, illetve nem az a legnagyobb gond; hanem az emberré nevelés hiányzik. Sőt, Emberré nevelés. Nem csak, vagy nem feltétlen az iskola részéről, hanem a család, meg a társadalom részéről.
Ha ez az alap megvan, erre lehet szaktudást építeni, de még nincs, addig pedig nem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Én egyre inkább azt tapasztalom, meg aktív koromban még jobban érzékeltem, hogy igazából nem a tananyag a gond, sem a módszertan, illetve nem az a legnagyobb gond; hanem az emberré nevelés hiányzik. Sőt, Emberré nevelés. Nem csak, vagy nem feltétlen az iskola részéről, hanem a család, meg a társadalom részéről.
Ha ez az alap megvan, erre lehet szaktudást építeni, de még nincs, addig pedig nem.
És itt tartunk most. Mert ugye kinek a felelőssége a gyerek nevelése? Az iskoláé, ahová "be van adva", hogy az állam tanítsa ki, vagy a szülőké, hogy otthonról már megnevelve érkezzen a gyerek a közösségbe? Mindenki a másikra mutogat és ez már így megy évtizedek óta.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem korábban jópár olyan vitám volt a mérnökségnél, ahol azért hurrogtak le a kollégák, hogy nehogy meg akarjam oldani azt a problémát, ami nekünk, mérnököknek munkát ad. Ha egy karbantartási utasítás tényleg jól van dokumentálva és a benne levő alkatrészek tényleg valósak és relevánsak, akkor felszámolom saját magunkat. "Mi a rendszer tökéletlenségéből élünk"
Hát azért néha pislogok, mert egyes kijelentéseid önellentmondásosak. Pl. ez is az. Hol a kapitalizmus maxra járatása a csúcs, de itt meg kihozol egy olyan helyzetet, amit az elvileg megold. Meg, ha van egy probléma és megoldható, akkor egy tisztesség cég meg is oldja. Mert az lenne a profit maximuma. Oszt mégsem ez történik. Értem én, hogy abban is vannak anomáliák. :)
Mára ebből alakult ki a mai, a fogyasztói szemlélettel szépen összeegyeztethető "oktatás", azaz megmutatják (de nem tanítják) a tananyag, mint termék fogyasztásának módját, amire te - mint fogyasztó - a kvázi élethosszig tartó hitelspirál első állomásaként, a diákhitel ellenében tehetsz szert. És ezzel már kvalifikálod is magad, ami később az egész fogyasztói életedre kihatással lesz. Hiszen az iskolád, a tanulmányaid determinálják a munkalehetőségeidet és így a további felvehető hiteleidet. Amelyekből az otthonod, az autód meg úgy az egész egzisztenciád függ.
Ez is jó elméletnek, csak az EU több országában full ingyenes a felsőoktatás is.
Mármint országok között is. Közeli barát magyarként Dániában diplomázik éppen. Full ingyen. Kolit is kap, pont úgy, mintha dán lenne.
És pont úgy dolgozhatott diákként is. Szóval ez a "verd magad adósságba erőn felül" is arra igaz, aki vagy nagyon mélyről jön és neki tényleg kitörés, vagy lutsa. Egy másik csapattag meg Bécsben diplomázott. Szintén ingyen. Már osztrák állampolgár.

Szóval elnézést, de a megy bele hitelspriáljba, aki nagyon hagyja magát. Lehet, hogy nekem 39 évesen lett végül csak saját lakás, csak nem gyomorgörccsel fekszem le, mert olyan feltételek és tartalékkal vettem fel hitelt és annyit, amennyit. Így is lehet.
A harmadik mód lenne talán az egyetlen kiút mindabból, ami most minket körülvesz és amit molnibalage fentebb a kapitalizmus önfelfaló hülyeségeként determinált.
Az oktatásnak nem a munka és a piac elvárásainak kell megfelelnie és nem aszerint kell működnie, hogy az kapitalista szempontból mennyire költséghatékony.
Ha az állam tényleg akar valamit kezdeni az oktatás valódi minőségével és tényleg javítani akarja az eljövő generációk szellemi színvonalát, akkor gondolkodni és érdeklődni kellene megtanítani a diákokat. A fiatal diákévek bevésődési időszaka alatt kialakított tudásszomj az, amire tényleg hosszútávon lehet építeni. Ehhez annyira vissza kellene nyirbálni a tananyagot, hogy az tényleg inkább szolgálja a kíváncsiságot, semmint felesleges túlnyomásként okozzon már idő előtt kiégést.
Ez amúgy, a belső drive lehet magától is. Általános iskolába tényleg kicsiként volt ilyen "ki mit olvasott" tábla kitéve a falon. A tanítónő nem akarta elhinni, hogy annyit olvasok, amit felírok. Belekérdezett a könybe és tudtam válaszolni mindenre. Akkor pislogott. Akkor is azért olvastam, mert tudni akartam.
Csak van az a pont, amit magamtól nem érteknék már meg. De, ha egy tanár elmagyarázza (viva Hpasp és sokan mások), akkor megértem sőt, már utána azt is megértem és felismerem az által, amit addig nem.

Az ilyen húha érzés az, ami miatt érdemesnek éreztem tanulni.
Nyilván ehhez egy stabil és állandósult politikia klíma is kell, de legalább egy egységes társadalmi konszenzus, ami békén hagyja az oktatás ügyét.
Mert azt már láttuk, hogy az oktatás ideális csatatere a politikának, ami - az izoláció teljes hiánya miatt - négyévente újradefiniálódik.
Hát, ha a szarunk bele és kifizetőhelynek tekintés béként hagyásként értelmezzük.
Lásd pl. kakaóbiztos számítógép, vagy a használhatatlan, koncepció nélküli kütyüvbeszerzések.
Nem a politikai turbulenciával van a gond, hiszen az a demokrácia sajátossága, hanem azzal, hogy az oktatás, az egészségügyhöz hasonlóan nincs ezektől elkülönítve.
Lássuk be, egy tisztán csak gondolkodásra nevelő pedagógia politikilag semleges lehetne. Önmagában.
De pont ez a veszte, hiszen a gondolkodó és kritikus generációkat kinevelő rendszer nettó ellensége az ostoba fogyasztásnak és az üres, demagóg politikai lózungok világának.

Úgyhogy nem nagyon látok esélyt a gondolkodni megtanító oktatás eljövetelének. Eleve azt se látom, hogy ki taníthatná meg a gondolkodást?
Itt a fórumon vannak azért páran, aki rám merném bízni ezt a feladatot. És nagyon sokan, akikre egy üveg tejet sem.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 871
32 466
113
És itt tartunk most. Mert ugye kinek a felelőssége a gyerek nevelése? Az iskoláé, ahová "be van adva", hogy az állam tanítsa ki, vagy a szülőké, hogy otthonról már megnevelve érkezzen a gyerek a közösségbe? Mindenki a másikra mutogat és ez már így megy évtizedek óta.
Mindenkinek megvan a maga szerepe és felelőssége. Ideális esetben kiegészítené egymást.
Bár sajnos úgy látom, hogy jelenleg nagyobb mértékben ludas a család, mert ha az alapok nincsenek meg (ami nálam egyértelműen a családnál kezdődik), akkor nem tudsz mire építeni. És ha nem tudsz mire építeni, akkor mindegy, hogy mi, vagy milyen a tananyag.
Rengeteg jó képességű gyereket láttunk elveszni a családi háttér hiánya miatt.

(És a családi háttér alatt nem anyagi hátteret értek.)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 564
113
A nyolcvanas években a Merecedes Benz egy mérnöki cég volt.
Vagy a Hewlett-Packard. Vagy az IBM még az volt talán. Sok ilyen van, az egész nyugati ipart ez építette le.
Nem dolgozom egyszerre három helyen, de igen, ezek az emberek még ott dolgoznak. A rendszer elbírja. Miért? Te nem vetted észre, hogy a technika világában micsoda helybenjárás megy már három évtizede? Nincs szükség ikonikus dolgokra. A gyorsan realizálható profit az alacsony rizikójú középszerűségre utazik, csak a brand az, ami a dicső régmúlt csillogására épít.
Ez nagoyn nem igaz azért a számítástechnikában. Az apple a jó marketing mögött pl. folyamatosan feszegette a határokat technikailag, és húzta maga mögött az egész mobil iparágat. A megfigyelés/lehallgatás/ezek ellen védekezés/gépi tanulás terén is hatalmas áttörések voltak (és még mindig nagyon messze vagyunk az MI-től, szerintem szerencsére). A szoftver minőség terén, fordítóprogramok terén, elosztott rendszerek terén hatalmas fejlődés volt. Ezeket az igény hajtotta, nem a hardware fejlődése. Az az igényt hajtotta, mert lett annyi adat, amit fel kellett dolgozni, és elosztott rendszerek kellettek hozzá, meg gyorsabb iterációk.

Repülőgép iparban nem volt ekkore fajlődés, de sokáig meg a számítástechnikában nem volt, hosszú ideig mechanikus számítógépek voltak, miközben a repülés meg sokat fejlődött.
 
  • Tetszik
Reactions: Árpicsek

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
Mindenkinek megvan a maga szerepe és felelőssége. Ideális esetben kiegészítené egymást.
Bár sajnos úgy látom, hogy jelenleg nagyobb mértékben ludas a család, mert ha az alapok nincsenek meg (ami nálam egyértelműen a családnál kezdődik), akkor nem tudsz mire építeni. És ha nem tudsz mire építeni, akkor mindegy, hogy mi, vagy milyen a tananyag.
Rengeteg jó képességű gyereket láttunk elveszni a családi háttér hiánya miatt.

(És a családi háttér alatt nem anyagi hátteret értek.)
Az államnak nincs semmilyen nevelési programja, mert nem fogalmazták meg, hogy milyennek kell lennie minden magyarnak, anélkül pedig meglehetősen nehéz lenne bármilyen programot alkotni. Így az iskolának nincs nevelő szerepe a magyar társadalomban.

Ez azért érdekes, mert mind tőlünk Nyugatra, mind Keletre ez létezik. Nyugatok a liberális totalitarizmus programját verik bele a gyerkekbe könyörtelenül a szülők akarata ellenére is, minden eszközzel, beleértve a gyámhivatalt is megtámogatva, míg Keletre az éledő ukrán, orosz nacionalizmusok keretei között éppen meghatározásra kerül a nemzeti karakter elvárt formája és ehhez igazodik a tananyag egyre jobban, mint a legfrissebb hírekből ez kiviláglik. Ezzel szemben Magyarországon az oktatás teljességgel értéksemleges, nevelő funkciót nem tölt be.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Hát azért néha pislogok, mert egyes kijelentéseid önellentmondásosak. Pl. ez is az. Hol a kapitalizmus maxra járatása a csúcs, de itt meg kihozol egy olyan helyzetet, amit az elvileg megold. Meg, ha van egy probléma és megoldható, akkor egy tisztesség cég meg is oldja. Mert az lenne a profit maximuma. Oszt mégsem ez történik. Értem én, hogy abban is vannak anomáliák.
Nekem kicsit úgy tűnik, burokban élsz. Nem a kijelentéseim önellentmondásosak, hanem a helyzet, amit leírok. Tisztességes cég? Az micsoda? Én olyat még nem láttam.
A kapitalizmus nem a tisztességről szól. Csak a pénzről. A pénzhez meg jó számok kellenek. A jó számokat pedog nem a valódi problémák valódi megoldásai generálják.

Ha van egy probléma, arra indul egy projekt, amihez hozzárendelnek számokat, de ahogy közeleg a határidő, elkezdik a számokat torzítani a megoldáshoz, a gombhoz varrják a kabátot, majd zárnak, hogy év végével meglegyen az award.
A corporate cégek nagy jellemzője, hogy általában nagyon kevesen vannak azok, akik tényleg értik és átlátják az adott cég profilját adó rendszert, terméket, szolgáltatást. A többi csak a seggét védi és csak úgy tesz, mintha nélkülözhetetlen lenne. A jelenségnek neve is van, úgy hívják: alibizés.
Különféle leaderek, menedzserek, céges autóért hajtó kisvezetők tologatnak meetingeken exceltábla riportokat egymásnak, indítgatnak projekteket, metrikelnek, meetingelnek a további meetingekről, egyhelyben pörögve. Van olyan kollegám, akit arra mérnek, hogy egy évben hány projektet indított el.
Senkit se érdekel, hogy abból hány záródott le, vagy ha mégis, az eredmény már tényleg nem számít. És neki is van egy főnöke és annak is van egy főnöke. És senki se akar rossz számokat látni.
Egy korábbi üzletágban arra metrikeltek, hogy hány turbinás projekt indul egy évben. Negyedévente ment a csekkolás, mi, hogy áll. Volt egy egység, amit elkezdtek gyártani az egyiptomi ügyfélnek, majd az visszamondta, fél év után találtak rá egy indonéz vevőt, az ami a gép baloldalán volt, átkérte a gép baloldalára, majd mikor már majdnem kész lett az egység, visszamondta. De sebaj, mert a projektmenedzsment talált rá pakisztáni vevőt. Az is újrakonfiguráltatta, majd kiderült, hogy egy másik - belső - üzletág egy másik technológiájú géppel kiszortotta a pakisztáni buliból ezt a masinát. Nem ment sehova, de legalább másfél évig munkát adott a cégnek. Aki meg mivel házon belül történt a kiszorítás, kreatívan lekönyvelte ezt is nyereségnek, kicsit megosztva a számokat a két üzletág között. Kb egy negyven millió dolláros masina dekkolt évekig a gyárudvaron, mire sikerült - további extra munkával és költséggel - vevőt találni rá. Ahogy az is sajátos "problémamegoldás", hogy ha a tőzsde úgy kívánta, raktárra gyárottak közel 60 darab erőművet mindenféle megrendelés nélkül, mert ennek is az volt az optikája, hogy a cég erős és ez is belefér. Megteheti. Ez mindaddig negligálható probléma, amíg a nagybefektetői kör el nem kezdni viszgálni a cég számait. Mert hiába nagybefektető valaki, valószínű ő is hitelekből él, csak ő nem egy lakáshitel "boldog" tulajdonosa, hanem 20-30 milliárd dollárnyi hitelt futtat meg a piacon. De ő is függésben van. így amikor neki is virítani kell a lóvét, akkor derül ki, hogy a cég megrendelések nélkül játsza az erőset. A tőzsde újraárazza a profilt és kialakul a süllyedő hajó effektus. A befektetők elkezdenek menekülni a cégtől, mert "gondnak, szarnak nincs gazdája", az ilyen cég kompromittáló. Az ilyen krachok megelőzhetők lennének, ha nem csak a számokat bűvölnék, hanem valóban tisztességes lenne a piaci magatartás. De abban nincs meg a maximális profit.

A kapitalizmus a kockázatról és a profitról szól.
Előfordul, hogy olyan banánhéj tenderek jönnek szembe, melyek amúgy szépen profitálnának, szimplán a számok alapján. Csak annyi a feltétel, hogy azzal szerződik le az afrikai ügyfél mögött álló befektető, aki az aláírás pillanatában már hajóra tudja rakni a húsz-harminc millió dolláros erőművet. Hajóra rakják. A hajó kifut Máltából, majd jön a hír, mégse lesz aláírás, mert kormányváltás van. Aztán kiderül, hogy a konkurens világcég hintáztatta meg a gyártót, hogy ráugorjon a kamu ügyletre. Ennyit a piaci tisztességről. De nem szabad hisztizni, mert az a gyengeség jele és az azonnal meglátszik a tőzsdén. Keep Smiling!
Majd az is kiderül, hogy ha lett volna aláírás és szállítás, akkor is csak a 20 százalákát fizették volna ki, de további árengedmény lehetősége mellett! A fennmaradó nyolcvan százalékot csak majd akkor, ha az egység profittal képes termelni és majd abból. Vagyis eleve csak nettó veszteség lett volna az egész.
De még erre is ráugranak, mert egy erőmű az egy partraszállás, tehát politika. És egy aláírt projket az egy újabb szép szám.

Ha azért tartunk fent egy csapatot, mert van egy probléma, ami folyamatos kihívás elé állítja a céget, arra a józan paraszti ész azt mondja, feküdjünk neki és egyszer s mindenkorra oldjuk meg.
De nem. Felveszünk embereket, akiknek munkát ad, hogy bár nem értenek a dologhoz, de kezelik azt.
Nem bírnak vele? Vesznek fel mégtöbb embert. Megoldódik a probléma? Nem, de ennek a csaptnak van egy főnöke, aki minden évben ki tudja mutatni, hogy mennyit dolgoztak és pláne azt, hogy mennyivel bővültek évről évre. És a plusz emberek már alvezéreket igényelnek, így a régió menedzserek alá szub-régió menedzsereket neveznek ki, akiknek a team leaderek riportálnak, akiknek a specialist-ok dolgoznak a kezük alá. És mindenki nagyon büszke, hogy milyen szép nagy az org chart és, hogy " a mi csapatunk bővült idén a legjobban, mert már három új intern-ünk is van!" Minél nagyobb a bürokrácia, annál nagyobb iroda kell. Igaz, ezt a kis csintalanságot a Covid csúnyán felszínre hozta.

Az a vicc, hogy kellő mérnöki ráhatással az ilyen terebélyes bürokrata divíziókat pikk-pakk le lehetne automatizálni, ha a vevő könnyen és precízen dolgozhatna egy naprakész adatbázisból, amiben az árakat és a raktárkészletet is a lehető legkisebb emberi beavatkozással optimalizálnák. Ez lenne a XXI. század.
Ehelyett a valóság az, hogy nemhogy a saját raktárkészletet nem szokás ismerni, de még azt se, hogy mi van a eladva, felszerelve, mit kellene kicserélni és abból mi az, ami aktuálisan még létezik és egyátalán beszerezhető. Ehhez kell ám a sok ember és igazából ez a XXI. század.
Az automatizáció világában csak a direkt meg nem oldott problémák adnak alibi melóhelyeket a munkavállallóknak.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 217
57 563
113
Így kell ezt,átfogó,nemzetközi razziák után 70kg(!!!) 80%-os tisztaságú kokaint foglaltak le,60 pár kiló mrihónalját,meg ugyanannyi szintetikus drogot,a fogás becsült utcai értéke 14 milliárd forint.
Köszönjük.
Respect.

 
K

kamm

Guest
Vagy a Hewlett-Packard. Vagy az IBM még az volt talán. Sok ilyen van, az egész nyugati ipart ez építette le.

Ez nagoyn nem igaz azért a számítástechnikában. Az apple a jó marketing mögött pl. folyamatosan feszegette a határokat technikailag, és húzta maga mögött az egész mobil iparágat.

Az Apple konkretan lof@szt nem fejlesztett nullarol sosem. Az Apple alapvetoen masok altal fejlesztett dolgokat vesz at, majd ujracsomagolva es jobb kepessegekkel meg egy csomo marketinggel ujra eladja, immaorn sajat nev alatt.
Mpbilokban konkretan szanalmasan le volt maradva, ket iPhone generacio kellett, mire az SMS mukodni kezdett rajtuk, harom, mire a 3G elindult, es hasonlo, total amator dolgaik voltak.
A securityben valoban fejleszt, de alapvetoen onvedelembol - nem akarja, hogy Uncle Sam barmikor is kotelezni tudja egy iPhone tb unlockjara, mert akkor joval kevesebben vennek, ezert eleve kilockoljak magukat is.
Ugyanakkor adaz ellensegei voltak a data portabilitynek, ugy kellett oket is belerangatni, hogy ne legyen mindened orokre belockolva az Apple walled gardenbe.

A megfigyelés/lehallgatás/ezek ellen védekezés/gépi tanulás terén is hatalmas áttörések voltak (és még mindig nagyon messze vagyunk az MI-től, szerintem szerencsére). A szoftver minőség terén, fordítóprogramok terén hatalmas fejlődés volt.
Ezt a zoldseget mar kiveseztuk, nem uj algokat "fedeznek fel" (huh?), nem "attores" tortenik (WTF?), hanem a computing power sokszorosa all rendelkezesre. Ha valami, hat a szoftverek minosege katasztrofalisan leromlott, kulomoskeppen a FB-szeru CI/CD metodikanak, csak nem szamit, mert olyan bika hw van mindenhol, hogy siman elviszi a szarul, lassura megirt dolgokat is, az AI es hasonlo komplexebb dolgoknal meg a szamitasokat szinte azonnal elvegzi.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
Az amerikai diákhitelek nagyságáról olvastál már?
Amerika nem a világ közepe, bármennyire is szeretné az hinni.
Nem csak belőlük áll a világ. Bármennyire is csodálom haditechnikájukat európai vagy bármilyen szemmel elképesztő, hogy annyi pénzből mennyire foshuzatos raklapzar és korrupt az egész biztosítási rendszerük és EÜ-jük. Sok minden egyéb mellett.
 
  • Tetszik
Reactions: papajoe
Status
Not open for further replies.