Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
Én nem bánom ha megvalósulna, nem éltem amikor az amerikaiak a holdküldetéseket csinálták, legalább az én generációmnak is jutna valami inspiráló dolog.
Így is fél évszázad majdnem. Az időseknek bezzeg jutott 5 év élmény.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 221
57 598
113
Most komolyan kérdezed? Miért ne lenne jó új ismereteket szerezni, jobban megérteni a világot?



Komolyan bizony,mi a jelentősége,hogy 40 fényévnyire látnak valamit,ami lehet, hogy?
A saját házunk táját kellene rendbe tenni először.
Kilóg a zrityónk a gatyából,mire gyúrunk fénysebesség közeli csillaghajóra?
:D
Mikor megkaptam a pedálos moszkvicsomat,én is lauda gépét akartam következő lépcsőnek.
Nem kaptam meg.:p
Okkal....;)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Komolyan bizony,mi a jelentősége,hogy 40 fényévnyire látnak valamit,ami lehet, hogy?
A saját házunk táját kellene rendbe tenni először.
Kilóg a zrityónk a gatyából,mire gyúrunk fénysebesség közeli csillaghajóra?
:D
Mikor megkaptam a pedálos moszkvicsomat,én is lauda gépét akartam következő lépcsőnek.
Nem kaptam meg.:p
Okkal....;)


Hmm...

Komolyan bizony,mi a jelentősége,hogy 40 fényévnyire látnak valamit,ami lehet, hogy?
A saját házunk táját kellene rendbe tenni először.
Kilóg a zrityónk a gatyából,mire gyúrunk fénysebesség közeli csillaghajóra?
:D
Mikor megkaptam a pedálos moszkvicsomat,én is lauda gépét akartam következő lépcsőnek.
Nem kaptam meg.:p
Okkal....;)


Te Joe! Nem értem én ezt... Pl. számonkéred az LHC létjogosultságát:
https://forum.htka.hu/threads/ufo.490/page-29#post-291124

Aztán meg ilyenekkel jössz, kissé önelégültnek tűnően:
https://forum.htka.hu/threads/ufo.490/page-30#post-291966

Amikor az ilyesmiket pont a LHC-hez hasonló ördögi pénzlehúzó szerkezetekkel próbálják megismerni...
Ez nekem eléggé inkoherensnek tűnik. :confused: Na jó, mi földhözragadtak talán nem látjuk még... :( De a próbálkozásban mégis mi a rossz?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 221
57 598
113
Hmm...




Te Joe! Nem értem én ezt... Pl. számonkéred az LHC létjogosultságát:
https://forum.htka.hu/threads/ufo.490/page-29#post-291124


Persze, ott az indoklásom.



Aztán meg ilyenekkel jössz, kissé önelégültnek tűnően:
https://forum.htka.hu/threads/ufo.490/page-30#post-291966


Persze, mert ugye,hogy megmondtam.



Amikor az ilyesmiket pont a LHC-hez hasonló ördögi pénzlehúzó szerkezetekkel próbálják megismerni...
Ez nekem eléggé inkoherensnek tűnik. :confused: Na jó, mi földhözragadtak talán nem látjuk még... :( De a próbálkozásban mégis mi a rossz?



Ehhez nem kell semmulyen szerkezet sem,ahogy mondottam volt.
Ezért is pénzkidobás a gyorsító. Is.
Itt volt egy alug ismert,jelentéktelen,névtelen kis emberke :rolleyes: ,páran talán hallottatok róla,Albert Einstein,gondolom a tudományra hivatkozók felületesen,de ismerik az életútját,jelenéktelenségem csak úgy hallotta valahol 2 feles között....
No,nagyon mákhéjban,mert telóról hamar rángatózni kezd a fél arcom a lötyög éstől,szóval mint mondta az alkesz utcaseprő a krimóban,a jóember egy vallásos zsidó családban nőtt fel,és nem volt ínyére a dolog,elhatározta,hogy ő azért is bebizonyítja,hogy nincs isten,és baromság az egész,a tudomány az mérpedig egzakt dolog,minden t lehet mérni,számolni,és különben is!:eek:
No,elért ezt azt az élete során,aztán a halála előtt pár héttel valami apró,tudomány os világ konferencián azt találta mondani,hogy menetközben két dologra jött rá,és ezeket most jól be is jelenti.
1:isten létezik
2:isten nem vet kockát
No, mi is a konklúzió?
Milyen tudomány?
Milyen sötét anyag?
Milyen másik D-k?
Mire jött rá a jóember?
:)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Space-X mai bejelentése: Falcon Heavy teszt nyáron, Crew Dragon demonstráció (üresen) ISS-re idén, emberrel jövőre, 2018 végén pedig (Elon Musk két szerencsés milliomost beledob a Holba) két milliomos megkerüli a Holdat. Pézt kifizették, eü felkészülés folyamatban, a Crew Dragon automata.
Lépések:
1a: FalconHeavy demó, 2017 nyàr
1b: CrewDragon demó ISS-re, F9, 2017 vége
2: CrewDragon ISS-en legénységgel, F9, 2018 q2
3: CrewDragon Hold körül legénységgel, FH, 2018 vége
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and endre

yrkon

Well-Known Member
2012. február 24.
816
2 170
93
A NASA nem bízik benne, hogy a magán személyszállító űrhajók (Crew Dragon, CST100) elkészülnek időben, ezért amellett, hogy lefoglalta a felszabadult Szojuz helyeket (az oroszok arra hivatkozva, hogy nem tudnak elég melót adni 3 űrhajósnak az ISS-en, ezentúl csak kettőt küldenek-> idén két hely felszabadul), amelyekre NASA/ESA/Japán/stb. űrhajósokat fognak ültetni- így az amerikai szegmensben immár négy űrhajós lesz állandó jelleggel-, lekötött 2018-2019-re is helyeket, összesen ötöt, 373,5 millió dollár értékben.

Kíváncsi vagyok, hogy Trump a nagy hazafias felbuzdulásában tesz-e valamit, hogy a magáncégek kissé belehúzzanak, és ne kelljen az oroszoknak kicsengetni az összeget. Amellett nem vagyok biztos benne, hogyha a fenti összeget a Spacex és a Boeing kapná, elég lenne-e a megfelelő sebességnöveléshez...

Forrás: https://spaceflightnow.com/2017/03/01/nasa-buys-up-to-five-more-seats-on-future-soyuz-missions/
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 189
50 567
113
A NASA nem bízik benne, hogy a magán személyszállító űrhajók (Crew Dragon, CST100) elkészülnek időben, ezért amellett, hogy lefoglalta a felszabadult Szojuz helyeket (az oroszok arra hivatkozva, hogy nem tudnak elég melót adni 3 űrhajósnak az ISS-en, ezentúl csak kettőt küldenek-> idén két hely felszabadul), amelyekre NASA/ESA/Japán/stb. űrhajósokat fognak ültetni- így az amerikai szegmensben immár négy űrhajós lesz állandó jelleggel-, lekötött 2018-2019-re is helyeket, összesen ötöt, 373,5 millió dollár értékben.

Kíváncsi vagyok, hogy Trump a nagy hazafias felbuzdulásában tesz-e valamit, hogy a magáncégek kissé belehúzzanak, és ne kelljen az oroszoknak kicsengetni az összeget. Amellett nem vagyok biztos benne, hogyha a fenti összeget a Spacex és a Boeing kapná, elég lenne-e a megfelelő sebességnöveléshez...

Forrás: https://spaceflightnow.com/2017/03/01/nasa-buys-up-to-five-more-seats-on-future-soyuz-missions/
A régi és elvault technika, fél évszázados alapokkal, úgy tűnik jó még valamire. Komoly hogy túlélte a sok nála korszerűbb rendszert, és bár nagy az ellentét, a NASA-nak is pont jó ez, még kemény valutáért is.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 579
26 500
113
Nem szabad elfelejteni, hogy az ISS-nek szüksége van rendszeres pályakorrekcióra. Azaz meg kell emelni, a Földtől távolabbi pályára eljuttatni. Tudtommal, ezt az orosz rendszerek végzik el.


"Az űrállomás körülbelül 360 km magasságban, alacsony Föld körüli pályán kering. Emiatt folyamatosan érintkezik a légkör legfelső rétegével, ami lefékezi az űrállomást. A fékezés hatására az űrállomás veszít a magasságából és a Föld fele süllyed. Ezt a süllyedést állandóan korrigálni kell, amit jelenleg vagy a a Zvezda modul két főhajtóművével, vagy az űrállomáshoz kapcsolt teherszállító űrhajók [az orosz Progressz_X] hajtóművével oldják meg. A pályakorrekció lényege, hogy az űrállomást a haladási irányába felgyorsítják, így eltávolodik a felszíntől."
http://vcse.hu/a-nemzetkozi-urallomas/

Persze azt sem tartom kizártnak, hogy nem orosz eszköz visz fel üzemanyagot az orosz Zvezda modul működtetéséhez.
Ennek nem néztem utána, majd talán Ti. :)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A NASA nem bízik benne, hogy a magán személyszállító űrhajók (Crew Dragon, CST100) elkészülnek időben, ezért amellett, hogy lefoglalta a felszabadult Szojuz helyeket (az oroszok arra hivatkozva, hogy nem tudnak elég melót adni 3 űrhajósnak az ISS-en, ezentúl csak kettőt küldenek-> idén két hely felszabadul), amelyekre NASA/ESA/Japán/stb. űrhajósokat fognak ültetni- így az amerikai szegmensben immár négy űrhajós lesz állandó jelleggel-, lekötött 2018-2019-re is helyeket, összesen ötöt, 373,5 millió dollár értékben.

Kíváncsi vagyok, hogy Trump a nagy hazafias felbuzdulásában tesz-e valamit, hogy a magáncégek kissé belehúzzanak, és ne kelljen az oroszoknak kicsengetni az összeget. Amellett nem vagyok biztos benne, hogyha a fenti összeget a Spacex és a Boeing kapná, elég lenne-e a megfelelő sebességnöveléshez...

Forrás: https://spaceflightnow.com/2017/03/01/nasa-buys-up-to-five-more-seats-on-future-soyuz-missions/
Igen, az gyaníthatóan a 9 nő 1 hónap alatt szül meg egy gyereket esete lenne.
Több pénzből persze többet lehet repülni és tesztelni. Amit amúgy nem értek, az az, hogy a Boeing és a SpaceX már megszerezte az emberszállítós minősítést. Szóval vagy vannak még nem kommunikált mérföldkövek, vagy kitaláltak újabbakat, vagy nem bíznak a saját adminisztrációjukban. Megfelelő számú papírgyártással a hátam mögött személyesen is tapasztaltam, hogyan módosulhatnak felfelé a szabalyok szigorúsága, ha az ádminisztrációnak nem tetszik valami, de nem illik neki kinyitnia a száját. Arról nem is beszélve, hogy itt a NASA mellett az FAA is ráteszi a maga pecsétjét a papírra. A veszteségektől meg mindenki retteg, szóval úgy kéne egy szál tütüben belibbennie az operátoroknak az űrkorszakba, hogy átlépik az áutomobilok és légiközlekedés meg a hajózás hőskorára jellemző veszteségi rátákat. Légiközlekedés meg pont jól példázza, hogy még ultranagy automatizálással sem lehet 100% biztonságot összehozni, ha pilótabácsi épp akkor felejt el repülni, amikor szükség lenne rá (vagy csak a legendásan jó üzemeltetési körülmények miatt beleall a gép a földbe mint az Alexandrov kórus :-( ).
Bürokraták meg nem fognak felvállalni emberi áldozatokat az űrrepülésben, mert nem olyan időket élünk.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem szabad elfelejteni, hogy az ISS-nek szüksége van rendszeres pályakorrekcióra. Azaz meg kell emelni, a Földtől távolabbi pályára eljuttatni. Tudtommal, ezt az orosz rendszerek végzik el.


"Az űrállomás körülbelül 360 km magasságban, alacsony Föld körüli pályán kering. Emiatt folyamatosan érintkezik a légkör legfelső rétegével, ami lefékezi az űrállomást. A fékezés hatására az űrállomás veszít a magasságából és a Föld fele süllyed. Ezt a süllyedést állandóan korrigálni kell, amit jelenleg vagy a a Zvezda modul két főhajtóművével, vagy az űrállomáshoz kapcsolt teherszállító űrhajók [az orosz Progressz_X] hajtóművével oldják meg. A pályakorrekció lényege, hogy az űrállomást a haladási irányába felgyorsítják, így eltávolodik a felszíntől."
http://vcse.hu/a-nemzetkozi-urallomas/

Persze azt sem tartom kizártnak, hogy nem orosz eszköz visz fel üzemanyagot az orosz Zvezda modul működtetéséhez.
Ennek nem néztem utána, majd talán Ti. :)
Tudtommal a magánoknak saját dokkja van az amerikai oldalon. Bár gondolom az is be lehet csövezve ilyen célokra, oktalanság lenne, ha nem tették volna meg.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A régi és elvault technika, fél évszázados alapokkal, úgy tűnik jó még valamire. Komoly hogy túlélte a sok nála korszerűbb rendszert, és bár nagy az ellentét, a NASA-nak is pont jó ez, még kemény valutáért is.
Hát, ha ez az egyedüli platform, akkor jó ez is. Elavultnak nem nevezném, mert fejlesztették az idők folyamán. És a Progresszhez vagy a szondás platformokhoz képest ez valóban kiérlelt termék. Az űrállomás modul is szépen muzsikál. Csak szondát ne akarj velük küldetni más égitestekre, mert úgy jársz mint az ESA (nem, mintha ott nem lenne egy komoly "hopsz"-faktor, lasd Shrapnell-űrszonda).
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 579
26 500
113
Tudtommal a magánoknak saját dokkja van az amerikai oldalon. Bár gondolom az is be lehet csövezve ilyen célokra, oktalanság lenne, ha nem tették volna meg.

Valószínűleg nem annyira publikált az ISS ellátási rendszere, a sérülésmentesség érdekében.
Csak adalégképpen.:)

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nemzetközi_Űrállomás -ből részlet, nincs most időm többet keresni, mondtam -majd Ti:):)

Régi lehet a bejegyzés, de ha az űrsikló tudta, akkor az újabbnak is tudni a kell -gondolom. [Vagy nem :D]

"Pályamagasság[szerkesztés]
Az űrállomás pályamagassága földfelszín feletti 278 km és 460 km között szabályozható; az űrállomás eddigi története során ez 330 km és 420 km között volt. Szojuz-dokkolás maximum 425 km-es magasságban lehetséges. Az űrállomás a légköri fékeződés és a gravitáció miatt havonta kb. 2,5 km-t veszít a magasságából, ezért a pályáját rendszeresen megemelik. A pályamagasság-emeléshez az űrállomást menetirányban kell gyorsítani, a két hajtóműindítással végzett gyorsításhoz használható a Zvezda modul két főhajtóműve, az űrállomáshoz kapcsolt Progressz teherűrhajók, az ATV teherűrhajó és az űrrepülőgép hajtóművei is. 400 km felett a légellenállás kisebb, viszont az űrhajók által szállítható teher is csökken, ezért dokkolások előtt az irányítás hagyja az űrállomás pályamagasságát csökkenni"


OrbitHeightPlot.aspx


Ezt az oldal elfogadottnak tekintem.
http://www.heavens-above.com/IssHeight.aspx

A grafikon adatait össze kellene vetni, hogy mikor érkeztek külső egységek. az ISS-re. Sajnos most nekem ez nem megy.:(