Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
613
1 321
93
Elon Musk űrhajóján orosz nyelvű feliratokat találni
(A dokkoló orosz gyártmányú)
https://topcor.ru/14997-na-kosmicheskom-korable-ilona-maska-nashli-nadpisi-na-russkom.html

Tudnál mutatni valami forrást?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Docking_Adapter
"Boeing is the primary contractor for the IDAs and the adapters were assembled at their Houston Product Support Center.[7][8] Parts from subcontractors came from 25 American states and the primary structure is from Russian company RSC Energia.[5][8]"

A Boeing szerződésben áll az Oroszokkal ez eddig sem volt titok, de ne mossuk már össze a SpaceX-el.

A te eredeti cikkedet is csak részigaszságot tartalmaz. Вадим Лукашевич Vadim Lukashevich "független" orosz szakértő nyilatkozatára támaszkodik, hogy ... a sikeres autómatikus dokkolás a oroszok àlltal fejlesztett és gyártott IDA international docking adapternek köszönhető.

Féligazság mert közös fejlesztés, nem csak orosz, a Boeing kapta a megbízást a gyártásra, amihez a RSC Energia szállította a primary structures ez a legnagyobb szerkezeti elem lehet, de emelett még voltak beszállítók 25államból.
Továbba az IDA az ISSen lévő rész, ilyenformán nem a Dragonon van ahogy a cikkben próbálják sugallni.

A SpaceXhez annyiban van köze hogy az első verziót a CRS7 balul sikerült küldetéssel vitték volna fel. Végül a CRS9 és CRS18al kerültek az ISSre.
Ami a IDA ürhajók felöli részét illeti azt a SpaceX házon belül oldja meg, de szerintem a Boeing is.

Itt a Wiki link eredeti 2017es forrása ami a fentieket irja le, szó nincs arról hogy az űrhajóba orosz alkatrészek kerülnének beépítésre.
https://www.nasa.gov/feature/docking-adapter-sets-stage-for-commercial-crew-craft
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
2 184
3 075
113
A Boeing szerződésben áll az Oroszokkal ez eddig sem volt titok, de ne mossuk már össze a SpaceX-el.

A te eredeti cikkedet is csak részigaszságot tartalmaz. Вадим Лукашевич Vadim Lukashevich "független" orosz szakértő nyilatkozatára támaszkodik, hogy ... a sikeres autómatikus dokkolás a oroszok àlltal fejlesztett és gyártott IDA international docking adapternek köszönhető.

Féligazság mert közös fejlesztés, nem csak orosz, a Boeing kapta a megbízást a gyártásra, amihez a RSC Energia szállította a primary structures ez a legnagyobb szerkezeti elem lehet, de emelett még voltak beszállítók 25államból.
Továbba az IDA az ISSen lévő rész, ilyenformán nem a Dragonon van ahogy a cikkben próbálják sugallni.

A SpaceXhez annyiban van köze hogy az első verziót a CRS7 balul sikerült küldetéssel vitték volna fel. Végül a CRS9 és CRS18al kerültek az ISSre.
Ami a IDA ürhajók felöli részét illeti azt a SpaceX házon belül oldja meg, de szerintem a Boeing is.

Itt a Wiki link eredeti 2017es forrása ami a fentieket irja le, szó nincs arról hogy az űrhajóba orosz alkatrészek kerülnének beépítésre.
https://www.nasa.gov/feature/docking-adapter-sets-stage-for-commercial-crew-craft
Az űrhajók felőli részt is a Boeing gyártja nemcsak az IDA-t és lehet, hogy vannak abban is orosz alkatrészek. A képen tényleg az űrállomásra felszerelt IDA látszik.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
197
574
93
A Boeing csak a saját űrhajó felőli dokkolóját gyártja.
A SpaceX dokkolója teljesen saját gyártmány.
Egy közös csavar nincs a kettőben.
A közös annyi bennük hogy a NASA NDS szabványnak felelnek meg.
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
613
1 321
93
Az űrhajók felőli részt is a Boeing gyártja nemcsak az IDA-t és lehet, hogy vannak abban is orosz alkatrészek. A képen tényleg az űrállomásra felszerelt IDA látszik.

Erre még utalas sincs.
Arra viszont van, hogy a IDA rendszert a Kennedy centerben tesztelték a SpaceX-esek és a Boeing részvételével, hogy meggyőződhessenek a saját rendszerük működéséről.

"We set the hardware up and had the folks from Boeing and SpaceX come over and do some alignment checks and testing so they would know their systems would work,"

A Boeing IDA szerződése csak az ISS részre vonatkozott.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
2 184
3 075
113
A Boeing csak a saját űrhajó felőli dokkolóját gyártja.
A SpaceX dokkolója teljesen saját gyártmány.
Egy közös csavar nincs a kettőben.
A közös annyi bennük hogy a NASA NDS szabványnak felelnek meg.
Igazad van találtam egy linket.
https://spaceflightnow.com/2016/05/...-inventory-to-speed-docking-adapter-delivery/
"It’s free for anyone to use,” Mulqueen said. “Sierra Nevada is using it, and SpaceX is designing their own similar system. They took our requirements and were able to make their own system. We’ll be using it for CST-100.”
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
3 068
3 308
113

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
613
1 321
93
Ravasz!
Innentől rentábilis lesz ólommal bőven borított bányagépeket szállítani a Holdra.
Ha azt fizetik, hogy mennél nagyobb legyen a tömeg, akkor teret nyerhet a gigantománia, vagy - ami egy határon túl esélyesebb - vagy a hordozórakéták indítása számolatlanul.
Rosszul gondolom?

Jim Bridenstine Tweet
The cost-saving success of @Commercial_Crew is based on @NASA establishing high-level requirements and letting private companies innovate. For the Artemis Moon base, NASA will establish a cost per ton delivered and once again let private companies innovate.

Hivatalos kiírás még nincs csak a Tweet. Az èn olvasatomban ez inkább a követelmények és tonna/költség előre meghatározását jelenti, amit megversenyeztetnek a magáncégekkel. (Ahelyett, hogy előre puszira odaadnák bárkinek)

Eléggé a SpaceX felé fúj a szél, persze érthető ha a költség végre szempont az űrutazásban.
Jelenleg Versenyben csak az ULA van a Delta IV- el 350-400m$/launch a Vulcan talán 2021ben repül majd először.
A BlueOrigin JeffBezos és egy valag Airforce meg Nasa pénzzel 2021re igérik az első NewGlenn tesztrepülést. Ők lehetnek majd a kihívók.
Northrop OmegA ami jön még de az nem egy heavy lifter.
Az SLS meg képességben a csúcs lessz, csak az árat ne nézzék.
Árban a SpaceX jelenleg verhetetlen.
 

ulippo

Well-Known Member
2015. május 10.
7 850
966
113
ESA Mars Express felvétele a marsi jégről.

 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
613
1 321
93
Kína új űrállomást épít 2022-től mindössze két év alatt 11küldetéssel. Es már nem csak katonák szolgálhatnak majd rajta.
https://www.universetoday.com/146298/china-will-begin-constructing-its-space-station-in-2021/

És még egy Hubble kaliberű űrvtávcsővet is pályára állítanak.

A SpaceX megkapta az engedélyt a Nasatol, hogy a mission2től újrahasználhassa a Falcon9 boostert és a CrewDragont az emberes küldetésekhez is.
https://www.teslarati.com/spacex-nasa-astronaut-launch-rocket-reuse-approval/amp/

Az ArianeGroup ami a Airbus és a Safran együttműködése, sikeressen tesztelte Németországban az újgenerációs Ariane6 rakéta második fokozatához 3D nyomtatással készülő Expander-Cycle engine combustion chambert.
https://3dprintingindustry.com/news...bustion-chamber-for-esa-rocket-engine-172357/
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
197
574
93
Kína új űrállomást épít 2022-től mindössze két év alatt 11küldetéssel. Es már nem csak katonák szolgálhatnak majd rajta.
https://www.universetoday.com/146298/china-will-begin-constructing-its-space-station-in-2021/

És még egy Hubble kaliberű űrvtávcsővet is pályára állítanak.

A SpaceX megkapta az engedélyt a Nasatol, hogy a mission2től újrahasználhassa a Falcon9 boostert és a CrewDragont az emberes küldetésekhez is.
https://www.teslarati.com/spacex-nasa-astronaut-launch-rocket-reuse-approval/amp/

Az ArianeGroup ami a Airbus és a Safran együttműködése, sikeressen tesztelte Németországban az újgenerációs Ariane6 rakéta második fokozatához 3D nyomtatással készülő Expander-Cycle engine combustion chambert.
https://3dprintingindustry.com/news...bustion-chamber-for-esa-rocket-engine-172357/


"Expander-Cycle engine combustion chambert."

Magyarul ez az expander ciklusú hajtómű égőtere.

Amúgy a Vinci hajtóműről van szó.
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
613
1 321
93
"Expander-Cycle engine combustion chambert."

Magyarul ez az expander ciklusú hajtómű égőtere.

Amúgy a Vinci hajtóműről van szó.

Ha már ló...
"Bővítő-ciklusú motor égéskamra."

Azért nem fordítottam, mert Magyarul eléggé hülyén hangzik, aki meg járatos a témàban úgyis megérti szerintem.

De ami jobban elgondolkodtató az ez:
"...3D printing has made it possible for ArianeGroup to integrate the Auxiliary Power Unit (APU) into Ariane 6, ultimately increasing the launcher’s unrivalled ability to adapt..."

Először ugye a Pre-burnerre gondolna az ember de a Expander-Cycle-nak pont az a lényege hogy nincs, hanem a cryogenic, bocsánat kriogén üzemanyag tágulása hajtja meg a tubinát ami pedig a turbópumpát.
Az indítashoz meg nem lell APU. De akkor meg minek?
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
1 855
2 417
113
https://m.origo.hu/tudomany/20200609-teliholdkor-varatlan-sugarozon-lepheti-meg-a-holdutazokat.html
"Korábban úgy tartották, hogy teliholdkor a Föld mágneses árnyékoló hatása megvédi a Hold felszínét a napszél részecskebombázásától. Facskó Gábor és munkatársai azonban új tanulmányukban kimutatták, hogy a Föld mágneses védőpajzsa kitérülhet, váratlan sugárözönnel árasztva el a Hold felszínét. Eredményük fontos tanulságokkal szolgál a közeljövő emberes holdutazásainak tervezéséhez."
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
197
574
93
Ha már ló...
"Bővítő-ciklusú motor égéskamra."

Azért nem fordítottam, mert Magyarul eléggé hülyén hangzik, aki meg járatos a témàban úgyis megérti szerintem.

De ami jobban elgondolkodtató az ez:
"...3D printing has made it possible for ArianeGroup to integrate the Auxiliary Power Unit (APU) into Ariane 6, ultimately increasing the launcher’s unrivalled ability to adapt..."

Először ugye a Pre-burnerre gondolna az ember de a Expander-Cycle-nak pont az a lényege hogy nincs, hanem a cryogenic, bocsánat kriogén üzemanyag tágulása hajtja meg a tubinát ami pedig a turbópumpát.
Az indítashoz meg nem lell APU. De akkor meg minek?

Az Ariane-5 ECA végfokozatának HM7B hajtóműve nem volt újraindítható.
Az Ariane-6 végfokozatának Vinci hajtóműve viszont többször újraindítható. Ezt indításkor sűrített gázzal pörgetik fel.

Az APU emlékeim szerint a magyar terminológiában segédhajtómű néven fut. Jelen esetben (hidrogén és oxigén)üzemanyagot éget, hogy gázzá forraljon némi folyékony hajtóanyagot.
Az APU feladata tehát hogy sűrített hidrogéngázt biztosítson a Vinci hajtómű újraindíndításaihoz valamint hidrogén és oxigéngázt az üzemanyagtartályok nyomás alatt tartásához.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
613
1 321
93
Az Ariane-5 ECA végfokozatának HM7B hajtóműve nem volt újraindítható.
Az Ariane-6 végfokozatának Vinci hajtóműve viszont többször újraindítható. Ezt indításkor sűrített gázzal pörgetik fel.

Az APU emlékeim szerint a magyar terminológiában segédhajtómű néven fut. Jelen esetben (hidrogén és oxigén)üzemanyagot éget, hogy gázzá forraljon némi folyékony hajtóanyagot.
Az APU feladata tehát hogy sűrített hidrogéngázt biztosítson a Vinci hajtómű újraindíndításaihoz valamint hidrogén és oxigéngázt az üzemanyagtartályok nyomás alatt tartásához.

Csakhogy az expander-cycle lényege pont az, hogy nem kell külön üzemanyagkör, meg pre-burner a turbopump meghajtásához, hanem a Hidrogént az enginebell hőjével forralják el ami így hajta meg a turbopumpot. Pont ettől olyan hatékony ez a megoldás.Az indításhoz meg akumlátor energiája is elég.

Az RL-10 ami az Atlas és a Delta másodfokozata sincs APU, pedig az nem egy mai konstrukció, és mégis a legjobb specific-impulsal rendelkező rakéta motor.

Biztos van valami trükk a dologban mert a Wiki szerint a Nasat érdekelte az ötlet, hogy a Vincit használják az SLS upper stage RL10 helyett mert ugyanaz az SP hatékonysággal 64%! több tolóerőt igér, így 4hajtómű helyett akár kettő is elég lenne ami jelentőssen csökkentené a költségeket.
Ha ez a +64% igaz az komoly előrelépésnek igérkezik.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed