Type 214 AIP tengeralattjárók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 232
26 173
113
WTF! Na jó, hadjuk is!
Inkább; tudsz valami konkrétumot a properrelcserére cserére vagy csak ötletelsz?
Segítek: a kikötőben marhára nem tudsz megbízható hangmintát venni:
-jó munkát ahhoz, hogy bejuss :)
-nagyon sok a zaj

Nem véletlen az összes ilyen HH-s sub-os film (Vörös okt stb) témája.
A hírszerzés tudja, hogy mi-mikor fut ki, műholdak, stb.
És kb mindig van egy fülelő sub is az 'ellenséges' kikötő bejáratánál, a prediktálható
tengeralattjáró útvonal külső (úm. mély vizekhez vezető folyosó) végénél.
Onnantól meg a szenzorok elvégzik, amit kell.
Persze ehhez nem árt ismerni a helyi vizeket, alapvetően jó intuícióval rendelkezni.
De a sub pk-k ilyenek.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 320
60 800
113
WTF! Na jó, hadjuk is!
Inkább; tudsz valami konkrétumot a properrelcserére cserére vagy csak ötletelsz?

Nála nincs olyan, hogy a németek nem a legjobbak a világon valamiben. Szóval biztosan létezik a wunderwaffe hajócsavar is, valahol :rolleyes:
Egyébként Hasp-nak volt egy táblázata a tengók zajosságáról. Nem amit ő csinált, hanem egy orosz. A német DE tengók elég zajosak voltak.
A legcsendesebbek az orosz DE tengók meg a Svédek.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 320
60 800
113
Meg is találtam.
"Guppy" osztály 160 DB (referencia)
Type-209 (német) 144 DB
Kilo (Szu) 143 DB
Kilo (636-os típus) 130 DB
Type-212 (német) 136 DB

A svédes infó akkor ezek szerint máshonnan van. De azok is nagyon csendesek.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 142
9 270
113
Meg is találtam.
"Guppy" osztály 160 DB (referencia)
Type-209 (német) 144 DB
Kilo (Szu) 143 DB
Kilo (636-os típus) 130 DB
Type-212 (német) 136 DB

A svédes infó akkor ezek szerint máshonnan van. De azok is nagyon csendesek.
Az albánt sem lehet hallani, mert nincs motorja, csak néha fel kell jönni a felszínre az evezősöknek levegőt venni..
(A lapátok kavitációja beleolvad a tengervilágának hangjai közé, mert nem egy ütemben és ritmusosan csapkodják a vizet.)
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 232
26 173
113
Meg is találtam.
"Guppy" osztály 160 DB (referencia)
Type-209 (német) 144 DB
Kilo (Szu) 143 DB
Kilo (636-os típus) 130 DB
Type-212 (német) 136 DB

A svédes infó akkor ezek szerint máshonnan van. De azok is nagyon csendesek.
A diesel-elec subok alapjában véve csendesek - elektromos üzemben.
De a Kilo is addig, amig az általánosan szar karbantartás miatt el nem kezdett önmagában nyekeregni... :D
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 651
17 058
113
Meg is találtam.
"Guppy" osztály 160 DB (referencia)
Type-209 (német) 144 DB
Kilo (Szu) 143 DB
Kilo (636-os típus) 130 DB
Type-212 (német) 136 DB

A svédes infó akkor ezek szerint máshonnan van. De azok is nagyon csendesek.
Ez ugye hangerő, de megint más a frekvencia, amik alapján azonosítják.
Én is úgy tudtam, hogy a Svéd Stirling motoros subja valami szuper csendes, ezért tudott "elsüllyeszteni" egy US carriert valami gyakorlaton.
Egy időben hallgattam egy volt US tengeralattjárós szónát tiszt beszámolóit a YT-on, az is a frekvencia képet emelte ki. Konkrétan mondta melyik sub osztálynak mi a frekvenciaja.
Meg mondott olyanokat, hogy annyira fontos volt a zajszint, hogy az egész Navy-nél a Tengeralattjárósok kaptak légtalpas NIKE cipőt. :)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 320
60 800
113
Ez ugye hangerő, de megint más a frekvencia, amik alapján azonosítják.

Igen, ez két külön dolog. De a hangerő elég fontos a felderítési távolság szempontjából.
Eleve 90 db körül van az óceán háttér zaja, ehhez képest kell nézni a tengók hangerejét is.
Egy régi 160 DB-el szóló atomtengeralattjárót konkrétan a világ túlsó felén is lehet hallani.
Egy 120-130 DB-el szóló elektromos tengeralattjárót ezzel szemben elég nehéz kiszúrni, főleg nagy távolságon.

Én is úgy tudtam, hogy a Svéd Stirling motoros subja valami szuper csendes, ezért tudott "elsüllyeszteni" egy US carriert valami gyakorlaton.

Igen és nem is egyszer fordult elő ilyen.
Például egy hajónak van saját zaja is, mindenféle frekvencián. Egy nagyobb hajó 160-180 DB körül szól. (Full kavitáció)
Innen meghallani egy ellenséges D+E tengót nem egyszerű. Nem véletlenül szoktak a helikopterek szonár bólyázni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 321
113
On May 25, 2023, the Turkish Navy's Golcuk Naval Shipyard launched the second Reis-class (Type 214TN) air independent propulsion (AIP) capable submarine, the future TCG HIZIRREIS...

tcg-hizirreis.jpg
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
953
1 977
93
Például egy hajónak van saját zaja is, mindenféle frekvencián. Egy nagyobb hajó 160-180 DB körül szól. (Full kavitáció)
- Főleg ha motoros. A motor jellegzetes hangját rögzítik. Természetesen a kavitáció is közbejátszik, a hajócsavar jellegzetes formája miatt.
Pont ennek a légbuborékoknak a leválasztására szolgál a hajócsavarnál az a plusz kis csavar. Így csendesebb lesz. Meg ugye nem látszik a buborékok által keltet légcsík sem, ha nem mélyen halad.
Magyarul a buborékokat aprózza el.
- Itt a képen pedig a felső soron a felvet jelet mutatja, majd a csuklója felet látod a már ismert jeleket (frekiket), azok előre el vannak mentve. Az újja alat pedig próbálja szűrni a hallott jelet. Azaz beazonosítani a hallott hajót. Szeretik ha vájt fülüek ezek a személyek. Sok függ rajtuk.
AEWyWDK.png
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 321
113
Portuguese Diesel-Electric AIP Submarine Just Patrolled Under The Arctic Ice...

The Arpão is the first Portuguese sub to operate below the ice and could herald patrols by other advanced conventionally powered NATO boats.


 
  • Tetszik
Reactions: fishbed