Type 10 MBT (Japán)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 943
85 543
113
Úgy értettem, hogy aki tud japánul és a témával is képben van, az találhat valamit.
Amúgy sikerült némi adatot találnom. :D

https://www.mod.go.jp/atla/research/gaibuhyouka/pdf/TK-X_20.pdf

Van benne szép ábra is, a szöveget meg részben megeszi a fordító, de én ehhez nem értek.



Mitsuékat itt lehet zaklatni ezen ügyben:

https://www.mhi.com/cgi-bin/inquiry/index.cgi?code=10109&product=Special Vehicles

Persze túl sok esély nincs rá, hogy válaszoljanak is érdemben.



Ilyen könnyen feladod? Ejjj... :p

Aki tud japánul és képben is van az tervezte a hajtásláncot.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 642
18 800
113
EXam-MSWkAEB-yQ
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 749
61 116
113
Èdes.
A méretét valószinüleg a japàn infrastrukturához, az utakhoz, hidakhoz és vasúti alagutakhoz szabták. De biztos a japàn emberek átlagmagassàga is szerepet játszott.
Tudunk valamit a lövegről?
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Èdes.
A méretét valószinüleg a japàn infrastrukturához, az utakhoz, hidakhoz és vasúti alagutakhoz szabták. De biztos a japàn emberek átlagmagassàga is szerepet játszott.
Tudunk valamit a lövegről?

Az alap a Rheinmetall 120mm L44 helyben készített és módosított változata. Tervben van a cseréje L55-re. Van egy APFSDS amit kifejezetten ehhez az ágyúhoz terveztek és állítólag a régebbi L44 nem is tudja kezelni. Ezt olyan DM 53 környékére teszik.
Állítólag a nyíllövedék maga 4,2 kg, 748 mm hosszú, az átmérője pedig 24 milliméter.
De még egyszer hangsúlyozom ez inkább csak találgatás.
10_APFSDS2.jpg
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 702
15 008
113
Tudunk valamit a lövegről?
A japán wikipedián ez van:
主砲は従来の44口径120mm滑腔砲より13%軽い、新開発された軽量高腔圧砲身の日本製鋼所製の国産44口径120mm滑腔砲(10式戦車砲)を装備、砲弾は発射薬や飛翔体構造を最適化した国産の新型徹甲弾(APFSDS)が開発され、新型弾薬に合わせ薬室の強度も強化されている。また、将来的に必要であれば55口径120mm戦車砲に換装可能なよう設計されている。

10式戦車の設計では90式戦車で使われる120mm戦車砲弾の使用も考慮されている。弾薬の互換性を保持するため主砲には一部にラインメタルの120 mm L44滑腔砲と共通の設計がなされ、90式の主砲弾やその他のNATO弾も使用できるとされている。なお、10式用の砲弾は徹甲弾の他に空包が調達されている。これにより、訓練や演習時、記念行事などでの模擬戦闘で90式ができなかった空包射ができるようになる。
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 736
34 530
113
A japán wikipedián ez van:
A fő pisztoly 13% -kal könnyebb, mint a hagyományos 44 kaliberű, 120 mm-es sima lyukas pisztoly, és fel van szerelve egy újonnan kifejlesztett, könnyű, nagy üregű, hordóval készült, japán acélból készült 44 kaliberű, 120 mm-es sima lyukú ágyúval (10 típusú tank pisztoly). Fejlesztettek egy belföldön kifejlesztett, optimalizált szerkezetű, páncéltörő héjat (APFSDS), és a kamra erejét megerősítették, hogy megfeleljen az új lőszernek. Azt is úgy tervezték, hogy a jövőben szükség esetén 55 kaliberű 120 mm-es tankpisztollyal cserélhető ki.

A 10. típusú tartály kialakítása figyelembe veszi a 90-es típusú tartályban használt 120 mm-es tartályhéjak használatát is. A lőszer-kompatibilitás fenntartása érdekében a főfegyvert részben a 120 mm-es L44 sima hordós fémfegyverrel közösen tervezték, és azt mondják, hogy 90 típusú főhéj és egyéb NATO-kagyló is használható. A páncéltörő héjak mellett üres kagylókat is beszereztek a 10. típusú héjakhoz. Ennek eredményeként edzések és gyakorlatok során lövöldözni fogsz az égen, ami a Formula 90-rel nem volt lehetséges szimulált csatákban, mint például emlék események. [/IDÉZET]
Chrom ezt is leforditja
 
G

Galthran

Guest
A japán wikipedián ez van:
主砲は従来の44口径120mm滑腔砲より13%軽い、新開発された軽量高腔圧砲身の日本製鋼所製の国産44口径120mm滑腔砲(10式戦車砲)を装備、砲弾は発射薬や飛翔体構造を最適化した国産の新型徹甲弾(APFSDS)が開発され、新型弾薬に合わせ薬室の強度も強化されている。また、将来的に必要であれば55口径120mm戦車砲に換装可能なよう設計されている。

10式戦車の設計では90式戦車で使われる120mm戦車砲弾の使用も考慮されている。弾薬の互換性を保持するため主砲には一部にラインメタルの120 mm L44滑腔砲と共通の設計がなされ、90式の主砲弾やその他のNATO弾も使用できるとされている。なお、10式用の砲弾は徹甲弾の他に空包が調達されている。これにより、訓練や演習時、記念行事などでの模擬戦闘で90式ができなかった空包射ができるようになる。
így érthetőbb sztem :D


The main gun is 13% lighter than the conventional 44 caliber 120 mm smooth-bore cannon, equipped with a newly developed lightweight high-cavity barrel-made Japanese steel 44 caliber 120 mm smooth-bore cannon (type 10 tank gun), which is a propellant or projectile. A new domestically-approved armor-piercing shell (APFSDS) with optimized structure has been developed, and the strength of the chamber has been strengthened to match the new ammunition. Also, it is designed so that it can be replaced with a 55 caliber 120 mm tank gun if necessary in the future.

The Type 10 tank design also considers the use of the 120mm tank shells used in Type 90 tanks. In order to maintain ammunition compatibility, the main gun was partially designed in common with the line metal 120 mm L44 smooth-barrel gun, and it is said that 90 type main shells and other NATO shells can also be used. In addition to the armor-piercing shells, empty shells have been procured for Type 10 shells. As a result, during training and exercises, you will be able to shoot blank enemies that were not possible with formula 90 in simulated battles such as memorial events.
 
T

torsen

Guest
Ilyen könnyen feladod? Ejjj... :p

Nem adtam fel. Használtam azt az oldalt, amit linkeltél, élőszóban is kaptam némi infót, a többit meg a hajtóműves tapasztalatok alapján valószínűsítem... :D

A Type 10-nek egy hidromechanikus CVT váltója van, ami valójában nem is igazi CVT (bár nagyon közel van hozzá. A CVT-nek ugyanis elvileg egy adott tartományban bármely sebességnél bármely motorfordulatszám tartozhatna. A Type 10 váltója nem tudja ezt, de ezt később). Tehát a váltó két részre oszlik. A behajtó fordulatszám egy fogaskerékről két elemet hajt meg (remélem sikerült az ábrámat linkelni):

http://www.mediafire.com/file/0mjsxhnwbe8cl2t/type10.bmp/file

Egy 3 fokozatú mechanikus sebességváltót (a rajzon lefelé), amelyben a fokozatkapcsolások minden valószínűség szerint soklemezes kuplungokkal történnek hidraulikus zárással/nyitással. (csak gondolom, de szinte minden automata váltó ezt alkalmazza).
A másik irányban (a rajzon felfelé) egy hidrostatikus hajtás kap meghajtást. Ebben van egy fokozatmentesen változtatható szállítású axiáldugattyús szivattyú (ilyen van a gépkocsi klímákban is, ott kompresszorként.) Mi támolygó tárcsásnak szoktuk nevezni. A tárcsa tengelyhez képesti billentési szöge határozza meg a fordulatonkénti szállítást. Valahogy így működik:

Ha a tárcsa billentését növelik, nő a szállított mennyiség, ha a tárcsa merőleges a tengelyvonalra, akkor nincs szállítás, ellenkező irányú billentés megfordítja a szállítás (szívó/nyomó oldal cserél) irányát.
Az így szállított olajat egy azonos kialakítású, de nem változtatható tárcsabillenésű hidromotort hajt meg. Valahogy így:

Ez az erőátvitel elég nagy veszteséggel jár, de fokozatmentesen szabályozható a szivattyú támolygótárcsa billentési szögével.

Az erőfolyamok aztán a váltó végén találkoznak egy bolygóműben. A bolygóműben a napkereket a 3 fokozatú mechanikus váltó hajtja.Ennek fordulatszámát az határozza meg, hogy pillanatnyilag melyik fokozatban van a váltó és mennyi a motor fordulatszáma. A hidraulikus erőátvitel a bolygómű gyűrűkerekét forgatja tetszőleges (motorfordulatszámtól független) fordulatszámmal. Ha a hidraulikus hajtás azonos forgásértelmű a gyűrűkeréken, mint a mechanikus hajtásé, akkor a két fordulatszám összeadódik. Ha ellentétes, akkor a hidrohajtás fordulatszáma csökkenti a kihajtás fordulatszámát. Természetesen a hidrohajtás akár álló helyzetben is tarthatja a gyűrűkereket, így harckocsi egy 3 fokozatú váltóval gazdálkodhat (pl, hidraulikai hibánál). A bolygómű kihajtását a bolygókerék tartó biztosítja (kb. ez látszik az alábbi videon 2.30tól.
(az animáción a középső kis kerék a napkerék, amit a 3 fokozatú váltó hajt meg, a külső, nagy átmérőjű kereket, gyűrűkereket hajtja meg a hidrohajtás. A bolygókeréktartó piros, 3 ágú szerkezete hajtja a harckocsit.)
Így összességében kb ez az értelmes motorfordulat-járműsebesség diagram:
http://www.mediafire.com/file/hybsxw26vx085ry/type10_2.bmp/file

Ebből látszik a mechanikus váltó diagram része (kék vonal), amit kiegészít, és amivel játszhat a vezérlés, a hidrohajtás rész, így alakul ki végülis a piros vonal, ami azt mutatja, hogy "szinte" sebességtől függetlenül állandó fordulatszámon (pl. max nyomatékon) tartható a diesel-motor.
Miután az összes említés kiemeli, hogy a tank előre/hátra ugyanolyan gyorsan tud haladni (nem látom taktikai értelmét, de biztos van) ezért azt gondolom, hogy a behajtás előtt még van egy irányváltó egység ami előre/hátra ugyanazt az áttételt adja, csak forgásirányt vált, így a váltó mindkét irányban hajt. (ez azért előnyösebb mint a váltó után elhelyezett irányváltó-ami szintén elképzelhető-mert így az irányváltó egység még nem a váltó által megnövelt nyomatékkal van terhelve, hanem "csak" a motor mintegy 4000-5000Nm-vel )
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
Nem adtam fel. Használtam azt az oldalt, amit linkeltél, élőszóban is kaptam némi infót, a többit meg a hajtóműves tapasztalatok alapján valószínűsítem... :D

A Type 10-nek egy hidromechanikus CVT váltója van, ami valójában nem is igazi CVT (bár nagyon közel van hozzá. A CVT-nek ugyanis elvileg egy adott tartományban bármely sebességnél bármely motorfordulatszám tartozhatna. A Type 10 váltója nem tudja ezt, de ezt később). Tehát a váltó két részre oszlik. A behajtó fordulatszám egy fogaskerékről két elemet hajt meg (remélem sikerült az ábrámat linkelni):

http://www.mediafire.com/file/0mjsxhnwbe8cl2t/type10.bmp/file

Egy 3 fokozatú mechanikus sebességváltót (a rajzon lefelé), amelyben a fokozatkapcsolások minden valószínűség szerint soklemezes kuplungokkal történnek hidraulikus zárással/nyitással. (csak gondolom, de szinte minden automata váltó ezt alkalmazza).
A másik irányban (a rajzon felfelé) egy hidrostatikus hajtás kap meghajtást. Ebben van egy fokozatmentesen változtatható szállítású axiáldugattyús szivattyú (ilyen van a gépkocsi klímákban is, ott kompresszorként.) Mi támolygó tárcsásnak szoktuk nevezni. A tárcsa tengelyhez képesti billentési szöge határozza meg a fordulatonkénti szállítást. Valahogy így működik:

Ha a tárcsa billentését növelik, nő a szállított mennyiség, ha a tárcsa merőleges a tengelyvonalra, akkor nincs szállítás, ellenkező irányú billentés megfordítja a szállítás (szívó/nyomó oldal cserél) irányát.
Az így szállított olajat egy azonos kialakítású, de nem változtatható tárcsabillenésű hidromotort hajt meg. Valahogy így:

Ez az erőátvitel elég nagy veszteséggel jár, de fokozatmentesen szabályozható a szivattyú támolygótárcsa billentési szögével.

Az erőfolyamok aztán a váltó végén találkoznak egy bolygóműben. A bolygóműben a napkereket a 3 fokozatú mechanikus váltó hajtja.Ennek fordulatszámát az határozza meg, hogy pillanatnyilag melyik fokozatban van a váltó és mennyi a motor fordulatszáma. A hidraulikus erőátvitel a bolygómű gyűrűkerekét forgatja tetszőleges (motorfordulatszámtól független) fordulatszámmal. Ha a hidraulikus hajtás azonos forgásértelmű a gyűrűkeréken, mint a mechanikus hajtásé, akkor a két fordulatszám összeadódik. Ha ellentétes, akkor a hidrohajtás fordulatszáma csökkenti a kihajtás fordulatszámát. Természetesen a hidrohajtás akár álló helyzetben is tarthatja a gyűrűkereket, így harckocsi egy 3 fokozatú váltóval gazdálkodhat (pl, hidraulikai hibánál). A bolygómű kihajtását a bolygókerék tartó biztosítja (kb. ez látszik az alábbi videon 2.30tól.
(az animáción a középső kis kerék a napkerék, amit a 3 fokozatú váltó hajt meg, a külső, nagy átmérőjű kereket, gyűrűkereket hajtja meg a hidrohajtás. A bolygókeréktartó piros, 3 ágú szerkezete hajtja a harckocsit.)
Így összességében kb ez az értelmes motorfordulat-járműsebesség diagram:
http://www.mediafire.com/file/hybsxw26vx085ry/type10_2.bmp/file

Ebből látszik a mechanikus váltó diagram része (kék vonal), amit kiegészít, és amivel játszhat a vezérlés, a hidrohajtás rész, így alakul ki végülis a piros vonal, ami azt mutatja, hogy "szinte" sebességtől függetlenül állandó fordulatszámon (pl. max nyomatékon) tartható a diesel-motor.
Miután az összes említés kiemeli, hogy a tank előre/hátra ugyanolyan gyorsan tud haladni (nem látom taktikai értelmét, de biztos van) ezért azt gondolom, hogy a behajtás előtt még van egy irányváltó egység ami előre/hátra ugyanazt az áttételt adja, csak forgásirányt vált, így a váltó mindkét irányban hajt. (ez azért előnyösebb mint a váltó után elhelyezett irányváltó-ami szintén elképzelhető-mert így az irányváltó egység még nem a váltó által megnövelt nyomatékkal van terhelve, hanem "csak" a motor mintegy 4000-5000Nm-vel )


Szép munka!

Látod, csak egy kis motiválás kellett. :D
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 702
15 008
113

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem adtam fel. Használtam azt az oldalt, amit linkeltél, élőszóban is kaptam némi infót, a többit meg a hajtóműves tapasztalatok alapján valószínűsítem... :D

A Type 10-nek egy hidromechanikus CVT váltója van, ami valójában nem is igazi CVT (bár nagyon közel van hozzá. A CVT-nek ugyanis elvileg egy adott tartományban bármely sebességnél bármely motorfordulatszám tartozhatna. A Type 10 váltója nem tudja ezt, de ezt később). Tehát a váltó két részre oszlik. A behajtó fordulatszám egy fogaskerékről két elemet hajt meg (remélem sikerült az ábrámat linkelni):

http://www.mediafire.com/file/0mjsxhnwbe8cl2t/type10.bmp/file

Egy 3 fokozatú mechanikus sebességváltót (a rajzon lefelé), amelyben a fokozatkapcsolások minden valószínűség szerint soklemezes kuplungokkal történnek hidraulikus zárással/nyitással. (csak gondolom, de szinte minden automata váltó ezt alkalmazza).
A másik irányban (a rajzon felfelé) egy hidrostatikus hajtás kap meghajtást. Ebben van egy fokozatmentesen változtatható szállítású axiáldugattyús szivattyú (ilyen van a gépkocsi klímákban is, ott kompresszorként.) Mi támolygó tárcsásnak szoktuk nevezni. A tárcsa tengelyhez képesti billentési szöge határozza meg a fordulatonkénti szállítást. Valahogy így működik:

Ha a tárcsa billentését növelik, nő a szállított mennyiség, ha a tárcsa merőleges a tengelyvonalra, akkor nincs szállítás, ellenkező irányú billentés megfordítja a szállítás (szívó/nyomó oldal cserél) irányát.
Az így szállított olajat egy azonos kialakítású, de nem változtatható tárcsabillenésű hidromotort hajt meg. Valahogy így:

Ez az erőátvitel elég nagy veszteséggel jár, de fokozatmentesen szabályozható a szivattyú támolygótárcsa billentési szögével.

Az erőfolyamok aztán a váltó végén találkoznak egy bolygóműben. A bolygóműben a napkereket a 3 fokozatú mechanikus váltó hajtja.Ennek fordulatszámát az határozza meg, hogy pillanatnyilag melyik fokozatban van a váltó és mennyi a motor fordulatszáma. A hidraulikus erőátvitel a bolygómű gyűrűkerekét forgatja tetszőleges (motorfordulatszámtól független) fordulatszámmal. Ha a hidraulikus hajtás azonos forgásértelmű a gyűrűkeréken, mint a mechanikus hajtásé, akkor a két fordulatszám összeadódik. Ha ellentétes, akkor a hidrohajtás fordulatszáma csökkenti a kihajtás fordulatszámát. Természetesen a hidrohajtás akár álló helyzetben is tarthatja a gyűrűkereket, így harckocsi egy 3 fokozatú váltóval gazdálkodhat (pl, hidraulikai hibánál). A bolygómű kihajtását a bolygókerék tartó biztosítja (kb. ez látszik az alábbi videon 2.30tól.
(az animáción a középső kis kerék a napkerék, amit a 3 fokozatú váltó hajt meg, a külső, nagy átmérőjű kereket, gyűrűkereket hajtja meg a hidrohajtás. A bolygókeréktartó piros, 3 ágú szerkezete hajtja a harckocsit.)
Így összességében kb ez az értelmes motorfordulat-járműsebesség diagram:
http://www.mediafire.com/file/hybsxw26vx085ry/type10_2.bmp/file

Ebből látszik a mechanikus váltó diagram része (kék vonal), amit kiegészít, és amivel játszhat a vezérlés, a hidrohajtás rész, így alakul ki végülis a piros vonal, ami azt mutatja, hogy "szinte" sebességtől függetlenül állandó fordulatszámon (pl. max nyomatékon) tartható a diesel-motor.
Miután az összes említés kiemeli, hogy a tank előre/hátra ugyanolyan gyorsan tud haladni (nem látom taktikai értelmét, de biztos van) ezért azt gondolom, hogy a behajtás előtt még van egy irányváltó egység ami előre/hátra ugyanazt az áttételt adja, csak forgásirányt vált, így a váltó mindkét irányban hajt. (ez azért előnyösebb mint a váltó után elhelyezett irányváltó-ami szintén elképzelhető-mert így az irányváltó egység még nem a váltó által megnövelt nyomatékkal van terhelve, hanem "csak" a motor mintegy 4000-5000Nm-vel )
És ennek mi az előnye? Tankba a legjobb egy robot működtetésű közönséges fogaskerekes váltó lenne. Nem?
 
T

torsen

Guest
És ennek mi az előnye? Tankba a legjobb egy robot működtetésű közönséges fogaskerekes váltó lenne. Nem?
Elvileg minden CVT ugyanazért született: bármilyen sebesség mellett be tudod állítani azt a fordulatszámot, ami optimális (pl. optimális a nyomaték, vagy a fogyasztás vagy a károsanyag kibocsátás) mert bizonyos határok között fokozatmentesen tudod változtatni az áttételt. Pl a hk esetében (a nagy tömeg miatt) törekedhetünk a max. nyomaték kihasználására. Vagyis ha a motor 1000/min-nél 3000Nm-t tud, 1600/min-nél 4500Nm-t, és 3000/min-nél 2800Nm-t, akkor nem kell megelégednem azzal, hogy a max nyomaték csak rövidebb fordulatszám zónában jön ki a motorból, mert az áttétel változtatásával folyamatosan ott tudom tartani a fordulatszámot, ahol max a nyomaték. Egy hk-nál ez praktikusan azt jelentheti, hogy ugyanazt a mozgékonyságot egy kisebb motorral is létre lehet hozni, mert ugyan a csúcsnyomaték kisebb, de az „mindig” előhívható. (a Type 10-be is kisebb motor került, mint az elődbe, kisebb max. teljesítménnyel, viszont így elég tekintélyes helyet lehetett megspórolni. Kisebb tank, kevesebb páncélozandó felület, kisebb célfelület és a többi, amihez én már nem értek, csak gondolom.)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 819
47 124
113
Elvileg minden CVT ugyanazért született: bármilyen sebesség mellett be tudod állítani azt a fordulatszámot, ami optimális (pl. optimális a nyomaték, vagy a fogyasztás vagy a károsanyag kibocsátás) mert bizonyos határok között fokozatmentesen tudod változtatni az áttételt. Pl a hk esetében (a nagy tömeg miatt) törekedhetünk a max. nyomaték kihasználására. Vagyis ha a motor 1000/min-nél 3000Nm-t tud, 1600/min-nél 4500Nm-t, és 3000/min-nél 2800Nm-t, akkor nem kell megelégednem azzal, hogy a max nyomaték csak rövidebb fordulatszám zónában jön ki a motorból, mert az áttétel változtatásával folyamatosan ott tudom tartani a fordulatszámot, ahol max a nyomaték. Egy hk-nál ez praktikusan azt jelentheti, hogy ugyanazt a mozgékonyságot egy kisebb motorral is létre lehet hozni, mert ugyan a csúcsnyomaték kisebb, de az „mindig” előhívható. (a Type 10-be is kisebb motor került, mint az elődbe, kisebb max. teljesítménnyel, viszont így elég tekintélyes helyet lehetett megspórolni. Kisebb tank, kevesebb páncélozandó felület, kisebb célfelület és a többi, amihez én már nem értek, csak gondolom.)
És az a helyzet, hogy a japóknál nagyon fontos a tömeg. Állítólag az útjaik alkalmatlanok egy Leopard 2 méretű döghöz. Nem azért, mert ne tudnának jobbat, csak egyszerűen így praktikus.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Elvileg minden CVT ugyanazért született: bármilyen sebesség mellett be tudod állítani azt a fordulatszámot, ami optimális (pl. optimális a nyomaték, vagy a fogyasztás vagy a károsanyag kibocsátás) mert bizonyos határok között fokozatmentesen tudod változtatni az áttételt. Pl a hk esetében (a nagy tömeg miatt) törekedhetünk a max. nyomaték kihasználására. Vagyis ha a motor 1000/min-nél 3000Nm-t tud, 1600/min-nél 4500Nm-t, és 3000/min-nél 2800Nm-t, akkor nem kell megelégednem azzal, hogy a max nyomaték csak rövidebb fordulatszám zónában jön ki a motorból, mert az áttétel változtatásával folyamatosan ott tudom tartani a fordulatszámot, ahol max a nyomaték. Egy hk-nál ez praktikusan azt jelentheti, hogy ugyanazt a mozgékonyságot egy kisebb motorral is létre lehet hozni, mert ugyan a csúcsnyomaték kisebb, de az „mindig” előhívható. (a Type 10-be is kisebb motor került, mint az elődbe, kisebb max. teljesítménnyel, viszont így elég tekintélyes helyet lehetett megspórolni. Kisebb tank, kevesebb páncélozandó felület, kisebb célfelület és a többi, amihez én már nem értek, csak gondolom.)
En block marhaságnak tünik. Ezek feltalálták a sebességváltót, csak jó bonyolultan. Ha ennek a cuccnak bármi előnye lenne, ez lenne a kamionokban. Ott ugyanis tényleg centre megy a fillérbaszás.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo