Űrkutatás

BFRnek üzletileg van vmi értelme? Márha a személy szállítás New York, Sydney, Moszkva közt nem számolom. Hehe mekkora is lenne ha ICBM leszállna Seremetyjevón, vagy vhol Moszkvában.

Néha úgy érzem, hogy ha ez az egész üzletről, pénzről szólna Musknak itt block5nél kéne megállnia. Innen Spacex csak fossa a pénzt ezekkel az árakkal konkurencia nem tud versenyezni.
BFR számomra is overkill a mostani, jellemzően műholdas piachoz. Arra a dögre fel lehetne egyben tenni az összes motyót, ami egész év alatt felmegy. Amire mindenki játszik az az, hogy a nagyságrendnyi kg/usd költségcsökkenés miatt megnő a piac valahogy.
A toljuk tele a LEO-pályát komm-műholddal című dolognak van egy Kessler-szindróma veszélye - mert most már tényleg mindenki felküldhet bármit...
Egy intelligens adminisztráció ilyenkor kicsit kíjebb tolná a cégeket, mondjuk a Deep Space Gateway felpörgetésével vagy hasonlóval, mert így a SpaceX és a Blue O mindenkit megöl és egymást is szépen. És az eddigi ULA meg Arianespace monopóliumok helyett majd lesz egy falu bikája, ami meg se az áraknak, se a fejlődésnek nem tesz megint jót. Kár, hogy jelenleg épp csak az "intelligens" és az "adminisztráció" hiányzik. Sosem gondoltam volna, hogy ifj. Bush valakihez képest még lángelme lesz (alatta szülték meg a COTS meg a CRS programok alapjait).
SLS-t meg szerintem el fogják gombázni valamelyik költségvetési bizottságban előbb utóbb. Megfelő lobbitevékenység mellett is max 1-2 alibifellövést kap már most is csak a dolog - a kereskedelmi cégeket kár LEO-GEO pályára kárhoztatni, ha az SLS beérésékor már újrahasznosítható és Hold-képes platformokkal bírnak. Akkor tolják azt a pénzt a NEXT űrállomásos technológiai demonstrátor programjába.
 
BFR számomra is overkill a mostani, jellemzően műholdas piachoz. Arra a dögre fel lehetne egyben tenni az összes motyót, ami egész év alatt felmegy. Amire mindenki játszik az az, hogy a nagyságrendnyi kg/usd költségcsökkenés miatt megnő a piac valahogy.

Minden az áraktól fogg függeni. Ha teszem azt a SpaceX mondjuk 150 millió dollárért fogja kínálni a BFR indításokat, amely most legyen csak 100 tonnás teherbírás, akkor hirtelen nagyon sokat fog változni az űripar. A SpaceX árcsökkenése tehető felelőssé azért részben, hogy nőnek a GEO kommunikációs műholdak is, eddig 4-4,5 tonna volt az átlag (mert az Ariane 5 és a Proton ennyi vitt fel egy átlagos indítással). A Falcon 9 újrafelhasználható módban most cirka 5,2, egyszer használatos módban több, mint 6 tonnát vihet fel - hát a megrendelt GEO műholdak elkezdtek 6 tonna fölé nőni...

Ne feledjük a másik tényezőt, a csoportos indítást, most nagy üzlet kezdett lenni a kisebb, pár száz kilogammos műholdak rajait pályára állító indításokra építeni...

Egy intelligens adminisztráció ilyenkor kicsit kíjebb tolná a cégeket, mondjuk a Deep Space Gateway felpörgetésével vagy hasonlóval, mert így a SpaceX és a Blue O mindenkit megöl és egymást is szépen. És az eddigi ULA meg Arianespace monopóliumok helyett majd lesz egy falu bikája, ami meg se az áraknak, se a fejlődésnek nem tesz megint jót. Kár, hogy jelenleg épp csak az "intelligens" és az "adminisztráció" hiányzik. Sosem gondoltam volna, hogy ifj. Bush valakihez képest még lángelme lesz (alatta szülték meg a COTS meg a CRS programok alapjait).

Várjuk ki a végét, az ULA is azért próbál felzárkózni a Vulcan-nal, és én fekete lónak tekintem a mostani NorthropGrumman beszerzést, nem csodálkoznék, ha hamarosan ők is előállnának valami újjal...

SLS-t meg szerintem el fogják gombázni valamelyik költségvetési bizottságban előbb utóbb. Megfelő lobbitevékenység mellett is max 1-2 alibifellövést kap már most is csak a dolog

Ne becsüld alá az amerikai törvényhozás hülyeségét... :D

- a kereskedelmi cégeket kár LEO-GEO pályára kárhoztatni, ha az SLS beérésékor már újrahasznosítható és Hold-képes platformokkal bírnak. Akkor tolják azt a pénzt a NEXT űrállomásos technológiai demonstrátor programjába.

Mekkora vita lesz szerinted a felett, hogy sacc per kábé lenullázzák Alabama állam összes űripari létesítményét, ideértve a NASA (Marshall Space Flight Center), a Boeing és a Lockheed által üzemeltetteket? :)

A problémakör nagyságát érdemes oda mérni, hogy ez az a lobbykör, amely képes volt dacolni Obama elnöki rendeletével, amely a Constellation projektet elkaszálta, és szembe menve azzal tovább működtette az Oriont, és az Ares I. és V. hamvain létrehozta az SLS-t.
 
Várjuk ki a végét, az ULA is azért próbál felzárkózni a Vulcan-nal, és én fekete lónak tekintem a mostani NorthropGrumman beszerzést, nem csodálkoznék, ha hamarosan ők is előállnának valami újjal..
Ebben bízok én is. A NG sosem az unalmas megoldásokról volt ismert. Az ULA jó érzékkel dobta fel a Spacetug-koncepciót, de közben kistányérnyi szemekkel néz a költségvetés irányába. Ilyen szintű konzervativizmus mellett megragadnak állami platform-beszállítóként - ami kis kockázat, sok péz, de roppant uncsi. Vulcanról azóta hallottunk bármi újat?

Mekkora vita lesz szerinted a felett, hogy sacc per kábé lenullázzák Alabama állam összes űripari létesítményét, ideértve a NASA (Marshall Space Flight Center), a Boeing és a Lockheed által üzemeltetteket? :)
Az SLS nagy méretű hengereiből a Spacelabhoz hasonlóan nem lehetne űrállomást építeni? Emlékeim szerint ott is Saturn-fokozatot alakítottak át. Illetve szükség lenne LEO-pályás üzemanyagtartályokra is. Elég sok minden konvertálható lenne abból a hardverből.
 
A Szojuz minőségbiztosításában a "súlyos hibák" esete most meglepett. Hol találok erről konkrét infot.
 
Ebben bízok én is. A NG sosem az unalmas megoldásokról volt ismert. Az ULA jó érzékkel dobta fel a Spacetug-koncepciót, de közben kistányérnyi szemekkel néz a költségvetés irányába. Ilyen szintű konzervativizmus mellett megragadnak állami platform-beszállítóként - ami kis kockázat, sok péz, de roppant uncsi. Vulcanról azóta hallottunk bármi újat?

Nem tudom mit hallottál utoljára. :)
Tavaly októberben a Vulcan megkapott egy megrendelést, a Bigelow Aerospace egy felfújható űrállomást küldene fel egy Vulcan 562-vel (5 méteres áramvonalazó kúp, 6 SRB és 2 hajtóműves Centaur második fokozat), idén viszont bejelentették, hogy az első Vulcan indításra 2019 helyett csak 2020 közepén kerülhet sor.

Az SLS nagy méretű hengereiből a Spacelabhoz hasonlóan nem lehetne űrállomást építeni? Emlékeim szerint ott is Saturn-fokozatot alakítottak át. Illetve szükség lenne LEO-pályás üzemanyagtartályokra is. Elég sok minden konvertálható lenne abból a hardverből.

A Saturn V. / Skylab egy kényszerhelyzet volt - akadt egy legyártott, de cél nélkül maradt Saturn V., hát felhasználták űrállomásnak. Ennyi volt a története.
Ettől még nem lesz ideális űrállomás egy rakétafokozatból. Lennének jobb opció (pl. a fent említett Bigelow B330).
Inkább egy dedikált űrállomást kellene elkezdeni fejleszteni...

Az SLS a múlt maradványa, egy pénznyelő, amelynek az a dolga, hogy az Alabama államba (és a Boeing / Lockheed cégekhez) döntsék a központi költségvetésből a pénzt...
 
Élőben Bajkonurból:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Nem tudom mit hallottál utoljára. :)
Tavaly októberben a Vulcan megkapott egy megrendelést, a Bigelow Aerospace egy felfújható űrállomást küldene fel egy Vulcan 562-vel (5 méteres áramvonalazó kúp, 6 SRB és 2 hajtóműves Centaur második fokozat), idén viszont bejelentették, hogy az első Vulcan indításra 2019 helyett csak 2020 közepén kerülhet sor.
Gondolom akkor már pofátlan dolog lenne átszerződni Falcon Heavyre. Pedig jó lenne látni egy nagyobb lufit. Gondolom ez már normális méretű lesz, nem olyan mint az ISS oldalára akasztott kis krumpli.
 
A kilövés mégegyszer, ahogy Elon megélte!
:-)

https://news.nationalgeographic.com...nk_tw20180210news-elonmuskspacex&utm_campaign


Katona voltam Kalocsán. Már jó délutánvolt, de a tisztek , tiszthelyettesek bent lebzseltek a laktanyában.
Azután valaki csak megsugta, hogy adásmegszakítás várható a tv-ben!
Akkor lőtték fel Farkas Bercit meg a Kubaszovot a Szajúzzal.
Az volt az első élő közvetítés fellövésről amit láttam.
Valahogy úgy alakult, hogy ez a Falcon Havy lett a második! :-)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Nem kapkodják el: Sierra Nevda Dream Chaser 2020-ra kapott szabad utat az ISS-re.
(teherszállítás, CRS-2)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
pár éve szó XCOR vállalatról és a Lynx űrrepülőgépről.
Az a projekt kimúlt?
Wiki azt írja, hogy 2016-ban leépítették a munkavállalók harmadát és azóta semmi hír. A 2011-ben próbálták elsózni a NASA-nak (suborbital reusable launch vehicle - sRLV) de nem kellett. CRS-ben se jutottak szóhoz, szóval sanyi.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
pár éve szó XCOR vállalatról és a Lynx űrrepülőgépről.
Az a projekt kimúlt?
Wiki azt írja, hogy 2016-ban leépítették a munkavállalók harmadát és azóta semmi hír. A 2011-ben próbálták elsózni a NASA-nak (suborbital reusable launch vehicle - sRLV) de nem kellett. CRS-ben se jutottak szóhoz, szóval sanyi.
 
A kilövés mégegyszer, ahogy Elon megélte!
:)

https://news.nationalgeographic.com...nk_tw20180210news-elonmuskspacex&utm_campaign


Katona voltam Kalocsán. Már jó délutánvolt, de a tisztek , tiszthelyettesek bent lebzseltek a laktanyában.
Azután valaki csak megsugta, hogy adásmegszakítás várható a tv-ben!
Akkor lőtték fel Farkas Bercit meg a Kubaszovot a Szajúzzal.
Az volt az első élő közvetítés fellövésről amit láttam.
Valahogy úgy alakult, hogy ez a Falcon Havy lett a második! :)
Anno Fater a Holdra szállást nézte híradósként szolgálatban (máskor meg unalmában a luxemburgi rádiót hallgatta) :D