Pénzügyileg hogy mi mennyi lesz, az jó kérdés még szerintem. Gyakorlatilag most is úgy kukázták össze ezt a FH-t "elfekvő", már egyszer használt darabokból.
A két oldalsó booster Core fokozat repült már, ennyi. Ezeket át kellett még építeni, a középső fokozat pedig teljesen új volt.
Meg isten tudja, hogy mit találnak még ki (megy az erősködés, hogy block5-el vége a fejlesztésnek, de én iylenekben már nem hiszek nekik
).
Megy az erősködés, mert a BFR költséghatékonyabb lehet, lévén az 100%-ban újrafelhasználható lesz.
A Blue Origin cég New Glenn rakétája pedig odapörköl a Falcon Heavy-nek, mert az FH ha mindhárom Core fokozatot visszahozza, kb. 22-25 tonnát vihet LEO-ra. A New Glenn meg 45 tonnát. A Falcon Heavy csak akkor tud többet felvinni, ha nem hozzák vissza a Core modulokat, így viszont drágább érthető okokból...
Az szinte bizonyos, hogy olcsóbbak lesznek, mint DIVH, kérdés, mennyivel - mert amit jelenleg olvastam, miszerint negyede, az nagyon, nagyon durva... de meglássuk.
A Delta IV Heavy ára hozzávetőleg 350-400 millió dollár, a Falcon Heavy listaára 90 millió dollár, ha mindhárom Core modult visszahozzák, ami kb. azonos teherbírást jelent, mint a Delta IV Heavy képessége. Innen a negyed ár.
Ha a Falcon Heavy egyszer használatos módban lenne igénybe véve, akkor az is ~250 millió dollár körüli áron repül, csak persze így cirka 2,5x akkora a teherbírása, mint a Delta IV Heavy-nek...
És akkor ott van a kapacitás kérdése, amivel azért erősen leverték a lécet szerintem egy olyan időszakban, amikor ugye már szó van arról, hogy ISS-t cserélni kéne lassan, Trump - és nem csak ő, szerintem bármiylen utána következő adminisztráció - szeretne valami "nagyot" alkotni odafent.
(Más kérdés, hogy ehhez menynire lesz partner a kongresszus, a szenátus, illetve a NASA.)
Nincs kapacitásbéli probléma, az ISS-t is 20 tonna körüli modulokból építették meg. Az USA-ban most már 2 ilyen képességű rakéta van (D IV H és FH), további kettő jön (SLS és New Glenn) 2020-ra. A fő probléma, hogy nincs egységes terv a NASA jövőjét tekintve.
Trumpot meg kb. kicsit sem érdekli a NASA, felhívnám a figyelmet arra az aprócska tényre, hogy több, mint egy éve (382 napja, egész pontosan) megbízott vezetője van csak az amerikai űrügynökségnek. Ez egy elég durva új rekord (a korábbi rekord 222 nap volt).
Másszóval tény, hogy ebben a pillanatban nincs igazán piac erre a képességre. De ha tényleg tudják tartani az árat akkor pont most nyitották meg. És én még abban sem vagyok biztos, hogy ULA szerződését nem fogják-e kukázni a fenébe.
Kötbérfizetés mellett? Mert egy ilyen szerződésben vannak ilyen kitételek...
Kétlem, hogy ilyesmire sor kerülne, ahhoz a Boeing és a Lockheed túl erős lobbyval bír a törvényhozásban...