Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Namost csak az SLS rakétába eddig (2017-ig) 10Mrd dollárt tolt bele a NASA.
Nem a NASA.
A politika, ami megmondta, hogy nem építhetnek 0-ról új rakétát és fel kell használni a korábbi elemek legalább egy részét.
Hatalmas difi. A hócipőm teli van azzal, hogy a NASA-t inkompetens hülyének állítják be sokan.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Space X vs. számmágia.
Azt azért nem értem, hogy a videó készítője a szerződés árát veszi a teljes költségnek, mintha nem lenne profit.
De ettől függetlenül a matek, amit mutat azért elég hmhmh eredményt ad.

Az utasszállító rakéta meg úgy faszság, ahogy van.

Mint mindig, ez a nézőponttól függ.
Az Űrsiklónál emberes út per költséggel számolnak sokan, nyilván Elon is, hiszen üzletileg ez volt az érdeke. Ha az emberes űrprogram per költségét nézzük, akkor tényleg bő 1 milliárd dollár per indítás volt az űrsikló program ára. A 450 millió dollár pusztán az indítás költsége, a járulékos költségek jó része ebben nem szerepelt. Ez nem kis mértékben egyébként az igencsak rosszul, politikai alapon megszervezett ellátólánc és infrastruktúra a felelős.

Az, hogy az űrsikló human-rated, pont nem számít, ehhez képest folyamatosan ezen lovagol. Mint hordozóeszköz, az volt a NASA "hordozójárműve" és mellesleg a Falcon 9 is human-rated lett mára. Szóval ez így bizony rámutat arra, hogy ha pusztán hasznos terhet akarsz felvinni, az űrsikló nem volt éppen gazdaságos. Ahogy az sem igazán fair, hogy egy olyan programnál, amely az 1970-es évek elején indult, az inflációval nem számol. Akkor kevésbé lenne szép a matek. A miértekkel sem foglalkozik - ez ismét a nézőpontok kérdése. Lehet a SpaceX-et is ekézni, avagy éppen a NASA-t és USA-t (United Space Alliance), miért is volt ilyen drága az egész.

Hasonló ferdítés, hogy az űrsikló 2011-es útján kihozza, hogy 65 millió dollár volt egy űrhajós felvitele, majd mellé rakja a legutolsó NASA-Roszkoszmosz szerződés 85 millió dolláros árát. 2012-ben mondjuk 56 millió dollárt fizettek. Miért is nem azt rakta a 65 millió mellé? Vagy ha már a 2011-es árat veti össze, miért is nem számol inflációval? A 2011-es 65 millió dollár ma olyan 76 millió dollár lenne... Ez még kevésbé vonzó, nem igaz?
Ezt hívják részlehajlásnak.

Lehet sorolni tovább.

Ha szereted a SpaceX-et, biztos találsz olyan videót, ahol a Dragon, Crew Dragon és Starship dicsőségéről zeng. Azok is részlehajlóak.
Ez a videó éppenséggel ellentétes, a SpaceX ellen hajlik. Mivel nem kedveled Muskot, ezért nyilván neked ez tetszik.

Csak valahogy azt nem értem, hogy miért csak az utóbbiakat nézed meg Molni? Ezek ugyanis nem tényszerűek, hanem részlehajlóak. Vagyis semmivel sem jobbak azon videóknál, amelyekben glóriát helyeznek Musk fejére...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Nem a NASA.
A politika, ami megmondta, hogy nem építhetnek 0-ról új rakétát és fel kell használni a korábbi elemek legalább egy részét.
Hatalmas difi. A hócipőm teli van azzal, hogy a NASA-t inkompetens hülyének állítják be sokan.

A NASA nem egy ember. Hanem sok ember. És mivel sok milliárd dollár megy, sok a politikai és gazdasági lobbivita körülötte.
Ez sajnos ilyen történet...
 
M

molnibalage

Guest
Mint mindig, ez a nézőponttól függ.
Az Űrsiklónál emberes út per költséggel számolnak sokan, nyilván Elon is, hiszen üzletileg ez volt az érdeke. Ha az emberes űrprogram per költségét nézzük, akkor tényleg bő 1 milliárd dollár per indítás volt az űrsikló program ára. A 450 millió dollár pusztán az indítás költsége, a járulékos költségek jó része ebben nem szerepelt. Ez nem kis mértékben egyébként az igencsak rosszul, politikai alapon megszervezett ellátólánc és infrastruktúra a felelős.

Az, hogy az űrsikló human-rated, pont nem számít, ehhez képest folyamatosan ezen lovagol. Mint hordozóeszköz, az volt a NASA "hordozójárműve" és mellesleg a Falcon 9 is human-rated lett mára. Szóval ez így bizony rámutat arra, hogy ha pusztán hasznos terhet akarsz felvinni, az űrsikló nem volt éppen gazdaságos. Ahogy az sem igazán fair, hogy egy olyan programnál, amely az 1970-es évek elején indult, az inflációval nem számol. Akkor kevésbé lenne szép a matek. A miértekkel sem foglalkozik - ez ismét a nézőpontok kérdése. Lehet a SpaceX-et is ekézni, avagy éppen a NASA-t és USA-t (United Space Alliance), miért is volt ilyen drága az egész.

Hasonló ferdítés, hogy az űrsikló 2011-es útján kihozza, hogy 65 millió dollár volt egy űrhajós felvitele, majd mellé rakja a legutolsó NASA-Roszkoszmosz szerződés 85 millió dolláros árát. 2012-ben mondjuk 56 millió dollárt fizettek. Miért is nem azt rakta a 65 millió mellé? Vagy ha már a 2011-es árat veti össze, miért is nem számol inflációval? A 2011-es 65 millió dollár ma olyan 76 millió dollár lenne... Ez még kevésbé vonzó, nem igaz?
Ezt hívják részlehajlásnak.

Lehet sorolni tovább.

Ha szereted a SpaceX-et, biztos találsz olyan videót, ahol a Dragon, Crew Dragon és Starship dicsőségéről zeng. Azok is részlehajlóak.
Ez a videó éppenséggel ellentétes, a SpaceX ellen hajlik. Mivel nem kedveled Muskot, ezért nyilván neked ez tetszik.

Csak valahogy azt nem értem, hogy miért csak az utóbbiakat nézed meg Molni? Ezek ugyanis nem tényszerűek, hanem részlehajlóak. Vagyis semmivel sem jobbak azon videóknál, amelyekben glóriát helyeznek Musk fejére...
Mert akkor ezeket számon kérhetem rajta, amiket írtatok. :)
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 255
37 147
113
Forrás: a Holdra történő emberes leszálláshoz négy "Angara" indításra lesz szükség"
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and Cifu

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
Körülbelül kilenc perccel a indítás után a Falcon 9 B1059 booster ismeretlen hibát szenvedett el hatodik leszállási kísérlet közben.
Tartós "landing burn" jele nélkül a rakéta valószínűleg szuperszonikus sebességgel az óceánba csapódott, megszakítva 24 egymást követő sikeres Falcon leszállás rekordját.
EuUk_4AWYAM6Q3R-1170x1005.jpeg

A küldetés egyébként sikeres volt a starlink műholdak a tervezett pályára álltak.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 255
37 147
113
Rogozin megnevezte a határidejét a "Yenisei" szuper-nehéz hordozórakéta új koncepciója elkészítésének
A Roscosmos vezetője elmondta, hogy a tervnek négy hónapon belül készen kell állnia
 
  • Vicces
Reactions: Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
Rogozin megnevezte a határidejét a "Yenisei" szuper-nehéz hordozórakéta új koncepciója elkészítésének
A Roscosmos vezetője elmondta, hogy a tervnek négy hónapon belül készen kell állnia
Nagy az összhang! Egy hónappal ezelőtt még a RAS Űrtanácsa azt javasolta, hogy a Tudományos Akadémia és a Roszkoszmosz vezetése forduljon egyenesen Oroszország elnökéhez, hogy halasszák el a Yenisei szupernehéz rakétakomplexum létrehozását.

https://tass.ru/kosmos/10449993
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Körülbelül kilenc perccel a indítás után a Falcon 9 B1059 booster ismeretlen hibát szenvedett el hatodik leszállási kísérlet közben.
Tartós "landing burn" jele nélkül a rakéta valószínűleg szuperszonikus sebességgel az óceánba csapódott, megszakítva 24 egymást követő sikeres Falcon leszállás rekordját.
EuUk_4AWYAM6Q3R-1170x1005.jpeg

A küldetés egyébként sikeres volt a starlink műholdak a tervezett pályára álltak.
"Élt" 6 indítást.... :)
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 255
37 147
113
Nagy az összhang! Egy hónappal ezelőtt még a RAS Űrtanácsa azt javasolta, hogy a Tudományos Akadémia és a Roszkoszmosz vezetése forduljon egyenesen Oroszország elnökéhez, hogy halasszák el a Yenisei szupernehéz rakétakomplexum létrehozását.

https://tass.ru/kosmos/10449993
A várhato új tervek szerint az új Jenisey újrafelhasználható lesz, vagyis nagy valószínűség szerint metánüzemű hajtóműveket kap majd és kell tervezni valamiféle vezérlő felületeket hozzá amivel majd le tud szállni. Mindezek kifejlesztése, tesztelése és a gyártás megszervezése kicsivel több időt (évek) vesz igénybe.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
A várhato új tervek szerint az új Jenisey újrafelhasználható lesz, vagyis nagy valószínűség szerint metánüzemű hajtóműveket kap majd és kell tervezni valamiféle vezérlő felületeket hozzá amivel majd le tud szállni. Mindezek kifejlesztése, tesztelése és a gyártás megszervezése kicsivel több időt (évek) vesz igénybe.
De akkor az már nem a Yenisei, hanem egy totál új rakéta lenne. Mondjuk látva a saját szakmabeli, tudományos embereik véleményét a Yenisei-ről, nem csoda,ha ujragondolnák. És egy ilyen rakéta tervezésére kaptak 3-4hónapot? Blyat!
Nem csoda, hogy egy kivülálló ember csak a káoszt látja az egymásnak ellentmondó nyilatkozatokban.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 113
82 838
113
De akkor az már nem a Yenisei, hanem egy totál új rakéta lenne. Mondjuk látva a saját szakmabeli, tudományos embereik véleményét a Yenisei-ről, nem csoda,ha ujragondolnák. És egy ilyen rakéta tervezésére kaptak 3-4hónapot? Blyat!
Nem csoda, hogy egy kivülálló ember csak a káoszt látja az egymásnak ellentmondó nyilatkozatokban.
Nem véletlenül parodizálták ki a németek


Hiába, így van mikor nem hozzáértő ember van egy magasan szakmai szervezet élén. Korábban miniszterelnök-helyettesként, aki a védelmi-ipari kompexumért felel is megbukott. Azért a sok össze-vissza nyilatkozat mert nem ért hozzá. A másik dolog, hogy 150 milliárd Rubellel megvágták a Roskosmos több éves költségvetését, így kapkpdank nem tudják mibe fogjanak bele. A Jeniszej jegelve lett.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
Nem véletlenül parodizálták ki a németek


Hiába, így van mikor nem hozzáértő ember van egy magasan szakmai szervezet élén. Korábban miniszterelnök-helyettesként, aki a védelmi-ipari kompexumért felel is megbukott. Azért a sok össze-vissza nyilatkozat mert nem ért hozzá. A másik dolog, hogy 150 milliárd Rubellel megvágták a Roskosmos több éves költségvetését, így kapkpdank nem tudják mibe fogjanak bele. A Jeniszej jegelve lett.
Nekem úgy tűnik, hogy egyfajta frusztráltság és az abból fakadó kapálózás jellemzi jelenleg az Oroszok űrprogramját.

Egyfelől ott az dicsőséges történelmi örökségük, ami árnyékában nehéz beérniük kissebb sikerekkel. Innen jöhet a Hold program tovább erőltetése, verseny az Amerikaiakkal, holott már Kína is beelőzte őket, méghozzá úgy, hogy az alapokat pont tőlük kapták.

A űrkutatás tudományos úttörő területein már régóta a NASA + ESA + JAXA kombó viszi a pálmát, legyen szó Mars roverről, űrteleszkópról, bolygóközi szondákról, üstökössök mintavételéről, stb.

Továbbá az egyre növekvő kereskedelmi űrszektor piacán is csökken a jelentőségük. Mindez úgy, hogy tudás, technikai háttér meg lett volna, a szektor kiaknázására, ha időben lépnek. Külön fájó lehet, hogy az Elon Musk féle SpaceX születésében közvetve nekük is szerepül volt.

Továbbá a megkerülhetetlenségükben vetett hitük is eloszlott. Méghozzá úgy, hogy sokáig hamis illúzióban ringatthatták magukat, hiszen a ULA tőlük vett rakétamotort, és a Nasa évekig Soyuzzal utazott az ISSre. Mára lassan ez teljesen a múlté, nemsokára nyugdíjazzák az Atlaszt, és csak idő kérdése, hogy három különböző űrhajója is legyen az amerikaiaknak, CrewDragon, StarLiner, DreamChaser.

Az ember pedig azt gondolná, hogy majd pont a jobban központosított írányítás könnyebben kivezeti majd ebből az állapotból az Orosz űrszektort, ezzel szembe hónapról hónapra jönnek az egymásnak ellentmondó tervek, továbbra is mindent akarnak az Oroszok, méghozzá úgy, hogy financiálisan sokkal korlátozottabbak a lehetőségeik a nagy vetélytársakkal szemben.
Aztán persze lehet majd rámcáfolnak.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 113
82 838
113
De akkor az már nem a Yenisei, hanem egy totál új rakéta lenne. Mondjuk látva a saját szakmabeli, tudományos embereik véleményét a Yenisei-ről, nem csoda,ha ujragondolnák. És egy ilyen rakéta tervezésére kaptak 3-4hónapot? Blyat!
Nem csoda, hogy egy kivülálló ember csak a káoszt látja az egymásnak ellentmondó nyilatkozatokban.
Ez a koncepció nem jött be, teljesen új lesz kidolgozva.

zM6j41EyUTA.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 739
113
Az Enyergija egy jó megoldás ett volna, de az oroszok akkor és ott, az 1993-as Buran-elkaszálással végleg beszántották a hidrogénes technológiát.
Mindenki más (NASA, ESA, stb) ezzel szemben megtartotta és komolyan ráfejlesztett a folyékony hidrogénes rendszereire.
Az oroszok ezen a téren a nagy reményű, de eleve egyszer használatosnak tervezett RD-0120 és az RD-701/704 mellett, illetve után már nem is folytatták ezt a technológiát.
Ezért a komplett infrastruktúra is hiányzik hozzá.
Az Angara most a legnagyobb dobásuk, de ez is a késő 80-as évekből származik, csak kb húsz évig nem tudták megépíteni se.

Az egész szovjet-orosz űrtechnológia a Szputnyik-Gagarin-Leonov-Lunahod sikerszériáig tartott, de ennek már több, mint ötven éve vége.
Az N1-es rakéták és a komolett szovjet Holdprogram kudarca óta csak a Szajut-Mir űrállomásokat tudták felmutatni. A Mars programjuk komplett csőd:


A Buran sokkal jobb is lehetett volna, de feleslegesen sokat költöttek arra, hogy pont ugyanolyan, illetve jobb képességű legyen, mint a Space Shuttle, miközben a gazdaság szerkezetének elavultsága, az afganisztáni háború és Csernobil elvitte a pénzt.

Az orosz űrprogram a Mir űrállomás irányított lezuhanásával együtt fogott padlót.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 113
82 838
113
Az Enyergija egy jó megoldás ett volna, de az oroszok akkor és ott, az 1993-as Buran-elkaszálással végleg beszántották a hidrogénes technológiát.
Mindenki más (NASA, ESA, stb) ezzel szemben megtartotta és komolyan ráfejlesztett a folyékony hidrogénes rendszereire.
Az oroszok ezen a téren a nagy reményű, de eleve egyszer használatosnak tervezett RD-0120 és az RD-701/704 mellett, illetve után már nem is folytatták ezt a technológiát.
Ezért a komplett infrastruktúra is hiányzik hozzá.
Az Angara most a legnagyobb dobásuk, de ez is a késő 80-as évekből származik, csak kb húsz évig nem tudták megépíteni se.
Közben Jelcin és társai felbomlasztották a SZU-t 1991-ben, így sajnos sok imfrastruktúra az orosz határon túl maradt. A legértékesebb Bajkonur Kazahsztánhoz került. A 90-es éveket pedig nem kell bemutatni, amikor egy új állam jön létre sokkal kisebb lehetőségekkel. Pénz nincs ezért kénytelenek amerikai ürhajósokat fogadni a Mir ürállomáson, hogy fenn maradjon valamilyen formában az üzemeltetése.
Mellette rengeteg szovjet ürtechnológiát-fejlesztést eladnak fünek-fának. Munka nélkül maradt minőségi szakemberek ezrei vándorolnak nyugatra, de van aki keletre. Nehéz ilyen feltételek mellett valami újat alkotni. A SZU felbomlása miatt(ami nagy hiba) elvesztettek 15 évet.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 469
67 835
113
A 36. marsi év alkalmából első ízben jelent meg földrajzi atlasz a Marsról a NASA volt kutatójának a szerkesztésében. A legújabb kutatási eredményeket összefoglaló atlasz lapjain életre kel a vörös bolygó felszínének története, a kiadványban Hargitai Henrik a domborzati, éghajlati viszonyok mellett bemutatja a vörös bolygóra küldött járművek eddigi és jövőben várható leszállóhelyeit is.
Forrás: https://kuruc.info/r/2/224644/
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 739
113
Közben Jelcin és társai felbomlasztották a SZU-t 1991-ben, így sajnos sok imfrastruktúra az orosz határon túl maradt. A legértékesebb Bajkonur Kazahsztánhoz került. A 90-es éveket pedig nem kell bemutatni, amikor egy új állam jön létre sokkal kisebb lehetőségekkel. Pénz nincs ezért kénytelenek amerikai ürhajósokat fogadni a Mir ürállomáson, hogy fenn maradjon valamilyen formában az üzemeltetése.
Mellette rengeteg szovjet ürtechnológiát-fejlesztést eladnak fünek-fának. Munka nélkül maradt minőségi szakemberek ezrei vándorolnak nyugatra, de van aki keletre. Nehéz ilyen feltételek mellett valami újat alkotni. A SZU felbomlása miatt(ami nagy hiba) elvesztettek 15 évet.
A SzU felbomlása éppoly természetes dinoszaurusz-effektus volt, mint amilyen az államalakulat élete is volt. Nagy volt, erős volt, nagy volt a gravitációja (ha már űrkutatás a topik neve), így saját magán is túl tudott nőni.
Aztán mivel a nagyság átka a rugalmatlanság, saját súlya alatt összeroskadt.
Jelcinnel, vagy mással, ez teljesen elkerülhetetlen volt. Akkor és ott nem véletlen, hogy Jelcin és bűvköre került hatalomra.
Merev architektúra, ami a nyers erő stabil alapja volt, de amelyből igyanakkor hiányzott a belső dinamizmus. Így már képtelen volt lereagálni a tőle független külső változókat, így szépen összedőlt a népek nagy barátsága.
A Szovjetúniót kár siratni, pontosan oda jutott, ahová egy ilyen gigantoszauruszt a saját tömege juttatja. A Szovjetúnióban semmiféle potenciál nem volt már 1991 év végére, akármit is gondolnak erről a romantikusok.

Ami a szovjet űripart illeti. Annak idén lesz harminc éve, hogy vége, míg te az első tizenöt évet kárhoztatod csak. És a másik fele? Azzal mi a helyzet? Putyinnak volt 2002 után, két évnyi bemelegítést követően, 2013-ig 11 jó éve. Ezalatt a Szojuzokat vagy kétszer is le akarták váltani. 2005-ben Moszkvában láttam a Klipper-t, a leendő többször felhasználható űrhajójukat. Az is nyom nélkül eltűnt.
Emlékezzünk vissza a 2002-2013-as időszakra. Akkor se volt egy konkrét, világos terv se. Persze, az USA-nak se, ez nem is vitás. Ők ezalatt annyit tettek (teszem hozzá, nagyon helyesen) hogy a Space Shuttle-t leállították 2011 októberével.
De emiatt az oroszok elaludtak. Az orosz űripar annyit tudott fizikailag kiizzadni, hogy bérfuvart biztosított a fizetős vendégeknek, hogy ennek farvizén egy-két orosz is feljuthasson az ISS-re, meg változatosságképp felbocsátottak pár műholdat a Protonokkal. Amikor azok épp nem fordultak nyílegyenesen vissza a föld felé.
Nem, ennek a perspektíva nélküli káosznak már nem a Szovjetúnióhoz van köze.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
A várhato új tervek szerint az új Jenisey újrafelhasználható lesz, vagyis nagy valószínűség szerint metánüzemű hajtóműveket kap majd és kell tervezni valamiféle vezérlő felületeket hozzá amivel majd le tud szállni. Mindezek kifejlesztése, tesztelése és a gyártás megszervezése kicsivel több időt (évek) vesz igénybe.

Ezzel csak egy bajom van: maga a szuper-nehéz hordozórakéta tervek több, mint 10 éve formálódnak (Angara-100: 2005, Amur-5 és Jenyiszej-5: 2008). Azóta volt vagy 5 teljesen újra tervezése a Jenyiszej név alatt futó koncepciónak (a Jenyiszej-5 az Enyergia feltámasztása lett volna RD-0120 hajtóművekkel). Már többször nyilatkozták, hogy most már aztán végleg eldőlt milyen lesz, volt, hogy az RD-0120-at, volt, hogy az RD-180-at képzelték el használni...

Egyfelől üdvös, hogy belátták, ebbe az irányba kell elindulniuk, másfelől szomorú, hogy ennyi időbe telt, amíg elfogadták...
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55