1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tengeri incidensek és balesetek

Diskurzus a(z) 'Egyéb haditengerészettel kapcsolatos témák' témában - Tcat által indítva @ 2014. március 3..

  1. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Én írtam anno ide ezt az infot, mert az egyik oldalon erről olvastam. Ott azt írták, hogy a hadihajó a kikötőben állt, és az olajtanker futott rá, a balesetben pedig egy vontatóhajó is érintett volt valamilyen formában. A többi oldalon semmi részletezés nem volt, gondoltam megosztom. A jelek szerint nem lyukra, hanem gödörre futottam, mert a mostaniak alapján teljesen fals info volt...
     
    gacsat and Matróz Kommandó like this.
  2. Roni

    Roni Well-Known Member

    A végén Putyin lesz a hibás :D

    [​IMG]
     
  3. wankel

    wankel Well-Known Member

    [​IMG]
    A dolgok jelenlegi állása szerint, sajnos a KNM Helge Ingstad egyre közelebb áll az átminősítéshez, légvédelmi fregattból tengeralattjáróvá. A hajók döntő többsége, ezt a "trükköt" csak egyszer tudja megcsinálni...
     
  4. wankel

    wankel Well-Known Member

  5. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1

    A cikk elején van egy radarképből összeállított videó a hajók mozgásáról + feliratozva van rá a tanker és a fjord forgalomirányítását felügyelő parti központ rádióforgalma. Sajna csak norvégül, de ez van... :) A videón látható adatok + a cikkben lentebb is szereplő szöveg Google translate-en áteresztése alapján:

    - a radaron természetesen jól látszott minden hajó
    - a Helge Ingstad közel 17 csomós sebességgel belerongyolt a szembe 7 csomós sebességgel haladó tankerba
    - a tanker cirka 3 perccel az ütközés előtt észlelte az azonosítatlan hajót, amiről érdeklődött is rádión a központnál - ők nem tudták ki lehet, nem volt info érkezésről, picit későbbi arra tippeltek, hogy a Helge Ingstad lehet
    - az ütközés előtt 1 perccel létesült rádiókapcsolat a tanker és a fregatt között, mikor is a tanker érdeklődésére a hadihajó megerősítette, hogy ők azok
    - a tanker azonnali, jobbra kitérésre kéri a fregattot
    - a fregattról a válasz nem igazán tiszta a fordítás alapján: majd kitérnek pár fokot az egymás mellett elhaladáskor?
    - a tanker ismét noszogatja őket, hogy csináljanak már valamit, mert túl közel vannak. 15 mp rádiócsend, majd újabb kitérést kérő üzenet a tankerről azzal fűszerezve, hogy ebből akkor ütközés lesz
    - újabb 15 mp múlva rádión a TS Sola: hadihajó lehet, nekimentem

    Ezt követően a Helge Ingstad és a központ között volt időszakos rádióforgalom, amiben a fregatt először jelezte, hogy összeütköztek a tankerral és riadó van a fedélzeten. A norvég weboldalon lévő infók alapján 7 perccel később már más valaki rádiózott a fregattról - ekkorra lehetett már ott a kapitány? Ebben olyasmik szerepeltek, hogy a part felé vánszorognak, illetve azonnali segítségre van szükségük.
     
    Last edited: 2018. november 11.
  6. notaricon

    notaricon Well-Known Member

  7. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    A Sola TS tegnap folytatta útját, jelenleg Edinburgh magasságában jár az Északi tengeren.
     
  8. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Kérdés, hogy most pótolják, vagy simán leírják, és majd a következő osztálynál fogják csak újra felduzzasztani az egységeket. A mostani Fridtjof Nansen AEGIS fregattok elődje az Oslo-osztály volt, amelyeket az 1960-as években gyártottak, majd az 1970-es, 80-as és -90-es években felújították őket, fokozatosan új fegyverrendszereket (Pengiun SSM, Sea Sparrow SAM, stb.) és érzékelőket kaptak. A névadó egység, az Oslo 1994-ben hajtómű-meghibásodás miatt zátonyra futott, másnap levontatták, és éppen egy kikötőbe tartottak, mikor az Oslo sűllyedni kezdett és nem tudták megmenteni. Később kiemelték, de leírták, így az 5 egységes Oslo osztályból 4 maradt hadrendben, és a Norvég flotta csak a mostani Fridtjof Nansen osztály utolsó egységével tudott ismét 5 nagyobb felszíni hadihajót kiállítani 2012-től - idénig. Ez alapján nem tartom valószínűnek, hogy pótolják. A pénzt elviszi az Ula-osztályú tengók lecserélse (tavaly állapodtak meg 5db Type-212 tengó megvásárlásáról a németekkel).

    Az Oslo (F300) amikor még hadrendben volt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    A kiemelése:

    [​IMG]

    [​IMG]

    "Partra vetett halként":

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    wankel, blitzkrieg, fishbed and 5 others like this.
  9. boki

    boki Well-Known Member

  10. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A szabályos kürtjel talán felébresztette volna a rádiózásba belehülyült őrtisztet.
    https://eoceanic.com/images/tips/269/eoceanic__sound_signals_used_by_commercial_shipping_.jpg
    Fölülről a negyedik.
     
    Tcat likes this.
  11. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A videón látható hajók még:
    • Tenax (444 tonnás vontatóhajó), amely a Sola TS-t kísérte ki a kikötőből (bevett, hogy a nehezen manőverező a tankereket ilyenkor egy vagy két ilyen hajó kíséri)
    • Silver Firda (1426 tonnás teherhajó), amely jobbról előzte a Sola TS-t.
    • Vestbriss (cirka 800 tonnás halászhajó), amely az előbbi mögött haladt, szintén jobbról előzte a Sola TS-t.
    • Seigrunn (1200 tonnás halászhajó), amely a Vestbriss mögött haladt

    A videó alapján azt mondom, hogy a Sola szerette volna figyelmeztetni az szembe jövő hajót, hogy jobbra térjen ki (a Sola szemszögéből balra), mivel látja, hogy jobbról szép sorban három hajó is "előzi" (a Silver Freja, a Vesbriss és a Seigrunn, mindegyik cirka 10 csomós sebességgel). A Helge Ingstad valamiért balról szerette volna kikerülni a Sola-t, gondolom nem akartak túl közel menni a parthoz, nehoz sziklára fussanak. Feltehetően későn jöttek rá, hogy gond van, a Sola-nak pedig nem volt sok lehetősége (jobbra a három hajó, balra nem térhet ki, hiszen sokkal nagyobb a merülése, mint a fregattnak, plusz ha élesebben kitér, akkor nem tud visszaevickélni irányba, és ő fut partra).

    [​IMG]

    Ezek alapján szerintem a hajó kormányosa egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Úgy gondolta, hogy a bőven ráér balra kitérni, de ott meg ugye jöttek szembe a hajók. Ami zavarbaejtő, hogy a hajók sebessége alig változott a baleset előtt: a Helge 17,5 csomóval haladt, nagyjából a baleset előtt 20-30 másodpercig alig változott a sebessége, ekkor lassan csökkenteni kezdte, de alig egy csomóval lassult fél perc alatt. Feltehetően ekkor észlelték a vonalban érkező hajókat, és a kormányos bajba került, nem tudta mit tegyen...
     
    misinator, blitzkrieg, fip7 and 7 others like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Számomra egész egyszerűen elképesztő az egész történet. Ha ezt a radarképet valós időben látta bárki, akkor az ütközés előtt percekkel látszott, hogy ebből csattanás lesz, a sebességvektorok egyértelműek. Ezalatt senkinek nem jutott eszébe beleordítani a rádióba, hogy jóóóóreggelt, egymás felé robogtok 25 csomóval...?
     
    blitzkrieg, szuvorov, fip7 and 2 others like this.
  13. dudi

    dudi Well-Known Member

    A tanker szólt 3× is a hadihajónak és az válaszolt is csak lassan.Szerintem itt aki hallotta a rádiózást az nem rendelkezett döntési jogkörrel így tovább kellett adnia annak aki dönthet csak ugye ez időbe telik.
     
  14. boki

    boki Well-Known Member

    teljes anyag-radarkép
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    blitzkrieg, fip7, fishbed and 3 others like this.
  15. Matróz Kommandó

    Matróz Kommandó Well-Known Member

    A hajón a rádiót csak a parancsnok használhatja, vagy az akinek a parancsnok engedélyezi. Fizikailag a parancsnok és aki a kormánynál ül egy légtérben van (a hídon) a rádióval és az összes radar (ECDIS) kijelzővel egyetemben. Kizárt, hogy a rádiózást ne hallották volna, a radarképet ne látták volna. Aki akkor a hídon a hajó irányításáért felelős tiszt volt hibázott!
     
    blitzkrieg, fip7, fishbed and 6 others like this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Azt hittem,hogy van külön híradó katona.Azt sejtettem,hogy a kapitány képes közvetlen is használni a rádiót de azt nem hogy nincs híradó katona a hídon.
     
  17. Matróz Kommandó

    Matróz Kommandó Well-Known Member

    A kereskedelmi hajózásban már rég nincs külön rádióstiszt, a haditengerészetnél lehet, de a hídon a parancsnok minden infót azonnal meg kell kapjon. Így a navigációs VHF csatornákat (min 2-őt) folyamatosan figyelik (ki van hangosítva).
     
    fip7, fishbed, svajcibeka and 3 others like this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az őrtiszt rádiózik. Ott kell állnia a hídon.
     
  20. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

Ezen oldal megosztása