Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Köszi az infókat. Az első hír alapján nekem még az jött le, hogy esetleg csak túl alacsony pályán vannak és egy keringés után fékezéssel lejönnek, ahol majd tudnak.
Ha magasabban lett volna a hiba, akkor az indítás pályahajlása alapján hova tudtak volna visszajönni?

Az függ az elért magasságtól és sebességtől. Ez a baleset nagyjából 52km-es magasságban, cirka 1800m/s sebességnél történt. Ha már elérik a világűrt, de nem érik el a szökési sebességet, akkor ebből lehetett volna Szibéria, aztán a Csendes-óceán. A Szojuz kapszula úszóképes, tehát ha tengerre érnek, akkor sincs baj - bár mondjuk beletelhet egy időbe, amíg kihalásszák őket. Anno a Szojuzon alapuló Zond Hold-megkerülő szondák többsége eleve az Indiai-óceánra tértek vissza.

WFMBX.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Na, ez még hiányzott, mint tótnak a hanyatesés.

Itt a videó a balesetről (ha az időkód nem működik: 2 perc 10 másodperctől):


A Szojuz MSz-10 űrhajó fedélzetén mindössze két űrhajóssal indult, az orosz Alekszej Nyikolajevics Ovcsinyin és az amerikai Nick Hague. Azért nem indult harmadik űrhajós (amúgy Nyikolaj Vlagyimirovics Tyikonov lett volna), mert a Nauka orosz tudományos modul indítása tovább késlekedik, Tyikonov immár másodszor került ki az induló személyzeti keretből, mivel kifejezetten a Nauka modulon való munkára képezték ki.


Hague és Ovcsinyin, a Szojuz MSz-10 személyzete
Az indítás után mintegy két perccel a négy oldalsó gyorsító fokozat leválásakor műszaki hiba történt, az első hírek szerint a középső fokozat leállt, ahelyett, hogy az ekkor 70%-os teljesítményét 100%-osra növelte volna. A Szojuz űrhajót leválasztotta a mentő rendszer, és ballisztikus pályán, Kazahsztán területén földet értek.
Utána még percekig nőtt a sebesség és a magasság.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Na, ez még hiányzott, mint tótnak a hanyatesés.

Itt a videó a balesetről (ha az időkód nem működik: 2 perc 10 másodperctől):


A Szojuz MSz-10 űrhajó fedélzetén mindössze két űrhajóssal indult, az orosz Alekszej Nyikolajevics Ovcsinyin és az amerikai Nick Hague. Azért nem indult harmadik űrhajós (amúgy Nyikolaj Vlagyimirovics Tyikonov lett volna), mert a Nauka orosz tudományos modul indítása tovább késlekedik, Tyikonov immár másodszor került ki az induló személyzeti keretből, mivel kifejezetten a Nauka modulon való munkára képezték ki.


Hague és Ovcsinyin, a Szojuz MSz-10 személyzete
Az indítás után mintegy két perccel a négy oldalsó gyorsító fokozat leválásakor műszaki hiba történt, az első hírek szerint a középső fokozat leállt, ahelyett, hogy az ekkor 70%-os teljesítményét 100%-osra növelte volna. A Szojuz űrhajót leválasztotta a mentő rendszer, és ballisztikus pályán, Kazahsztán területén földet értek.
Ablakos tótnak.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 370
27 486
113
Tehát már a legrégibb, leginkább bevált és ezért talán legegyszerűbb rendszert se tudják hiba nélkül produkálni.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 759
17 779
113
Tehát már a legrégibb, leginkább bevált és ezért talán legegyszerűbb rendszert se tudják hiba nélkül produkálni.
Azért elgondolkodtató látni, hogy a világ egyik legbonyolultabb műszaki berendezésének hibáját egy mondattal el lehet intézni...

Egy ennyire komplex rendszerben a hiba statisztikailag kódolt, ellenben a mentōberendezés gyönyörűen működött.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Azért elgondolkodtató látni, hogy a világ egyik legbonyolultabb műszaki berendezésének hibáját egy mondattal el lehet intézni...

Egy ennyire komplex rendszerben a hiba statisztikailag kódolt, ellenben a mentōberendezés gyönyörűen működött.
Ez egész komenizmusban ez volt a kommunikáció. Két nap késéssel.
 
M

molnibalage

Guest
Ez egész komenizmusban ez volt a kommunikáció. Két nap késéssel.
Tehát már a legrégibb, leginkább bevált és ezért talán legegyszerűbb rendszert se tudják hiba nélkül produkálni.
Két vastagon trollkodó komment. A leginkább bejáratott dolgok is meghibásodnak. Attól, mert pl az F100 hajtómű csalás az F404-gyel a megbízhatóság ikonjai nem jelenti azt, hogy soha egyik sem hibásodik meg.
 

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 834
6 693
113
Tehát már a legrégibb, leginkább bevált és ezért talán legegyszerűbb rendszert se tudják hiba nélkül produkálni.

Ezt úgy mondod, mintha minden nap ilyenek történnének....
Egyébként mutasd meg nekik, hogyan kell csinálni.Úgyis olyan egyszerű.

Az emberek élve feljuttatása és épségben visszahozása egyelőre továbbra is az egyik hanem a legbonyolultabb művelet lesz jó ideig.Nem beszélve arról, hogy a tökéletesen működő vészhelyzeti megoldások már kiszúrják a szemedet.De legalább trollkodhattál egyet.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Na, ez még hiányzott, mint tótnak a hanyatesés.

Itt a videó a balesetről (ha az időkód nem működik: 2 perc 10 másodperctől):


A Szojuz MSz-10 űrhajó fedélzetén mindössze két űrhajóssal indult, az orosz Alekszej Nyikolajevics Ovcsinyin és az amerikai Nick Hague. Azért nem indult harmadik űrhajós (amúgy Nyikolaj Vlagyimirovics Tyikonov lett volna), mert a Nauka orosz tudományos modul indítása tovább késlekedik, Tyikonov immár másodszor került ki az induló személyzeti keretből, mivel kifejezetten a Nauka modulon való munkára képezték ki.


Hague és Ovcsinyin, a Szojuz MSz-10 személyzete
Az indítás után mintegy két perccel a négy oldalsó gyorsító fokozat leválásakor műszaki hiba történt, az első hírek szerint a középső fokozat leállt, ahelyett, hogy az ekkor 70%-os teljesítményét 100%-osra növelte volna. A Szojuz űrhajót leválasztotta a mentő rendszer, és ballisztikus pályán, Kazahsztán területén földet értek.

A külső videón számomra úgy tűnik, mintha az egyik oldalsó gyorsító fokozat nem vállt volna le a többivel együtt, és az rázta őket.
Mázli és persze a jól működő mentőrendszernek köszönhető, hogy megúszták.
Ballisztikus leszállás 9g+...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 759
17 779
113
Az idiotizmusra gondolsz itt?
Is, 65%-ban. A másik ami zavar, az az, hogy nem lehet elvonatkoztatni a világnézettōl. Attól, hogy valami szovjet/orosz/kínai/indiai/klingon, lehet jó. Egészen komoly koponyák dolgoztak/dolgoznak odaát. Az ismeretlenségük oka többnyire a nyelv, illetve az országra jellemzō paranoia.

Nagyon rossz iránynak tartom, ha valami az objektivitás helyett egy szubjektív nézōpontból kerül tálalásra, majd abból kikezdhetetlen dogmává "nemesedik" az idō során..
 

Greg

Member
2018. szeptember 18.
43
62
18
Megbízhatatlanokká váltak az oroszok, a pontos statisztikákat nem kerestem meg, de wikipédián fent vannak. A mentő rendszert néhányszor kellett használni 50 év alatt. Az elmúlt pár évben több súlyos hibát is produkáltak, csak nem az emberes küldetéseken. Le fognak maradni megbízhatóságban, ha így folytatják, pl. az Ariane mögött.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 104
10 338
113
Military troopers parachuted to the rescue of two ISS-bound spacemen after their rocket was forced into a dramatic emergency landing. They pulled the men out of the capsule after enduring harsh g-force during 'ballistic re-entry'.
Search and rescue crews rushed to assist the astronauts after their mission to the International Space Station (ISS) took a horrific turn on Thursday morning, when their spacecraft was forced into an emergency landing due to rocket failure. It took just 7 minutes after launch to scramble the rescue.

Four helicopters were sent to help the men, but they needed over an hour to reach the site of the crash. So paratroopers were dispatched too. The squads were ejected from the An-26 aircraft to the location where the astronauts’ capsule hit some 25 km (15 miles) from Zhezkazgan, in Kazakhstan.
 
  • Tetszik
Reactions: jimkirk and gacsat
T

Törölt tag 1945

Guest
Köszi az infókat. Az első hír alapján nekem még az jött le, hogy esetleg csak túl alacsony pályán vannak és egy keringés után fékezéssel lejönnek, ahol majd tudnak.
Ha magasabban lett volna a hiba, akkor az indítás pályahajlása alapján hova tudtak volna visszajönni?

Ha elérik az orbitális pályát, akkor minden körre ki van jelölve előre a vészleszállási hely.
Érdekesség, hogy ha a 6. körben kell kényszer leszállniuk, akkor Magyarországon van az egyik kijelölt terület.

2018_10_11_13_35_53_Soyuz_Crew_Ops_Manual_T0001_E_pdf_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg