Űrkutatás


Ugyebár ha vissza akarják hozni az első fokozatokat, akkor, akkor le kell őket lassítani, ez üzemanyagba kerül, ami a hasnos teher róvására megy.
Nehezebb teher esetén azért van a drónhajó, hogy ne kelljen túl sok üzemanyag a lassításhoz.
Nem lenne ésszerűbb, ha nem lassítják le, hanem hagyják, hogy a légkör tegye a dolgát és a Bermuda szigeten vagy esetleg az Azori szigeteken landolna? Vannak rajta kis korrekciós hajtóművek, a légköri lassítás kiszámíthatatlanságát ezekkel nem lehetne korrigálni?
Vagy ez lehetetlen feladat?
 
Egy masik kis videó, ami gyanús....

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha ezek itt is így kavarnak az információval, akkor kezdek hinni a moon landing hoax-oknak is! :)

Mi a gyanus?
A visszatérő egységgel megszakadt a kapcsolat, mert 450 km/h-val becsapódott az óceánba, kicsit épp a drónhajó mellé. A drónhajón amikor nem látszik semmi, akkor gondolom épp a hatalmas csobbanás "látszik". Utána meg kitisztul a kép, ahogy a víz/gőz/füst? elszáll.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egy masik kis videó, ami gyanús....

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha ezek itt is így kavarnak az információval, akkor kezdek hinni a moon landing hoax-oknak is! :)

Nem volt semmi gyanús, Musk a sajttájon elmondta, mi történt.
 
DVYk0C1WAAguz8g.jpg

DVYk0C9WsAEF7W_.jpg

DVZGvcvVwAAzEHi.jpg

DVZGvcwVQAAQNfm.jpg

DVZGvcwU0AAXKTl.jpg

DVZGvc0VAAAEura.jpg
 
Javaslom a korábban általam belinkelt cikk elolvasását. ;)

A Falcon Heavy az alapkoncepció miatt teljesen újrafelhasználható módban nem tud sokkal többet felvinni, mint a Falcon 9 egyszer használatos módban (cirka 8 tonna vs. 6,9 tonna @ GTO). Emiatt a Falcon Heavy csak akkor jobb döntés, ha nagyobb terhet kell felvinni részben (csak a boosterek térnek vissza) vagy egészében egyszer használatos módban (hiszen ekkor sokkal többet vihet fel, mint az F9), illetve ha kellően biztosan képesek mindhárom Core modult visszahozni a Földre (hiszen ha csak egy Core modult is elvesztenek, akkor már ugyanott vannak, mint az egyszer használatos F9).

A Falcon Heavy eredendően azért lett volna fontos a SpaceX-nek, mert ezzel pályázot az USAF (NRO) nagy terhet felindító katonai megrendeléseire, ami zsíros üzleti lehetőség lett volna. Csakhogy tavaly az USAF 6db Delta IV Heavy hordozórakétát rendelt az ULA-tól 2018 és 2023 közötti, évi egy-egy indításra. A SpaceX megfelelően letesztelt hordozórakéta hiányában erről a businessről lecsúszott (az már nézőpont kérdése, hogy az NRO és az ULA összejátszását, avagy a SpaceX bénázását a Falcon Heavy-vel tesszük felelőssé emiatt - 5 éve rendelte meg az USAF a Falcon Heavy demorepülést, amely elviekben most a következő Falcon Heavy indítás lesz...).

Szóval a SpaceX legalább 2023-ig nem várhat USAF megrendelést a Falcon Heavy-re...

Na most én nem mondom, hogy nincs igazad, de...szóval szerintem sok a bizonytalanság.
Pénzügyileg hogy mi mennyi lesz, az jó kérdés még szerintem. Gyakorlatilag most is úgy kukázták össze ezt a FH-t "elfekvő", már egyszer használt darabokból. Meg isten tudja, hogy mit találnak még ki (megy az erősködés, hogy block5-el vége a fejlesztésnek, de én iylenekben már nem hiszek nekik :) ).
Az szinte bizonyos, hogy olcsóbbak lesznek, mint DIVH, kérdés, mennyivel - mert amit jelenleg olvastam, miszerint negyede, az nagyon, nagyon durva... de meglássuk.

És akkor ott van a kapacitás kérdése, amivel azért erősen leverték a lécet szerintem egy olyan időszakban, amikor ugye már szó van arról, hogy ISS-t cserélni kéne lassan, Trump - és nem csak ő, szerintem bármiylen utána következő adminisztráció - szeretne valami "nagyot" alkotni odafent.
(Más kérdés, hogy ehhez menynire lesz partner a kongresszus, a szenátus, illetve a NASA.)

Másszóval tény, hogy ebben a pillanatban nincs igazán piac erre a képességre. De ha tényleg tudják tartani az árat akkor pont most nyitották meg. És én még abban sem vagyok biztos, hogy ULA szerződését nem fogják-e kukázni a fenébe.
 
Világ legjobb autóreklám...... live

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Mi a gyanus?
A visszatérő egységgel megszakadt a kapcsolat, mert 450 km/h-val becsapódott az óceánba, kicsit épp a drónhajó mellé. A drónhajón amikor nem látszik semmi, akkor gondolom épp a hatalmas csobbanás "látszik". Utána meg kitisztul a kép, ahogy a víz/gőz/füst? elszáll.
Én csak azt sajnálom, hogy nincs róla videó :(:(:(
(amúgy a hármasfogat leszállása soran néztem is, hogy jé, elég egy hajtóművet is begyújtani a central coreban - nem vót elég)
Hátha majd később erre is kijön egy bummbummos összefoglaló :rolleyes:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Luthero
Ugyebár ha vissza akarják hozni az első fokozatokat, akkor, akkor le kell őket lassítani, ez üzemanyagba kerül, ami a hasnos teher róvására megy.
Nehezebb teher esetén azért van a drónhajó, hogy ne kelljen túl sok üzemanyag a lassításhoz.
Nem lenne ésszerűbb, ha nem lassítják le, hanem hagyják, hogy a légkör tegye a dolgát és a Bermuda szigeten vagy esetleg az Azori szigeteken landolna? Vannak rajta kis korrekciós hajtóművek, a légköri lassítás kiszámíthatatlanságát ezekkel nem lehetne korrigálni?
Vagy ez lehetetlen feladat?

Mindenképpen macerásabb lenne, és most sem a hajtóanyag fogyott ki, hanem a hajtóművek begyújtásáért felelős TEA-TEB vegyület. A felvázolt aerodinamikai lassítással az a probléma, hogy a rakétatest nem túl aerodinamikus "farral előre" haladva, tehát először mindenképpen kellene egy fékezőmanőver, aztán még egy a leszállás előtt. Ha a sűrű légkörre akarod bízni a lassítást, akkor lehet, hogy ott már károsodnának a hajtóművek fúvócsövei a légellenállás miatt.
 
Pénzügyileg hogy mi mennyi lesz, az jó kérdés még szerintem. Gyakorlatilag most is úgy kukázták össze ezt a FH-t "elfekvő", már egyszer használt darabokból.

A két oldalsó booster Core fokozat repült már, ennyi. Ezeket át kellett még építeni, a középső fokozat pedig teljesen új volt.

Meg isten tudja, hogy mit találnak még ki (megy az erősködés, hogy block5-el vége a fejlesztésnek, de én iylenekben már nem hiszek nekik :) ).

Megy az erősködés, mert a BFR költséghatékonyabb lehet, lévén az 100%-ban újrafelhasználható lesz.
A Blue Origin cég New Glenn rakétája pedig odapörköl a Falcon Heavy-nek, mert az FH ha mindhárom Core fokozatot visszahozza, kb. 22-25 tonnát vihet LEO-ra. A New Glenn meg 45 tonnát. A Falcon Heavy csak akkor tud többet felvinni, ha nem hozzák vissza a Core modulokat, így viszont drágább érthető okokból...

Az szinte bizonyos, hogy olcsóbbak lesznek, mint DIVH, kérdés, mennyivel - mert amit jelenleg olvastam, miszerint negyede, az nagyon, nagyon durva... de meglássuk.

A Delta IV Heavy ára hozzávetőleg 350-400 millió dollár, a Falcon Heavy listaára 90 millió dollár, ha mindhárom Core modult visszahozzák, ami kb. azonos teherbírást jelent, mint a Delta IV Heavy képessége. Innen a negyed ár.

Ha a Falcon Heavy egyszer használatos módban lenne igénybe véve, akkor az is ~250 millió dollár körüli áron repül, csak persze így cirka 2,5x akkora a teherbírása, mint a Delta IV Heavy-nek...

És akkor ott van a kapacitás kérdése, amivel azért erősen leverték a lécet szerintem egy olyan időszakban, amikor ugye már szó van arról, hogy ISS-t cserélni kéne lassan, Trump - és nem csak ő, szerintem bármiylen utána következő adminisztráció - szeretne valami "nagyot" alkotni odafent.
(Más kérdés, hogy ehhez menynire lesz partner a kongresszus, a szenátus, illetve a NASA.)

Nincs kapacitásbéli probléma, az ISS-t is 20 tonna körüli modulokból építették meg. Az USA-ban most már 2 ilyen képességű rakéta van (D IV H és FH), további kettő jön (SLS és New Glenn) 2020-ra. A fő probléma, hogy nincs egységes terv a NASA jövőjét tekintve.

Trumpot meg kb. kicsit sem érdekli a NASA, felhívnám a figyelmet arra az aprócska tényre, hogy több, mint egy éve (382 napja, egész pontosan) megbízott vezetője van csak az amerikai űrügynökségnek. Ez egy elég durva új rekord (a korábbi rekord 222 nap volt).

Másszóval tény, hogy ebben a pillanatban nincs igazán piac erre a képességre. De ha tényleg tudják tartani az árat akkor pont most nyitották meg. És én még abban sem vagyok biztos, hogy ULA szerződését nem fogják-e kukázni a fenébe.

Kötbérfizetés mellett? Mert egy ilyen szerződésben vannak ilyen kitételek...
Kétlem, hogy ilyesmire sor kerülne, ahhoz a Boeing és a Lockheed túl erős lobbyval bír a törvényhozásban...
 
A két oldalsó booster Core fokozat repült már, ennyi. Ezeket át kellett még építeni, a középső fokozat pedig teljesen új volt.



Megy az erősködés, mert a BFR költséghatékonyabb lehet, lévén az 100%-ban újrafelhasználható lesz.
A Blue Origin cég New Glenn rakétája pedig odapörköl a Falcon Heavy-nek, mert az FH ha mindhárom Core fokozatot visszahozza, kb. 22-25 tonnát vihet LEO-ra. A New Glenn meg 45 tonnát. A Falcon Heavy csak akkor tud többet felvinni, ha nem hozzák vissza a Core modulokat, így viszont drágább érthető okokból...



A Delta IV Heavy ára hozzávetőleg 350-400 millió dollár, a Falcon Heavy listaára 90 millió dollár, ha mindhárom Core modult visszahozzák, ami kb. azonos teherbírást jelent, mint a Delta IV Heavy képessége. Innen a negyed ár.

Ha a Falcon Heavy egyszer használatos módban lenne igénybe véve, akkor az is ~250 millió dollár körüli áron repül, csak persze így cirka 2,5x akkora a teherbírása, mint a Delta IV Heavy-nek...



Nincs kapacitásbéli probléma, az ISS-t is 20 tonna körüli modulokból építették meg. Az USA-ban most már 2 ilyen képességű rakéta van (D IV H és FH), további kettő jön (SLS és New Glenn) 2020-ra. A fő probléma, hogy nincs egységes terv a NASA jövőjét tekintve.

Trumpot meg kb. kicsit sem érdekli a NASA, felhívnám a figyelmet arra az aprócska tényre, hogy több, mint egy éve (382 napja, egész pontosan) megbízott vezetője van csak az amerikai űrügynökségnek. Ez egy elég durva új rekord (a korábbi rekord 222 nap volt).



Kötbérfizetés mellett? Mert egy ilyen szerződésben vannak ilyen kitételek...
Kétlem, hogy ilyesmire sor kerülne, ahhoz a Boeing és a Lockheed túl erős lobbyval bír a törvényhozásban...
Azon szórakoztunk, hogy a FH két oldalára Szojuz-jelleggel lehetne még tenni két F9-t boosternek. Az lenne a Falcon Heavy-Heavy. Tudom, ahhoz az indító állást is át kéne tervezni, de a raktár még mindig fullon van használt (és repülés során kukázni tervezett) első fokozatokkal. 5x9=45 hajtómű - a legszebb módja az RP-1 zajjá alakításának:D.
A FH esetében a 27 hajtómű kalibrálásával már egész közel járnak a BFR 31 hajtóművéhez. Kár, hogy két tök más jószágról van szó.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Azon szórakoztunk, hogy a FH két oldalára Szojuz-jelleggel lehetne még tenni két F9-t boosternek. Az lenne a Falcon Heavy-Heavy. Tudom, ahhoz az indító állást is át kéne tervezni, de a raktár még mindig fullon van használt (és repülés során kukázni tervezett) első fokozatokkal. 5x9=45 hajtómű - a legszebb módja az RP-1 zajjá alakításának:D.
A FH esetében a 27 hajtómű kalibrálásával már egész közel járnak a BFR 31 hajtóművéhez. Kár, hogy két tök más jószágról van szó.

Új második fokozat nélkül semmi értelme nem lenne, mivel a fokozatok leválasztását nem tudod nagyobb sebesség / magasság mellett (más szóval később) megoldani a leválasztást, ha csak nem fogsz akkor 4 drónhajós flottát építeni. A max. amit elérnél több booster modullal, hogy nagyobb tömeget tudsz az adott, cirka 80-90km-es magasságba és 7-8 ezer km/h sebességgel felgyorsítani. De az F9 és az FH második fokozata egy-az-egyben ugyan az...

Emiatt van olyan közel egymáshoz a Falcon 9 és a Falcon Heavy képessége újrafelhasználható módban.

Eredetileg tervben volt egy új második fokozat, ahhoz készült eredetileg a Raptor hajtómű. Nem nagyon hallani róla, lehet, hogy a BFR miatt már nem vesztegetnek rá erőforrást.
 
Megy az erősködés, mert a BFR költséghatékonyabb lehet, lévén az 100%-ban újrafelhasználható lesz.
A Blue Origin cég New Glenn rakétája pedig odapörköl a Falcon Heavy-nek, mert az FH ha mindhárom Core fokozatot visszahozza, kb. 22-25 tonnát vihet LEO-ra. A New Glenn meg 45 tonnát. A Falcon Heavy csak akkor tud többet felvinni, ha nem hozzák vissza a Core modulokat, így viszont drágább érthető okokból...
Öööö, a BO NG rakétájáról eddig CGI-t láttam. Szóval erre alapozni azért így picit erős...
 
Új második fokozat nélkül semmi értelme nem lenne, mivel a fokozatok leválasztását nem tudod nagyobb sebesség / magasság mellett (más szóval később) megoldani a leválasztást, ha csak nem fogsz akkor 4 drónhajós flottát építeni. A max. amit elérnél több booster modullal, hogy nagyobb tömeget tudsz az adott, cirka 80-90km-es magasságba és 7-8 ezer km/h sebességgel felgyorsítani. De az F9 és az FH második fokozata egy-az-egyben ugyan az...

Emiatt van olyan közel egymáshoz a Falcon 9 és a Falcon Heavy képessége újrafelhasználható módban.

Eredetileg tervben volt egy új második fokozat, ahhoz készült eredetileg a Raptor hajtómű. Nem nagyon hallani róla, lehet, hogy a BFR miatt már nem vesztegetnek rá erőforrást.
Egy Raptoros második fokozatnál ugyanúgy hozzá kéne nyúlni mindenhez (tartályok, csövek) a metán üa miatt. Plusz ez a F9 konfig már le van vizsgáztatva vizsgáztatva emberre nagyjából.
Tényleg: a Hold-kerülő emberes FH küldetéshez mégis hogyan kapnak FAA engedélyt egy alig repült rakétával? Vagy csak a NASA szőrözik a crew Dragon ISS misszióknál és máshová simán mehetnének?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Öööö, a BO NG rakétájáról eddig CGI-t láttam. Szóval erre alapozni azért így picit erős...

A Falcon Heavy is csak CGI volt 6 évig, miközben a SpaceX folyamatosan propagálta, sőt, ugye az USAF EELV tenderén is azzal indultak, ezért szúrt ki velük az USAF, és adott le egy teszt-megrendelést, amit 4 év után fognak elvben idén teljesíteni - mivel a EELV (Heavy) tenderen csak sikeres indítás után lehetett indulni, a SpaceX lemaradt a bizniszről, az ULA meg az USAF összekacsintva gyorsan aláírt 6 indításra szóló szerződést, kigolyózva a SpaceX-et...).

A Blue Origin más kategória, a Be-4 fejlesztése jól halad, a rakétagyártó épületet felhúzták, gőzerővel tapossák a malmot...
 
Egy Raptoros második fokozatnál ugyanúgy hozzá kéne nyúlni mindenhez (tartályok, csövek) a metán üa miatt. Plusz ez a F9 konfig már le van vizsgáztatva vizsgáztatva emberre nagyjából.

Tök mindegy, ugyanis Block 5 változattal fog emberes repülés lezajlani, az meg nem volt még egyetlen egy sem...

Tényleg: a Hold-kerülő emberes FH küldetéshez mégis hogyan kapnak FAA engedélyt egy alig repült rakétával? Vagy csak a NASA szőrözik a crew Dragon ISS misszióknál és máshová simán mehetnének?

A NASA sokkal szigorúbb e téren, az FAA nyilván ráhathat az engedélyekre, ám nem fekszik keresztbe a síneken, hogy akadályozza a fejlesztéseket.
Az FAA-nek feltehetően elég lesz a sikeres emberes Dragon v2 út (amit a NASA pénzel) és a sikeres FH indítás (amit a SpaceX már prezentált, és még fog is a Holdmegkerülés előtt).