Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 500
113
A Roscosmos elindította következő rakomány-utánpótlási misszióját a Nemzetközi Űrállomásra. A Progress MS-16 küldetés pontosan indult el a kazahsztáni Baikonur kozmodromról.


A Progress MS-16 megközelítőleg 2460 kg rakományt szállít, amiből 600 kg hajtóanyagot, 40,5 kg nyomás alatt lévő gázokat, 420 kg ivóvizet és körülbelül 1400 kg száraz rakományt - valamint egy javító készlet a Zvezda szervizmodul szivárgásához.
Forrás


Kigurították a ULA szerelőcsarnokából a Vulcan első fokozatát.




Egy újabb rakéta startup cég igyekszik a kis hordozórakéta piacra ezúttal Indiából.
928341-agnikul.jpg

Az Agnikul Cosmos bejelentette a félig kriogén rakétamotorjának sikeres próbaüzemét, amelyet teljes egészében egyetlen darabban, háromdimenziós nyomtatási technológiával gyártottak.
AgniBaan_Rocket.jpg

A vállalat első rakétája, az Agnibaan kétfokozatú amivel 100 kg-os terhet terveznek 700 km-es alacsony földi pályára állítani.
Forrás


Az ESA és az ENSZ Külügyi Űrügyi Irodája (UNOOSA) kilenc infografika és podcast epizódot készít, amelyek az űrhulladékok történetét mutatják be, elmagyarázzák a kockázatokat és szemléltetik a jövő biztosításához rendelkezésre álló megoldásokat.
Satellites_vs_Debris_pillars.jpg

Forrás



Az orosz űrügynökség, Roskozmos újabb titkosított dokumentumokat tett közzé az első holdi puha leszállásáról. 1966 január 31-én landolt Luna-9
1303131.jpg
(ez a kép illusztráció)

Az anyagok tartalmazzák a megrendeléseket, a megbeszélések protokolljait, a technikai terveket és a leveleket, amelyek képet adnak a Luna-9 állomás fejlesztőinek nehézségeiről, valamint az űrhajó fejlődésével és a sikeres landolás után átadott holdpanorámákkal kapcsolatos fotókat. .

4935947414.jpg

3308491106.jpg


2019 júniusában a Roscosmos vezető kutatószervezete, a Gépgyártás Központi Kutatóintézete (TsNIIMash) bemutatta az ország holdkutatási programjának koncepcióját.

Amint a TsNIIMash anyagai jelzik, az emberes első leszállását 2030-ra tervezik.

Ezt követően rendszeres missziókat terveznek a Holdra, egy állandó holdbázis telepítésével együtt. Az alapszakaszt 2032-2035-re tervezik. Az állandó bázist pontosan 2035-re tervezik telepíteni. Rendszeres küldetések során "transzmittereket, energiamodulokat és robotizált rendszereket" telepítenek.
Forrás TASS
 
M

molnibalage

Guest
Space X vs. számmágia.
Azt azért nem értem, hogy a videó készítője a szerződés árát veszi a teljes költségnek, mintha nem lenne profit.
De ettől függetlenül a matek, amit mutat azért elég hmhmh eredményt ad.

Az utasszállító rakéta meg úgy faszság, ahogy van.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 895
25 832
113

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Space X vs. számmágia.
Azt azért nem értem, hogy a videó készítője a szerződés árát veszi a teljes költségnek, mintha nem lenne profit.
De ettől függetlenül a matek, amit mutat azért elég hmhmh eredményt ad.

Az utasszállító rakéta meg úgy faszság, ahogy van.
Ez a fixációd már kezd erősen nevetséges lenni! :D
Nekem nincs ingerenciám, hogy ilyeneket fullban végignézzek, csak bele bele nézegetve.
Az űrsikló teljes befejezett programjának költségeit összehasonlította a SpaceX első szerződésével, ami előtt nem kapott semmilyen fejlesztési pénzt...Olé!

Hogy te is megértsd. Tényleg van értelme mondjuk mondjuk az F-16-os eddigi program fajlagos repültóra költségét összehasonlítani - mondjuk - az F35 prototípusaira eső repült óra költségekkel?

Különben azt te tudod, hogy jelenleg mennyi 1-1 Falcon 9 indításának költsége? Csak mert jelenleg mindenki csak találgathat. A nagyközönség csak annyit tud, hogy mennyi az, amennyit elkérnek érte. ;)
És akkor melyik indításé? LEO v. GEO? Vissza jön-e az első fokozat, vagy minden csep üzemanyagot ki kell sajtolni belőle, hogy a megfelelő pályát elérjék? Újrahasznosított vagy vadi új rakéta? Mert nem mindegy!
Valaki azért külön fizet, és kiköti, hogy neki nem lehet csak vadiúj rakéta a hordozója.

Ha legalább huszad annyira kritikus lennél ezzel a videóval, amennyire a SpaceX-szel, és különösen Musk bácsival, be sem linkelted volna ezt a videót, mert rájönnél, hogy mekkora bullshit halmaz.
 
M

molnibalage

Guest
Ez a fixációd már kezd erősen nevetséges lenni! :D
Nekem nincs ingerenciám, hogy ilyeneket fullban végignézzek, csak bele bele nézegetve.
Az űrsikló teljes befejezett programjának költségeit összehasonlította a SpaceX első szerződésével, ami előtt nem kapott semmilyen fejlesztési pénzt...Olé!

Hogy te is megértsd. Tényleg van értelme mondjuk mondjuk az F-16-os eddigi program fajlagos repültóra költségét összehasonlítani - mondjuk - az F35 prototípusaira eső repült óra költségekkel?

Különben azt te tudod, hogy jelenleg mennyi 1-1 Falcon 9 indításának költsége? Csak mert jelenleg mindenki csak találgathat. A nagyközönség csak annyit tud, hogy mennyi az, amennyit elkérnek érte. ;)
És akkor melyik indításé? LEO v. GEO? Vissza jön-e az első fokozat, vagy minden csep üzemanyagot ki kell sajtolni belőle, hogy a megfelelő pályát elérjék? Újrahasznosított vagy vadi új rakéta? Mert nem mindegy!
Valaki azért külön fizet, és kiköti, hogy neki nem lehet csak vadiúj rakéta a hordozója.

Ha legalább huszad annyira kritikus lennél ezzel a videóval, amennyire a SpaceX-szel, és különösen Musk bácsival, be sem linkelted volna ezt a videót, mert rájönnél, hogy mekkora bullshit halmaz.
Mi lenne, ha személyeskedés helyett a számokkal és a videó tartalmával foglalkoznál?

Pont arról szól a videó, hogy Mr. Musk állít valamit és nem annyit számláz ki, mint amennyire olcsó lenne. Lényegében állami támogatással folytat "árversenyt", ha jól értem..

Az külön vicces, hogy az állításodban azt sem vágod, hogy ez csak még rontja a helyezetet, mert akkor a SX költségei éppenséggel még magasabbak, mint amivel számolt a videó.

A videó is csak találgat és azt vázolja fel, hogy ha a rakéta újrahasznosítás 1/5-re vágja a költséget és nincs üzemanyag, akkor is legalább 3-szor kéne újra felhasználni a rakétát, csak hogy ugyanannyiba kerüljön kb., mint a nem újrafelhasználható LEO pályára úgy, hogy felvihető tömeg korlátos. Tehát ez nem is mindig elérhető, ha tömeg nagy.

A videó csak a LEO-ról szól, esetleg végig is nézhetted volna. De értem, fikázni könnyű az, amit végig sem nézted.
Amúgy kritikus voltam, mert szóltam, hogy a szerződés költsége nem a valós költség. Viszont akkor lásd fent, felmerül, hogy a pénz hova csatornázódik, mert azt nem kell elmondania.

Csak akkor ennek fényében azért ez kb. amikor a diák magyarázza, hogy a tanár miért hülye...
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Ott kezdődnének a legminimálisabb SpaceX alapismeretek, hogy nem Musk számláz és nem ő ad el rakétát.

Az eladás , valamint a vevőkkel való kapcsolattartás kezdetektől fogva Gwynne Shotwell dolga a SpaceX-nél.
Musk a műszaki döntéshozó a SpaceX-nél.

A SpaceX minden plusz profitja a Starlinkbe és a Starshipbe megy jelenleg.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox
M

molnibalage

Guest
Ott kezdődnének a legminimálisabb SpaceX alapismeretek, hogy nem Musk számláz és nem ő ad el rakétát.

Az eladás , valamint a vevőkkel való kapcsolattartás kezdetektől fogva Gwynne Shotwell dolga a SpaceX-nél.
Musk a műszaki döntéshozó a SpaceX-nél.

A SpaceX minden plusz profitja a Starlinkbe és a Starshipbe megy jelenleg.
A videó ezt hanyagolta el és itt téved. Szerintem.
Csak azért mutat olyasmi összefüggéseket és kijelentéseket, ami minimum fejvakarós.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Pont arról szól a videó, hogy Mr. Musk állít valamit és nem annyit számláz ki, mint amennyire olcsó lenne. Lényegében állami támogatással folytat "árversenyt", ha jól értem..
Miért kéne annyit számláznia, mint amennyibe neki kerül?
Tudod, a kapitalizmusban ezt az "egészet" pénzért csinálják. Vagy te azt gondolod, hogy a kenyéret annyiért kapod, amennyi bekerülési költsége?
Miért adná olcsóbban az indításokat, ha így is fele annyiért csinálja, mint az oroszok? :)
Az külön vicces, hogy az állításodban azt sem vágod, hogy ez csak még rontja a helyezetet, mert akkor a SX költségei éppenséggel még magasabbak
Mi rontja?
A videó fals kalkulációi esetén az SS program teljes költségét vették alapul (arról mar nem is beszélve, hogy mikori USD-n) amiben benne van a fejlesztés költsége, és még 135 indítás költsége. A SpaceX -nek meg gyakorlatilag azt mondták, hogy "Jól van! Fejlesztésre nem kapsz pénzt. Hozd ki a fejlesztési költségeket az első 12 indításra kapott összegből." Miközben a befényképezett dokumentumból látszik, hogy már akkor is ugyan azért a 12 indításért kevesebb pénzt kaptak, mint a vetélytárs.

Az Űrsikló program fejlesztési költségei egy nonprofit kormányzati szervezet finanszírozta. A SpaceX meg magántőkéből fejlesztett.

Szóval továbbra sem értem, hogy miről beszélsz, hogy állami támogatasból csinál árversenyt.


A videó is csak találgat és azt vázolja fel, hogy ha a rakéta újrahasznosítás 1/5-re vágja a költséget és nincs üzemanyag, akkor is legalább 3-szor kéne újra felhasználni a rakétát, csak hogy ugyanannyiba kerüljön kb., mint a nem újrafelhasználható LEO pályára úgy, hogy felvihető tömeg korlátos. Tehát ez nem is mindig elérhető, ha tömeg nagy.
Csak szólok, hogy a jelenlegi fejlesztési block első fokozatai minimum 10+ indításra vannak tervezve. A folyamatos fejlesztések arra irányulnak, hogy ezt a számot kitolják.

Most komolyan minek nézzem meg ezt a videót, amikor két ponton belenézve, mindkét ponton ilyen ordas nagy rosszindulatú csúsztatás/hazugság/kamuzás megy?
 
M

molnibalage

Guest
Miért kéne annyit számláznia, mint amennyibe neki kerül?
Tudod, a kapitalizmusban ezt az "egészet" pénzért csinálják. Vagy te azt gondolod, hogy a kenyéret annyiért kapod, amennyi bekerülési költsége?
Miért adná olcsóbban az indításokat, ha így is fele annyiért csinálja, mint az oroszok? :)
Most sem sikerült megérteni. Lényegében akkor nem lesz sokkal olcsóbb az egész, mert ha ameddig van versenytárs, csak kicsit ígér alájuk. Ha meg egyszer tényleg nem lesz, akkor milért adná olcsón? Jelenleg ez látszik...

Mert TF csak az állami szerződés árát vette vele. Ha a magántőkéből is addig elköltöttek még többet, akkor a program cost valójában még magasabb. Ezen mit nem értesz...?
A videó fals kalkulációi esetén az SS program teljes költségét vették alapul (arról mar nem is beszélve, hogy mikori USD-n) amiben benne van a fejlesztés költsége, és még 135 indítás költsége. A SpaceX -nek meg gyakorlatilag azt mondták, hogy "Jól van! Fejlesztésre nem kapsz pénzt. Hozd ki a fejlesztési költségeket az első 12 indításra kapott összegből." Miközben a befényképezett dokumentumból látszik, hogy már akkor is ugyan azért a 12 indításért kevesebb pénzt kaptak, mint a vetélytárs.

Az Űrsikló program fejlesztési költségei egy nonprofit kormányzati szervezet finanszírozta. A SpaceX meg magántőkéből fejlesztett.
Az kemény. Két sorral fentebb te magad írod, hogy akkor fejlesztési költségeket tudják le ezzel. Akkor most magántőkéből fejlesztett vagy sem...? :confused::eek::rolleyes:

Meg ezt ki is modta?

Gwynne Shotwell said the contract pays for launch services but also covers expenses for infrastructure and other items required for national security launches.

Bocs, akkor miből is fejleszt az SX? Ez állami pénz.
Szóval továbbra sem értem, hogy miről beszélsz, hogy állami támogatasból csinál árversenyt.
300 mist kapott egy indításért, amiből finanszíroz mást. Ez valós indítási költség hányszorosa is? Lényegében az USA adófizetői pénzből ígér alá így a többi cégnek, mert így van finanszírozva a SX... Vagy kérlek akkor magyarázd ezt is meg. Mert a pénz egyértlemű, hogy honnan jön.
Csak szólok, hogy a jelenlegi fejlesztési block első fokozatai minimum 10+ indításra vannak tervezve. A folyamatos fejlesztések arra irányulnak, hogy ezt a számot kitolják.
És hány fokozat repült 3-4-nél többször eddig?
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
A videó ezt hanyagolta el és itt téved. Szerintem.
Csak azért mutat olyasmi összefüggéseket és kijelentéseket, ami minimum fejvakarós.
Ezeknek a videóknak általában az a közös "jellemzője" hogy kiragadnak kettő-három tetszőleges paramétert az összképből, hogy a kívánt hatást elérjék.

Csakhogy ilyenkor pont az összképben kell ezeket értelmezni. Ez viszont idő és munkaigényes. Az egész videót rendesen egy laza Cifu tízoldalasban lehetne tisztába tenni.

Mit vegyünk előre? Újrafelhasználás, Gateway modulok, NSSL szerződés?
 
M

molnibalage

Guest
Ezeknek a videóknak általában az a közös "jellemzője" hogy kiragadnak kettő-három tetszőleges paramétert az összképből, hogy a kívánt hatást elérjék.

Csakhogy ilyenkor pont az összképben kell ezeket értelmezni. Ez viszont idő és munkaigényes. Az egész videót rendesen egy laza Cifu tízoldalasban lehetne tisztába tenni.

Mit vegyünk előre? Újrafelhasználás, Gateway modulok, NSSL szerződés?
Pusztán csak azt nem értem, hogy ha maga pöcs is leírta, csak nem tűnt fel neki, hogy állami pénzből fejlesztgetnek itten, de mindenki ide és oda van attól és meg a bulldózer, hogy "magántőke".
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Kettő ismertebb 300 millió körüli szerződést kapott az utóbbi időben a SpaceX.

Az egyik az NSSL első indítását és vertikális integració képességének kialakítását tartalmazza, ami többek között új egy nyolcvan méter magas mozgatható összeszerelő épületet tartalmaz. Az ULA például más konstrukcióban több mint 800 milliót kapott a Vulcan rakéta befejezésére és hasonló képességeinek kialakítására; ezen felül kapott még pénzt csak az indításokra.

A másik ilyen a Gateway modulok indítása, ahol a szerződés a kb. 150 millióba kerülő indításon kívül a Gateway modulok függőleges integrálását tartalmazza több mint 150 millió értékben, valamint egyes vélemények szerint a legalább egy hónapos indítóállás foglalási időt is tartalmaz, ugyanis ennyi idő alatt a SpaceX onnan két indítást lenne képes kivitelezni a mostani tempójában. Delta 4-Heavy-vel ez az indítás nem állna meg 500 millió alatt.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Pusztán csak azt nem értem, hogy ha maga pöcs is leírta, csak nem tűnt fel neki, hogy állami pénzből fejlesztgetnek itten, de mindenki ide és oda van attól és meg a bulldózer, hogy "magántőke".
A SpaceX az utóbbi években zártkörű részvénykibocsájtással (Mint ZRt.)több mint 4 milliárd dollár magántőkét vont be a Starlinkbe és a Starshipbe, esetenként több mint tízszeres befektetői túljelentkezéssel. Az állami megrendelésű rakéta és űrhajóindításokkal, valamint a keskedelmi műholdindításokkal együtt három lábon álla cég.
 
M

molnibalage

Guest
A SpaceX az utóbbi években zártkörű részvénykibocsájtással (Mint ZRt.)több mint 4 milliárd dollár magántőkét vont be a Starlinkbe és a Starshipbe, esetenként több mint tízszeres befektetői túljelentkezéssel. Az állami megrendelésű rakéta és űrhajóindításokkal, valamint a keskedelmi műholdindításokkal együtt három lábon álla cég.
Tisza sor.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Most sem sikerült megérteni. Lényegében akkor nem lesz sokkal olcsóbb az egész, mert ha ameddig van versenytárs, csak kicsit ígér alájuk. Ha meg egyszer tényleg nem lesz, akkor milért adná olcsón? Jelenleg ez látszik...
Ezidáig az összes versenytárs folyamatosan több pénzt kap a NASA-tól indításonként. Tulajdonképpen a SpaceX képviseli a piaci árat, mindenki más dotációban részesül. Ha kérnek tőled egy tervet, te azt normálisan mondjuk 250.000-ért csinálnád - és ezzel is fele áron dolgozol. Majd holnaptól saját magadtól elkezded tovább csökkenteni az árat? Az indításonkénti költségen (a SpaceX saját költségén) természetesen folyamatosan dolgoznak, hogy lejjebb tolják. (Tehát simán lehet, hogy elérik előbb utóbb az 1/10-edes költségszintet) Az államtól kapott összegekből nem árversenyt csinálnak, hanem maguk finanszírozzák pl. a Starship programot. Amire szintén nem kapnak pénzt az államtól. Egyedül a Lunar lander verzióra kaptak valami jelképes összeget. Maga az Artemis Program Lunar Landerjét támogatták 967M USD-vel, de azt 3 cég kapta összesen a következő leosztásban:
"NASA awarded SpaceX a $135 million contract Thursday to advance the design of the Starship transporter for potential use as a crewed lunar lander. The space agency also inked a $579 million agreement with Blue Origin and a $253 million deal with Dynetics for work on their own human-rated lunar lander concepts."
Na akkor most kit is dotál a NASA?
A miheztartás végett:
MzczOTYxNQ.jpeg

Hogy melyik viszi a legnagyobb hasznos terhet, rád bízom.

Namost csak az SLS rakétába eddig (2017-ig) 10Mrd dollárt tolt bele a NASA. Megmég a kapcsolódó projektekbe (Orion űrhajó 6Mrd, Indító állás +2Mrd)

Mert TF csak az állami szerződés árát vette vele. Ha a magántőkéből is addig elköltöttek még többet, akkor a program cost valójában még magasabb. Ezen mit nem értesz...?

Az kemény. Két sorral fentebb te magad írod, hogy akkor fejlesztési költségeket tudják le ezzel. Akkor most magántőkéből fejlesztett vagy sem...? :confused::eek::rolleyes:

300 mist kapott egy indításért, amiből finanszíroz mást. Ez valós indítási költség hányszorosa is? Lényegében az USA adófizetői pénzből ígér alá így a többi cégnek, mert így van finanszírozva a SX... Vagy kérlek akkor magyarázd ezt is meg. Mert a pénz egyértlemű, hogy honnan jön.
Milyen 300M?
A CRS programban 1600M USD-t kaptak 12 indításra. Az 133M/indítás.
A NASA szempontjából a teljes SS program "saját" pénzből ment.
Ráadásul már le is zárult a program.
Nem tudom felfogni, hogy mit nem látsz azon, hogy egy 135 indításból álló, lezárult program indítási költségét egyszerűen nem lehet összehasonlítani egy jóval nagyobb szabású program első 12 indításával.
Szerinted hogyan alakul az indítási átlagár, ha az első 12 indítás 133M-ra jött ki, miközben azóta majdnem 100 további indítást csináltak, és folyamatosan csökken az indítások ára.
Na szerinted megéri a 2 dolgot összehasonlítani?

Megint segítségül hívom a wiki-t:

"A 2011 NASA report "estimated that it would have cost the agency about US$4 billion to develop a rocket like the Falcon 9 booster based upon NASA's traditional contracting processes" while "a more commercial development" approach might have allowed the agency to pay only US$1.7 billion".[45]

Congressional testimony by SpaceX in 2017 suggested that the unusual NASA process of "setting only a high-level requirement for cargo transport to the space station [while] leaving the details to industry" had allowed SpaceX to design and develop the Falcon 9 rocket on its own at substantially lower cost. "According to NASA's own independently verified numbers, SpaceX's development costs of both the Falcon 1 and Falcon 9 rockets were estimated at approximately US$390 million in total".[45]"

És akkor csodálkozol, hogy miért nem viszi lejjebb az árat a SpaceX?
Tudod, ezután még esetleg azt lehetne elvárni tőlük, hogy mérnökök csak egyik kezükkel hasznalhatják a számítógépeiket.


És hány fokozat repült 3-4-nél többször eddig?
A január 20-ai indítas alkalmával az első fokozat (B1051.8) 8.-dik alkalommal repült.
Az azóta indított 2 másik első fokozat is 5-5-ször.
A block 5-ös széria eddigi első fomozatainak adatai.