T
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Kína új űrállomást épít 2022-től mindössze két év alatt 11küldetéssel. Es már nem csak katonák szolgálhatnak majd rajta.
https://www.universetoday.com/146298/china-will-begin-constructing-its-space-station-in-2021/
![]()
És még egy Hubble kaliberű űrvtávcsővet is pályára állítanak.
A SpaceX megkapta az engedélyt a Nasatol, hogy a mission2től újrahasználhassa a Falcon9 boostert és a CrewDragont az emberes küldetésekhez is.
https://www.teslarati.com/spacex-nasa-astronaut-launch-rocket-reuse-approval/amp/
Az ArianeGroup ami a Airbus és a Safran együttműködése, sikeressen tesztelte Németországban az újgenerációs Ariane6 rakéta második fokozatához 3D nyomtatással készülő Expander-Cycle engine combustion chambert.
https://3dprintingindustry.com/news...bustion-chamber-for-esa-rocket-engine-172357/
"Expander-Cycle engine combustion chambert."
Magyarul ez az expander ciklusú hajtómű égőtere.
Amúgy a Vinci hajtóműről van szó.
Ha már ló...
"Bővítő-ciklusú motor égéskamra."
Azért nem fordítottam, mert Magyarul eléggé hülyén hangzik, aki meg járatos a témàban úgyis megérti szerintem.
De ami jobban elgondolkodtató az ez:
"...3D printing has made it possible for ArianeGroup to integrate the Auxiliary Power Unit (APU) into Ariane 6, ultimately increasing the launcher’s unrivalled ability to adapt..."
Először ugye a Pre-burnerre gondolna az ember de a Expander-Cycle-nak pont az a lényege hogy nincs, hanem a cryogenic, bocsánat kriogén üzemanyag tágulása hajtja meg a tubinát ami pedig a turbópumpát.
Az indítashoz meg nem lell APU. De akkor meg minek?
Az Ariane-5 ECA végfokozatának HM7B hajtóműve nem volt újraindítható.
Az Ariane-6 végfokozatának Vinci hajtóműve viszont többször újraindítható. Ezt indításkor sűrített gázzal pörgetik fel.
Az APU emlékeim szerint a magyar terminológiában segédhajtómű néven fut. Jelen esetben (hidrogén és oxigén)üzemanyagot éget, hogy gázzá forraljon némi folyékony hajtóanyagot.
Az APU feladata tehát hogy sűrített hidrogéngázt biztosítson a Vinci hajtómű újraindíndításaihoz valamint hidrogén és oxigéngázt az üzemanyagtartályok nyomás alatt tartásához.
Csakhogy az expander-cycle lényege pont az, hogy nem kell külön üzemanyagkör, meg pre-burner a turbopump meghajtásához, hanem a Hidrogént az enginebell hőjével forralják el ami így hajta meg a turbopumpot. Pont ettől olyan hatékony ez a megoldás.Az indításhoz meg akumlátor energiája is elég.
![]()
Az RL-10 ami az Atlas és a Delta másodfokozata sincs APU, pedig az nem egy mai konstrukció, és mégis a legjobb specific-impulsal rendelkező rakéta motor.
Biztos van valami trükk a dologban mert a Wiki szerint a Nasat érdekelte az ötlet, hogy a Vincit használják az SLS upper stage RL10 helyett mert ugyanaz az SP hatékonysággal 64%! több tolóerőt igér, így 4hajtómű helyett akár kettő is elég lenne ami jelentőssen csökkentené a költségeket.
Ha ez a +64% igaz az komoly előrelépésnek igérkezik.
.Pont most amikor Musk előállt a gazdaságos megoldásaival, most kéne leporolni az űrbatárok terveit?
.Többek között az Oroszok Hold-projektéről, új fejlesztés alatt álló ISS modulokról, új tipusú Soyuz fejlesztése a SeaLaunch rendszerhez, stb..
Az indítási folyamatról írtam, ellenben a már beindult hajtómű működési folyamatával.
Az indítási folyamat során a szivattyúkat hajtó turbinát/turbinákat először meg kell forgatni valamivel, hogy a hajtóanyag az égőtérbe jusson, beinduljon az égés.
Ezt nem villanymotor csinálja, hanem sűrített gázt fúvatnak a turbiná(k)ra. Ez csak addig kell, amíg a hajtómű beindul. Ha beindult, akkor megérkezik a nagynyomású gáz a hajtóműtől és átveszi a turbina(turbinák) hajtását.
Az RL-10-est használó rakétafokozatokban a hajtómű beindításához, azaz a turbina felpörgetéséhez nagynyomású héliumot használnak. Ha többszöri indítás kell akkor több nagynyomású héliumtartályt szerelnek fel. Ezek a tartályok nehezek.
Az Ariane-6 második fokozata az újraindításokhoz az APU-val állítja elő a Vinci turbináinak felpörgetéséhez kellő nagynyomású hidrogént a főtartályból.
A rendszer így ugyan bonyolultabb, viszont könnyebb mint a plusz héliumtartályok. Minél többször kell újraindítani a fokozatot, annál előnyösebb.
18-án startol az ESA Vega VV16 rakétája, ami a "kis/nano" műholdak piacán versenyez. Önnmagában ez nem is lenne olyan érdekes, de jobban átolvasva kiderül, hogy az akár 46 mini műhold rögzítését majd kibocsájtását is képes satelit-dispensert egy Cseh cég a SAB Aerospace s.r.o. gyártja!
https://www.arianespace.com/mission/vega-flight-vv16/
Brazilia megnyitja az Alcantarai űrközpontját magán cégek számára. Bolsonaro már a SpaceXnél hízeleg, hogy hozzák oda a rakéta indítást, hiszen az egyenlítő közelsége segíti a sikeres küldetéseket.
https://www.airway.com.br/centro-de...ncamentos-espaciais-de-empresas-estrangeiras/
És végül a legjobb, A Nasa bejelentette, hogy tovább csúszik a legutóbb 2021 márciusára kiírt James Webb űrtávcső kilövése.
https://arstechnica.com/science/202...elescope-will-absolutely-not-launch-in-march/
Falcon 9 koppintásnak tűnik.Ha jól értelmezem az előttem szólókat akkor az Ariene 6 nagy dobása a második fokozat "Vinci" többször indítható hajtóműve. Esetleg lehet valami érdekest tudni a Vulcain 2.1 ről.
Megnéztem egy pár videót az ArianeGroup -tól, és feltűnt egy már animációt is csináltak a újrahasználható rendszerükről.
![]()
Ha jól értelmezem az előttem szólókat akkor az Ariene 6 nagy dobása a második fokozat "Vinci" többször indítható hajtóműve. Esetleg lehet valami érdekest tudni a Vulcain 2.1 ről.
Megnéztem egy pár videót az ArianeGroup -tól, és feltűnt egy már animációt is csináltak a újrahasználható rendszerükről.
![]()
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..