Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
14 124
20 706
113
Budapest múlt héten
DSC-02136.jpg
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
826
2 400
93

Negyven éve szűnt meg Budapest egyik legfalusiasabb villamosvonala​




Pusztába vezetett a budapesti villamos, amit elloptak​



El tudod képzelni, hogy felszállsz a villamosra a Nagyvárad téren, és amíg eljut Pesterzsébetre, egy csaknem kietlen pusztán mész keresztül, ami leginkább az alföldi tájat juttatja eszedbe. Néhány évtizede ez nem is volt szokatlan dolog, amikor az ember az 51-es villamossal utazott.


Szerző: J.K.
2023.08.21.

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzM1ZTRmNTMzY2NhMDQ0NTM5ZTZjNDIyMjU3NzEzMTZj.png

"Nehéz elhinni, de ez a kép Budapesten készült 1976-ban Fotó: Fortepan / Vizsnyiczai Erzsébet"
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Én azt is lebontanám, ami eddig épült az Árpád híd környékére. Toronyháznak csak Budapest déli részén van helye, a város természetes átszellőzése miatt, mert a mostaniak és a tervezettek is blokkolják a piliscsabai völgy felől jövő légáramot, ami ki tudja fújni a szmogot.

Arról nem is beszélve, hogy csak tovább fokozzák a dugókat a fővárosban. Ha élhető fővárost akarnak a budapestiek, akkor kezdjék el leépíteni a betelepülő cégeket és pakolják át őket a vidéki városokba. Akkor talán az agglomeráció is szétvándorol és az ingázási amortizáció is csökken.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 460
18 018
113

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
14 124
20 706
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
A mono és multicentrikus országok vagy régiók Európában, pár példa:
euromono.jpg

És a fővárosi agglomeráció (az egységes városi térség) aránya az ország népességéhez:
eumono.jpg


Látható, hogy Budapest abszolúte a középmezőnyben van, mondhatni a monocentrikus ország tipikus példája,

Budapest aránya az országhoz mérten az organikusan létrejövő természetes arány.

A történelmi Magyarország egy multicentrikus ország volt, ez megszűnt és nincs is sok esély arra, hogy a csonkaországon belül multicentralizáljunk, mert nincs hozzá adott tér. A három lehetséges fejlődési központból kettő: Győr és Szeged az országhatáron fekszik, a természetes agglomerációjának és regionális központi szerephez szükséges területének a fele a határon kívül fekszik, míg Debrecen esetében ugyanez a terület legalább egyharmadnyi.

Budapesttel minden rendben van.

Amúgy nagyjából így néz ki a nagytérség a városok szempontjából a fejlődést adott esetben gátoló határproblémákkal:
euvarosok.jpg


Az egyetlen magyar nagyváros, aminek Budapesttől függetlenül is van fejlődési potenciálja határon belül az Debrecen, a természetes trend is ezt mutatja.
Ez az infógrafika semmit sem mond el Budapest infrastrukturális túlterheltségéről, ami az agglomeráció ingázásából fakad. Ami viszi a pénzt.
Országos viszonylatban, ha mégtöbb munkahelyet pakolunk a fővárosba, az tovább fokozza az ingázó tömegek nagyságát, miközben az infrastruktúra áteresztő keresztmetszete már most se fokozható tovább.
Ezt a globális urbanizáció kontraproduktivitása is világosan mutatja.
Építhetsz hat+hat sávos bevezető autópályákat, hogy mégjobban kiszolgáld az ingázást (ami elkerülhetetlen, mert az emberek már csak a városon kívül tudnak lakni, de a városon belül van a munkahelyük), az is be fog dugulni.
De egy ekkora úthálózat karbantartása már sokkal többe kerül évente.
És akkor ott van Budapest, ahol nagyon hely sincs a hálózatbővítésre, de az mégbeszédesebb, hogy pénz se nagyon akad.
Felmerül a kérdés, vajon még mennyivel több helyi adózót kellene Pestre telepíteni ahhoz, hogy elkészüljön az M0, megépüljön a Galvani és az Aquincum-i híd, az M4, M3 és M2 metrók kifussanak Érdig, Törökbálintig, Dunakesziig, Gödöllőig, Vecsésig?
Nyilván ezeket a költségeket nem lehet Pesten kitermelni, tehát máshonnan kell elvenni. És mégis miért?
Nem volna egyszerűbb ezt a pénzt az ország többi részére költeni?