Űrkutatás

ESA Mars Express felvétele a marsi jégről.
EZ39BVUXkAEOGKr

EZ39B8FXkAERrlE
 
Kína új űrállomást épít 2022-től mindössze két év alatt 11küldetéssel. Es már nem csak katonák szolgálhatnak majd rajta.
https://www.universetoday.com/146298/china-will-begin-constructing-its-space-station-in-2021/
CSS-render-2019-879x485-2-768x424.jpeg

És még egy Hubble kaliberű űrvtávcsővet is pályára állítanak.

A SpaceX megkapta az engedélyt a Nasatol, hogy a mission2től újrahasználhassa a Falcon9 boostert és a CrewDragont az emberes küldetésekhez is.
https://www.teslarati.com/spacex-nasa-astronaut-launch-rocket-reuse-approval/amp/

Az ArianeGroup ami a Airbus és a Safran együttműködése, sikeressen tesztelte Németországban az újgenerációs Ariane6 rakéta második fokozatához 3D nyomtatással készülő Expander-Cycle engine combustion chambert.
https://3dprintingindustry.com/news...bustion-chamber-for-esa-rocket-engine-172357/
 
Kína új űrállomást épít 2022-től mindössze két év alatt 11küldetéssel. Es már nem csak katonák szolgálhatnak majd rajta.
https://www.universetoday.com/146298/china-will-begin-constructing-its-space-station-in-2021/
CSS-render-2019-879x485-2-768x424.jpeg

És még egy Hubble kaliberű űrvtávcsővet is pályára állítanak.

A SpaceX megkapta az engedélyt a Nasatol, hogy a mission2től újrahasználhassa a Falcon9 boostert és a CrewDragont az emberes küldetésekhez is.
https://www.teslarati.com/spacex-nasa-astronaut-launch-rocket-reuse-approval/amp/

Az ArianeGroup ami a Airbus és a Safran együttműködése, sikeressen tesztelte Németországban az újgenerációs Ariane6 rakéta második fokozatához 3D nyomtatással készülő Expander-Cycle engine combustion chambert.
https://3dprintingindustry.com/news...bustion-chamber-for-esa-rocket-engine-172357/


"Expander-Cycle engine combustion chambert."

Magyarul ez az expander ciklusú hajtómű égőtere.

Amúgy a Vinci hajtóműről van szó.
 
"Expander-Cycle engine combustion chambert."

Magyarul ez az expander ciklusú hajtómű égőtere.

Amúgy a Vinci hajtóműről van szó.

Ha már ló...
"Bővítő-ciklusú motor égéskamra."

Azért nem fordítottam, mert Magyarul eléggé hülyén hangzik, aki meg járatos a témàban úgyis megérti szerintem.

De ami jobban elgondolkodtató az ez:
"...3D printing has made it possible for ArianeGroup to integrate the Auxiliary Power Unit (APU) into Ariane 6, ultimately increasing the launcher’s unrivalled ability to adapt..."

Először ugye a Pre-burnerre gondolna az ember de a Expander-Cycle-nak pont az a lényege hogy nincs, hanem a cryogenic, bocsánat kriogén üzemanyag tágulása hajtja meg a tubinát ami pedig a turbópumpát.
Az indítashoz meg nem lell APU. De akkor meg minek?
 
https://m.origo.hu/tudomany/20200609-teliholdkor-varatlan-sugarozon-lepheti-meg-a-holdutazokat.html
"Korábban úgy tartották, hogy teliholdkor a Föld mágneses árnyékoló hatása megvédi a Hold felszínét a napszél részecskebombázásától. Facskó Gábor és munkatársai azonban új tanulmányukban kimutatták, hogy a Föld mágneses védőpajzsa kitérülhet, váratlan sugárözönnel árasztva el a Hold felszínét. Eredményük fontos tanulságokkal szolgál a közeljövő emberes holdutazásainak tervezéséhez."
 
Ha már ló...
"Bővítő-ciklusú motor égéskamra."

Azért nem fordítottam, mert Magyarul eléggé hülyén hangzik, aki meg járatos a témàban úgyis megérti szerintem.

De ami jobban elgondolkodtató az ez:
"...3D printing has made it possible for ArianeGroup to integrate the Auxiliary Power Unit (APU) into Ariane 6, ultimately increasing the launcher’s unrivalled ability to adapt..."

Először ugye a Pre-burnerre gondolna az ember de a Expander-Cycle-nak pont az a lényege hogy nincs, hanem a cryogenic, bocsánat kriogén üzemanyag tágulása hajtja meg a tubinát ami pedig a turbópumpát.
Az indítashoz meg nem lell APU. De akkor meg minek?

Az Ariane-5 ECA végfokozatának HM7B hajtóműve nem volt újraindítható.
Az Ariane-6 végfokozatának Vinci hajtóműve viszont többször újraindítható. Ezt indításkor sűrített gázzal pörgetik fel.

Az APU emlékeim szerint a magyar terminológiában segédhajtómű néven fut. Jelen esetben (hidrogén és oxigén)üzemanyagot éget, hogy gázzá forraljon némi folyékony hajtóanyagot.
Az APU feladata tehát hogy sűrített hidrogéngázt biztosítson a Vinci hajtómű újraindíndításaihoz valamint hidrogén és oxigéngázt az üzemanyagtartályok nyomás alatt tartásához.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed
Az Ariane-5 ECA végfokozatának HM7B hajtóműve nem volt újraindítható.
Az Ariane-6 végfokozatának Vinci hajtóműve viszont többször újraindítható. Ezt indításkor sűrített gázzal pörgetik fel.

Az APU emlékeim szerint a magyar terminológiában segédhajtómű néven fut. Jelen esetben (hidrogén és oxigén)üzemanyagot éget, hogy gázzá forraljon némi folyékony hajtóanyagot.
Az APU feladata tehát hogy sűrített hidrogéngázt biztosítson a Vinci hajtómű újraindíndításaihoz valamint hidrogén és oxigéngázt az üzemanyagtartályok nyomás alatt tartásához.

Csakhogy az expander-cycle lényege pont az, hogy nem kell külön üzemanyagkör, meg pre-burner a turbopump meghajtásához, hanem a Hidrogént az enginebell hőjével forralják el ami így hajta meg a turbopumpot. Pont ettől olyan hatékony ez a megoldás.Az indításhoz meg akumlátor energiája is elég.
800px-Expander_rocket_cycle.svg.png

Az RL-10 ami az Atlas és a Delta másodfokozata sincs APU, pedig az nem egy mai konstrukció, és mégis a legjobb specific-impulsal rendelkező rakéta motor.

Biztos van valami trükk a dologban mert a Wiki szerint a Nasat érdekelte az ötlet, hogy a Vincit használják az SLS upper stage RL10 helyett mert ugyanaz az SP hatékonysággal 64%! több tolóerőt igér, így 4hajtómű helyett akár kettő is elég lenne ami jelentőssen csökkentené a költségeket.
Ha ez a +64% igaz az komoly előrelépésnek igérkezik.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed
Hivatalos angol fordítasban elérhető a Roscosmos Director General Dmitry Rogozin hosszabb interjúja.

http://en.roscosmos.ru/21511/

Kifejezetten kellemes olvasmány. Ugyan a hanvétele néhol egy a homokozóban durcáskodó kisfiúéhoz hasonlít aki irigyen figyeli a szomszéd gyerek új dömperét, de több érdekesség is elhangzik miutàn kipuffogta magát.
Többek között az Oroszok Hold-projektéről, új fejlesztés alatt álló ISS modulokról, új tipusú Soyuz fejlesztése a SeaLaunch rendszerhez, stb. No es persze az Amerikaiak es Elon Musk ekézéséről.
 
Csakhogy az expander-cycle lényege pont az, hogy nem kell külön üzemanyagkör, meg pre-burner a turbopump meghajtásához, hanem a Hidrogént az enginebell hőjével forralják el ami így hajta meg a turbopumpot. Pont ettől olyan hatékony ez a megoldás.Az indításhoz meg akumlátor energiája is elég.
800px-Expander_rocket_cycle.svg.png

Az RL-10 ami az Atlas és a Delta másodfokozata sincs APU, pedig az nem egy mai konstrukció, és mégis a legjobb specific-impulsal rendelkező rakéta motor.

Biztos van valami trükk a dologban mert a Wiki szerint a Nasat érdekelte az ötlet, hogy a Vincit használják az SLS upper stage RL10 helyett mert ugyanaz az SP hatékonysággal 64%! több tolóerőt igér, így 4hajtómű helyett akár kettő is elég lenne ami jelentőssen csökkentené a költségeket.
Ha ez a +64% igaz az komoly előrelépésnek igérkezik.

Az indítási folyamatról írtam, ellenben a már beindult hajtómű működési folyamatával.

Az indítási folyamat során a szivattyúkat hajtó turbinát/turbinákat először meg kell forgatni valamivel, hogy a hajtóanyag az égőtérbe jusson, beinduljon az égés.
Ezt nem villanymotor csinálja, hanem sűrített gázt fúvatnak a turbiná(k)ra. Ez csak addig kell, amíg a hajtómű beindul. Ha beindult, akkor megérkezik a nagynyomású gáz a hajtóműtől és átveszi a turbina(turbinák) hajtását.

Az RL-10-est használó rakétafokozatokban a hajtómű beindításához, azaz a turbina felpörgetéséhez nagynyomású héliumot használnak. Ha többszöri indítás kell akkor több nagynyomású héliumtartályt szerelnek fel. Ezek a tartályok nehezek.

Az Ariane-6 második fokozata az újraindításokhoz az APU-val állítja elő a Vinci turbináinak felpörgetéséhez kellő nagynyomású hidrogént a főtartályból.
A rendszer így ugyan bonyolultabb, viszont könnyebb mint a plusz héliumtartályok. Minél többször kell újraindítani a fokozatot, annál előnyösebb.
 
Pont most amikor Musk előállt a gazdaságos megoldásaival, most kéne leporolni az űrbatárok terveit?
.
.
Nem pont ide a temaba vag, de aktualis pelda a vilaggal (es a fallal) szembemenesnek orosz reszröl: a vilagon az összes negyhajtomuves utasszallitot lassan leallitjak, meg az A380-as is kifut, es sajnos oda is keskenytörzsu gepek jelennek meg, ahova regen siman szelestörzsu ment. Ezt latva az oroszok a sikert eleve sose arato szelestörzsu Il-96-bol elkezdtek nagy eröfeszitessel epiteni egy 10 metterrel hosszabb, modernizalt M valtozatot, 4 elavult PS-90A1 hajtomuvel. Nem tudom, mire szamitanak, vagy mi volt az az erv, amiert ebbe belekezdtek.
 
Többek között az Oroszok Hold-projektéről, új fejlesztés alatt álló ISS modulokról, új tipusú Soyuz fejlesztése a SeaLaunch rendszerhez, stb..
.
.
Az oroszokkal az a baj, hogy meg a szovjet hideghaborus hangulatban elnek, amikor anno minden nyugati huzasra kellett szovjet "valaszt" adni. Igy most is ez van, az oroszok legalabb szoban mindenre valaszolni akarnak.
Ahelyett, hogy kivalasztananak egy temat, amiben igyekeznenek vezetö szerephez jutni, a többit meg elereszteni, vagy max masokkal kooperalva reszt venni benni.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 2361
Az indítási folyamatról írtam, ellenben a már beindult hajtómű működési folyamatával.

Az indítási folyamat során a szivattyúkat hajtó turbinát/turbinákat először meg kell forgatni valamivel, hogy a hajtóanyag az égőtérbe jusson, beinduljon az égés.
Ezt nem villanymotor csinálja, hanem sűrített gázt fúvatnak a turbiná(k)ra. Ez csak addig kell, amíg a hajtómű beindul. Ha beindult, akkor megérkezik a nagynyomású gáz a hajtóműtől és átveszi a turbina(turbinák) hajtását.

Az RL-10-est használó rakétafokozatokban a hajtómű beindításához, azaz a turbina felpörgetéséhez nagynyomású héliumot használnak. Ha többszöri indítás kell akkor több nagynyomású héliumtartályt szerelnek fel. Ezek a tartályok nehezek.

Az Ariane-6 második fokozata az újraindításokhoz az APU-val állítja elő a Vinci turbináinak felpörgetéséhez kellő nagynyomású hidrogént a főtartályból.
A rendszer így ugyan bonyolultabb, viszont könnyebb mint a plusz héliumtartályok. Minél többször kell újraindítani a fokozatot, annál előnyösebb.

Köszi így már világosabb.
Ez az APU elnevezés vitt engem félre, ami nem más ezek szerint mint egy gáz-generátor/indító motor. Így leginkább ez egy Augmented Expander Cycle engine azzal a csavarral, hogy a kiskörös gázt betáplálják a turbópumpa előtt a hidrogénkörbe.
Ennek akár a folyamatos használata részben magyarázatot adhat az extra tolóerőre is ugyanakkora SP mellett. Plussz az extra hosszú hengeres égőtér.
Vinci.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
18-án startol az ESA Vega VV16 rakétája, ami a "kis/nano" műholdak piacán versenyez. Önnmagában ez nem is lenne olyan érdekes, de jobban átolvasva kiderül, hogy az akár 46 mini műhold rögzítését majd kibocsájtását is képes satelit-dispensert egy Cseh cég a SAB Aerospace s.r.o. gyártja!
https://www.arianespace.com/mission/vega-flight-vv16/

Brazilia megnyitja az Alcantarai űrközpontját magán cégek számára. Bolsonaro már a SpaceXnél hízeleg, hogy hozzák oda a rakéta indítást, hiszen az egyenlítő közelsége segíti a sikeres küldetéseket.
https://www.airway.com.br/centro-de...ncamentos-espaciais-de-empresas-estrangeiras/

És végül a legjobb, A Nasa bejelentette, hogy tovább csúszik a legutóbb 2021 márciusára kiírt James Webb űrtávcső kilövése.
https://arstechnica.com/science/202...elescope-will-absolutely-not-launch-in-march/
 
18-án startol az ESA Vega VV16 rakétája, ami a "kis/nano" műholdak piacán versenyez. Önnmagában ez nem is lenne olyan érdekes, de jobban átolvasva kiderül, hogy az akár 46 mini műhold rögzítését majd kibocsájtását is képes satelit-dispensert egy Cseh cég a SAB Aerospace s.r.o. gyártja!
https://www.arianespace.com/mission/vega-flight-vv16/

Brazilia megnyitja az Alcantarai űrközpontját magán cégek számára. Bolsonaro már a SpaceXnél hízeleg, hogy hozzák oda a rakéta indítást, hiszen az egyenlítő közelsége segíti a sikeres küldetéseket.
https://www.airway.com.br/centro-de...ncamentos-espaciais-de-empresas-estrangeiras/

És végül a legjobb, A Nasa bejelentette, hogy tovább csúszik a legutóbb 2021 márciusára kiírt James Webb űrtávcső kilövése.
https://arstechnica.com/science/202...elescope-will-absolutely-not-launch-in-march/

Az utolsó sajnálatos mint rétestészta. De ha felkerül remélem hozni fogja az igért dolgokat az nagy dobás lenne.
 
Ha jól értelmezem az előttem szólókat akkor az Ariene 6 nagy dobása a második fokozat "Vinci" többször indítható hajtóműve. Esetleg lehet valami érdekest tudni a Vulcain 2.1 ről.

Megnéztem egy pár videót az ArianeGroup -tól, és feltűnt egy már animációt is csináltak a újrahasználható rendszerükről.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ArianeGroup
 
Ha jól értelmezem az előttem szólókat akkor az Ariene 6 nagy dobása a második fokozat "Vinci" többször indítható hajtóműve. Esetleg lehet valami érdekest tudni a Vulcain 2.1 ről.

Megnéztem egy pár videót az ArianeGroup -tól, és feltűnt egy már animációt is csináltak a újrahasználható rendszerükről.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ArianeGroup
Falcon 9 koppintásnak tűnik.
 
Ha jól értelmezem az előttem szólókat akkor az Ariene 6 nagy dobása a második fokozat "Vinci" többször indítható hajtóműve. Esetleg lehet valami érdekest tudni a Vulcain 2.1 ről.

Megnéztem egy pár videót az ArianeGroup -tól, és feltűnt egy már animációt is csináltak a újrahasználható rendszerükről.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ArianeGroup

A hidrogén hajtóművek expander-cycle válltozatai adják le a legnagyobb specific-impulset. De csak másodfokozatra alkalmasak a relativ alacsony tolóerő miatt.
Az RL10 1962ben repült először és még mindíg aktív használatban.
Erre épít az Ariane az újraindítható Vincivel, ami tolóerőben is jelentős előrelépésnek igérkezik.

A Vulcain 2 már egy eléggé kimaxolt motor volt az 1-es hez képest +30% tolóerővel.
De ahogy a Hidrogén hajtóművekre igaz, nagyon drágák a gyártásuk.
A v2.1 ugyan igér némi tolóerő es ISP többletet, de a cél a gyártás költségeinek csökkentése volt, az égéstér 3D nyomtatásával, egyszerűsített és újratervezett fúvókákkal, és alrendszerekkel.

A jövő viszont a Prometeus metàn hajtóműve lesz ami jelentős költségcsökkenés darabja €1m (a Vulcain €10m!), és újrahasznosítást hozhat majd. 2021ben kezdődik prototipust tesztelése.

Nem ez az első újrahasználható rakétakoncepciója az Ariane Spacenek, de látva a SpaceX sikereit és bevált technikáját, gondolom dobták a korábbit, ami csak a booster alsó hajtómű részét hozta volna vissza.
2973247600000578-3115080-image-a-1_1433774752521.jpg