Ha feltennénk a kérdést, vajon leszállt-e valaha is bárki a világ legmagasabb hegycsúcsán, a többség valószínűleg kapásból rávágná, hogy nem. És ha az Airbusnak nincs egy eléggé elvetemült tesztpilótája, igazuk is lenne.
raketa.hu
Oksa, nehezebb dologról van szó, ugyanakkor a Mount Everest légköri sűrűsége még mindig nagyságrendi különbség a marsihoz képest és minden felesleges súlyt ki kellett így is szedni a fajlagosan mértezett teljesítmény mellett. Ez a helikopteres rendszerű csúcsrepülés. Bocs, ez.
Kategóriájában több mint 9 kilométeres magassági világcsúcsot állított fel csütörtökön egy Mi-8 MSV típusú helikopter személyzete a Krím-félszigeten.
szon.hu
Pár dolgot érdemes meggondolni:
- A Marson a gravitáció csak 3,7 m/s2, míg itt a Földön ugye 9,8 m/s2. Ez azért jelentős különbség, egy azonos tömegű tárgy reptetéséhez 2,6x kisebb felhajtóerő is elég.
- Az, hogy a Marsi légkör 100x ritkább, az azt jelenti, hogy azonos felhajtóerőhöz ott 10x nagyobb sebességgel kell a szárnynak haladnia (az összefüggés négyzetes -> 10x-es sebesség -> 100x-os felhajtóerő)
- Itt a földön amúgy kb. 30pár km magasan van olyan ritka légkör, mint a Marson.
- A repülőgépeink csúcsmagasságát sok minden befolyásolja, de leginkább, hogy elfogy a toló/vonóteljesítmény, oxigén hiányában. Elektromos motornál nincs ilyen gond, az vákuumban is leadná ugyanazt a teljesítményt (ha le tudnád terhelni)!
Ebből következően, egy Marsi helikopter nem olyan bonyolult, teljesítmény van, felhajtóerőt kevesebbet kell termelni, innentől kezdve kb. csak rotorsebesség kérdése a dolog.