Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Marsra-NASA.jpg
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 127
113
https://www.origo.hu/tudomany/20201...kerult-megkozelitenie-a-bennu-aszteroida.html
"Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Osiris-Rex nevű űrszondájának közép-európai idő szerint kedden éjfél körül terv szerint sikerült megközelítenie a Bennu aszteroida felszínét, hogy talajmintát gyűjtsön be róla, és azt majd visszahozza a Földre, de hogy sikerült-e a mintavétel, csak néhány nap múlva derül ki - közölte a NASA."
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 577
26 494
113
Magyarul ez úgy hangzik, hogy az indítást október-31-ről, november elejére közepére halasztották.

Az utóbbi pár évben nagyon ki lett adva az elvtársaknak, hogy vasvillával kell hányni a trutyit a konkurenciára ( kelet európai szocializáció alapköveként). Minden apró SpaceX halasztás nagybetűs hír az RT meg a Sputnikon meg a többi Putyinvízión.
"
szeptemberben vette kezdetét a kutatás a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén a levegő megugrott szivárgása miatt. Miután sikerült beazonosítani, hogy az orosz létfenntartó modul, a Zvezda szivároghat, az egyik orosz kozmonauta a múlt héten a pontos forrást is beazonosította méghozzá egy teafilter segítségével. A lebegő filter „pályamódosulása” alapján sikerült ugyanis a helyet meghatározni. Egyszerű, de nagyszerű ötlet, mint amikor a buborékok alapján keressük a léket a gumicsónakon a strandon. A javítás sem volt túl bonyolult: habszivacs és egy speciális, az extrém hőmérsékleteket is elviselő ragasztószalag, a Kapton-ragasztószalag kombinációja átmenetileg pontot is tett az ügy végére. Egyébként ugyanígy orvosolták a szivárgást 2018-ban.

Tegnap azonban újabb technikai problémák adódtak, de szerencsére ezek egyike sem veszélyeztette az űrhajósok testi épségét. Az éjszaka támadt gondok közül az első az volt, hogy az orosz részen a vécé felmondta a szolgálatot. A hibát jelentették a földi irányításnak, akik arra jutottak, hogy egy légbuborék akaszthatta meg a rendszert. A hibát azóta kijavították. Egyébként persze nem csak egy vécé működik az űrállomáson, ugyanis egyet beszereltek a Szojuz-MS16 űrhajóba, amely az állomáshoz dokkolva várakozik, illetve a NASA a múlt hónapban küldött fel egy 23 millió dollárba került toalettet. Végső esetben pedig pelenka is akad a fedélzeten, amit az űrhajósok amúgy is viselnek a szkafanderben az űrséták ideje alatt.



A NASA elkészítette a világ legdrágább vécéjétEz lehet az első vécé a történelemben, ami eljut a Holdra, de talán még a Marsra is.


Nagyobb gond, hogy a múlt hét után megint lerobbant az orosz oxigénellátó-rendszer. A Zvezda modulban található rendszer egyike a két generátornak, amelyek oxigénnel látják el az állomást. (A másik a NASA Environmental Control and Life Support System (ECLSS) nevű rendszere.) Az ECLSS akár hat embernek elegendő oxigént is elő tud állítani, ráadásul tartalék oxigéntartályok is akadnak arra az esetre, ha nagy lenne a baj. Még az éjszaka folyamán ezt is sikerült kijavítani. Végül pedig az ételek melegítésére használt sütő is lerobbant, de azóta ezt is helyreállították.

A múlt héten az oxigénrendszer meghibásodásakor az egyik veterán orosz kozmonauta úgy nyilatkozott, hogy az orosz modulok már a végüket járják, és több rendszer cseréjére megérett már az idő. A Nemzetközi Űrállomás legrégebbi darabjai 1998 óta működnek egyébként.

https://raketa.hu/kihivasok-az-urben-tonkrement-a-vece-tegnap-az-iss-fedelzeten
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 208
2 704
113
Most valami politikai dontesre varakozik mindenki? Marmint, hogy folytatodik-e a kozos projekt vagy ujra "nemzeti" urallomasok lesznek nemzetkozi helyett?
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 127
113
Én is valami hasonlóra gondolok. A hangsúly szerintem azon van, hogy érdemes e tovább működtetni az ISS-t - amit eredetileg sem ilyen hosszú időre terveztek - vagy mindenki megy a maga útján. Így viszont minden nemzet megspórolná azt a pénzt amit az ISS további fenntartására kellene beleölni. Ami talán megoldható is lenne ha sok közös pénzt elköltenek a felújítására. Felújítás nélkül viszont szerintem megvannak számlálva a napjai. Pedig a későbbi hold, illetve a még későbbi mars missziókhoz szerintem továbbra is nélkülözhetetlen lenne. Akár mint kutató állomás, kiképző központ, ugró deszka, vagy utolsó mentsvár az űrben vagy akár a Holdon bajba kerülteknek. Viszont a jelenleg is fokozódó nemzetközi helyzetben az együttműködés kérdéses. Már nem olyan szelek fújnak mint az ISS megalkotása idején. Az USA sincs már rászorulva az oroszokkal való együttműködésre. Ráadásul a Holdért való burkolt versengés sem kedvez a helyzetnek. Lásd például az USA és Oroszország űrhaderő felállítása, de Kína nyomulása is.
 
W

Wilson

Guest
Az új Krylo-SV rakéta tesztjei egy év múlva kezdődnek



Az orosz részben újrafelhasználható Krylo-SV hordozórakéta újrafelhasználható fokozata már a következő évben megteheti első repülését. Erről a TASS számolt be Andrey Grigoriev, az FPI főigazgatójának nyilatkozatára hivatkozva.

A funkcionárius elmondta, hogy a hordozórakéta létrehozásával kapcsolatos összes munka normálisan zajlik. Jelenleg a termék új "megjelenését" fejlesztik. Az első próbarepülést szubszonikus üzemmódban 2021 végére tervezik.

A Krylo-SV hordozórakéta a Bajkál-projekten alapul, amelyet az Állami Űrkutatási és Termelési Központ fejlesztett ki MV Khrunicheva irányításával a 2000-s évek elején. A modern újrafelhasználható rakéta létrehozásával azonban egy másik tervezőiroda foglalkozik, amelyet most a nulláról hoznak létre.

Ami az új projektet illeti.A tervezésért a Design Bureau volt felelős.


Feltételezik, hogy a részben újrafelhasználható rakéta akár 600 kg hasznos terhet is képes alacsony referencia pályára dobni. Ebben az esetben a hat méteres újrafelhasználható, 0,8 méter átmérőjű "első" fokozat kb. 60 km magasságban kikapcsol és visszatér a Földre.

Az orosz fejlesztés egyik fontos jellemzője, hogy a első szakasza repülőgép üzemmódban tud leszállni a repülőtéren. Ehhez a kialakítás magában foglalja: a szárnyat, sugárhajtású hajtóművet és ejtőernyős fékrendszert.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 060
14 098
113
Az új Krylo-SV rakéta tesztjei egy év múlva kezdődnek Az orosz részben újrafelhasználható Krylo-SV hordozórakéta újrafelhasználható fokozata már a következő évben megteheti első repülését. Erről a TASS számolt be Andrey Grigoriev, az FPI főigazgatójának nyilatkozatára hivatkozva. A funkcionárius elmondta, hogy a hordozórakéta létrehozásával kapcsolatos összes munka normálisan zajlik. Jelenleg a termék új "megjelenését" fejlesztik. Az első próbarepülést szubszonikus üzemmódban 2021 végére tervezik. A Krylo-SV hordozórakéta a Bajkál-projekten alapul, amelyet az Állami Űrkutatási és Termelési Központ fejlesztett ki MV Khrunicheva irányításával a 2000-s évek elején. A modern újrafelhasználható rakéta létrehozásával azonban egy másik tervezőiroda foglalkozik, amelyet most a nulláról hoznak létre. Ami az új projektet illeti.A tervezésért a Design Bureau volt felelős.
Feltételezik, hogy a részben újrafelhasználható rakéta akár 600 kg hasznos terhet is képes alacsony referencia pályára dobni. Ebben az esetben a hat méteres újrafelhasználható, 0,8 méter átmérőjű "első" fokozat kb. 60 km magasságban kikapcsol és visszatér a Földre. Az orosz fejlesztés egyik fontos jellemzője, hogy a első szakasza repülőgép üzemmódban tud leszállni a repülőtéren. Ehhez a kialakítás magában foglalja: a szárnyat, sugárhajtású hajtóművet és ejtőernyős fékrendszert.

Ezt egyébként sokkal jobbnak, biztonságosabbnak és költséghatékonyabbnak tartom mint "Acél-ember"-( :rolleyes: )-Musk helyben leszálló fokozatait.
Pár hónapja pont ilyesmiről beszéltünk barátaimmal, hogy a magyar kis-műholdakat ilyennel is pályára lehetne állítani mérete miatt akar egy kis (mesterséges) szigetről, vagy startolhatna, visszatérhetne egy átépített teher/tartályhajóról, ezeket egy-egy válság idején fillérekért adják. (A Föld más pontjai alkalmasak különböző Föld-körüli pályák gazdaságos -jelentősen kevesebb üzem-anyag felhasználással történő- elérésére: Egyenlítő körüli, stb...)

. . . egy V4 összefogás meg "lazán" :cool:. ( . . . ne ébresszetek fel :rolleyes: )
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ezt egyébként sokkal jobbnak, biztonságosabbnak és költséghatékonyabbnak tartom mint "Acél-ember"-( :rolleyes: )-Musk helyben leszálló fokozatait.

Azok már bizonyítottak, működnek, napi szinten.
Ez még csak egy tervezőasztalon és maketten létező koncepció. Sok más szép és hatékony megoldás koncepció volt és van, amelyek ezeken is túlmutatnak (Bono-féle SSTO tervek, Starclipper, Venture Star, stb.) aztán nem lett belőlük semmi...

Pár hónapja pont ilyesmiről beszéltünk barátaimmal, hogy a magyar kis-műholdakat ilyennel is pályára lehetne állítani mérete miatt akar egy kis (mesterséges) szigetről, vagy startolhatna, visszatérhetne egy átépített teher/tartályhajóról, ezeket egy-egy válság idején fillérekért adják.
(A Föld más pontjai alkalmasak különböző Föld-körüli pályák gazdaságos -jelentősen kevesebb üzem-anyag felhasználással történő- elérésére: Egyenlítő körüli, stb...)

Először is én nem rajongok a nano-műholdakért (Cubesat) mivel nem irányíthatóak, nincs atomstabilan belőtt pályájuk, és egyáltalán. Jó lenne, ha korlátoznák a mennyiségüket, vagy betiltanák. Persze tisztába vagyok vele, hogy ezeknek a létjogosultságát pont az adja, hogy irgalmatlan olcsóak egy "rendes" kis méretű (mondjuk 100+ kg) műholdakhoz képest, de nem véletlen, hogy most az FCC is már keménykedik azon, hogy igenis legyenek a műholdak visszatérése eltervezve az indítás előtt. A saját érdekünk lenne...

Másodszor ez még mindig a gazdagok (vagy merészek) klubja. Lásd SeaLaunch. Ez ilyen rakéta is alsó hangon kerülhet mondjuk fejlesztést nem számítva 20 millió dollárba, ha tömegével gyártják. Legyen 10 alkalommal újra hasznosítható, ez esetben egy indítás mondjuk legyen 3 millió dollár szintje (indítási infrastruktúra beleszámolva), és tudjon 1 tonnát pályára állítani. Dang - 3 ezer dollár per kg. Vagyis még mindig rohadt drága sajnos...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 060
14 098
113
Azok már bizonyítottak, működnek, napi szinten. Ez még csak egy tervezőasztalon és maketten létező koncepció. Sok más szép és hatékony megoldás koncepció volt és van, amelyek ezeken is túlmutatnak (Bono-féle SSTO tervek, Starclipper, Venture Star, stb.) aztán nem lett belőlük semmi... Először is én nem rajongok a nano-műholdakért (Cubesat) mivel nem irányíthatóak, nincs atomstabilan belőtt pályájuk, és egyáltalán. Jó lenne, ha korlátoznák a mennyiségüket, vagy betiltanák. Persze tisztába vagyok vele, hogy ezeknek a létjogosultságát pont az adja, hogy irgalmatlan olcsóak egy "rendes" kis méretű (mondjuk 100+ kg) műholdakhoz képest, de nem véletlen, hogy most az FCC is már keménykedik azon, hogy igenis legyenek a műholdak visszatérése eltervezve az indítás előtt. A saját érdekünk lenne... Másodszor ez még mindig a gazdagok (vagy merészek) klubja. Lásd SeaLaunch. Ez ilyen rakéta is alsó hangon kerülhet mondjuk fejlesztést nem számítva 20 millió dollárba, ha tömegével gyártják. Legyen 10 alkalommal újra hasznosítható, ez esetben egy indítás mondjuk legyen 3 millió dollár szintje (indítási infrastruktúra beleszámolva), és tudjon 1 tonnát pályára állítani. Dang - 3 ezer dollár per kg. Vagyis még mindig rohadt drága sajnos...

Ezek így vannak. ...és 24-ben fellőhetünk vmit a "saját" pályánkra. Az akkori civil technológia jobb lesz, mint a mostani katonai high-tech.
Fizethetünk 10-20-30 milliót a felbocsájtásért, +műhold, vagy csinálhatunk hazai kutató-fejlesztő "magot".
"Csak" 10m$ az 50 kutató-fejlesztő 4 évi fizetése(15m HUF/fő/év).
Az a sok, jó "kis" technológia, amibe "belebotlanának", jól jönne.
"Valami" 150-500 km-es szilárd hajtóanyagú csapásmérő eszköz, csak úgy "balkézről", meg egyéb ilyen "melléktermékek"...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ez nem tudom hova tartozna, most csak ezért nem akarok egy hamvában holt rakétahajtómű-topicot nyitni, de...

Általánosan ismert, hogy a szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművek ugye egyszer használatos. Egyszer begyújtod őket, és aztán kiégésig működnek.

De valójában nagyon is volt létezhetne újraindítható szilárd hajtóanyagú rakétahajtómű. Két fő megoldáson kezdtek el dolgozni az 1960-as években, az egyik esetében az égőtér végén egy szűkítést alkalmaztak egy mozgó gázáram-szabályzóval. Ha a gázáram-szabályzót hirtelen visszahúzták, az égőtérben hirtelen leesett a nyomás, és az égés leállt.
A másik megoldásnál semleges gázt (jellemzően nitrogént) juttattak volna az égőtérbe, amely miatt az égés leállt volna.

140_ujraindithato_raketahajtomu_1.jpg

140_av-week-1964-11-30-restartable-solid-b.jpg


Mindkét megoldásnál a hajtómű újraindításához hipergolikus gázkeveréket juttattak volna az égőtérbe, ami újragyújtotta volna a hajtótöltetett.

Persze ez első sorban a katonai alkalmazásnál lett volna hasznos, például a ballisztikus rakéták robbanótölteteinek precíz pályára állításához. Azonban hamarosan a terveket visszapakolták a fiókokba. A fő probléma az volt, hogy a szilárd rakétahajtómű szinte minden előnyét elvesztette volna - nem lett volna egyszerű és "bolondbiztos", ahogy a begyújtáshoz szükséges bonyolult rendszer miatt feltehetően olcsó sem. Miközben a hatékonysága (ISP) sem ért volna fel továbbra sem a folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművekhez. Így ez a lehetőség csak mint érdekességként maradt fent...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 060
14 098
113
Azok már bizonyítottak, működnek, napi szinten. Ez még csak egy tervezőasztalon és maketten létező koncepció. Sok más szép és hatékony megoldás koncepció volt és van, amelyek ezeken is túlmutatnak (Bono-féle SSTO tervek, Starclipper, Venture Star, stb.) aztán nem lett belőlük semmi... Először is én nem rajongok a nano-műholdakért (Cubesat) mivel nem irányíthatóak, nincs atomstabilan belőtt pályájuk, és egyáltalán. Jó lenne, ha korlátoznák a mennyiségüket, vagy betiltanák. Persze tisztába vagyok vele, hogy ezeknek a létjogosultságát pont az adja, hogy irgalmatlan olcsóak egy "rendes" kis méretű (mondjuk 100+ kg) műholdakhoz képest, de nem véletlen, hogy most az FCC is már keménykedik azon, hogy igenis legyenek a műholdak visszatérése eltervezve az indítás előtt. A saját érdekünk lenne... Másodszor ez még mindig a gazdagok (vagy merészek) klubja. Lásd SeaLaunch. Ez ilyen rakéta is alsó hangon kerülhet mondjuk fejlesztést nem számítva 20 millió dollárba, ha tömegével gyártják. Legyen 10 alkalommal újra hasznosítható, ez esetben egy indítás mondjuk legyen 3 millió dollár szintje (indítási infrastruktúra beleszámolva), és tudjon 1 tonnát pályára állítani. Dang - 3 ezer dollár per kg. Vagyis még mindig rohadt drága sajnos...

Ezek így vannak. ...és 24-ben fellőhetünk vmit a "saját" pályánkra. Az akkori civil észlelési/kommunikációs technológia jobb lesz, mint a mostani katonai high-tech.
Fizethetünk 10-20-30 milliót a felbocsájtásért, +műhold, vagy csinálhatunk hazai kutató-fejlesztő "magot".
"Csak" 10m$ az 50 kutató-fejlesztő 4 évi fizetése(15m HUF/fő/év).
Az a sok, jó "kis" technológia, amibe "belebotlanának", jól jönne.

Sok korábban kitalált megoldás a mai anyagokkal nagyon jó eredményeket adna, amikkel korábban vért izzadtak, azt a mai anyagtechnika/-technológia újra aktuálissá és "könnyebbé" teszi. 10-20-30 éve "megvalósíthatatlanként" elvetett, jó ötlet most "kisujjból" elkészíthető.

"Valami" 150-500 km-es szilárd hajtóanyagú csapásmérő eszköz, csak úgy "balkézről", meg egyéb ilyen "melléktermékek"...