Űrkutatás

A legénység jól van, már kimásztak a visszatérő modulból, mire a mentőegységek odaértek hozzájuk. Helikopterrel egy közeli légibázisra vitték őket, ahol az orvosi felülvizsgálatuk zajlik éppen. Elindult a vigzsgálat, majd később lesz hivatalos bejelentés az esetről.

DpOYoN8W4AA_sTj.jpg
 
A legfrisebb hírek szerint az ürhajósok egészségi állapota"nem a legjobb" ezért Bajkonurból egy különgéppel Moszkvába szállítják őket.
 
Megbízhatatlanokká váltak az oroszok, a pontos statisztikákat nem kerestem meg, de wikipédián fent vannak. A mentő rendszert néhányszor kellett használni 50 év alatt. Az elmúlt pár évben több súlyos hibát is produkáltak, csak nem az emberes küldetéseken. Le fognak maradni megbízhatóságban, ha így folytatják, pl. az Ariane mögött.

Ehhez képest az űrsiklóban 2x 7 ember halt meg cirka 23 év alatt. A Szojuzban a Szojuz-11 óta (47 éve) senki.

Hogy vannak gondjaik a minőségbiztosítás terén, az nem vitás, de especiel nem csak nekik. A fél (szakmai) világ röhögött azon, hogy a Nauka modulon anno mindenféle megfelelő óvintézkedés nélkül, sarokcsiszolóval vágták le a tartályok és a hajtóanyag-csövek egy részét az átépítés elején. Hogy aztán évekkel később a nyomástesztekkel a fémreszelékek az egész rendszert átjárják, és egy nyomáspróbán kiborítsák a bilit, mert kiderült, hogy tele van szennyeződéssel. A Nauka ugye egy FGB modul (az Almaz programhoz szánt űrhajó műszaki-lakó modulja), ami alapján a Mir moduljai is készültek, illetve az ISS Zarja modulja. Az FGB-t az 1960-as és 70-es években tervezték, a Nauka esetében felhasznált FGB modult az 1980-as években gyártották le, majd az 1990-es években a Zarja tartalékjaként kezdték el átépíteni. Majd a 2000-es évek elején döntötték el, hogy az ISS orosz tudományos modulja lesz belőle. Most egyre jobban csúszik az indítása, mert a hajtóanyagrendszert lecserélni nem tudják (a gyártáshoz szükséges mintákat és szerszámokat az 1990-es években kidobták, mondván nem lesz rá már szükség), ezért kénytelenek voltak egy eljárást kitalálni, hogy megtisztítsák.

Vicces?

Nos, az első SLS Core fokozat (az első fokozat, amit a Boeing gyárt, és az űrsikló külső hajtóanyagtartályára illetve az űrsikló RS-25 (SSME) hajtóműveire épül) esetében hasonló játszódott le, mert a hajtóanyagrendszer átellenőrzésekor először csak egy csővezetékben találtak szennyeződést, majd kiderült, hogy az egész rendszerben megtalálható a nem részletezett formájú szennyeződés. Szóval a Boeing kénytelen szétszerelni, megtisztítani, és újra összeszerelni a teljes rendszert. Emiatt csúszik (többek között) az EM-1 indítás....

Ezen már kevesebben röhögtek, pedig hát a két első SLS Core fokozat ára menet közben (4.2 milliárd dollárról) 8.9 milliárd lett. Ami így együtt azért valahol vicces, nem?
 
A legénység jól van, már kimásztak a visszatérő modulból, mire a mentőegységek odaértek hozzájuk. Helikopterrel egy közeli légibázisra vitték őket, ahol az orvosi felülvizsgálatuk zajlik éppen. Elindult a vigzsgálat, majd később lesz hivatalos bejelentés az esetről.

DpOYoN8W4AA_sTj.jpg
Mekkora csalódás lehet ez nekik.
Végig csinálják a felkészülést, végre indulhatnak, start.......és pár perc mulva visszapottyannnak.
Persze lehet /kell örülni, hogy élve megúazták de azért nem irígylem őket...
 
  • Tetszik
Reactions: szpg9
Mekkora csalódás lehet ez nekik.
Végig csinálják a felkészülést, végre indulhatnak, start.......és pár perc mulva visszapottyannnak.
Persze lehet /kell örülni, hogy élve megúazták de azért nem irígylem őket...

Azám. Ha ilyet lehet fokozni, akkor főleg az amerikainak, hiszen neki ez lett volna az 1. útja. Orosz kollégája 2016-ban már volt fent cirka 3 hónapot.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Azám. Ha ilyet lehet fokozni, akkor főleg az amerikainak, hiszen neki ez lett volna az 1. útja. Orosz kollégája 2016-ban már volt fent cirka 3 hónapot.

Az ISS jövőjére való tekintettel is kínos az eset. A Szojuz MSz-09 júniusban indult, és hivatalosan 215 nap az űrben eltölthető ideje, vagyis nagyjából 2018 decemberében vissza kéne indulnia a Földre. A következő Szojuz indítás eredetileg 2019 elején lett volna, így most megy nagyban a találgatás, hogy mi fog történni, vagy eltolják az MSz-09 visszatérését, vagy 17 év után először ismét ideiglenesen személyzet nélkül marad az ISS...

Az opciók elég zselések:
  • A Szojuz MSz-10 eleve egy hónap csúszással indult az MSz-09 lyuk-problémája miatt.
  • Az MSz-11 előkészítése is megszakadt, szétszerelik és alaposan átellenőrzik az MSz-09 esete miatt. Így nem túl valószínű, hogy idén már lesz Szojuz űrhajó.
  • A NASA-nak nincs saját opciója, az Orion amúgy sincs felkészítve arra, hogy az ISS-hez tudjon dokkolni (bár a törvényhozás kötelezte egyébként erre), de az EM-1 út nemrég 2020 közepére csúszott az SLS gondjai miatt.
  • A két kereskedelmi opció, a Boeing Starliner és a SpaceX Dragon v2 egyike sincs kész, eredetileg a Dragon v2 első, személyzet nélküli tesztrepülésére idén év végén, vagy jövő év elején fog sor kerülni, a Starliner jövő márciusban ismétli meg ezt. Nem túl valószínű, hogy a NASA bevállalja a rizikót, hogy előzetes teszt nélkül emberszállító útra (pláne tartós útra) vetné be a Dragon v2-őt.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Alex Gerst fotója az ISS fedélzetéről a Szojuz MSz-10 indításról:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ehhez képest az űrsiklóban 2x 7 ember halt meg cirka 23 év alatt. A Szojuzban a Szojuz-11 óta (47 éve) senki.

Hogy vannak gondjaik a minőségbiztosítás terén, az nem vitás, de especiel nem csak nekik. A fél (szakmai) világ röhögött azon, hogy a Nauka modulon anno mindenféle megfelelő óvintézkedés nélkül, sarokcsiszolóval vágták le a tartályok és a hajtóanyag-csövek egy részét az átépítés elején. Hogy aztán évekkel később a nyomástesztekkel a fémreszelékek az egész rendszert átjárják, és egy nyomáspróbán kiborítsák a bilit, mert kiderült, hogy tele van szennyeződéssel. A Nauka ugye egy FGB modul (az Almaz programhoz szánt űrhajó műszaki-lakó modulja), ami alapján a Mir moduljai is készültek, illetve az ISS Zarja modulja. Az FGB-t az 1960-as és 70-es években tervezték, a Nauka esetében felhasznált FGB modult az 1980-as években gyártották le, majd az 1990-es években a Zarja tartalékjaként kezdték el átépíteni. Majd a 2000-es évek elején döntötték el, hogy az ISS orosz tudományos modulja lesz belőle. Most egyre jobban csúszik az indítása, mert a hajtóanyagrendszert lecserélni nem tudják (a gyártáshoz szükséges mintákat és szerszámokat az 1990-es években kidobták, mondván nem lesz rá már szükség), ezért kénytelenek voltak egy eljárást kitalálni, hogy megtisztítsák.

Vicces?

Nos, az első SLS Core fokozat (az első fokozat, amit a Boeing gyárt, és az űrsikló külső hajtóanyagtartályára illetve az űrsikló RS-25 (SSME) hajtóműveire épül) esetében hasonló játszódott le, mert a hajtóanyagrendszer átellenőrzésekor először csak egy csővezetékben találtak szennyeződést, majd kiderült, hogy az egész rendszerben megtalálható a nem részletezett formájú szennyeződés. Szóval a Boeing kénytelen szétszerelni, megtisztítani, és újra összeszerelni a teljes rendszert. Emiatt csúszik (többek között) az EM-1 indítás....

Ezen már kevesebben röhögtek, pedig hát a két első SLS Core fokozat ára menet közben (4.2 milliárd dollárról) 8.9 milliárd lett. Ami így együtt azért valahol vicces, nem?
Se Koroljov, se Von Braun..
 
Tehát már a legrégibb, leginkább bevált és ezért talán legegyszerűbb rendszert se tudják hiba nélkül produkálni.

Majd kitalálják, hogy az amerikai pilóta fúrta meg a boostert. :D:D

Mindenesetre tényleg az egyik hanem legmegbízhatobb, szögegyszerű, 1000*kipróbált boosternél történt a hiba, emberes küldetésnél. Ha ezzel problémák vannak akkor kb fölösleges is erölködniük. Majd vesznek rakétát Kínaiaktól. :)
 
  • Tetszik
Reactions: jimkirk and Pocok75
Majd kitalálják, hogy az amerikai pilóta fúrta meg a boostert. :D:D

Mindenesetre tényleg az egyik hanem legmegbízhatobb, szögegyszerű, 1000*kipróbált boosternél történt a hiba, emberes küldetésnél. Ha ezzel problémák vannak akkor kb fölösleges is erölködniük. Majd vesznek rakétát Kínaiaktól. :)

Szög egyszerű? :confused:
Ha annyira szögegyszerű, akkor miért nem gyárt mindenki a sufniban ilyesmiket?
Még az ESA is az oroszoktól vásárolta őket, hogy legyen egy közepes hordozórakétájuk az Ariane 5 és a Vega között.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Az ilyeneket miért kell? o_O
Mivel az adott falrészen beépített rendszerek vannak, nagyjából fél méteres fúrószárra lenne szükség, hogy egy ilyen lyukat ki tudj fúrni. Ilyesmi nincs az ISS fedélzetén.

Érdekes olvasni való annak aki tud oroszul. Legalább kiderült miért romolt el(ki rontotta el) a wc az amerikai szegmensben.:)
Mi a tanulság? Nő(legalábbis nem mindegyik) nem való az ürbe mert sok a nyafogás meg a Pampers :)
 
Szög egyszerű? :confused:
Ha annyira szögegyszerű, akkor miért nem gyárt mindenki a sufniban ilyesmiket?
Még az ESA is az oroszoktól vásárolta őket, hogy legyen egy közepes hordozórakétájuk az Ariane 5 és a Vega között.

Akkor máshogy. Oroszok úgy ismerik mint a szöget. Tudtommal majd pontosítasz ha nem: A legnagyobb darabszámban, legtöbb sikeres indítást megélt booster. Ha ezt nem tudják megfelelő minőségben gyártani akkor igen súlyos gondjaik vannak.
 
Érdekes olvasni való annak aki tud oroszul. Legalább kiderült miért romolt el(ki rontotta el) a wc az amerikai szegmensben.:)
Mi a tanulság? Nő(legalábbis nem mindegyik) nem való az ürbe mert sok a nyafogás meg a Pampers :)

Tanulság, hogy akit Moszkva fizet, "oroszország HTKAs magyar hangjának" azt se hidd el amit kérdez.
 
Akkor máshogy. Oroszok úgy ismerik mint a szöget. Tudtommal majd pontosítasz ha nem: A legnagyobb darabszámban, legtöbb sikeres indítást megélt booster. Ha ezt nem tudják megfelelő minőségben gyártani akkor igen súlyos gondjaik vannak.

Igen, pontosan erről van szó. És mindehez hozzájön, hogy eredetileg ezt német hadizsákmány meg ki tudja honnan származó szerszámgépeken kezdték gyártani és most olyan gyártástechnológia áll rendelkezésükre, amihez képest a kiindulópont kőbalta volt. Ha nem ismernénk az orosz űripar súlyos problémáit, akkor azt mondanám, hogy a nagy számok törvénye alapján becsúszott egy baki, de biztos vagyok benne, hogy itt a háttéripar súlyos és egyre súlyosabb problémáiról van szó!
 
Érdekes olvasni való annak aki tud oroszul. Legalább kiderült miért romolt el(ki rontotta el) a wc az amerikai szegmensben.:)
Mi a tanulság? Nő(legalábbis nem mindegyik) nem való az ürbe mert sok a nyafogás meg a Pampers :)

Mi a tanulság? Megbízhatattlan helyről ne linkeljünk.
A linkelt oldal szeptember 25-ei megjelenésű.
Szeptember 22-es keltezéssel egy angol nyelvű oldal: UMZ.com
Furi a hasonlóság, nem? Pedig a Newzfeed nem említi forrásai között az UMZ-t.
Az UMZ ugyebár egy összeesküvés-szövő oldal, a "nevesebbek" közül.

Az elmúlt fél órában a cikk által emlegetett WC meghibásodásra és a "pelenka problémára" kerestem. Nem találtam semmit, pedig átnyálaztam az említett időszakra vonatkozó ISS reportokat.

Mi a tanulság? Vonja le mindenki maga... :hadonaszos: