TF-X / MMU / Kaan (TAI, Törökország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 921
7 299
113
@Vlad Most nincs túl sok időm utánamenni, de mi a helyzet a hajtóművekkel?
Rebesgetnek legalább a középtávoli jövőben valami alternatív forrást, esetleg saját fejlesztést?

F110-GE-129E

Korábban már leírtam, amit tudok a motorprojektről ezen a fórumon.

 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 083
50 239
113

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 590
7 837
113
39d8318b6f8ca4b78fbef362020f489e.jpg
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
Amúgy ez is csak kívülről 5 gen. ?

Mit értesz ez alatt?
Nincs egyértelmű hivatalos definíciója az 5. generációnak, legtöbb esetben a 4+/4.5 gépektől a belső fegyvertér, alacsony észlelhetőség, a kiemelkedő tolóerő/tömeg-arány és a supercirkálás képessége különbözteti meg. AESA Radar, passzív érzékelők, modern avionika, szenzorfúzió, stb ezekkel többé-kevésbé csúcsra húzhatóak a 4+/4.5gen gépek utólagos korszerűsítéssel is, de előbbiekkel történő ellátásuk nehézkes, ahhoz új sárkány/hmű kell.
(Ha már itt tartunk a 6. generációs lépés elvileg az ember vezette és pilóta nélküli eszközök együttműködésének lehetősége, valamint az opcionálisan vezethetőség /ha olyan küldetés adódik, el lehet küldeni távvezérelve pilóta nélkül is/ lesz, de ugye ennek sincs exact definíciója. Egyesek ide sorolják a változtathatú áramú hajtóművet is, amit ugye a YF-22 és YF-23-ban is tesztelt YF-120 erőforrás tudott is, de végül a versenyben alulmaradt az YF-119-cel szemben.)


A fentieket tekintve nézzük:
  • belső fegyvertere van? igen
  • minimális radarkeresztmetszet: ezt ugye emberi szemmel nehéz megállapítani, és nagyon részletes, ill. közeli fotókat sem láthattunk még, de formára sokkal kidolgozottabbnak tűnik, mint a PAK-FA/T-50/Szu-57, látszik, hogy az F-22 iskoláját próbálták követni. A radarabszorbens borítás hatékonyságát is nehéz szemmelverni.
  • szupercirkálás: az erős hajtóművek és a belső fegyvertér miatt esélyes, hogy milyen sokáig tudja fenntartani, azt megint szemmel megmondani...
  • kimagasló tölőerő-tömeg arány: szigorúan "autóskártyázva" (a TUSAS közzétett adatai szerint) 2x128kN tolóerő hmű a 27tonnás MTOW-hoz, azaz 1 tonnára kb 9.5kN jut (hasonlításként az F-22 két db 156kN-os erőforrás 38tonnás MTOW-hoz, ami 1 tonnára 8,2 kN, figyelmen kívül hagyva, hogy a Raptor tipik repült konfigja kb 30tonna körül mozog, azaz tonnánként 10,5 kN-os tolóerő jut)
  • elektronika: a hírek szerint helyi fejlesztésű AESA radar, EW rendszer, magas szenzorfúzió, korszerű avionika kerül(t) bele

Az biztos, hogy sárkányszerkezet tekintetében átugrották a koreaiakat (akik ugye majd a KF-21 Block3-nál jutnak el oda), a belső fegyvertér hiánya nyilván hatással van az RCS-re is. Részemről nevezhető 5. generációsnak a török gép, pláne, hogy a Szuhoj PAK-FA/T-50/Szu-57 is annak lett nevezve, holott sárkányszerkezet kialakításnál kevésbé feküldtek rá az alacsony RCS-re.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Amúgy ez is csak kívülről 5 gen. ?
.
.
Ezen gondolkoztam en is. A komolyabb sugarhajtasu elözmenyekkel rendelkezö del-koreaiak geperöl mar ismert, hogy inkabb csak kinezetre 5. gen szintu, valojaban nem az, es meg ha lenne belsö fegyvertere, ami nincs, akkor sem lenne 5.gen szintu RCS-e.
Kerdes, hogy a törökök, akik korabban semmifele sugarhajtasu gepet önalloan nem fejlesztettek (a Hurjet vagy a Kizilelma program is csak egy fel lepessel jar a KAAN elött), hogy ugrottak egyböl ekkorat, mekkora kulföldi segitseget kaptak a hatterben, es nekik egyböl 5. gen szint van-e.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
.
.
Ezen gondolkoztam en is. A komolyabb sugarhajtasu elözmenyekkel rendelkezö del-koreaiak geperöl mar ismert, hogy inkabb csak kinezetre 5. gen szintu, valojaban nem az, es meg ha lenne belsö fegyvertere, ami nincs, akkor sem lenne 5.gen szintu RCS-e.
Kerdes, hogy a törökök, akik korabban semmifele sugarhajtasu gepet önalloan nem fejlesztettek (a Hurjet vagy a Kizilelma program is csak egy fel lepessel jar a KAAN elött), hogy ugrottak egyböl ekkorat, mekkora kulföldi segitseget kaptak a hatterben, es nekik egyböl 5. gen szint van-e.
az f 35 be nyakig benne voltak tervezés szempontjábol begyártás is.
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
illetve a BAE Systems volt olyan kedves, és komolyan segített nekik a fejlesztésben potom 100 millió USD-ért...

De a technikai segítség csak egy dolog, kell a "fogadó" nemzet hozzáállása is. Ha "megveszed a segítséget és minden simaliba" működne, akkor az indiaiak nem szívnának annyit a Kaverivel. Szegény SNECMA és a szintén közreműködő oroszok ellenére 1980-as évek óta nem tudtak egy valamirevaló hajtóművet összerakni, pedig 2010-ben kvázi megkapták a franciáktól a Dassault Rafale M88-as erőforrásának magját, de még így sem megy egyelőre...
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 292
34 946
113
TUSAŞ vezérigazgató: 7 prototípust fogunk használni a tesztekben. A cél 2 KAAN/hó gyártás. A hazai turbóventilátor utoléri. Együttműködünk a TEI-vel, a TRMOTOR-ral és az ukrán céggel. Célunk, hogy a KAAN-t 2028-ban teljesítsük. Célunk 2030-2032 volt a ránk bízott feladatban. Előrehozzuk

GHALlZ0XkAA6a6W
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Nincs egyértelmű hivatalos definíciója az 5. generációnak, legtöbb esetben a 4+/4.5 gépektől a belső fegyvertér, alacsony észlelhetőség, a kiemelkedő tolóerő/tömeg-arány és a supercirkálás képessége különbözteti meg.
.
.
Azt gondolom, bar ez egy amatör megközelites nyilvan, hogy az 5 generacio fö kriteriuma az alacsony eszlelhetöseg. F-22 es az F-35 az ötödik generacio ket elsö, regota szolgalatban allo kepviselöje, tehat az 5. generacionak ök a referencia pontjai, es a specialis formai kialakitas es a belsö fegyverter a valoban alacsony eszlelhetöseg eszközei. A csökkentett eszlelhetöseg mar inkabb egy marketinges szöveget gyakran inkabb marketinges huzasnak is erzem, mert kis penzböl kell probalni menni az F-35 utan.
.
(Anno regen a TopGun MiG-21-et bemutato cikksorozataban volt mintha, hogy az elsö gepek teflonszurke bevonattal erkeztek, es az radarhullam elnyeles szempontjabol kicsivel jobb volt, mint a tarkara festett kesöbbi megoldas. Ezt a teflonszurkere kent MiG-21-et akkor ma csökkentett eszlelhetösegunek marketingelnek? (hasonlitva a kesöbbi megoldashoz))
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 151
50 319
113
.
.
Azt gondolom, bar ez egy amatör megközelites nyilvan, hogy az 5 generacio fö kriteriuma az alacsony eszlelhetöseg. F-22 es az F-35 az ötödik generacio ket elsö, regota szolgalatban allo kepviselöje, tehat az 5. generacionak ök a referencia pontjai, es a specialis formai kialakitas es a belsö fegyverter a valoban alacsony eszlelhetöseg eszközei. A csökkentett eszlelhetöseg mar inkabb egy marketinges szöveget gyakran inkabb marketinges huzasnak is erzem, mert kis penzböl kell probalni menni az F-35 utan.
.
(Anno regen a TopGun MiG-21-et bemutato cikksorozataban volt mintha, hogy az elsö gepek teflonszurke bevonattal erkeztek, es az radarhullam elnyeles szempontjabol kicsivel jobb volt, mint a tarkara festett kesöbbi megoldas. Ezt a teflonszurkere kent MiG-21-et akkor ma csökkentett eszlelhetösegunek marketingelnek? (hasonlitva a kesöbbi megoldashoz))
Szerintem az 5. gen - korszerű taktikai vadász - ismérve komplexebb ennél: alacsony észlelhetőség, szupecirkálás, nagy tolóerő felesleg, jó manőverző képesség, az eddig felsoroltakhoz jól jön szinte kötelező jelleggel a belső fegyvertér. Szenzorfúzió, radarhullámok, IR és látható fény tartományban dolgozó érzékelők, akár teljes rádiócsendben, saját kisugárzás nélkül másoktól adatkapcsolaton keresztül kapott real time helyzetkép. S amit nem lehet megkerülni, ez még mindig csak a hordozó platform, tehát hogy valóban jó harcértékű FEGYVER legyen, a legkorszerűbb fegyverek integrációja.

Ezek így egyben érnek valamit, szerintem csak egy a sok közül a fenti kritériumok közül a STEALTH. Talán alátámasztja az elméletemet az is, hogy HA lehet hinni a szivárogtatásoknak, a régebbi F-22 kisebb radarvisszaverő keresztmetszettel rendelkezik mint az újabb F-35. Nem azért mert az újabb gépnél nem tudtak volna kisebb keresztmetszetet elérni ha akarnak, főleg úgy hogy a gép maga egy hajtóműves, kisebb mint a régebbi két hajtóműves. Egyszerűen úgy döntöttek, hogy NEM EZ a fő fejlesztési irány, a fókusz.

A kínaiak és az oroszok szintén nem abba az irányba fejlesztettek, ez is egyértelmű, hogy mindent alárendeltek volna a kis radar keresztmetszettnek.

S igen, aki szerint nem tudnak ilyet tervezni, annak ajánlom direkt az US saját fejlesztési irányát megtekinteni, ahol idővel az F-22 után az F-35 sem ennek lett alárendelve mint újabb típus.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Szerintem az 5. gen - korszerű taktikai vadász - ismérve komplexebb ennél: alacsony észlelhetőség, szupecirkálás, nagy tolóerő felesleg, jó manőverző képesség, az eddig felsoroltakhoz jól jön szinte kötelező jelleggel a belső fegyvertér. Szenzorfúzió, radarhullámok, IR és látható fény tartományban dolgozó érzékelők, akár teljes rádiócsendben, saját kisugárzás nélkül másoktól adatkapcsolaton keresztül kapott real time helyzetkép. S amit nem lehet megkerülni, ez még mindig csak a hordozó platform, tehát hogy valóban jó harcértékű FEGYVER legyen, a legkorszerűbb fegyverek integrációja.

Ezek így egyben érnek valamit, szerintem csak egy a sok közül a fenti kritériumok közül a STEALTH. Talán alátámasztja az elméletemet az is, hogy HA lehet hinni a szivárogtatásoknak, a régebbi F-22 kisebb radarvisszaverő keresztmetszettel rendelkezik mint az újabb F-35. Nem azért mert az újabb gépnél nem tudtak volna kisebb keresztmetszetet elérni ha akarnak, főleg úgy hogy a gép maga egy hajtóműves, kisebb mint a régebbi két hajtóműves. Egyszerűen úgy döntöttek, hogy NEM EZ a fő fejlesztési irány, a fókusz.

A kínaiak és az oroszok szintén nem abba az irányba fejlesztettek, ez is egyértelmű, hogy mindent alárendeltek volna a kis radar keresztmetszettnek.

S igen, aki szerint nem tudnak ilyet tervezni, annak ajánlom direkt az US saját fejlesztési irányát megtekinteni, ahol idővel az F-22 után az F-35 sem ennek lett alárendelve mint újabb típus.
.
.
Az elsö, hogy szerintem a generaciokba sorolas önmagaban is egy marketinges eszköz, illetve a 4 generacio fejlesztese es gyartasa nem allt le, ettöl sok reszkepesseg összemosodik idövel az 5. generacioval.
.
"alacsony észlelhetőség, szupecirkálás, nagy tolóerő felesleg, jó manőverző képesség, az eddig felsoroltakhoz jól jön szinte kötelező jelleggel a belső fegyvertér. Szenzorfúzió, radarhullámok, IR és látható fény tartományban dolgozó érzékelők, akár teljes rádiócsendben, saját kisugárzás nélkül másoktól adatkapcsolaton keresztül kapott real time helyzetkép."
.
Igen, ez egy jo felsorolas, de ezek nagy reszet a 4. generacioba sorolt gepek is hozzak mar. A belsö fegyverter is megjelenhetne az F-15-ön is (Silent Eagle), megse nevezik 5gennek. Az F16 es tarsai a maguk evtizedei alatt is fokozatosan fejlödtek, elektronika, erzekelök teren, es pl cockpitban is a F-15EX vagy akar a Gripen F-39 nevu brazil valtozata modernebb benyomast kelt, mint az F-22 a maga kifejezetten 90-es evekbeli kullemu cockpitjaval.
.
Szoval szerintem ahol az 5.gen vita es ellenpeldak nelkul kimondhato, az az alacsony eszlelhetöseg es az ehhez szukseges kialakita, aminek a belsö fegyverter is a resze. A belsö fegyverterrel felpipmelhetö Silent Eagle is a "silent" jelszoval jön, szinten arra utalva, hogy az eszlelhetöseg csökkentese a cel a belsö terrel, nem mondjuk a manöverezökepesseg fokozasa, mert akkor Agile Eagle-nek vagy valami hasonlonak neveznek.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 151
50 319
113
.
.
Az elsö, hogy szerintem a generaciokba sorolas önmagaban is egy marketinges eszköz, illetve a 4 generacio fejlesztese es gyartasa nem allt le, ettöl sok reszkepesseg összemosodik idövel az 5. generacioval.
.
"alacsony észlelhetőség, szupecirkálás, nagy tolóerő felesleg, jó manőverző képesség, az eddig felsoroltakhoz jól jön szinte kötelező jelleggel a belső fegyvertér. Szenzorfúzió, radarhullámok, IR és látható fény tartományban dolgozó érzékelők, akár teljes rádiócsendben, saját kisugárzás nélkül másoktól adatkapcsolaton keresztül kapott real time helyzetkép."
.
Igen, ez egy jo felsorolas, de ezek nagy reszet a 4. generacioba sorolt gepek is hozzak mar. A belsö fegyverter is megjelenhetne az F-15-ön is (Silent Eagle), megse nevezik 5gennek. Az F16 es tarsai a maguk evtizedei alatt is fokozatosan fejlödtek, elektronika, erzekelök teren, es pl cockpitban is a F-15EX vagy akar a Gripen F-39 nevu brazil valtozata modernebb benyomast kelt, mint az F-22 a maga kifejezetten 90-es evekbeli kullemu cockpitjaval.
.
Szoval szerintem ahol az 5.gen vita es ellenpeldak nelkul kimondhato, az az alacsony eszlelhetöseg es az ehhez szukseges kialakita, aminek a belsö fegyverter is a resze. A belsö fegyverterrel felpipmelhetö Silent Eagle is a "silent" jelszoval jön, szinten arra utalva, hogy az eszlelhetöseg csökkentese a cel a belsö terrel, nem mondjuk a manöverezökepesseg fokozasa, mert akkor Agile Eagle-nek vagy valami hasonlonak neveznek.
Igen, marketing IS, illetve a régebbi de még gyártásban lévő típusokba is átszűrődött sok minden.

Az ettől még tény maradt amit írtam, hogy az egyértelmű a J-20-nál/31-nél, illetve a Szu-57nél is hogy nem ennek a stealth képességnek rendelték alá a teljes koncepciót, de az igazán lényeges számomra BIZONYÍTÉK szintén, hogy az USA-n belül sem erre a képességre helyezték a legnagyobb fókuszt, mikor az első F-22 5 gen vadász után 2 évtized fejlesztés után a következő gépüket, az F-35 öt kialakították.

Jelen van, de nem ez AZ 5. gen képesség. Egy közüllük. Nekem ez a legárulkodóbb.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7