Type 093 / Shang-osztály (Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 672
89 666
113
Type 093
140751qddnnla5005gku1b.jpg

Type 093 G
140750r39hmhhjujxxhxju.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 493
89 400
113
http://www.janes.com/article/50154/type-093t-sub-design-breaks-cover
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 866
20 106
113
Il aurait été confirmé que le SNA chinois Type 09IIIB porte des missiles de croisière anti-navire et de frappe au sol, au lancement vertical, de la famille YJ-18. La version anti-navire en question serait possiblement appelée YJ-18B.

Az az kínai tyípe 093B 16 vls cellával rendelkezik?
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 965
20 200
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
A kínai haditengerészetnek jelenleg 9 vagy 10 SSN (nukleáris meghajtású vadásztengeralattjáró) egysége van, ezekből három még az 1960-as években tervezett Type 091 (Han) osztályú egység, amelyek már reménytelenül elavultak (ehhez képest egyébként az ötödik Type 091 még 1991-ben lett csak átadva). Utódja a Type 093 (Shang) osztály, ez egy nagyságrenddel modernebb, de még mindig csak az 1970-es évek legelejének amerikai tengeralattjáróihoz mérhető (Tresher-osztály). Hogy öles lépésekkel fejlődnek a kínaiak, azt jellemzi, hogy a Type 093 család három alcsaládra bomlik:



Az első alváltozatból kettő készült (407 és 408), 2002-ben illetve 2003-ban bocsátották vízre őket, de csak 2006-2007-ben kerültek hadrendbe, ez alapján feltehetően sok probléma volt velük.



A Type 093A alváltozatból egyetlen példány épült (414), ezt 2012-ben bocsátották vízre és 2015-ben került hadrendbe. Az egyetlen látványosabb különbség a Virginia-osztályhoz hasonló ívelt átmenet a hajótest és a torony között.

A harmadik alváltozat a Type 093B, eddig 3 példányt figyeltek meg belőle (414, 415 és 416). A korábbi altípusok nagy hátránya volt, hogy nem rendelkeztek vontatott szonárral (amit pedig nyugaton már az 1960-as évek végén bírtak, és a szovjetek is megoldották az 1970-es évek végére). A Type 092A SSNB rakéta-hordozó tengeralattjárón már megfigyelték a szovjet Delta III. osztálynál használt megoldást, feltehetően ez került a Type 093B osztályba is. Az első időkben egyébként az új altípusról kikerült képeken csak a torony mögötti púp volt feltünő, amit sokan függőleges rakétaindító tubusoknak könyveltek el. Ez azért valószínütlen, mert a tengeralattjárók hossza nem változott, márpedig egy ilyen beépítésnél ez azt jelentette volna, hogy a tubusok valaminek a helyére kerültek. A megoldást egy 2018 januári fotó hozta el, amely az egyik Type 093B egységet felszíni menetben kapta el, hátulról:



Jól látható, hogy a felső oldalkormány tetején ott van a vontatott szonár kivezetése, és az 'úszó' háza, de feltehetően a kábeldobot és a kábelt mozgató mechanikát nem tudták elhelyezni a meglévő helyeken, míg a szovjet megoldást, a csepp alakú házat a felső kormány tetején nem vállalták be valamiért.





A megoldás annyira hasonlít a Delta III. féle megoldásra, hogy szinte biztos, hogy annak tökéletes másolatáról van szó, ennél a megoldásnál a szonár maga 90-270 méter hosszú lehet, amit 500-700 méteres műanyag kábel húz. A kábel maga pozitív felhajtóerejű, tehát igyekezne a felszín felé, de kábel végén lévő úszó súlya és kialakítása az, ami nagyjából a tengeralattjáró mélységében ússzon a szonár maga. A megoldás előnye, hogy így elkerüli a hajócsavart, így nem fenyegeti az a veszély, hogy a hajócsavarra tekeredjen.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A kínai haditengerészetnek jelenleg 9 vagy 10 SSN (nukleáris meghajtású vadásztengeralattjáró) egysége van, ezekből három még az 1960-as években tervezett Type 091 (Han) osztályú egység, amelyek már reménytelenül elavultak (ehhez képest egyébként az ötödik Type 091 még 1991-ben lett csak átadva). Utódja a Type 093 (Shang) osztály, ez egy nagyságrenddel modernebb, de még mindig csak az 1970-es évek legelejének amerikai tengeralattjáróihoz mérhető (Tresher-osztály). Hogy öles lépésekkel fejlődnek a kínaiak, azt jellemzi, hogy a Type 093 család három alcsaládra bomlik:



Az első alváltozatból kettő készült (407 és 408), 2002-ben illetve 2003-ban bocsátották vízre őket, de csak 2006-2007-ben kerültek hadrendbe, ez alapján feltehetően sok probléma volt velük.



A Type 093A alváltozatból egyetlen példány épült (414), ezt 2012-ben bocsátották vízre és 2015-ben került hadrendbe. Az egyetlen látványosabb különbség a Virginia-osztályhoz hasonló ívelt átmenet a hajótest és a torony között.

A harmadik alváltozat a Type 093B, eddig 3 példányt figyeltek meg belőle (414, 415 és 416). A korábbi altípusok nagy hátránya volt, hogy nem rendelkeztek vontatott szonárral (amit pedig nyugaton már az 1960-as évek végén bírtak, és a szovjetek is megoldották az 1970-es évek végére). A Type 092A SSNB rakéta-hordozó tengeralattjárón már megfigyelték a szovjet Delta III. osztálynál használt megoldást, feltehetően ez került a Type 093B osztályba is. Az első időkben egyébként az új altípusról kikerült képeken csak a torony mögötti púp volt feltünő, amit sokan függőleges rakétaindító tubusoknak könyveltek el. Ez azért valószínütlen, mert a tengeralattjárók hossza nem változott, márpedig egy ilyen beépítésnél ez azt jelentette volna, hogy a tubusok valaminek a helyére kerültek. A megoldást egy 2018 januári fotó hozta el, amely az egyik Type 093B egységet felszíni menetben kapta el, hátulról:



Jól látható, hogy a felső oldalkormány tetején ott van a vontatott szonár kivezetése, és az 'úszó' háza, de feltehetően a kábeldobot és a kábelt mozgató mechanikát nem tudták elhelyezni a meglévő helyeken, míg a szovjet megoldást, a csepp alakú házat a felső kormány tetején nem vállalták be valamiért.





A megoldás annyira hasonlít a Delta III. féle megoldásra, hogy szinte biztos, hogy annak tökéletes másolatáról van szó, ennél a megoldásnál a szonár maga 90-270 méter hosszú lehet, amit 500-700 méteres műanyag kábel húz. A kábel maga pozitív felhajtóerejű, tehát igyekezne a felszín felé, de kábel végén lévő úszó súlya és kialakítása az, ami nagyjából a tengeralattjáró mélységében ússzon a szonár maga. A megoldás előnye, hogy így elkerüli a hajócsavart, így nem fenyegeti az a veszély, hogy a hajócsavarra tekeredjen.
Erösdve fejlesztenek.Be kell hozniuk a lemaradást.Ezzel a tervezettel hogy állnak?Lehte róla tudni valamit?
095-sub-3.jpg
 
W

Wilson

Guest
Orosz cikk a Type 093-s atom tengeralattjárórol.

Type 093" többcélú nukleáris tengeralattjárók (Kína)


1599841693_tip-093-1.jpg


"093" tengeralattjáró a tengeren



A KNK a mai napig meglehetősen nagy méretű tengeralattjáró-flottát épített, amely minden szükséges osztályú hajóval felszerelt. Az ilyen erők alapja jelenleg a 093-as típusú többcélú atom tengeralattjárók. Legalább hat ilyen hajó üzemel, feltehetően három módosítással. A különböző változatú tengeralattjárók képesek harcolni a víz alatti és a felszíni célok ellen, valamint az ellenséges földi célpontok ellen is.

Projekt és fejlesztése

A hetvenes évek közepén a KNK haditengerészet megkapta első atom tengeralattjáróját - ez volt a "091" projekt hajója (meg található a "09-I" jelöléssel is). A következő évtized elején megkezdődött a többcélú nukleáris tengeralattjárók második generációjának kidolgozása, később ez a projekt a "093" ("09-III") számot kapta. Szintén használták a "Shang" vagy Shang-osztályú titkosítást is. Céljuk az volt ezzel a hajóosztállyal, hogy technológiákat fejlesszenek egy fejlettebb vadász tengeralattjáró létrehozására.

Az új nukleáris tengeralattjáró közvetlen tervezése csak 1994-n kezdődött meg, és több évig tartott. A nagy bonyolultság miatt azonban tengeralattjáró csak 2003-n kezdte el a tengeri próbákat. Ezt követően az új projektról a nyugati média hamar értesült, és az ígéretes tengeralattjáró átmenetileg az egyik fő téma lett az ezzel a területről foglalkozó médiában.

Abban az időben megjelent egy olyan információ is, amely szerint az új kínai projektben szovjet / orosz technológiákat alkalmaztak, és a tengeralattjáró kialakításában hasonló a 671 RTM vagy a 971 projekthez. Kína azonban mindig hangsúlyozza ennek a hajó osztálynak a technikai függetlenségét..

1599841722_tip-093-2.jpg


2007 közepén jelentette be hivatalosan Peking az új nukleáris tengeralattjárót. Az egyik kiállításon bemutatták a projekt néhány anyagát, majd a tengeralattjáró haditengerészetbe történő bevezetése alkalmából ünnepségére került sor.

2009-n a projekt harmadik tengeralattjárója állt szolgálatba. Külföldi adatok szerint ezt már a frissített 093A típusú projekt alapján építették. A fő különbségek a rakétafegyverek szélesebb körében voltak.
Az elmúlt években a projekt két új változatának létezéséről számoltak be. A "093B" atom tengeralattjárókat a tervezés és a fedélzeti berendezések általános javulása különbözteti meg, de alapvetően nem különböznek az A tipusú tengeralattjáróktól. A 093G típus a függőleges indítótubusok beépítésében tér el legfőképpen a korábbi verzióktól. Nincsenek pontos adatok a "B" és "G" hajók építéséről. Egyes jelentések szerint a 093G típust építésénél, megváltoztatták a gyártás alapvető metódusait.

Műszaki jellemzők

A "093-as típusú" atom tengeralattjárók hossza kb. 107-110 m, szélessége legfeljebb 10-11 m. A víz alatti vízkiszorítását 7 ezer tonnára becsülik. A "G" módosításnál a hosszúság és a vízkiszorítás megnő az új rakétatér megjelenése miatt. Amely a torony mögé került, és a fedélzet felett egy kis púpot képez.

1599841731_tip-093-4.jpg


Becsült hajóelrendezés

A hajóosztály hosszúkás hajótesttel, lekerekített orral és kúpos farral rendelkeznek. A far függőleges és vízszintes kormányokat hordoz. Pontos információk a hajótest felépítéséről, típusáról és jellemzőiről stb. hiányosak.

Kínai adatok szerint a "093" hajók ismeretlen kapacitású gáz hűtésű grafit- reaktorral vannak felszerelve(ami valószínűtlennek tűnik). Idegen forrásokban egy vagy két nagynyomású vizes reaktort említenek. Ami biztosnak tűnik,hogy a reaktorok különböznek a korábbi "091-s típusban alkalmazott reaktoroktól". A meghajtáshoz egy hétlapátos propellert használnak. A tengeralattjáró képes akár 30 csomós víz alatti sebesség elérésére is, és korlátlan cirkálási hatótávolsággal rendelkezik.

A fedélzeti berendezések pontos összetétele nem ismert. Ugyanakkor biztos egy magas tulajdonságokkal rendelkező komplex hidro akusztikus rendszer jelenléte. Ezzel a rendszerrel a "093" tengeralattjáró képes figyelni az "első félgömböt" és az oldalai mellett található területeket a H / SQC-207 oldalsó szonárral , ami drámai módon növeli a helyzetismeretet.

A 093-as projekt első verzióiban a fegyverzet csak hat 533 mm-s torpedócsövet tartalmazott az orrba, két sorban. A korai tengeralattjárók csak a kínai gyártmányú torpedókat használhatták. A későbbi verziók megkapta az YJ-82 rakétarendszert. Rakétája egy torpedócsövön keresztül indul, és akár 30-35 km-s távolságban is képes a felszíni célpontok elérésére.



A 093G típusnál megtartották a torpedócsöveket, és a fegyverrendszer bővült a sokoldalú függőleges pozíciójú rakétaindító tubusokkal is ,amelyek 12 különböző típusú rakétát képesek befogadni. A hajóellenes képességeket az YJ-18 rakéta bővíti ki akár 540 km hatótávolsággal. Ez a típus a földi célpontok megtámadásának képességével is rendelkezik - ehhez egy CJ-10 cirkáló rakétát használnak, amelynek hatótávolsága meghaladja az 1500 km-t.

A "093" tengeralattjárók zajszintjének kérdését aktívan vitatják külföldi körökben. Kínai és külföldi publikációkban arról számoltak be, hogy az első ilyen típusú hajók 110 dB-s szinten keltettek zajt. Ez megfelel a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján létrehozott amerikai vagy szovjet tengeralattjáróknak

-2009-ben az USN ONI a 093-s típust zajosabbnak minősítette, mint az 1979-n szolgálatba lépett 671 RTM (a NATO kódnév Victor III).-

A kínai fél viszont azzal érvelt, hogy az új "093G" hajó(a megváltozott hajótest miatt ) sokkal halkabb, mint a korábbi verziók, de ezzel kapcsolatban semmilyen részletesebb információt nem közöltek. Lehetséges, hogy a kínai technológia fejlődése lehetővé tette, hogy a kínai atomtengeralattjáró jellemzői az újabb külföldi modellek szintjére kerüljenek - de minden bizonnyal nem érik el a legfejlettebb és a legmodernebb modellek szintjét.

Az atomflotta magja

1974 és 1991 között a PLA haditengerészet öt 091 típusú tengeralattjárót kapott. Közülük kettőt eltávolítottak a flottából, az egyik múzeumhajó lett. A fennmaradó tengeralattjárók státusza nem világos - szolgálatban maradtak, vagy már tartalékba helyezték őket erről nincs pontos információ. A "091" helyett új "093" tengeralattjárókat hoztak létre - amelyekből hat egységet építettek. Vannak információk egy új "095" projekt kidolgozásáról is, - egyes források szerint -ez az új típus már építés alatt áll.



Különböző módosítású tengeralattjárók összehasonlítása. A későbbi verziókat a korábbi verzióktól a rakétatér jellegzetes védőpúpja különbözteti meg.

Valójában ez a hat 093 típusú tengeralattjáró az egyetlen többcélú nukleáris tengeralattjáró a kínai flottában. A régebbi modelleket már valószínűleg tartalékba helyezték,az újabbak pedig még egyáltalán nem jelentek meg, vagy még csak nem számottevő mennyiségben vannak jelen a kínai flottában.
A 093-s tengeralattjáróknak köszönhetően a PLA haditengerészet a 2000-s évek végén képes volt harci őrjáratokat megszervezni veszélyes területeken az ellenséges tengeralattjárók és felszíni erők felkutatása és megsemmisítése érdekében. A „093G” tengeralattjárók megjelenése a kínai flottában ,kibővíti a feladatok körét, és lehetővé teszi a kínai atom tengeralattjárók számára, hogy földi célpontokat érjenek el.

Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy mivel csak hat többcélú(3 db A,B és 3 db G) 093-s nukleáris tengeralattjáróval rendelkeznek ez jelenleg súlyosan korlátozza a kínai tengeralattjáró erők potenciálját. A dízel-elektromos tengeralattjárók továbbra is a haditengerészetük ezen elemének középpontjában állnak -a dízel-elektromos tengeralattjárók ismert problémáival és korlátaival.

A "Type 093" család projektjeinek története azt mutatja, hogy a kínai katonai hajógyártás képes különféle osztályú nukleáris tengeralattjárók építésére, ideértve a többcélú atom tengeralattjárókat is. Ugyanakkor a nagyüzemi és gyors gyártás képességével még mindig nem rendelkeznek . Talán az új "095" projekt megváltoztatja ezt a helyzetet - de az ilyen eredmények még mindig messze vannak.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 304
113
https://mbd.baidu.com/newspage/data...5848904284871"}&pageType=1&n_type=1&p_from=-1
Off mert nem 093 de nagyon lelemenyes. /a cikk lenyege hogy amikor a kinaiak atomtengeralattjarot terveztek nem kaptak infot a szovjetektol./ a reaktpr elhelyezesebe csovezesbe stb bajba voltak nem tudtak mi is lenne az optimalis hisz 0 rol indultak ezen a teren :) usa atomtengeralattjaro makketteket szereztek be :D amiket egyebkent a tengeralttjarokat gyarto cegek dobtak piacra :D
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 866
20 106
113
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
6 104
15 824
113
A nap folyamán hírek terjedtek arról, hogy Kína elveszítet egy atomtengeralatjárót a Tajvani szoros kozelében:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Bár még nem volt megerósétve (és szerintem egyhama nem is lesz) ...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.