Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 810
9 634
113
Most egy kicsit összesűrűsödtek az indítások, és csak két aktív leszállóplatformjuk van. Van, hogy majd egy hét míg kiérnek az átlag 600-675km lévő landing site-ra meg ugyanannyi visszavontatni a booster biztosítása után. A max 1239km volt.
A Fairing elkapó hajóból is csak kettő van és ugye mindkettő kell egy küldetéshez, és ugyan javulnak a számok a sikeres elkapásban, de azért még nem nevezném rutinszerűnek.
https://www.spacexfleet.com/fleet

A droneshipen állva szállítják a Falcont? Nem instabil az? Persze kikötözhetik, de akkor is. Nem lenen célszerűbb sima szállítóhajóra átpakolni és a droneshipek maradhatnának a helyszínen.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 469
16 075
113
A droneshipen állva szállítják a Falcont? Nem instabil az? Persze kikötözhetik, de akkor is. Nem lenen célszerűbb sima szállítóhajóra átpakolni és a droneshipek maradhatnának a helyszínen.
A booster üresen is több mint 33tonna és 54méter magas. Csak gondolj bele mekkora úszó daru kellene a biztonságos mozgatásához nyilt vizen.
A gyakorlatban landolàs után rögzítik a platformon, ezért nemrég fejlesztettek egy robotizált egységet "octagrabber" ami a booster alá áll, hidraulikusan emeli, és rögzíti.
octagrabber-768x378.jpeg

Ez után jönnek a mérnökök akik "áramtalanítják" a hajtóműveket, és biztosítják a vontatáshoz, mert ugyan van saját meghajtó rendszere, de az csak a pozícióban tartáshoz használják. Vegül visszavontatják Cape kikötőbe ahol daruval átemelik.
crs17_port.jpg

A méretek érzékeltetéséhez nagyíts a booster lábánal, az a narancssárga izè az egy ember...
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 810
9 634
113
A booster üresen is több mint 33tonna és 54méter magas. Csak gondolj bele mekkora úszó daru kellene a biztonságos mozgatásához nyilt vizen.
A gyakorlatban landolàs után rögzítik a platformon, ezért nemrég fejlesztettek egy robotizált egységet "octagrabber" ami a booster alá áll, hidraulikusan emeli, és rögzíti.
octagrabber-768x378.jpeg

Ez után jönnek a mérnökök akik "áramtalanítják" a hajtóműveket, és biztosítják a vontatáshoz, mert ugyan van saját meghajtó rendszere, de az csak a pozícióban tartáshoz használják. Vegül visszavontatják Cape kikötőbe ahol daruval átemelik.
crs17_port.jpg

A méretek érzékeltetéséhez nagyíts a booster lábánal, az a narancssárga izè az egy ember...

Én alapvetően valami olyasmire gondoltam, hogy sima hajóval fektetve szállítanák pl. Ha lehet egyáltalán fektetve szállítani persze. Daru meg miegymás csak a kilövés helyén és a kikötőben kéne.

Érdekes ez az octagrabber. Utánanézve láttam, hogy egy korábbi, "primitívebb" rögzítési módszert váltanak ki vele.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Elon Musk űrhajóján orosz nyelvű feliratokat találni
(A dokkoló orosz gyártmányú)
https://topcor.ru/14997-na-kosmicheskom-korable-ilona-maska-nashli-nadpisi-na-russkom.html

A hír alapállítása nem igaz.
A SpaceX ugyanis teljesen saját gyártású dokkolót használ.

A képen látható dokkoló nem a SpaceX dokkolója, hanem az űrállomáson használt IDA adapter dokkolója. Méghozzá az a része amivel az űrállomás részben orosz tervezésű és gyártású APASz-95 dokkolójához csatlakozik az IDA adapter. Ezt a Boeing építette részben orosz alkatrészekből. Az IDA adapter másik fele viszont már a NASA szabvány szerinti NDS dokkoló, ami megfelel a nemzetközi IDSS dokkolószabványnak.

Amikor a Boeing által épített NASA NDS dokkolót elvitték a SpaceX-hez, azt a SpaceX mérnökei átvizsgálták. Úgy találták hogy szerintük, túl nehéz, túl sok áramot fogyaszt és túl sok alkatrészből áll. Ezért aztán megépítették a saját változatukat, ami már kétszer sikeresen dokkolt az ISS-hez.
Ez egybe is vág a SpaceX alapfilozófiájával, hogy helyben gyárt, amit csak lehet.

A Boeing továbbra is vásárol orosz alkatrészeket.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 740
38 937
113
A hír alapállítása nem igaz.
A SpaceX ugyanis teljesen saját gyártású dokkolót használ.

A képen látható dokkoló nem a SpaceX dokkolója, hanem az űrállomáson használt IDA adapter dokkolója. Méghozzá az a része amivel az űrállomás részben orosz tervezésű és gyártású APASz-95 dokkolójához csatlakozik az IDA adapter. Ezt a Boeing építette részben orosz alkatrészekből. Az IDA adapter másik fele viszont már a NASA szabvány szerinti NDS dokkoló, ami megfelel a nemzetközi IDSS dokkolószabványnak.

Amikor a Boeing által épített NASA NDS dokkolót elvitték a SpaceX-hez, azt a SpaceX mérnökei átvizsgálták. Úgy találták hogy szerintük, túl nehéz, túl sok áramot fogyaszt és túl sok alkatrészből áll. Ezért aztán megépítették a saját változatukat, ami már kétszer sikeresen dokkolt az ISS-hez.
Ez egybe is vág a SpaceX alapfilozófiájával, hogy helyben gyárt, amit csak lehet.


A Boeing továbbra is vásárol orosz alkatrészeket.
Tudnál mutatni valami forrást?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Docking_Adapter
"Boeing is the primary contractor for the IDAs and the adapters were assembled at their Houston Product Support Center.[7][8] Parts from subcontractors came from 25 American states and the primary structure is from Russian company RSC Energia.[5][8]"
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 469
16 075
113

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 469
16 075
113
Elon Musk űrhajóján orosz nyelvű feliratokat találni
(A dokkoló orosz gyártmányú)
https://topcor.ru/14997-na-kosmicheskom-korable-ilona-maska-nashli-nadpisi-na-russkom.html

Tudnál mutatni valami forrást?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Docking_Adapter
"Boeing is the primary contractor for the IDAs and the adapters were assembled at their Houston Product Support Center.[7][8] Parts from subcontractors came from 25 American states and the primary structure is from Russian company RSC Energia.[5][8]"

A Boeing szerződésben áll az Oroszokkal ez eddig sem volt titok, de ne mossuk már össze a SpaceX-el.

A te eredeti cikkedet is csak részigaszságot tartalmaz. Вадим Лукашевич Vadim Lukashevich "független" orosz szakértő nyilatkozatára támaszkodik, hogy ... a sikeres autómatikus dokkolás a oroszok àlltal fejlesztett és gyártott IDA international docking adapternek köszönhető.

Féligazság mert közös fejlesztés, nem csak orosz, a Boeing kapta a megbízást a gyártásra, amihez a RSC Energia szállította a primary structures ez a legnagyobb szerkezeti elem lehet, de emelett még voltak beszállítók 25államból.
Továbba az IDA az ISSen lévő rész, ilyenformán nem a Dragonon van ahogy a cikkben próbálják sugallni.

A SpaceXhez annyiban van köze hogy az első verziót a CRS7 balul sikerült küldetéssel vitték volna fel. Végül a CRS9 és CRS18al kerültek az ISSre.
Ami a IDA ürhajók felöli részét illeti azt a SpaceX házon belül oldja meg, de szerintem a Boeing is.

Itt a Wiki link eredeti 2017es forrása ami a fentieket irja le, szó nincs arról hogy az űrhajóba orosz alkatrészek kerülnének beépítésre.
https://www.nasa.gov/feature/docking-adapter-sets-stage-for-commercial-crew-craft
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 740
38 937
113
A Boeing szerződésben áll az Oroszokkal ez eddig sem volt titok, de ne mossuk már össze a SpaceX-el.

A te eredeti cikkedet is csak részigaszságot tartalmaz. Вадим Лукашевич Vadim Lukashevich "független" orosz szakértő nyilatkozatára támaszkodik, hogy ... a sikeres autómatikus dokkolás a oroszok àlltal fejlesztett és gyártott IDA international docking adapternek köszönhető.

Féligazság mert közös fejlesztés, nem csak orosz, a Boeing kapta a megbízást a gyártásra, amihez a RSC Energia szállította a primary structures ez a legnagyobb szerkezeti elem lehet, de emelett még voltak beszállítók 25államból.
Továbba az IDA az ISSen lévő rész, ilyenformán nem a Dragonon van ahogy a cikkben próbálják sugallni.

A SpaceXhez annyiban van köze hogy az első verziót a CRS7 balul sikerült küldetéssel vitték volna fel. Végül a CRS9 és CRS18al kerültek az ISSre.
Ami a IDA ürhajók felöli részét illeti azt a SpaceX házon belül oldja meg, de szerintem a Boeing is.

Itt a Wiki link eredeti 2017es forrása ami a fentieket irja le, szó nincs arról hogy az űrhajóba orosz alkatrészek kerülnének beépítésre.
https://www.nasa.gov/feature/docking-adapter-sets-stage-for-commercial-crew-craft
Az űrhajók felőli részt is a Boeing gyártja nemcsak az IDA-t és lehet, hogy vannak abban is orosz alkatrészek. A képen tényleg az űrállomásra felszerelt IDA látszik.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
A Boeing csak a saját űrhajó felőli dokkolóját gyártja.
A SpaceX dokkolója teljesen saját gyártmány.
Egy közös csavar nincs a kettőben.
A közös annyi bennük hogy a NASA NDS szabványnak felelnek meg.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 469
16 075
113
Az űrhajók felőli részt is a Boeing gyártja nemcsak az IDA-t és lehet, hogy vannak abban is orosz alkatrészek. A képen tényleg az űrállomásra felszerelt IDA látszik.

Erre még utalas sincs.
Arra viszont van, hogy a IDA rendszert a Kennedy centerben tesztelték a SpaceX-esek és a Boeing részvételével, hogy meggyőződhessenek a saját rendszerük működéséről.

"We set the hardware up and had the folks from Boeing and SpaceX come over and do some alignment checks and testing so they would know their systems would work,"

A Boeing IDA szerződése csak az ISS részre vonatkozott.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 740
38 937
113
A Boeing csak a saját űrhajó felőli dokkolóját gyártja.
A SpaceX dokkolója teljesen saját gyártmány.
Egy közös csavar nincs a kettőben.
A közös annyi bennük hogy a NASA NDS szabványnak felelnek meg.
Igazad van találtam egy linket.
https://spaceflightnow.com/2016/05/...-inventory-to-speed-docking-adapter-delivery/
"It’s free for anyone to use,” Mulqueen said. “Sierra Nevada is using it, and SpaceX is designing their own similar system. They took our requirements and were able to make their own system. We’ll be using it for CST-100.”
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 534
12 329
113