Tengeri incidensek és balesetek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A török parti őrség hajója összeütközött a nagy teherszállító hajóval (ahogy elmegy a hajó látni a vízen) . 6 ember beleesett a vízbe. 5-öt kimentettek, 1 meghalt.
Elég érdekes utóléréses baleset. Hajózási szabályzat nem tudom, mit mond erről, de a "nagy hajó van mögötted, skerázzál odébb" szabály elég egyértelműnek tűnik.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 891
72 828
113
1988 február 12. Szovjet-amerikai tengeri incidens a Fekete-tengeren. Két amerikai hadihajó (egy cirkáló és egy romboló) megsértette a szovjet határt erre válaszul egy szovjet fregatt (projekt 1135) érkezik, hogy kiszorítsa az amerikai hajókat a szovjet területről.
Ennyi volt az egész? Azt hittem tovább tartott a lökdösődés. Úgy tűnik mintha a farvíz forgatta volna be a kisebb hajót.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ennyi volt az egész? Azt hittem tovább tartott a lökdösődés. Úgy tűnik mintha a farvíz forgatta volna be a kisebb hajót.
Ó, úgy magához szívja mint állat. Ezt még kajakos oktatás során is tanította az öreg.
- Nem megyünk nagy hajó közelébe kicsivel, mert beszippant.
- Nem megyünk el álló hajó mellett sem folyó vízben kishajóval, mert maga alá szippant (egyszer vittem ki újoncokat, csajszi rákérdez, hogy de miért. Erre egy jókora ágat szoppantott be maga alá az uszály - menten megértette).
- Ha áramlással szembe fordított orral állunk be egy úszómű mellé és csak egyenesen evezünk (kompenzálva az áramlást), akkor is közeledni fogunk hozzá (így lehet szépen kikötni).
És ezek még csak édesvízi, azon belül is folyóvízi szabályok voltak, hullámos vízi jártasságom sajnos még nincs, pedig igény az lenne rá... (itt max motorcsónak meg tolóhajó-hullámok vannak, ami persze tudja vicces helyekre rakni az embert, ha nem vigyáz :D )
Szóval ezt a kisebbik hajó kormányosa rontotta el nem kicsit.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Azért nagyban is "mókás" lehet ez - gondolok itt a tengeri utántöltére. A Venturi hatás miatt ott sem egészséges, ha túl közel kerül az ellátóhajó és a kuncsaft.
Vízben pont ez a szép, hogy mindenféle méretben fennállnak ezek a dolgok. Csak az emberi hajtású bigyóknál hatványozottan kell erre figyelni. De a fenti fregattos példa meg a nagy teherhajó vs járőrhajós példa is szépen mutatja, hogy a fizika ott is működik. Utántöltésnél nem véletlenül vannak jóó messzire egymástól:
Wave-Knight-refuelling-at-sea.jpg

Ennél csak a "magad alá szívod a lapátot" című hiba a gázabb: tökéletes szélcsendben, nyugodt vizen sikerült portya kajakban (V-aljú) az életemben először használt wing-lapáttal (nem lapos a profilja hanem aszimmetrikusan homorú) úgy evezni, hogy hátra húztam a hajó farához teljesen bemerítve a vízbe. Ez után egy gyors B+ keretében befordultam a vízbe és mászhattam ki a térdig érő iszapba hajót vízteleníteni :-D Az ilyesmit el lehetne azzal hárítani, ha a víz tetején csapdosva rángatnám előre-hátra a lapátot, de nincs az az ég, hogy ilyen gyorsan kirántsd a vízből, ha már maga alá szívta. Havernak egy felverseny hajót sikerült így megrepesztenie (mondjuk ott segített neki egy fa is).
Motoros hajóknak ebből a szempontból azért komoly előnyeik vannak.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 891
72 828
113
Ó, úgy magához szívja mint állat. Ezt még kajakos oktatás során is tanította az öreg.
- Nem megyünk nagy hajó közelébe kicsivel, mert beszippant.
- Nem megyünk el álló hajó mellett sem folyó vízben kishajóval, mert maga alá szippant (egyszer vittem ki újoncokat, csajszi rákérdez, hogy de miért. Erre egy jókora ágat szoppantott be maga alá az uszály - menten megértette).
- Ha áramlással szembe fordított orral állunk be egy úszómű mellé és csak egyenesen evezünk (kompenzálva az áramlást), akkor is közeledni fogunk hozzá (így lehet szépen kikötni).
És ezek még csak édesvízi, azon belül is folyóvízi szabályok voltak, hullámos vízi jártasságom sajnos még nincs, pedig igény az lenne rá... (itt max motorcsónak meg tolóhajó-hullámok vannak, ami persze tudja vicces helyekre rakni az embert, ha nem vigyáz :D )
Szóval ezt a kisebbik hajó kormányosa rontotta el nem kicsit.
Nem hiszem hogy ne tudott volna erről a veszélyről. Közel parancsolták, szerintem ennyi belefért még a kapitánynak.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 105
9 420
113
Azért ebben az egymásnak megyünk témában az ázsiaiak az igazán gyakorlott profik :) A Kelet-Kínai-tengeren, illetve a Dél-Kínai-tengeren lévő, vitatott hovatartozású területekből adó feszültségek miatt.

Ez, ha jól emlékszem egy 2012-es eset. A japán parti őrség 2 hajója azt követően kapta harapófogóba a kínai hajót, miután nem sikerült megakadályozniuk, hogy az kínai aktivistákat tegyen partra a japánhoz fennhatóság alá tartozó Szenkaku-szigeteknél.

Itt meg egy kínai halászhajó gondol egyet és fordul rá a japán parti őrség egy hajójára:

Ezen pedig egy vietnami hajó tolja meg a kínai parti őrség egy hajóját
shipram.jpg