A helyi szállodában ücsörögnek a fotelban:
https://www.rt.com/news/440972-iss-...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
https://www.rt.com/news/440972-iss-...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
Megbízhatatlanokká váltak az oroszok, a pontos statisztikákat nem kerestem meg, de wikipédián fent vannak. A mentő rendszert néhányszor kellett használni 50 év alatt. Az elmúlt pár évben több súlyos hibát is produkáltak, csak nem az emberes küldetéseken. Le fognak maradni megbízhatóságban, ha így folytatják, pl. az Ariane mögött.
Mekkora csalódás lehet ez nekik.A legénység jól van, már kimásztak a visszatérő modulból, mire a mentőegységek odaértek hozzájuk. Helikopterrel egy közeli légibázisra vitték őket, ahol az orvosi felülvizsgálatuk zajlik éppen. Elindult a vigzsgálat, majd később lesz hivatalos bejelentés az esetről.
![]()
Mekkora csalódás lehet ez nekik.
Végig csinálják a felkészülést, végre indulhatnak, start.......és pár perc mulva visszapottyannnak.
Persze lehet /kell örülni, hogy élve megúazták de azért nem irígylem őket...
Azám. Ha ilyet lehet fokozni, akkor főleg az amerikainak, hiszen neki ez lett volna az 1. útja. Orosz kollégája 2016-ban már volt fent cirka 3 hónapot.
Se Koroljov, se Von Braun..Ehhez képest az űrsiklóban 2x 7 ember halt meg cirka 23 év alatt. A Szojuzban a Szojuz-11 óta (47 éve) senki.
Hogy vannak gondjaik a minőségbiztosítás terén, az nem vitás, de especiel nem csak nekik. A fél (szakmai) világ röhögött azon, hogy a Nauka modulon anno mindenféle megfelelő óvintézkedés nélkül, sarokcsiszolóval vágták le a tartályok és a hajtóanyag-csövek egy részét az átépítés elején. Hogy aztán évekkel később a nyomástesztekkel a fémreszelékek az egész rendszert átjárják, és egy nyomáspróbán kiborítsák a bilit, mert kiderült, hogy tele van szennyeződéssel. A Nauka ugye egy FGB modul (az Almaz programhoz szánt űrhajó műszaki-lakó modulja), ami alapján a Mir moduljai is készültek, illetve az ISS Zarja modulja. Az FGB-t az 1960-as és 70-es években tervezték, a Nauka esetében felhasznált FGB modult az 1980-as években gyártották le, majd az 1990-es években a Zarja tartalékjaként kezdték el átépíteni. Majd a 2000-es évek elején döntötték el, hogy az ISS orosz tudományos modulja lesz belőle. Most egyre jobban csúszik az indítása, mert a hajtóanyagrendszert lecserélni nem tudják (a gyártáshoz szükséges mintákat és szerszámokat az 1990-es években kidobták, mondván nem lesz rá már szükség), ezért kénytelenek voltak egy eljárást kitalálni, hogy megtisztítsák.
Vicces?
Nos, az első SLS Core fokozat (az első fokozat, amit a Boeing gyárt, és az űrsikló külső hajtóanyagtartályára illetve az űrsikló RS-25 (SSME) hajtóműveire épül) esetében hasonló játszódott le, mert a hajtóanyagrendszer átellenőrzésekor először csak egy csővezetékben találtak szennyeződést, majd kiderült, hogy az egész rendszerben megtalálható a nem részletezett formájú szennyeződés. Szóval a Boeing kénytelen szétszerelni, megtisztítani, és újra összeszerelni a teljes rendszert. Emiatt csúszik (többek között) az EM-1 indítás....
Ezen már kevesebben röhögtek, pedig hát a két első SLS Core fokozat ára menet közben (4.2 milliárd dollárról) 8.9 milliárd lett. Ami így együtt azért valahol vicces, nem?
Tehát már a legrégibb, leginkább bevált és ezért talán legegyszerűbb rendszert se tudják hiba nélkül produkálni.



"HOUSTON, PROBLÉMÁK VAN!" avagy az amerikai ürhajósnő miért fúrta ki az ISS oldalát...
https://newzfeed.ru/16920-hyuston-u...zfeed.ru&utm_term=1275120&utm_content=6701965

Majd kitalálják, hogy az amerikai pilóta fúrta meg a boostert.
Mindenesetre tényleg az egyik hanem legmegbízhatobb, szögegyszerű, 1000*kipróbált boosternél történt a hiba, emberes küldetésnél. Ha ezzel problémák vannak akkor kb fölösleges is erölködniük. Majd vesznek rakétát Kínaiaktól.![]()

Az ilyeneket miért kell?
Mivel az adott falrészen beépített rendszerek vannak, nagyjából fél méteres fúrószárra lenne szükség, hogy egy ilyen lyukat ki tudj fúrni. Ilyesmi nincs az ISS fedélzetén.


Szög egyszerű?
Ha annyira szögegyszerű, akkor miért nem gyárt mindenki a sufniban ilyesmiket?
Még az ESA is az oroszoktól vásárolta őket, hogy legyen egy közepes hordozórakétájuk az Ariane 5 és a Vega között.
Érdekes olvasni való annak aki tud oroszul. Legalább kiderült miért romolt el(ki rontotta el) a wc az amerikai szegmensben.
Mi a tanulság? Nő(legalábbis nem mindegyik) nem való az ürbe mert sok a nyafogás meg a Pampers![]()
Akkor máshogy. Oroszok úgy ismerik mint a szöget. Tudtommal majd pontosítasz ha nem: A legnagyobb darabszámban, legtöbb sikeres indítást megélt booster. Ha ezt nem tudják megfelelő minőségben gyártani akkor igen súlyos gondjaik vannak.
Érdekes olvasni való annak aki tud oroszul. Legalább kiderült miért romolt el(ki rontotta el) a wc az amerikai szegmensben.
Mi a tanulság? Nő(legalábbis nem mindegyik) nem való az ürbe mert sok a nyafogás meg a Pampers![]()

A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..