Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 894
7 169
113
Orbitális átviteli rendszer hibrid rakétamotorral, amelyet a Delta V fejlesztett ki a holdmisszióban való használatra.



FbaSn3VWQAIjKc9

FbaSoS6XkAES4py

4vuf90a.JPG
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 211
14 945
113
Folytatódik az SLS saga;

A NASA SLS program menedzsere John Honeycutt szerint a hajtómű hűtes hőmérséklet-problémát inkább egy hibás érzékelő okozhatja, nem pedig a szelep.
"Az érzékelő cseréje az indítóállásnál várakozó rakétan trükkösnek igérkezik. Nem ideális" - Honeycutt szerint.


Úgy tűnik, mintha a 3.hajtomű összes adatát megvizsgálva, mint például a H2 flow rate a többi motorral összehasonlítva nem mutatna eltérést.
Így az is benne van a pakliban, hogy szombaton úgy indítják el, hogy nem ismerik teljesen a motor hőmérsékletét(?)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Vlad

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 138
10 471
113
Na, ahogy a bagoly mondaná: a Putyinista USA ügynök árulók szabotálják itt is a SzU 2.0 megépítését, ami elkerülhetelen!

Kiváncsi leszek, hogy a Roszkozmosz fel tud-e pörögni a szükséges fordulatszámra, mert nagyon beindult minden téren a konkurencia!
Évi 2 milliárd dollárnyi költségvetésből?
Biztosan!
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 211
14 945
113
IMG-20220901-171839.jpg

A OrienSpace sikeresen tesztelte Kína új eddigi legnagyobb teljesítményű szilárd hajtóanyagú rakéta fokozatát! A 255tonna tolóerőt leadni képes hajtómű elektromos vektorálású 2.65m átmérőjű egység lesz a Gravity-1/引力一号/Yinli-1 rakéta központi fokozata.

IMG-20220901-171835.jpg


A magánfinanszírozású cég 2023-rá igéri az első indítást amivel, teljesítményben lekörözi majd a korábbi csúcstartó ZK1A-t ami idén teljesítette első sikeres repülését.
FHum-Yb5-XIAE37-Po-jpeg.jpg



És ha már szóba került, a CAS Space ZK1A hordozójának sikeres első indításáról kiadott egy jó 5perces videót, ami nagyon jól bemutatja a rakéta legfontosabb kulcs pillanatait;
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 654
113
Ez bizony forgógépes lessz!

Tavaly novemberben a South China Morning Post írt arról, hogy Kína valóban nagy teljesítményű atomreaktort fejleszt Hold- és Mars-küldetéseihez. A projektben részt vevő két kutató megerősítette azt is, hogy lezárult a prototípus mérnöki tervezése, és elkészült néhány kritikus elem is. Mostanra pedig a reaktor egy lépéssel közelebb került a végleges változathoz: a Science and Technology Daily és más kínai lapok szerint a projekt augusztus 25-én átment a kínai Tudományos és Technológiai Minisztérium átfogó teljesítményértékelésén. A reaktort egyébként a Kínai Tudományos Akadémia tervezte, és egy megawatt villamos energiát képes szolgáltatni az űrhajók áramellátásához és meghajtásához – ez azt jelenti, hogy a reaktor 100-szor erősebb lesz annál, mint amit a NASA tervez 2030-ra a Hold felszínére eljuttatni. Sőt ezzel a reaktorral akár 10 Nemzetközi Űrállomás is üzemeltethető lenne.

Sajnos sem a reaktor technikai részletei, sem pedig a felhasználására vonatkozó pontos tervek nem ismertek, és ami némileg különös: az erről szóló több online kínai lap beszámolóját is eltávolították azóta (de ezek archív változatai azért továbbra is elérhetőek).
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 551
34 109
113
A leírás szerint magyar idő szerint 19:17-kor lesz a start, de a visszaszámlálás szerint ~25 perccel később:

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 211
14 945
113
05:18 PM - Today's launch attempt has been scrubbed due to technical issues. :(

Következő próba holnap 20:17 magyar idő szerint.
A Hidrogèn betöltès közben keletkezett szivárgás a gyorsleoldó betápon, amit nem tudták gyorsan megoldani. A korábbi hajtómű tesztek szerint minden ok, a rakéta indulásra kész.
IMG-20220903-173058.jpg


Better lucknext time!
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat and BJani

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 211
14 945
113
Indulásnak akkor kezdjük azzal, Starship=/=Hold komp. Nyilván lesz jópár közös metszete a dolognak, de fundamentálisan különbözik a kettő. A Starship egy ujrafelhasználható és légkörbe visszatérő függölegesen leszállni képes hajó. Addig a Hold változat csak a Hold és annak pálya közötti emberes szállításra tervezik. Nincs légköri leszállás, nincs emberes indítás-visszatérés, más a hővèdelem, pl. nincs hőpajzs.

A jelenlegi fejlesztési ütemből persze nehéz megitèlni, hogy képesek lesznek-e 25-26-ra elkészülni, de akad pár intő előjel.

A Musk vizionálta ütemtervek jellzően túlzottan optimisták.
Ez alól a Starship eddigi fejlesztési lépcsői sem voltak kivételek.

A Raptor hajtóművekkel még mindig vannak alapvető problémák, persze lehet a rapid fejlesztési tempó miatt pukkanak el szinte hetente a tesztpadon, vagy mennek tönkre már beépítve egy statikus teszten, de az bizonyos, hogy még sok munka van velük. A pár hopp tesztet leszámítva ami jobbára a navigálás, leszállásról szólt, nincs velük érdemi tapasztalat.

A legutolsó alkalommal, alig pár napja épp az indító padon álló egyhajtóműves statikus teszt alatt ette meg a vezérlés a hajtóművet;

A Falcon9 erősségét a Merlin relatív egyszerűsége adja, amivel koncepció szintjén megy szembe a Raptor a komplex kétkörös-betáp rendszerével.

Bár úgy tűnhet, hogy a Booster, csak egy felskálázott F9. A mèret és az alkalmazott kriogén üzemanyag, valamint az új elkapó leszálló torony miatt azonban még nagyon kezdetleges állapotban van.

És akkor még ott az új kipróbálatlan hővédő pajzs, hogy az élet fentartó rendszerek hosszútávú valamint ilyen nagyméretű üzemeltetéséről nem is beszéltünk.

Az egészet a Navy új Ford hordozójához annak fejlesztéséhez tudnám hasonlítani. Koncepció szinten remek ötlet, de túl sok radikálisan új technológiát akar alkalmazni egyszerre.

Könnyen lehet, hogy a a NASA ha kap némi extra forrást beszáll a sokkal előre haladottabb állapotban lévő és talán egyszerűbb BlueOrigine koncepciójába is.
Ettől függetlenül, őszintén drukkolok a SpaceX-nek, minden jel szerint ez a koncepció a jövő, és már az nagy dolog lenne, ha az első orbitális repülés - visszatérés sikerülne 3-4 éven belül, (nem prototipus szinten) az emberes utazás meg mondjuk az évtized vége előtt.
Alig pár napja, hogy fejtegettem a Raptor meg úgy a Starship problémáit, erre megint elpukkant egy;

A teljesség igénye nélkül, az idén efáradt raptorok;
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 211
14 945
113
A mostani törlés lényegében nem újabb hiba miatt van, hanem a szombati Hidrogèn szivárgást nem sikerült megoldani.
A hétfői kísérlet egy hajtómű hőmérő-szenzor hiba miatt hiusult meg.

Ez volt a 4.nekifutás a Hidrogén betöltèsre, és az újabb alkalom a 8inch kb 20cm átmérőjű gyorsleoldó betáp csatlakozón.
08-25-22-SLS-Remote-Setup-1-7473-min-scaled.jpg


Mivel 3 próbalkozás sem vezetett eredményre a konektor megbízható javítására, minden jel szerint visszagurítják az SLS-t a VAB-ba javítására.

A következő indítási ablak az Artemis repülési profilja miatt (magától visszatérő pálya) szeptember 19 és október 4 közé esik. A fedélzeti rendszer (nem az Orion hanem maga a rakéta irányító-navigáló rendszerenek) áramellátásáert felelős akkumlátor rendszere 25 napos minősített üzemelésre szavatos. Most vagy az új ablak elején indulnak, vagy meg kell hosszabbítani az akkuk élettartam garanciáit, vagy tovább csúszik az egész az október 17-31 ablakba.


A probléma kellemetlen, de a rakéta egészséges. Ugyanakkor joggal merülhet fel a kérdés, hogy a picsába nem tudnak a NASA-nál egy normális csatlakozót csinálni?!
A dolog látszólag egyszerű, mégsem az. A központi fokozat kriogén hidrogén tankját folyamatos csatlakozás alatt tartják az utolsó pillanatig, hogy rátölthessenek, illetve ha szükséges visszafejthessék az üzemanyagot. 2 763 350 liter folyékony hidrogénről van itt szó!
2022082810431458-199624575538565219-2O2A0003-768x576.jpg


A hidrogén nagyon hatékony üzemanyag lévén a legkönnyebb elem, de kriogén állapotban nyomás alatt nagyon könnyen szökik.
A NASA számol is ezzel, a biztonsági tolerancia a csatlakozónál nem haladhatja meg a légköri koncentráció 4%-ot.
A gyorsleoldó csatlakozás miatt gyakorlatilag nincs tökéletes megoldás. Az Űrsiklónál és a Delta IV raketáknál is visszatérő probléma ez.