Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 134
113
A mostani törlés lényegében nem újabb hiba miatt van, hanem a szombati Hidrogèn szivárgást nem sikerült megoldani.
A hétfői kísérlet egy hajtómű hőmérő-szenzor hiba miatt hiusult meg.

Ez volt a 4.nekifutás a Hidrogén betöltèsre, és az újabb alkalom a 8inch kb 20cm átmérőjű gyorsleoldó betáp csatlakozón.
08-25-22-SLS-Remote-Setup-1-7473-min-scaled.jpg


Mivel 3 próbalkozás sem vezetett eredményre a konektor megbízható javítására, minden jel szerint visszagurítják az SLS-t a VAB-ba javítására.

A következő indítási ablak az Artemis repülési profilja miatt (magától visszatérő pálya) szeptember 19 és október 4 közé esik. A fedélzeti rendszer (nem az Orion hanem maga a rakéta irányító-navigáló rendszerenek) áramellátásáert felelős akkumlátor rendszere 25 napos minősített üzemelésre szavatos. Most vagy az új ablak elején indulnak, vagy meg kell hosszabbítani az akkuk élettartam garanciáit, vagy tovább csúszik az egész az október 17-31 ablakba.


A probléma kellemetlen, de a rakéta egészséges. Ugyanakkor joggal merülhet fel a kérdés, hogy a picsába nem tudnak a NASA-nál egy normális csatlakozót csinálni?!
A dolog látszólag egyszerű, mégsem az. A központi fokozat kriogén hidrogén tankját folyamatos csatlakozás alatt tartják az utolsó pillanatig, hogy rátölthessenek, illetve ha szükséges visszafejthessék az üzemanyagot. 2 763 350 liter folyékony hidrogénről van itt szó!
2022082810431458-199624575538565219-2O2A0003-768x576.jpg


A hidrogén nagyon hatékony üzemanyag lévén a legkönnyebb elem, de kriogén állapotban nyomás alatt nagyon könnyen szökik.
A NASA számol is ezzel, a biztonsági tolerancia a csatlakozónál nem haladhatja meg a légköri koncentráció 4%-ot.
A gyorsleoldó csatlakozás miatt gyakorlatilag nincs tökéletes megoldás. Az Űrsiklónál és a Delta IV raketáknál is visszatérő probléma ez.

A Crew-5-öt is akkortájt akarják küldeni az ISS-re, lehet, hogy emiatt az SLS átcsúszik az október 17-es ablakba?
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 380
11 466
113
Addig is nézegessetek ISS fotókat:

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
Kína nagyon akivan eregeti a rakétáit;

Még szept.2-án indult Hosszú Menetelés CZ-4C Yaogan hírszerzési műholdakkal;


Kína idei 36. Rakéta indítása. Kuaizhou KZ1A szilárd hajtóanyagú hordozórakéta kereskedelmi műholdakkal alacsony Föld körüli pályára, Belső Mongóliából;


Két órával később, (37!) Hosszú Menetelés CZ-2D indítás Xichangból. Újabb adag Yaogan felderítő műholdal;
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
Ezúttal csak pár érdekességét hoztam;
Falcon 9 Landolás a tengeren de új perspektívából;


Starlink műholdak nemsokkal a pályára állás és szetvallás után a Földről;


Kínai indítás Xichangból, amit emberünk pár száz méterről figyel;


Kissé megpörkölődött F9
IMG-20220907-174133.jpg



Launcher E2 close-cycled 3D nyomtatott turbópumpa. 1.4Megawatt 30 000rpm-et forgó turbina
Égy tengelyen, Fentről lefelé;
LOX-folyékony Oxigén pumpa
Dupla Kerozin pumpa
Turbina
IMG-20220907-173933.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
IMG-20220908-165110.jpg

Ariane 5 indítás Francia Guayanaból Eutelsat kommunikációs műholdal.

Ez az egyik legnagyobb és legsúlyosabb ilyen típusú műhold. Eutelsat Konnect VHTS azaz "very high throughput satellite" A Thales Alenia építette eszköz 8.8méteres 6.4tonnás és legalább 15évés működésre tervezett.

Itt meg napelemek nélkül de kinyitott antennákkal;
IMG-20220908-165406.jpg


Napelem nyitás;


Összecsomagolva;
IMG-20220908-165428.jpg



Úton;
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
JAXA H3 rakéta promó;


És ha már JAXA, érdemes némi figyelemet a Dolly 2 névre hallgató jármű, ami a videó tanulsága szerint hátára kapja a rakétát álványostúl és úgy viszi át az indító padhoz. A NASA Crawler-hez hasonló funkció, de annál rugalmasabban-modernebben;


Végül pedig a JAXA vezette XRISM projekt;
Erről bővebben itt;
Post in thread 'Űrkutatás' https://forum.htka.hu/threads/urkutatas.1156/post-1290043
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
Most tartják az IAC2022 - Nemzetközi űrkutatási kiállítást/konferenciát Párizsban.
Az eddigi legnagyobb szenzációt az Ariane-csoport jövőbeni terveit bemutató előadás hozta, amiben egy az Ariane6 hordozórakétához tervezett moduláris 'Starship-szerű' SUSIE űrhajó tartozik.
IMG-20220918-165155-1.jpg

SUSIE - ‘Smart Upper Stage for Innovative Exploration’ rövidítése.

Az űrhajó 12m hosszú 4m átmérővel 25tonnás és 7tonna hasznos teher képes szállítani.
IMG-20220918-165444-1.jpg

Ezzel egy a Falcon9/Dragon kategóriájú de annál modulárisabb fokozatról lenne szó, azzal az èrdemi különbséggel, hogy a SUSIE a légkörben való visszatérés után függőlegesen szállna le.
IMG-20220918-165610-1.jpg

A csoport az ESA-val együttműködve menetrend szerint már fejleszt egy függőleges leszálló első fokozatot, ami jelenleg ugyan még csak prototípus állapotban van, de technológia alapjait már leeakták ezzel.

Ha pedig megvan a teherhajó, és az igény a koncepció tovább fejlesztésére, a személyszállító kèpesseg is opció lehet.
(Már most Európai építésű ugye az Orion űrhajók szerviz modulja is, és a nyomás alatti hajótest építési képességek is megvannak)
IMG-20220918-165550-1.jpg

Személy szerint nekem nagyon tetszik a koncepció. Az Ariane6 egy potens és olcsó, modern rakétának igérkezik. Alap konfigurációjában sem lesz számottevően drágább a legnagyobb konkurens Falcon9-el, sőt bizonyos képességeiben leginkább a GTO-ra szállízásban meg is előzi azt.

Azzal, hogy az Európaiak a felső fokozat újrahasznosításának fejlesztésével kezdenek, ebben a méretkatrgóriában komoly szereplővé válhatnak. A SpaceX Starship sokkal nagyobb ennél. A RocketLab Neutron rakéta koncepciója utazik még ebben a 7-8tonnás kategóriában, de nekik a nulláról kell mindent kifejleszteni, addig az Arane-nak a központi+Booster fokozata gyakorlatilag kèsz. ÈV elején várható az első indítás és a gyártás felpörgetèse, hiszen az Ariane5-bőr már csak kettő van raktáron a 6-ra meg már közel 30rendelés is van.
IMG-20220918-165554-1.jpg

A projekt finanszírozása, pláne Európában mindíg kicsit körülményes, de azzal, hogy a meglévő hardverrel és ezáltal azok beszállítói körére épít, talán nem lesz gond.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
Na kicsit megrágtam az Ariane-csoport bemutatóján leleplezett elképzelést, és kissé már más a leányzó 'SUSIE' fekvése, mint elsőre gondoltam.

A Fenti ismertetőt elsősorban azzal kell kiegészíteni, hogy ez egy önálló szemèlyzettel repülő űrhajó koncepció. (Nincs önálló teherhajó) Ami felvet jópár kérdést a szüksegességet és hatékonyságát illetően.

A technológia megvalósíthatóságról majd legközelebb.

Jobban megvizsgálva a koncepciót az feltűnhet, hogy kifejezetten az Ariane6 hordozórakéta képességeihez lett igazítva. Persze ez önmagában nem gond, de ennek nyomán alakult ki ez a hibrid megoldás. A hajó emberes nyomás alatti része az egy Starliner/Dragon kapszula méretét sejteti, azaz kb 4fő! De amíg ezekhez a kapszulákhoz elég egy Falcon9 vagy egy kisebb Atlas rakéta, addig azoknál az A6 sokkal potensebb, ezért hozzá csapták ezt a 40m3 cargo részt. Azonban a hasznos teher egy sima A6 indítás akár 25tonnájával, vagy egy dedikált cargo űrhajó kb. 13tonnájával szemben így csak 7tonna.

IMG-20220920-173845.png

Ezzel ez az űrhajó új kategóriát teremt, ès talán pont ez a probléma, hisz emberes képességekben valószínűleg lesz olcsóbb megoldás valamelyik kapszulás verzió. Teher szállításra így pedig csak egy relatív szűk tartományban lesz alkalmas.

Persze lehetnek olyan feladatok szerelési, javítási műveletek, amiket korábban az űrsikló is ellátott, és a kis kapszulák alkalmatlanok erre. Valamint elképzelhető, hogy a hajót alkalmassá teszik a hosszabb (4-6hónap) űrben tartózkodásra akár a raktérben elhejezett extra nyomás alatti modullal kiegészítve és akkor amolyan mini állomaskent is szolgálhat. Talán még ez lehetne egy egyedülálló képesség.
IMG-20220918-175913-1.jpg


Érdemes szem előtt tartani, hogy az ISS-en várhatóan 2030ig megoldottak az europai szerepvállalasok. Utánna pedig több kereskedelmi állomás is üzembe állhat. Egyáltalán nem szükségszerű elköteleznie magát az ESA-nak amikor akár majd válogathat is. Az önálló űrhajós kèpesség mindenképpen üdvözlendő.

Az a mennyiségű űr-tudományos munka amire az EU cégeinek szüksége van egy kis létszámú aktív űrhajós részvétellel így is biztosítható.

Ismerve a korábbi európai űrhajós tervek históriáját, egyáltalán nem lennék meglepve, ha SUSIE is még némi átdolgozáson esne át.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 115
9 486
113

80 éves korában elhunyt Valerij Vlagyimirovics Poljakov. Az egy menetben leghosszabb fent tartózkodás továbbra is az ő nevéhez fűződik: 438 nap.

A legtöbb időt a világűrben töltöttek toplistáján aktuálisan a 8. hely az övé a 2 repülés alatt összegyűjtött szűken 679 nappal. (Mir @ 1988-1989, Mir @ 1994-1995)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Na kicsit megrágtam az Ariane-csoport bemutatóján leleplezett elképzelést, és kissé már más a leányzó 'SUSIE' fekvése, mint elsőre gondoltam.

A Fenti ismertetőt elsősorban azzal kell kiegészíteni, hogy ez egy önálló szemèlyzettel repülő űrhajó koncepció. (Nincs önálló teherhajó) Ami felvet jópár kérdést a szüksegességet és hatékonyságát illetően.

A technológia megvalósíthatóságról majd legközelebb.

Jobban megvizsgálva a koncepciót az feltűnhet, hogy kifejezetten az Ariane6 hordozórakéta képességeihez lett igazítva. Persze ez önmagában nem gond, de ennek nyomán alakult ki ez a hibrid megoldás. A hajó emberes nyomás alatti része az egy Starliner/Dragon kapszula méretét sejteti, azaz kb 4fő! De amíg ezekhez a kapszulákhoz elég egy Falcon9 vagy egy kisebb Atlas rakéta, addig azoknál az A6 sokkal potensebb, ezért hozzá csapták ezt a 40m3 cargo részt. Azonban a hasznos teher egy sima A6 indítás akár 25tonnájával, vagy egy dedikált cargo űrhajó kb. 13tonnájával szemben így csak 7tonna.

IMG-20220920-173845.png

Ezzel ez az űrhajó új kategóriát teremt, ès talán pont ez a probléma, hisz emberes képességekben valószínűleg lesz olcsóbb megoldás valamelyik kapszulás verzió. Teher szállításra így pedig csak egy relatív szűk tartományban lesz alkalmas.

Persze lehetnek olyan feladatok szerelési, javítási műveletek, amiket korábban az űrsikló is ellátott, és a kis kapszulák alkalmatlanok erre. Valamint elképzelhető, hogy a hajót alkalmassá teszik a hosszabb (4-6hónap) űrben tartózkodásra akár a raktérben elhejezett extra nyomás alatti modullal kiegészítve és akkor amolyan mini állomaskent is szolgálhat. Talán még ez lehetne egy egyedülálló képesség.
IMG-20220918-175913-1.jpg


Érdemes szem előtt tartani, hogy az ISS-en várhatóan 2030ig megoldottak az europai szerepvállalasok. Utánna pedig több kereskedelmi állomás is üzembe állhat. Egyáltalán nem szükségszerű elköteleznie magát az ESA-nak amikor akár majd válogathat is. Az önálló űrhajós kèpesség mindenképpen üdvözlendő.

Az a mennyiségű űr-tudományos munka amire az EU cégeinek szüksége van egy kis létszámú aktív űrhajós részvétellel így is biztosítható.

Ismerve a korábbi európai űrhajós tervek históriáját, egyáltalán nem lennék meglepve, ha SUSIE is még némi átdolgozáson esne át.
Nem figyelted még meg?: az ilyenekből soha se lessz semmi. Kár is rá két sornál többet vesztegetni.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 652
17 081
113
Nem figyelted még meg?: az ilyenekből soha se lessz semmi. Kár is rá két sornál többet vesztegetni.
Persze elképzelhető, hogy zátonyra fut a projekt még az indulás előtt.
De látok arra utaló jeleket, hogy lehet belőle valami;
Új vezetője van az ESA-nak. Még tele ambíciókkal.
  • Egyre nagyobb az ESA költségvetése is.
  • Csak idén a CNES (FR Űrügy) +25% emeli a költsègvetését.
  • Pont most fut ki az Ariane6 fejlesztési projekt.
  • Az Orosz pelda nyomán ez is egyfajta függetlenségi kezdeményezés.
  • A szükséges technológia szinte már zsebben van.
  • Az igèny aligha fog csökkeni, sőt!


Ami a technológiai megvalósítást illeti, sok részegység, és képesség már kifejlesztèsre került különböző ESA projektek során;


Európa már epített egy teher űrhajót az ATV-t amivel sok képességet is elsjátitott mint, az autonóm állomás megközelítés, dokkolás, 6hónapos űrben tartózkodás, sőt még ISS pálya emelést is végeztek a járművel. Az eszköz háromszor nagyobb kapacitású volt mint egy Progress teherhajó.
(Ennek kapcsán jut eszembe a NASA épp megoldást keres az ISS 2030 utani de-Orbit, lehozására, amire ez is szóba jöhetne)
ATV_Jules_Verne_docked_to_the_ISS_pillars.jpg

2008ban dokkolt Jules Verne ATV az ISS Zvezda moduljához. A hajó nagy mérete így talán jobban érzékelhető.

A hajó paraméterei már nagy közelítés mutatnak a SUSIE tervekhez 48m3 nyomás alatti térrel birt, 4.5m átmerővel. A szerviz moduljaban található a hajtómű, az energiaellátó berendezések és akkumulátorok, a vezérlőszámítógépek, a kommunikációs és avionikai eszközök. Az SM-hez kapcsolódó, X alakban elhelyezett négy napelemtábla felülete összesen 33,6 m², egyenként 22,3 m hosszúak, átlagos összteljesítményük 4800 watt. A napelemtáblák vezérlése teljesen független egymástól.

Bővebben az ATV űrhajó paramétereiről, képességeiről, műszerezettségéről.

Az ATV szervíz moduljából lett kialakítva az SLS Orion űrhajó szervíz modulja is, ez lett az ESM.
A 15 tonnás ESM felel az Orion űrhajó meghajtásáért, energiaellátásáért és hőszabályozásáért, valamint a személyzet számára elengedhetetlen oxigént és vizet is itt tárolják.


Említenünk kell még a Space Rider programot, ami egy autonóm mini űrsikló volt, amivel szintén sok újfajta képességet próbalhatott ki az ESA.
A Francia-Olasz Thales Alenia építette siklóval tesztelték a lifting body kepesseget-visszatèrést, hosszútávú autonóm üzemmódot-vezérlést.

IMG-20220121-171027.jpg

IMG-20220121-171023.jpg

Még a járvány elött lőttem ezeket a képeket egy valódi repült példányról a Torinoi repülőtéren. Lucky me!
Ugyan ez még Ablativ hőpajzsal szerelték ami lényegeben úgy működik, hogy a felülete megolvad es/vagy elpárolog és a levallo részecskék adják le a hőt. A SUSIE-t már az űrsiklón alkalmazott hővédő panelekkel szerelik majd. Az alkalmazni kívánt aerodinamikai kormányszerv (lábbal integrálva) viszont már visszaköszön ezen a példányok is.
Részletesebben a programról;


Volt még ugye egy jobb sorsra érdemes Hermes űrsikló program is. Az elképzelés életre hívasa mutat némi hasonlóságot a mostani tervekhez, még ha ugyan a Landolást technikailag máshogy is képzelik el.
2022-09-21-19-05-01.jpg

Talán az arra lekötött euró milliók se vesznek így kárba a SUSIE megalkotásával.

És meg kell említeni a az aktív hajtóműs függőleges leszállást. Erre az ESA már elkülönített Themis programján dolgozik, aminek jövőre kezdődnek az első aktív tesztjei.
2022-09-21-19-25-38.jpg



Az Ariane6-hoz tervezett SUSIE űrhajóval kapcsolatos kétségeimet már vázoltam korábban. Ami a megvalósitas technológia részét illeti, számomra úgy tűnik minden adott, illetve már fejlesztès alatt ami ahhoz kell, hogy az első európai emberes Űrhajó megvalósítható legyen. Ha megkapja a támogatást és a szükséges forrást, reálisan valamikor 2030 utánra szolgálatba is állhatna. Akárhogyan is alakul majd, kíváncsian várjuk majd a fejleményeket.