És egy kis háztáji:
Arianespace 2 napja jelentette be, hogy 28 megrendelőtől 53 fellövést (18 db Ariane 5, 25 db Soyuz és 10 db Vega/Vega C) sikerült behúznia a következő évekre. Ebben az iparágban eléggé előre kell gondolkozni, még 20-án jelentették be, hogy az új könnyű
Vega-C platform a 2020-as évek közepén indítani tervezett 4db nagy felbontású föld-megfigyelő műhold feljuttatására írt alá szerződést az Airbussal (ami amúgy az Airbus Safran Launchers vállalaton keresztül az Ariane 74%-os tulajdonosa).
Érkezett egy másik levél is, ebben az Ariane 5 megbízhatóságát emelik ki, 79 sorozatban sikeres fellövést produkálva, amivel megdöntötték az Ariane 4 által 2003-ig összehozott 74-es sorozatot. Emellett kiemelik, hogy idén már 6 sikeres fellövésen vannak túl (többnyire erről írtam is) és még ugyanennyit terveznek. Továbbá jó alaposan megemlítik, hogy geostac pályára az Ariane 5 10,865 kg-t visz fel (Falcon 9 8,300kg, Falcon Heavy 26,700kg
elllméletttbennnn).
2023-ig az Ariane 6 üzembeállítását tervezik, moduláris kiszerelésben még nagyobb teherbírással és a 3. fokozatot az újraindítható új Vinci hajtómű tolja majd.
Kis színesek:
- íme az élesben tesztelt kigördíthető napelem tábla (
Roll-Out Solar Array):
Érdekes jószág, mert a kitekeréshez a kompozit merevítő rudakban megbújó szerkezeti feszültséget használják fel (szóval valami olyan, mint a nadrág köré tekeredő biciklis bigyó). Maga a napelem néhány mili vastag (instant felmelegszik) kristályos fotovoltatikus elem. Június 18-án biggyeszették fel az ISS oldalára a robotkarral, most nézik, hogyan termel áramot és bírja a rezgéseket.
- május végén volt egy éve, hogy felkerült az ISS falára a felfújható BEAM modul. Az eddigi mérések alapján az ISS moduloknál is több rétegű lufi jól bírja a mikrometeoritok kopogását. Emellett a kozmikus sugárzás sem tér el az űrállomás többi részétől. A maradék egy évben ezt az irányt vizsgálják meg alaposabban, áprilisban egy helyben 3D nyomtatott 1.1 mm vastag árnyékolást raktak az egyik sugárzás mérő műszerre, ezt a következő hónapokban rendre 3,3mm és 10mm vastag burkolat követi (gondolom egyszerűbb, mint a nagy meredő lufira kivülről ráhúzni egy még nagyobbat). Elsősorban a Déli Mágneses Anomália által csapdába ejtett részecskéket szeretnék kiszűrni.
- az indiai űrügynökség marsi keringő egysége már 1000 napja dolgozik a vörös bolygó körül!
- szintén ők június 5-én végrehajtották a
GSLV-Mk-III rakéta szűzfelszállását is, 4,000 kg rakományt képes geostac pályára állítani (esetünkben a GSAT-19 ami 3,136 kg). Két oldalt van a böhöm nagy szilárd hajtóanyagú rakéták (mint Ariane 5 esetében), a folyékony hajtóanyagot használó fő fokozat megegyezik a fent már látott GSLV platforméval. A tetején pedig a szuperhideg üzemanyagú 3. fokozat hidrogén (20K) és oxigén (70K) égetésével halad.
Itt a videó, 28. perc után indul: