Űrkutatás

http://rusvesna.su/news/1538468791
Korábban Rogozin elmondta, hogy Oroszország létrehozhat egy tudományos állomást a holdon. Ez az állomás lehet orosz, vagy talán nemzetközi a BRICS országokkal közösen.
De egy részvétel mint az Amerikaiak kisebbik partnere, elképzelhetetlen. (http://rusvesna.su/news/1537608730 )
Rogozin mostani közlése szerint, lehetséges hogy a holdi orosz emberes program, a holdi emberes tudományos állomás kialakítása, a kínai kollégákkal közösen történik majd. Ők egyenlő partnerek lehetnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Most sírnak az oroszok, hogy Muszkli az amerikaiakkal szövetkezve lenyomja az árakat.
https://www.rt.com/politics/440115-...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
The head of Roscosmos, Dmitry Rogozin, has accused Elon Musk and the Pentagon of foul play in a televised interview. He claimed that the SpaceX founder was charging outside customers between 40 and 50 million US Dollars for one launch with a single purpose – to squeeze Russia out of the market. Rogozin added that the US Department of Defense was secretly paying Musk several times more – on average, about $150 million per launch.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
http://rusvesna.su/news/1538468791
Korábban Rogozin elmondta, hogy Oroszország létrehozhat egy tudományos állomást a holdon. Ez az állomás lehet orosz, vagy talán nemzetközi a BRICS országokkal közösen.
De egy részvétel mint az Amerikaiak kisebbik partnere, elképzelhetetlen. (http://rusvesna.su/news/1537608730 )
Rogozin mostani közlése szerint, lehetséges hogy a holdi orosz emberes program, a holdi emberes tudományos állomás kialakítása, a kínai kollégákkal közösen történik majd. Ők egyenlő partnerek lehetnek.

Mi a gond ezzel?
Csak annyi, hogy Oroszország jelentősége azért maradt meg a mai napig, mert a NASA és az amerikai törvényhozás az Űrsikló kötelező nyugdíjazásával és annak nem megfelelő pótlásával egy laza csuklómozdulattal kiherélte saját magát.

Mintapélda az ISS orosz moduljainak helyzete, a Nauka tudományos modul kapcsán évek óta húzódó rémálom.
Ha a Rosszkozmosz egyenrangú partner szeretne lenni a 'The Gateway' esetén, akkor vállalásokat kellene tennie, de erre nincs pénzük és megbízható hátterük sem igazán... Valahol érthető, hogy a NASA nem erőltette a 'The Gateway' esetén az oroszok bevonását.

Szóval ezt kb. úgy lehetne magyarra fordítani, hogy nem tudunk tevékenyen részt venni a 'The Gateway' építésében vagy kiszolgálásában, szóval kisebb arcvesztést jelent, ha arra hivatkozva, hogy a Rosszkozmosz nem akar kisebbségi partner lenni a programban, inkább nem is vesz részt benne...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
A szovjet Soyuz űrhajó típusok elnevezés számozása sokáig kavarcosnak tűnt. (legalábbis számomra)
Pedig volt logikus rendszer benne, csak nem igazán kötötték a világ orrára.

A Soyuz típusok a széria számozásuk alapján sorozatokat alkottak, így volt 1, 1L, 30, 50, 60, 70, 100, 200, és 210-es széria.

Soyuz néven, 7K-OK típusjelzéssel indult az első széria amiben 21 egység készült No.1 ... No.21 szériaszámmal.
Ez lett az egyes sorozat, publikus néven Soyuz-1..9.

7K-T típusjelzéssel futott a "30"-as széria 25db egysége No.31 .. No.56 szériaszámmal, Soyuz-10...40 néven a Salyut-1/4/6-ot szolgálták ki.

Szintén 7K-T típusjelzéssel futott a "60"-as széria 7db egysége No.61 .. No.67 szériaszámmal, Soyuz-14, 15, 20, 23, 24, 30 néven a Salyut-3/5-öt szolgálták ki.

7K-TM típusjelzéssel futott a "70"-es széria 6db egysége No.71 .. No.76 szériaszámmal, Soyuz-16, 19, 22 néven az ASTP küldetést szolgálták ki.

A Soyuz második generációjánál újra kezdték a szériaszámok számozását, de ügyeltek hogy a széria nevek mások legyenek.

Soyuz-T néven 21db egység készült, No.1L ... No.21L sorozatszámmal, ez az "1L" széria.
A Salyut-6/7 űrállomást szolgálták ki, és Soyuz T-1 .. T-15 néven.

Soyuz-TM néven 27db egység készült, No.51 ... No.78 sorozatszámmal, ez az "50"-es széria.
A Mir űrállomást szolgálták ki, és Soyuz TM-1 .. TM-29 néven.

Soyuz-TM néven 3db egység készült, No.101 ... No.103 sorozatszámmal, ez az "100"-es széria.
A Burán űrrepülő mentőkabinjaként, végül Soyuz TM-16 néven repült az No.101.

Soyuz-TM néven 7db egység készült, No.201 ... No.208 sorozatszámmal, ez az "200"-es széria.
Az ISS űrállomást szolgálták ki, és Soyuz TM-30 .. TM-34 néven.

A "210"-es széria immáron Soyuz-TMA néven repült, és számozása No.211-től indult.

Részletek (szériaszámok a 3. oszlopban)...

2018_10_02_17_27_04_4_2002_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg

2018_10_02_17_27_16_4_2002_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg
 
A szovjet Soyuz űrhajó típusok elnevezés számozása sokáig kavarcosnak tűnt. (legalábbis számomra)
Pedig volt logikus rendszer benne, csak nem igazán kötötték a világ orrára.

A Soyuz típusok a széria számozásuk alapján sorozatokat alkottak, így volt 1, 1L, 30, 50, 60, 70, 100, 200, és 210-es széria.

Soyuz néven, 7K-OK típusjelzéssel indult az első széria amiben 21 egység készült No.1 ... No.21 szériaszámmal.
Ez lett az egyes sorozat, publikus néven Soyuz-1..9.

7K-T típusjelzéssel futott a "30"-as széria 25db egysége No.31 .. No.56 szériaszámmal, Soyuz-10...40 néven a Salyut-1/4/6-ot szolgálták ki.

Szintén 7K-T típusjelzéssel futott a "60"-as széria 7db egysége No.61 .. No.67 szériaszámmal, Soyuz-14, 15, 20, 23, 24, 30 néven a Salyut-3/5-öt szolgálták ki.

7K-TM típusjelzéssel futott a "70"-es széria 6db egysége No.71 .. No.76 szériaszámmal, Soyuz-16, 19, 22 néven az ASTP küldetést szolgálták ki.

A Soyuz második generációjánál újra kezdték a szériaszámok számozását, de ügyeltek hogy a széria nevek mások legyenek.

Soyuz-T néven 21db egység készült, No.1L ... No.21L sorozatszámmal, ez az "1L" széria.
A Salyut-6/7 űrállomást szolgálták ki, és Soyuz T-1 .. T-15 néven.

Soyuz-TM néven 27db egység készült, No.51 ... No.78 sorozatszámmal, ez az "50"-es széria.
A Mir űrállomást szolgálták ki, és Soyuz TM-1 .. TM-29 néven.

Soyuz-TM néven 3db egység készült, No.101 ... No.103 sorozatszámmal, ez az "100"-es széria.
A Burán űrrepülő mentőkabinjaként, végül Soyuz TM-16 néven repült az No.101.

Soyuz-TM néven 7db egység készült, No.201 ... No.208 sorozatszámmal, ez az "200"-es széria.
Az ISS űrállomást szolgálták ki, és Soyuz TM-30 .. TM-34 néven.

A "210"-es széria immáron Soyuz-TMA néven repült, és számozása No.211-től indult.

Részletek (szériaszámok a 3. oszlopban)...

2018_10_02_17_27_04_4_2002_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg

2018_10_02_17_27_16_4_2002_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg

Pont ezt küldte át nekem Nándi, amikor vitatta a cikksorozatomban lévő jelöléseket. Mondván a Szojuz-10 és Szojuz-11 esetében hibás a 7K-OKSz jelölés.

Rámutattam, hogy a Szojuz-10 és -11 nem lehet 7K-T, hiszen 3 űrhajós volt benne, szkafanderben, ráadásul a korábbi Szojuz-ok műszaki modulja volt rajta, napelemmel.

Itt egy jól ismert kép a Szojuz-11 és a Szaljut(-1) párosról:

140_szaljut_1_1.jpg


A 7K-T meg ugye két nagy változást hozott: 2 űrhajós fért el benne Szokol űrruhában, illetve a műszaki moduljának energiarendszere tisztán akkumulátorra épült. Erre a korábbi űrrepüléseknél előforduló napelemszárny-problémák, illetve amiatt tértek át, hogy úgy is csak az űrállomásig tartó 2 napos, majd a visszatéréskori pár órás időre kell energiát biztosítani, nincs szükség a Föld körüli repülésekhez szükséges folyamatos energiatermelésre.

Ez egy Szojuz 7K-T és a DOSz-3 űrállomás fantáziarajza - a DOSz-3 viszont bizonyos hibák miatt nem állt megfelelő pályára és így el sem ismerték rendesen:

140_orb_dos7_2.jpg


Én emiatt az Astronautix féle jelöléseket vettem inkább alapul - ott a Szojuz-10 és -11 a Szojuz 7KT-OK vagy 7K-OKSz jelöléssel van azonosítva....

A konklúzió csak annyi, hogy sajnos a szovjetek beteges titkolódzása miatt sajnos legalábbis bizonyos pontokon a fenti táblázatot is fenntartásokkal kell kezelni... :(
 
7К-ОК(А) - páros szériaszámmal
7К-ОК(П) - páratlan szériaszámmal

Soyuz-10/11 küldetés biztosan nem "Oрбитальный Kорабль" (első széria) volt, hanem "Tранспортный" (30-as széria) küldetés.

Véleményem szerint eleinte a széria/típus/név a megrendeléskor dőlt el, nem pedig a műszaki tartalomnál.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu
Új NASA CCP dátumok:

SpaceX Demo-1 (személyzet nélkül): 2019 január
Boeing Orbital Flight Test (személyzet nélkül): 2019 március
SpaceX Demo-2 (személyzettel): 2019 június
Boeing Crew Flight Test (személyzettel): 2019 augusztus

Ez utóbbi már biztosan operatív küldetés lesz, azaz a háromfős személyzet féléves ISS küldetést fog végrehajtani az ISS személyzet tagjaként.
https://blogs.nasa.gov/commercialcr...cial-crew-program-target-test-flight-dates-4/

Ami ebben érdekesség, hogy a Boeing CFT három fős személyzetéből kettő űrhajóst a NASA egyet pedig a Boeing ad majd.
(Aki nem más mint Cristopher Ferguson ex-NASA űrhajós, az utolsó STS-135 űrsikló repülés parancsnoka és a Starliner kifejlesztésének az egyik vezetője).
Így először lesz "céges" űrhajós az ISS állandó személyzetében. Hasonlóra régebben még az űrsikló programban volt példa, Charles D. Walker a nyolcvanas években háromszor repült az űrsiklóval a Mcdonnell-Douglas rakományfelelőseként.
 
Na, ez még hiányzott, mint tótnak a hanyatesés.

Itt a videó a balesetről (ha az időkód nem működik: 2 perc 10 másodperctől):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A Szojuz MSz-10 űrhajó fedélzetén mindössze két űrhajóssal indult, az orosz Alekszej Nyikolajevics Ovcsinyin és az amerikai Nick Hague. Azért nem indult harmadik űrhajós (amúgy Nyikolaj Vlagyimirovics Tyikonov lett volna), mert a Nauka orosz tudományos modul indítása tovább késlekedik, Tyikonov immár másodszor került ki az induló személyzeti keretből, mivel kifejezetten a Nauka modulon való munkára képezték ki.


Hague és Ovcsinyin, a Szojuz MSz-10 személyzete
Az indítás után mintegy két perccel a négy oldalsó gyorsító fokozat leválásakor műszaki hiba történt, az első hírek szerint a középső fokozat leállt, ahelyett, hogy az ekkor 70%-os teljesítményét 100%-osra növelte volna. A Szojuz űrhajót leválasztotta a mentő rendszer, és ballisztikus pályán, Kazahsztán területén földet értek.
 
Köszi az infókat. Az első hír alapján nekem még az jött le, hogy esetleg csak túl alacsony pályán vannak és egy keringés után fékezéssel lejönnek, ahol majd tudnak.
Ha magasabban lett volna a hiba, akkor az indítás pályahajlása alapján hova tudtak volna visszajönni?