Nem kell mindenbe vezérelt szándékosságot látni valamiféle háttérhatalom által.
Ne tekintsd háttérhatalomnak, inkább tekintsd háttérben meglévő hatalmi erőnek. Az a bizonyos láthatatlan kéz munkája ez - ahogy te is írod - de a maga felsőbbrendűnek, sikeresnek és hatékonynak vélt és megélt szabályai által vezérelve. Így mindenképp van benne belső szándékosság, csak előrelátás nincs.
Öööö, te ezt látod? Főleg a CH-53K árán, hogy ez profitmaximalizálás és költséghatékonyság ?
Gondolkozz egy könyvelő és egy bróker fejével. Az, hogy valami fizikailag szar, a hatvanas évek végén eldöntötte, hogy ki megy a Holdra és ki nem. Ma nem dönt el semmit, mert minden a könyvelésen múlik. Akkor is siker lesz, ha amúgy a termék szar. Minden a kommunkáció és a marketing. A nyolcvanas években a Merecedes Benz egy mérnöki cég volt. A brand volt maga a technikai színvonal. A kétezres évek elejére már megesett, hogy az embléma adta el azt, ami már idő előtt lerohadt, gagyi alkatrészekből lett olcsón összerakva, de - megintcsak az embléma miatt - drágán legyártva. Profitmaximalizálás.
No állj, és ezek még nálatok dolgoznak? Megérte?
Halkan kérdem meg, szerinted ezzel a mentalitással mikor fognak olyan ikonikus dolgok születni, mint az SR-71 vagy bármi más húha volt?
Nem dolgozom egyszerre három helyen, de igen, ezek az emberek még ott dolgoznak. A rendszer elbírja. Miért? Te nem vetted észre, hogy a technika világában micsoda helybenjárás megy már három évtizede? Nincs szükség ikonikus dolgokra. A gyorsan realizálható profit az alacsony rizikójú középszerűségre utazik, csak a brand az, ami a dicső régmúlt csillogására épít.
Ez a piaci szükségszerűség. A sugárhajtású közforgalmú repülés első két évtizedében eljutottak a Concore-ig és mellette addig a szubszonikus kialakításig (B737), ami azóta is minden dizájn alapja. 35 fokos szárnynyilazás, szárnyakon elhelyezett hajtóművek. Azota csak ez evolválódik, egyszerre csak minimális változtatásokkal.
A harcászati repülésben napjainkban egy program legalább negyedszázadnyi idő alatt jut el a kifejlesztés kezdetétől a normál ütemű szériagyártásig. Úgy, hogy 70 százalékban már meglévő megoldásokat alkalmaz. Nincs új a nap alatt, de ennyi idő alatt már mindenki csak egy kicsit kell, hogy hozzátegyen, ami így nem követel meg nagy és komplex műszaki tudást és mérnöki kreativitást.
De miért a munkának tanítunk/tanítanánk?
Igen a kérdés jogos. Mert az oktatás - hasonlóan az egyészségügyhöz - költségvetési ágazat, profitot nem termel.
A kapitalizmus nagy hibája, hogy ha valamiben nincs közvetlen nyereség, az nem érdemli meg a közvetlen befektetést sem. A forráshiányos állam nagy problémája, hogy kapitalizálódik, óhatatlanul is elkezd üzleti alapra helyezni mindent, azt is amit nem lehet. Ilyen az oktatás és az egészségügy.
Közismert problémája a kapitalizmusnak a pénz számszerűsítő hatása. Ahol megjeleni a pénz, ott a tényezők elkezdenek számokká degradálódni.
Mennyit keres egy tanár? És azért hány órát tanít? Elég órát tanít egy tanár? Hány diákja van? Elég diákja van? Elég diákja kapott elégséges osztályzatot?
De nincs ez máshol se. Nálunk is komoly gond volt azzal, hogy a mérnöki munkát metric-elni kezdték. Elég ügyet oldott meg a mérnök? Nem? Akkor oldjon meg több problémát, kevesebb idő alatt. Az költséghatékony. Magyarán a több probléma a költséghatékonyság fokmérője, nem az, hogy egy jó mérnök alapvetően a
nulla probléma felé igyekszik fejleszteni a dolgokat. Egy ideális világban a mérnök önfelszámoló módon kell, hogy fejlessze a folyamatokat.
Nekem korábban jópár olyan vitám volt a mérnökségnél, ahol azért hurrogtak le a kollégák, hogy nehogy meg akarjam oldani azt a problémát, ami nekünk, mérnököknek munkát ad. Ha egy karbantartási utasítás tényleg jól van dokumentálva és a benne levő alkatrészek tényleg valósak és relevánsak, akkor felszámolom saját magunkat.
"Mi a rendszer tökéletlenségéből élünk"
Hogy mit tanítson a tanár?
Szemléletmódot? Érdeklődést? Igényt a tudásra? Nyitást a világbeli folyamatokra és kritikai érzéket?
Az biztos, hogy lényegesen kevesebb részletre és információ tömegre van szükség és sokkal inkább az egészséges kíváncsiságra és különféle folyamatok megértése iránti igény kialakítására kellene helyezni a hangsúlyt.
Ahogy molnibalage írta, azt kellene tanítani, hogy a minket körülvevő dolgok és folyamatok hogyan keletkeznek.
Idáig volt kétféle módszer. A klasszikus poroszos metódus a jókora lexikális tudás beleverése a diákba, aki fegyelmezetten tanul, és ha számonkérik felel. Egyértelmű, hogy ez nem a releváns és praktikus tudásanyag elsajátítsáról szól, hanem sokkal inkább a társadalmi rendre és belső fegyelemre készíti fel a fiatal nemzedéket.
Az úgynevezett angolszász oktatás nem a nyers tudástömeget adja át és kéri számon, ezáltal élve (és nem egyszer visszaélve) a fegyelmezés jogával, hanem jóval liberálisabban, csak a tudásnyag megkereshetőségét tanítja. Klasszikus értelmeben, nem a halat adják oda, csak megtanítanak horgászni.
Mára ebből alakult ki a mai, a fogyasztói szemlélettel szépen összeegyeztethető "oktatás", azaz megmutatják (de nem tanítják) a tananyag, mint termék fogyasztásának módját, amire te - mint fogyasztó - a kvázi élethosszig tartó hitelspirál első állomásaként, a diákhitel ellenében tehetsz szert. És ezzel már kvalifikálod is magad, ami később az egész fogyasztói életedre kihatással lesz. Hiszen az iskolád, a tanulmányaid determinálják a munkalehetőségeidet és így a további felvehető hiteleidet. Amelyekből az otthonod, az autód meg úgy az egész egzisztenciád függ.
A harmadik mód lenne talán az egyetlen kiút mindabból, ami most minket körülvesz és amit molnibalage fentebb a kapitalizmus önfelfaló hülyeségeként determinált.
Az oktatásnak nem a munka és a piac elvárásainak kell megfelelnie és nem aszerint kell működnie, hogy az kapitalista szempontból mennyire költséghatékony.
Ha az állam tényleg akar valamit kezdeni az oktatás valódi minőségével és tényleg javítani akarja az eljövő generációk szellemi színvonalát, akkor gondolkodni és érdeklődni kellene megtanítani a diákokat. A fiatal diákévek bevésődési időszaka alatt kialakított tudásszomj az, amire tényleg hosszútávon lehet építeni. Ehhez annyira vissza kellene nyirbálni a tananyagot, hogy az tényleg inkább szolgálja a kíváncsiságot, semmint felesleges túlnyomásként okozzon már idő előtt kiégést.
Nyilván ehhez egy stabil és állandósult politikia klíma is kell, de legalább egy egységes társadalmi konszenzus, ami békén hagyja az oktatás ügyét.
Mert azt már láttuk, hogy az oktatás ideális csatatere a politikának, ami - az izoláció teljes hiánya miatt - négyévente újradefiniálódik.
Nem a politikai turbulenciával van a gond, hiszen az a demokrácia sajátossága, hanem azzal, hogy az oktatás, az egészségügyhöz hasonlóan nincs ezektől elkülönítve.
Lássuk be, egy tisztán csak gondolkodásra nevelő pedagógia politikilag semleges lehetne. Önmagában.
De pont ez a veszte, hiszen a gondolkodó és kritikus generációkat kinevelő rendszer nettó ellensége az ostoba fogyasztásnak és az üres, demagóg politikai lózungok világának.
Úgyhogy nem nagyon látok esélyt a gondolkodni megtanító oktatás eljövetelének. Eleve azt se látom, hogy ki taníthatná meg a gondolkodást?