Anno,én a hajtóművet gondoltam kokázatos pontnak.Vagy odélyik már el se jutottak?Volt az 1990-es évek végén, 2000-es évek legelején az X-33 projekt, amely az "Űrsikló 2.0-át" hozta volna el, egy minden eddiginél előre mutatóbb SSTO űrrepülő formájában. Ez lett volna a Venture Star, az X-33 egy technikai demonstrációs jármű lett volna, alapvetően három új technológiát tesztelendő (kompozit hajtóanyag-tartályok, fémes hővédő pajzs és a Linear Aerospike hajtómű). Az X-33/Venture Star program az ún. SSTO (Single Stage To Orbit) megvalósítását tűzték ki célul – ez azt jelenti, hogy az űrhajó semmit sem választ le vagy dob el a világűrbe jutás közben és az onnan való visszatéréskor. Mivel semmit sem dob el, ezért hosszú távon ez lehetett volna a legkifizetődőbb megoldás (hiszen teljesen újrafelhasználható). De az STS fiaskója után a magasra rakott elvárások lécét hamar leverte a még kísérleti X-33, amelynek az új technológiák életképességét kellett volna bizonyítania. Az SSTO-nak két kulcsa van - az egyik a folyékony hidrogén üzemanyag (gyakorlatilag csak ezzel realitás a megvalósítása), a másik az, hogy a jármű öntömege minimális legyen, így például szénszálas kompozit műanyagból szerették volna a tartályokat legyártani. Ez nem sikerült, így áttértek könnyűfém ötvözetre, sőt, olyan jól dolgoztak, hogy az új tartály könnyebb lett, mint az eredetileg tervezett kompozit műanyag. Hiába, mert a törvényhozásban és a vezetésben úgy gondolták, hogy az X-33 program megcsúszása és az egyik kulcstechnológiai fejlesztés (a szénszálas üzemanyagtartály) kudarca miatt túl nagy a kockázat, úgyhogy gyorsan le is lőtték az egészet. A Lockheed 700 millió dollárt költött rá, plusz a NASA tolt bele egy hasonló összeget. De a támogatástól megfosztották, csak mert azért...
Balra az X-33, jobbra a Venture Star CGI ábrája
Az USAF kétszer próbálta újra életre hívni, de mindkétszer rájuk csapták az ajtót.
A személyes véleményem az, hogy az ekkoriban életre hívott EELV tendert és a "hagyományos", de drága hordozórakéták lobbyja, illetve a NASA saját "Apollo 2.0"-párti lobbyja nyírta ki. Előbbi üzleti indokból (az EELV hatalmas hasznot hozott a Boeing és a Lockheed számára), a másik pedig személyes indíttatásból (Griffin, aki később a NASA vezetője lett, zsigerből gyűlölte az űrrepülőgépet, ő az Apollo programot szerette volna tovább folytatni, ez lett a ARES-Orion, majd SLS-Orion program)...
Ha bővebben érdekel, erre írtam a témáról...
Ha elég hatékony lehetne,magánipari összefogás miért nem csap rá?