Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Úgy látom sokat változót a BFR külső design-ja. Három nagy szárnya/lába let,t és ha jól láttam kettő behajtható a hőpajzs felőli oldalon, ami lehet egy kicsit problémás lehet, egy mozgó rendszer a hőnek kitett oldalon.

Az űrsikló (amerikai és szovjet) is rendelkezett mozgatható vezérsíkokkal a hőnek kitett oldalon, tehát nem hinném, hogy ez nagy problémát jelentene.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem jól bírták. Itt több évről beszélünk, de egyről biztosan, és közben a Marson dolgozni kell.
Ezeken a kisérleteken sose jutnak túl. Amig a töketlen és céltalan NASA csinálja, nem is várok tőle semmit. Ha komolyan gondolnának bármit is, már fenn lenne a forgó modul az ISSen.

Ha olyan általános viszonyok lennének, mint az 1960-as évek elején/közepén, akkor feltehetően akkor is elindítanák a Mars felé az űrhajósokat, ha nyáladzó, gerinctelen csigaként érnek csak vissza.
De más időket élünk, a NASA (és igazából más űrügynökség sem) akar embert küldeni másik bolygóhoz úgy, hogy nem adnak meg minden esélyt a túlélésre, és nem hagyják jóvá, amíg a legcsekélyebb kérdőjel is előfordulhat.
A NASA eredetileg az 1960-as években is úgy képzelte a későbbi Mars utazásokat, hogy először Föld körüli illetve Hold felszíni utakon kitapasztalják a technikai és emberi korlátokat, problémákat és ezekre megoldásokat keresnek, mielőtt elindítanák a Mars utazást. Jelenleg a 'The Gateway' programnevű, Hold-közeli űrállomás ehhez a következő lépcsőfok, ha hónapokig képesek a Van Allen övezeten kívül életben tartani és dolgoztatni űrhajósokat, akkor majd jöhet a következő lépcsőfok.

Persze, lehet a NASA-t ostorozni, csak azt is hozzá kell tenni, hogy most is kb. mindenki idomul hozzá, mert ők költik a legtöbbet az emberes űrkutatásra. Amikor a 'The Gateway' eredeti koncepcióját bejelentették, egyből jött az érdeklődés az orosz, japán, kanadai és európai partner-szervezetektől, hogy csatlakozhatnának-e hozzá. Tetszik vagy sem, a NASA az, aki meghatározza az emberes űrkutatás jövőjét. Persze, figyelmen kívül lehetne hagyni őket, de erre mindössze két nemzet vállalkozott jelenleg, Kína, amellyel az USA tárgyalni sem akar közös űrprogramról, illetve India, amely az ilyen programokkal próbálja magát feltornázni a fejlett országok közé.

Hanem, ha Muszkli a kezébe veszi...

Musk az IAC 2016-os előadáson konkrétan egy szót sem szólt a sugárvédelemről. Az IAC 2017-en sem. Most sem.
Forgó modulok elképzelést egyáltalán nem említett eddig sehol.
Eleve az IAC 2016-on azt vázolta fel, hogy a "hosszú" ideig tartó út helyett minél hamarabb, 3-4-5 hónap alatt akarna a Marsra jutni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ha olyan általános viszonyok lennének, mint az 1960-as évek elején/közepén, akkor feltehetően akkor is elindítanák a Mars felé az űrhajósokat, ha nyáladzó, gerinctelen csigaként érnek csak vissza.
De más időket élünk, a NASA (és igazából más űrügynökség sem) akar embert küldeni másik bolygóhoz úgy, hogy nem adnak meg minden esélyt a túlélésre, és nem hagyják jóvá, amíg a legcsekélyebb kérdőjel is előfordulhat.
A NASA eredetileg az 1960-as években is úgy képzelte a későbbi Mars utazásokat, hogy először Föld körüli illetve Hold felszíni utakon kitapasztalják a technikai és emberi korlátokat, problémákat és ezekre megoldásokat keresnek, mielőtt elindítanák a Mars utazást. Jelenleg a 'The Gateway' programnevű, Hold-közeli űrállomás ehhez a következő lépcsőfok, ha hónapokig képesek a Van Allen övezeten kívül életben tartani és dolgoztatni űrhajósokat, akkor majd jöhet a következő lépcsőfok.

Persze, lehet a NASA-t ostorozni, csak azt is hozzá kell tenni, hogy most is kb. mindenki idomul hozzá, mert ők költik a legtöbbet az emberes űrkutatásra. Amikor a 'The Gateway' eredeti koncepcióját bejelentették, egyből jött az érdeklődés az orosz, japán, kanadai és európai partner-szervezetektől, hogy csatlakozhatnának-e hozzá. Tetszik vagy sem, a NASA az, aki meghatározza az emberes űrkutatás jövőjét. Persze, figyelmen kívül lehetne hagyni őket, de erre mindössze két nemzet vállalkozott jelenleg, Kína, amellyel az USA tárgyalni sem akar közös űrprogramról, illetve India, amely az ilyen programokkal próbálja magát feltornázni a fejlett országok közé.



Musk az IAC 2016-os előadáson konkrétan egy szót sem szólt a sugárvédelemről. Az IAC 2017-en sem. Most sem.
Forgó modulok elképzelést egyáltalán nem említett eddig sehol.
Eleve az IAC 2016-on azt vázolta fel, hogy a "hosszú" ideig tartó út helyett minél hamarabb, 3-4-5 hónap alatt akarna a Marsra jutni.
Muszkli amit kitalál, azt megcsinálja. A NASA nem. Szötymög egy kicsit, aztán törli a programot. Közben közön-kézen eltünt néhány miliárd, és mindenki elégedett. Muszkli célorientált, és nem lop saját magától.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A NASA miért is törölte a forgó modult? Mert nem mernek semmilyen kockázatot vállalni, a pénzt meg így is megkapták.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Muszkli amit kitalál, azt megcsinálja. A NASA nem. Szötymög egy kicsit, aztán törli a programot. Közben közön-kézen eltünt néhány miliárd, és mindenki elégedett. Muszkli célorientált, és nem lop saját magától.

Ki fizette a Falcon 9 és a Dragon fejlesztését? A NASA.
2008-ban, amikor a SpaceX gyakorlatilag a csőd szélén táncolt, a CRV megbízás mentette meg a céget.

Maga Musk is többször felhozta, hogy mennyire hálás a NASA-nak azért, hogy támogatja a SpaceX-et, és folyton emlegeti a mai napig.

A NASA egy űrügynökség, politikai játszótér. Ez korántsem optimális, de még így is messze a NASA költi a legtöbbet az emberes űrprogramokra. Miért nem ostorozod a Rosszkozmoszt vagy az ESA-t, hogy nem költ többet az emberes űrprogramokra?

NASA miért is törölte a forgó modult? Mert nem mernek semmilyen kockázatot vállalni, a pénzt meg így is megkapták.

Miért nyilatkoztatsz ki olyasmit, amiből csak az látszik, hogy lövésed sincs a témáról? o_O

A CAM az amerikai lakómodul (U.S. Habitat) és a mentőűrhajó (Crew Return Vehicle, CRV) mellett lett elkaszálva. Azért mert a Nemzetközi Űrállomás költségvetése elszaladt (ebben egyébként nem is kis mértékben az is benne van, hogy a Rosszkozmosz képtelen volt a Zvezda-t tető alá hozni időben pénzhiány miatt), az amerikai törvényhozás pedig nem adott több pénzt, hanem közölte a NASA-val, hogy márpedig oldja meg kevesebb pénzből. A CAM és a U.S. Habitat félig készen volt, a CRV pedig fejlesztés alatt (X-38 program részben befejeződött, az orbitális tesztek következtek volna.).

A CAM-ot egyébként eredetileg a NASDA / JAXA (a japán űrügynökség) építette barter-megállapodás keretében, hogy cserébe felviszi a NASA a japán tudományos modult (a Kibo-t) űrrepülőgéppel. Ilyen barter-megállapodás keretében vitték fel az európai Columbus modult is, cserébe az ESA által épített Node-2 és Node-3 modulért.

A NASA ott spórolt, ahol tudott - a CAM és a U.S. Habitat modul nem volt létfontosságú, a CRV szintén kiváltható volt a Szojuzzal - tehát ebbe az irányba mozdultak el...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
"Ki fizette a Falcon 9 és a Dragon fejlesztését?" És ki csinálta?
"NASA költi a legtöbbet az emberes űrprogramokra. Miért nem ostorozod a Rosszkozmoszt vagy az ESA-t, hogy nem költ többet az emberes űrprogramokra?" Hogyne ostoroznám, de paralimpikonokon nem viccelődünk.
o_O""Miért nyilatkoztatsz ki olyasmit, amiből csak az látszik, hogy lövésed sincs a témáról?
Fönt van, vagy nincs? Ennyi. Ha egyáltalán bármit akarnának, fönt lenne.
A továbbiakban meg ezt mondom én is. A magánmiliárdosokon kívül senkinek nem fontos semmi.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
Azt meg lehet érteni, hogy anno az Apollók vitték magukkal a Holdig meg vissza a hőpajzsot, az ejtőernyőket, meg ami a földi leszálláshoz kellett.
De most 2018-ban egy ilyen Big F. Rocket ugyanúgy vinné magával a leszálláshoz szükséges hw-t és üzemanyagot az egész úton, hát..... nem igazán tudom elfogadni. Abban a pillanatban, ahogy a Föld körüli pályáról elindul a Hold felé az holt tömeg. Én innen nem tudom eldönteni, hogy ez mekkora tömeg, de biztos, hogy jó pár tonna.
Már 60' évekből is vannak kb. képregény színvonalú rajzok moduláris űrszállító rendszerről.
Semmit nem kell feltalálni, funkcionális modulokat kell építeni. Kell külön hajtómű, üzemanyag, lakó, utazó, teher modul. Ezek önállóan tudnak manőverezni, kapcsolódni, stb. Ezekből a küldetések igényeinek megfelelő egységeket lehet összelegózni,rövidebb hosszabb időre. A lakó/utazó modulokat körbe lehet rakni a Bigelow féle lufikkal, mindjárt lesz élettér! :)
Az emberek ISS-re juttatására hamarosan akkora űrhajóválaszték lesz, mint teherűrhajóból! A modulok feljuttatására kitűnően alkalmas a BFR és társai. Az ISS mellett összelehet szerelni, tesztelni, indítani/fogadni.
Persze ehhez minden eddiginél nagyobb együttműködés kell, világos közép, hosszútávú koncepció, hogy mit akarunk az Űrben, a Holdon, a Marson, az aszteroidákon, stb...
Az a gyanúm, könnyebb egy ilyen összetett rendszert a legrészletesebben kidolgozni,mint leültetni az Űrügynökségek, kormányok embereit egy asztalhoz........
 
  • Tetszik
Reactions: yrkon

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Assimov nem csak iró volt,valódi tudós.Már ők megállmodták a forgó "kocsikerék" ürálomást,és az oroszok a 60as években gondolták ki a Spirál ürrepülőgépet,amit még ma sem képessek megépiteni.Az amik sem.Az angolok hélium3mal üzemelő ürcirkálót terveztek,miközben az Alfa holdbázist forgatták.Hogy aztán a pénz kevés a technológiák kifejlesztéséhez,vagy nincs az a pénz amivel ki lehetne fejleszteni őket........talánmég a kaporszakálújóatyaúristen sem tudja.
 
M

molnibalage

Guest
Assimov nem csak iró volt,valódi tudós.Már ők megállmodták a forgó "kocsikerék" ürálomást,és az oroszok a 60as években gondolták ki a Spirál ürrepülőgépet,amit még ma sem képessek megépiteni.Az amik sem.Az angolok hélium3mal üzemelő ürcirkálót terveztek,miközben az Alfa holdbázist forgatták.Hogy aztán a pénz kevés a technológiák kifejlesztéséhez,vagy nincs az a pénz amivel ki lehetne fejleszteni őket........talánmég a kaporszakálújóatyaúristen sem tudja.
A baj az, hogy álmodni könnyű, túl sokat képzelnek bele Egy intelligensebb középiskolásnak logikusak ezek az álmok. A műszaki megvalósítása meg rohadtul nem triviális.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A baj az, hogy álmodni könnyű, túl sokat képzelnek bele Egy intelligensebb középiskolásnak logikusak ezek az álmok. A műszaki megvalósítása meg rohadtul nem triviális.
Csakhogy ezeket a dolgokat nem középiskolások álmodták meg.Azthiszem Kelly Johanson nyilatkozta egyszer,hogy YF12 fejlesztésekor azt gondolták,20-30 év múlva ürvadászok lesznek.Teller Edével volt riport anno mikor hazalátogatott,hogy mikor a hidrogénbombán dolgoztak,megvoltak győződve,hogy a 80as évekre olyan olcsó lesz az áram,nem lesz érdemes ,mérni.Az oroszok egy egész halom megvalósithatónak tűnő tervel álltak elő a szu felbomlása után.Pénzhiány elmosta mind.Könnyű szapulni a NASAt,és alighanem lehet is miért,de nehéz a helyére állni.Gyakorlatilag tőlük várnak mindent.De pénzt már annál kevessebben akarnak adni rá
 

tomippo

Well-Known Member
2016. május 16.
3 342
10 563
113
Nem értem hogy miért kell ilyen 2024-es ember a Marson évszámokkal dobálóznia (arról már nem is beszélve amit az egyik barlangmentősre mondogat), jó ha 2030-ra lesz belőle valami.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Azt meg lehet érteni, hogy anno az Apollók vitték magukkal a Holdig meg vissza a hőpajzsot, az ejtőernyőket, meg ami a földi leszálláshoz kellett.
De most 2018-ban egy ilyen Big F. Rocket ugyanúgy vinné magával a leszálláshoz szükséges hw-t és üzemanyagot az egész úton, hát..... nem igazán tudom elfogadni. Abban a pillanatban, ahogy a Föld körüli pályáról elindul a Hold felé az holt tömeg. Én innen nem tudom eldönteni, hogy ez mekkora tömeg, de biztos, hogy jó pár tonna.
Már 60' évekből is vannak kb. képregény színvonalú rajzok moduláris űrszállító rendszerről.
Semmit nem kell feltalálni, funkcionális modulokat kell építeni. Kell külön hajtómű, üzemanyag, lakó, utazó, teher modul. Ezek önállóan tudnak manőverezni, kapcsolódni, stb. Ezekből a küldetések igényeinek megfelelő egységeket lehet összelegózni,rövidebb hosszabb időre. A lakó/utazó modulokat körbe lehet rakni a Bigelow féle lufikkal, mindjárt lesz élettér! :)
Az emberek ISS-re juttatására hamarosan akkora űrhajóválaszték lesz, mint teherűrhajóból! A modulok feljuttatására kitűnően alkalmas a BFR és társai. Az ISS mellett összelehet szerelni, tesztelni, indítani/fogadni.
Persze ehhez minden eddiginél nagyobb együttműködés kell, világos közép, hosszútávú koncepció, hogy mit akarunk az Űrben, a Holdon, a Marson, az aszteroidákon, stb...
Az a gyanúm, könnyebb egy ilyen összetett rendszert a legrészletesebben kidolgozni,mint leültetni az Űrügynökségek, kormányok embereit egy asztalhoz........
Az utolsó sorban van a lényeg.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem értem hogy miért kell ilyen 2024-es ember a Marson évszámokkal dobálóznia (arról már nem is beszélve amit az egyik barlangmentősre mondogat), jó ha 2030-ra lesz belőle valami.
Hát az ürge hazudik, csal, lop, mindent csinál, amit a cél érdekében kell. Az ő célja az űrhajózás. A bármelyik űrügynökség célja meg a túlélés, és a szakadatlan növekedés és költségvetés.
Parkinson törvénye szerint szakadatlanul növekednek, függetlenül a feladataiktól, nem zavartatva magukat a feladat teljes hiányától sem. Pl a brit gyarmatügyi minisztérium ma nagyobb, mint bármikor volta Brit Birodalom korában.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Assimov nem csak iró volt,valódi tudós.Már ők megállmodták a forgó "kocsikerék" ürálomást,és az oroszok a 60as években gondolták ki a Spirál ürrepülőgépet,amit még ma sem képessek megépiteni.Az amik sem.Az angolok hélium3mal üzemelő ürcirkálót terveztek,miközben az Alfa holdbázist forgatták.Hogy aztán a pénz kevés a technológiák kifejlesztéséhez,vagy nincs az a pénz amivel ki lehetne fejleszteni őket........talánmég a kaporszakálújóatyaúristen sem tudja.
A Spirál lett a Burán.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Muszkli emberei is olyan szakemberek, akik megunták a szöszmötölést és szarakodást, és végre csinálni akartak valamit.
Itt a lényeg.

Aki a SpaceX teljesítményét, lehetőségeit, képességeit akarja objektíven vizsgálni annak mindenképp ki kell tekintenie a Musk hype/hate körből, és legalább elolvasni a SpaceX meghatározó vezetőivel készült fontosabb interjúkat. Pontosan a fent említettek fognak belőle kirajzolódni.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Azt meg lehet érteni, hogy anno az Apollók vitték magukkal a Holdig meg vissza a hőpajzsot, az ejtőernyőket, meg ami a földi leszálláshoz kellett.
De most 2018-ban egy ilyen Big F. Rocket ugyanúgy vinné magával a leszálláshoz szükséges hw-t és üzemanyagot az egész úton, hát..... nem igazán tudom elfogadni. Abban a pillanatban, ahogy a Föld körüli pályáról elindul a Hold felé az holt tömeg. Én innen nem tudom eldönteni, hogy ez mekkora tömeg, de biztos, hogy jó pár tonna.
Már 60' évekből is vannak kb. képregény színvonalú rajzok moduláris űrszállító rendszerről.
Semmit nem kell feltalálni, funkcionális modulokat kell építeni. Kell külön hajtómű, üzemanyag, lakó, utazó, teher modul. Ezek önállóan tudnak manőverezni, kapcsolódni, stb. Ezekből a küldetések igényeinek megfelelő egységeket lehet összelegózni,rövidebb hosszabb időre. A lakó/utazó modulokat körbe lehet rakni a Bigelow féle lufikkal, mindjárt lesz élettér! :)

A mostani BFS terv szerint 7 ugyanolyan légköri Raptor lenne rajta, mint a BFR-en, az egyszerűbb logisztika és gyártás miatt. Emiatt eldobtak feltehetően vagy 20-30 ISP-t, ami azért nem kevés. Eleve az egész BFR/S koncepció lényege anno még 2016-ban (igaz akkor még ITS néven futott) az volt, hogy minél egyszerűbb legyen.

Az általad felvázolt megoldás eleve macerás, mert nem egy, hanem legalább három űrhajót kell kifejleszteni, egyet ami Föld -> LEO (GEO/LMO) képes, és utána egyet, ami LEO (GEO/LMO) -> MLO képes, majd még egyet, amely majd le is tud szálni a Marson (MLO -> Mars). Nagyon is jól felfogott érdekből történt az egyszerűsítés. Valóban elegánsabb, amit te felvázolsz, csak éppen sokkal drágább...

Az emberek ISS-re juttatására hamarosan akkora űrhajóválaszték lesz, mint teherűrhajóból! A modulok feljuttatására kitűnően alkalmas a BFR és társai. Az ISS mellett összelehet szerelni, tesztelni, indítani/fogadni.

3 embert szállító űrhajó várható 2019 végétől / 2020 elejétől: Szojuz MSz, Starliner és Dragon v2.
Teherűrhajó? Progresz MSz, Dragon, Cygnus, Dream Chaser, H-II. Vagyis 5 féle teherűrhajó várható, mire az első nem Szojuz űrhajó embert visz fel...

Egyébként még egyszer: a BFR/S nem NASA megrendelésre készül. A törvényhozás kitérne a hitéből, ha a NASA fizetne a BFR/S indításokért, hiszen cirka 20 milliárd dollárt költöttek eddig az SLS / Orion párosra. Szóval a NASA nem érdekelt a BFR/S terén. Legalábbis most még...

Persze ehhez minden eddiginél nagyobb együttműködés kell, világos közép, hosszútávú koncepció, hogy mit akarunk az Űrben, a Holdon, a Marson, az aszteroidákon, stb...
Az a gyanúm, könnyebb egy ilyen összetett rendszert a legrészletesebben kidolgozni,mint leültetni az Űrügynökségek, kormányok embereit egy asztalhoz........

Ez már zajlik, a NASA, CSA, ESA, JAXA és félig-meddig a Rosszkozmosz már felvázolta a 'The Gateway' elnevezésű Hold-közeli űrállomás terveit. 2022-ben indulna az első modulja...
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
A mostani BFS terv szerint 7 ugyanolyan légköri Raptor lenne rajta, mint a BFR-en, az egyszerűbb logisztika és gyártás miatt. Emiatt eldobtak feltehetően vagy 20-30 ISP-t, ami azért nem kevés. Eleve az egész BFR/S koncepció lényege anno még 2016-ban (igaz akkor még ITS néven futott) az volt, hogy minél egyszerűbb legyen.

Az általad felvázolt megoldás eleve macerás, mert nem egy, hanem legalább három űrhajót kell kifejleszteni, egyet ami Föld -> LEO (GEO/LMO) képes, és utána egyet, ami LEO (GEO/LMO) -> MLO képes, majd még egyet, amely majd le is tud szálni a Marson (MLO -> Mars). Nagyon is jól felfogott érdekből történt az egyszerűsítés. Valóban elegánsabb, amit te felvázolsz, csak éppen sokkal drágább...



3 embert szállító űrhajó várható 2019 végétől / 2020 elejétől: Szojuz MSz, Starliner és Dragon v2.
Teherűrhajó? Progresz MSz, Dragon, Cygnus, Dream Chaser, H-II. Vagyis 5 féle teherűrhajó várható, mire az első nem Szojuz űrhajó embert visz fel...

Egyébként még egyszer: a BFR/S nem NASA megrendelésre készül. A törvényhozás kitérne a hitéből, ha a NASA fizetne a BFR/S indításokért, hiszen cirka 20 milliárd dollárt költöttek eddig az SLS / Orion párosra. Szóval a NASA nem érdekelt a BFR/S terén. Legalábbis most még...



Ez már zajlik, a NASA, CSA, ESA, JAXA és félig-meddig a Rosszkozmosz már felvázolta a 'The Gateway' elnevezésű Hold-közeli űrállomás terveit. 2022-ben indulna az első modulja...

A sajtótájékoztatón a kérdéseknél elhangzott hogy a hajtóművek körüli négyszögletes rakománytároló rekeszek kiszerelhetőek hogy legyen hely a vákuum raptorok számára.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A sajtótájékoztatón a kérdéseknél elhangzott hogy a hajtóművek körüli négyszögletes rakománytároló rekeszek kiszerelhetőek hogy legyen hely a vákuum raptorok számára.

Ugyanabban a válaszban, amely a 7 légköri Raptorról és annak indokáról szólt. Én erről írtam.