Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Akkor máshogy. Oroszok úgy ismerik mint a szöget. Tudtommal majd pontosítasz ha nem: A legnagyobb darabszámban, legtöbb sikeres indítást megélt booster. Ha ezt nem tudják megfelelő minőségben gyártani akkor igen súlyos gondjaik vannak.

Erre hoztam fel példának az SLS Core-t, ahol a Boeing egyik alvállalkozója (legalábbis állítólag) nevetséges hibát követett el, mikor nem takarította le alaposan a beépítés előtt a csővezetékeket. Az eredmény? Nagyjából 3-5 hónap csúszás és nagyságrendileg több száz millió dolláros kár.

Szóval efféle hibák mindenhol becsúsznak. A nemzetközi fórumokon is ott vannak a kárörvendők, mondván, hogy egy Ariane 5 vagy Atlas V. esetében sose volt ilyen. Az után, hogy idén januárban az Ariane 5 VA241 indítás emberi hiba miatt rossz pályára állított két GEO műholdat... :eek:

Várjuk meg a vizsgálat eredményét, aztán okosabbak leszünk.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 026
82 407
113
Mi a tanulság? Megbízhatattlan helyről ne linkeljünk.
A linkelt oldal szeptember 25-ei megjelenésű.
Szeptember 22-es keltezéssel egy angol nyelvű oldal: UMZ.com
Furi a hasonlóság, nem? Pedig a Newzfeed nem említi forrásai között az UMZ-t.
Az UMZ ugyebár egy összeesküvés-szövő oldal, a "nevesebbek" közül.

Az elmúlt fél órában a cikk által emlegetett WC meghibásodásra és a "pelenka problémára" kerestem. Nem találtam semmit, pedig átnyálaztam az említett időszakra vonatkozó ISS reportokat.

Mi a tanulság? Vonja le mindenki maga... :hadonaszos:

Ne már...Gondoltam megérted mint "könnyített verziót" :)

Egyébként már többször elromlott a wc az ürállomáson, ezért a NASA az oroszokat (ENERGIA)bízta meg a wc karbantartásával és javításával az amerikai szegmensen.
https://lenta.ru/news/2018/07/04/toilet/
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ne már...Gondoltam megérted mint "könnyített verziót" :)

Egyébként már többször elromlott a wc az ürállomáson, ezért a NASA az oroszokat (ENERGIA)bízta meg a wc karbantartásával és javításával az amerikai szegmensen.
https://lenta.ru/news/2018/07/04/toilet/

Ezzel a történettel tisztában vagyok, csak az adott oldal ezt a történetet szépen nekiált kiforgatni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 352
62 882
113
A legénység jól van, már kimásztak a visszatérő modulból, mire a mentőegységek odaértek hozzájuk. Helikopterrel egy közeli légibázisra vitték őket, ahol az orvosi felülvizsgálatuk zajlik éppen. Elindult a vigzsgálat, majd később lesz hivatalos bejelentés az esetről.

DpOYoN8W4AA_sTj.jpg

Azért mielőtt valaki is elfogadná az Indexen is megjelent képaláírást, csak szólok, hogy a jobboldali elvtárs nem a szovjet űrhajós, hanem Dimitrij Rogozin.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Just for the records...
... eddig (ha jól számoltam) 4 alkalommal történt súlyos meghibásodás embert szállító hordozórakétával.
Mindhárom* Szojuz legénység túlélte a balesetet, ellentétben a Challenger utasaival.

*1975/04/05 Szojuz-18/1 39-es jármű
1983/09/26 Szojuz T-10/1 16L jármű
2018/10/11 Szojuz MS-10
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 060
9 036
113
Just for the records...
... eddig (ha jól számoltam) 4 alkalommal történt súlyos meghibásodás embert szállító hordozórakétával.
Mindhárom* Szojuz legénység túlélte a balesetet, ellentétben a Challenger utasaival.

*1975/04/05 Szojuz-18/1 39-es jármű
1983/09/26 Szojuz T-10/1 16L jármű
2018/10/11 Szojuz MS-10

Pluszban, mert hátha felmerült másban is, nem csak bennem: a korábbi 2 Szojuzról dobbantó 4 űrhajósból 3 később többször járt még az űrben. A képeket nézegetve gondolom a ma pórul jártaknak is összejöhet még a dolog, de majd kiderül persze.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Pluszban, mert hátha felmerült másban is, nem csak bennem: a korábbi 2 Szojuzról dobbantó 4 űrhajósból 3 később többször járt még az űrben. A képeket nézegetve gondolom a ma pórul jártaknak is összejöhet még a dolog, de majd kiderül persze.

Ha igazak az információk, miszerint az automatikus repülésmegszakítás a repülés 119. másodpercében történhetett, akkor 6-8G-vel megúszhatták a ballisztikus visszatérést mivel a sebességük ekkor még csak olyan 1,7km/s lehetett.

A Ria Novoszty szerint az elsődleges telemetriai adatok szerint valószínű, hogy a négy első fokozati elemből az egyiknél a leválasztást végző pirotechnikai elem nem működött megfelelően. Ez a repülés 114 másodpercében esedékes.

Ez előtt tíz másodperccel a repülés 104. másodpercében vált le a mentőrakéta a menetrendnek megfelelően (képeken is látszik).
Ekkor az orbitális és a visszatérőkabin leválasztását a rakétáról a menetrend szerint ezután ( a burkolat leválásáig a normál repülés 157. másodpercében) az űrhajót rejtő védőburkolat 4db kis szilárd hajtóanyagú rakétája végzi
Ezután a burkolat szétválik, majd nem sokkal ezután a visszatérőkabin és az orbitális kabin is szétválik, majd a visszatérőkabin egy szokásos leszállást hajt végre.
Ez történt valószínűleg most.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Most akkor az 'élő" adás miért mutatott az abort után még percekig emelkedő és gyorsuló űrhajót?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Igen, pontosan erről van szó. És mindehez hozzájön, hogy eredetileg ezt német hadizsákmány meg ki tudja honnan származó szerszámgépeken kezdték gyártani és most olyan gyártástechnológia áll rendelkezésükre, amihez képest a kiindulópont kőbalta volt. Ha nem ismernénk az orosz űripar súlyos problémáit, akkor azt mondanám, hogy a nagy számok törvénye alapján becsúszott egy baki, de biztos vagyok benne, hogy itt a háttéripar súlyos és egyre súlyosabb problémáiról van szó!
A Proton "olcsósított" alkatrészei miatt letartóztatások is voltak.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Azért mielőtt valaki is elfogadná az Indexen is megjelent képaláírást, csak szólok, hogy a jobboldali elvtárs nem a szovjet űrhajós, hanem Dimitrij Rogozin.

Hogy ha valakinek nem ismerős: Rogozin a Roszkozmosz vezetője, és azért kapta meg ezt a pompás feladatot, hogy gatyába rázza az orosz űripart. Amit ugye az utóbbi időben eléggé tépet a szél, selejtes Proton hajtóművek Voronyezsből, figyelmetlenség miatt sikertelen Szojuz-2-1b / Fregatt indítás Vosztocsnijból, az elkészülni nem akaró Nauka modul és a többi.

Csakhogy ez valójában lefokozás, mivel Rogozin korábban kormányfő-helyettesiként tevékenykedett, és 2011-től ő volt a felelős a védelmi ipartés az űripar felügyeletéért, ebbéli tevékenységei közé tartozott, hogy 2013-ban az Egyesített Rakéta- és Űrtársaság néven egy vállalatba vonták össze és államosították az űripar összes szereplőjét, ideértve az Enyergia céget, a Hrunyicsevi Gyáregységet, a Lavocskin tervezőirodát is. Majd 2015-ben ezt az entitást összeolvasztották a Roszkozmosszal, tehát amit ma Roszkozmosznak hívnak, az nem egy űrügynökség, hanem egy gigászi űripari vállalat.

Ez az a Rogozin is, aki anno az Oroszország elleni szankciókra válaszul azt twitterezte ki, hogy "...azt javaslom, hogy az Egyesült Amerikai Államok az űrhajósait trambulinon juttassa fel az ISS-re.".
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ha igazak az információk, miszerint az automatikus repülésmegszakítás a repülés 119. másodpercében történhetett, akkor 6-8G-vel megúszhatták a ballisztikus visszatérést mivel a sebességük ekkor még csak olyan 1,7km/s lehetett.

A Ria Novoszty szerint az elsődleges telemetriai adatok szerint valószínű, hogy a négy első fokozati elemből az egyiknél a leválasztást végző pirotechnikai elem nem működött megfelelően. Ez a repülés 114 másodpercében esedékes.

Ez előtt tíz másodperccel a repülés 104. másodpercében vált le a mentőrakéta a menetrendnek megfelelően (képeken is látszik).
Ekkor az orbitális és a visszatérőkabin leválasztását a rakétáról a menetrend szerint ezután ( a burkolat leválásáig a normál repülés 157. másodpercében) az űrhajót rejtő védőburkolat 4db kis szilárd hajtóanyagú rakétája végzi
Ezután a burkolat szétválik, majd nem sokkal ezután a visszatérőkabin és az orbitális kabin is szétválik, majd a visszatérőkabin egy szokásos leszállást hajt végre.
Ez történt valószínűleg most.

Így lehet, kivéve a megjelölt mondatodat.

Ezután a burkolat szétválik, majd nem sokkal ezután a visszatérőkabin és az orbitális kabin is szétválik, majd a visszatérőkabin egy szokásos leszállást hajt végre.

A Szojuz ugyanis négy féle leszállási módszerre képes.

1, Автоматический Управляемый Спуск (АУС) - Automatikus leszállás
Sikeres orbitális fékezés utáni automatikus leszállás átlagosan 30km-es pontossággal.
Ez a legkisebb (6~7 percig 4g) túlterheléssel járó leszállási mód.

2, Ручной Управляeмый Спуск (РУС) - Manuális leszállás
Sikeres orbitális fékezés után, ha az automatika hibázik, akkor a pilóta átveheti a kabin irányítását egy kontrollerrel.
Ekkor a leszállás pontossága átlagosan 60km.
A pilóta ügyességétől függően még lehet (6~7 percig 4g) a túlterhelés.

3, Баллистический Спуск (БС) - Ballisztikus leszállás
Ha az automatika és a pilóta sem képes a kabin irányítására, akkor a kabint felpörgetik 13°/s sebességgel, és az így ballisztikus pályán fékez.
Ekkor a túlterhelés 9g+

4, Баллистический Спуск Резервный (БСР) - Tartalék Ballisztikus leszállás
Ha a felpörgetés sem működik, akkor van tartalék rendszer, ami 18°/s-ra pörgeti fel a kabint, és az így ballisztikus pályán fékez.
Ekkor a túlterhelés 9g+

Mivel АУС, vagy РУС csak orbitális pályáról hajtható végre, így a Szojuz MS-10 legénységének a БС vagy a БСР módszer maradt. (9g+)