Na azért a bürökratikus működési nehézségei ellenére bőven letett már az asztalra az ESA amivel már több oldalon szerepel a történelemkönyvekben. Mert ne feledd az ESA nem csak egy rakétagyár! Felsorolni is nehéz lenne a sikeres küldetéseket, a föld és a világűr kutatásában elért eredményeket.
Nem elvitatva a SpaceX eredményeit de Musk még nem forradalmosította az űrkutatást, "csak" átalakította a rakétapiacot. Majd ha a Super Heavyből valóság lesz, és beváltja a hozzáfűzött reményeket akkor beszélhetünk forradalomról az űrkutatásban.
Nem rajongok Muskért, mint emberért, de azt nehéz elvitatni, hogy a SpaceX forradalmasította az űripart azzal, hogy folyékony hajtóanyagú első fokozatot visszahozott és újrahasznosított, illetve többször használatos űrhajót épített.
Eddig egy hasonló dolog volt, az STS Space Shuttle, ahol szilárd gyorsító fokozatot hasznosítottak újra és az űrrepülőgép maga többször felhasználható volt.
A Super Heavy + Starship páros még egy lépéssel tovább megy, mert az első teljesen újrahasznosítható indító komplexum lenne.
Amit
@yangwenli is említ, az inkább az, hogy az ESA és a NASA feladata pont az innováció, az újítás lenne, ehhez képest erre évtizedek óta képtelenek. A legnagyobb eredmény az ISS, és ezt nem lehet elvitatni, de az, hogy egy évtizedig nem lehetett az űrállomást kihasználni az eredeti tervek szerint, nos, minimum fejvakarós.
Az ESA, NASA, JAXA, stb. feladata lenne az új, rizikós megoldásokkal való kísérletezés, ehelyett a meglévő, bevált dolgokból sakkozgatnak...
Mit értesz a világűr jövőjének írányítása alatt?
És erről Kínát meg Oroszországot is tájékoztatták?
Azért valahogy a NASA még mindig a JAXA és az ESAval összefogásban dolgozik a nagyobb projekteken.
A vezető szerepük elvitathatatlan, de már korántsem dominálják a szektort.
A világűr meghódítása alapvetően az olcsó világűrbe jutásnál kezdődik. Ez az, amit az elmúlt évtizedekben sikeresen elfelejtettek, mert a politikát nem a hatékonyság érdekli, hanem az, hogy a befektetett pénz oda csorogjon, ahol nekik az politikai tőkévé kovácsolható.
A SpaceX és a Blue Origin kezében van az olcsó űrbe jutáshoz jelenleg kulcsnak tekinthető olcsó, nagy sorozatban gyártható, újrafelhasználható rakétahajtómű, a Raptor és a Be-4. A NASA felső nyomásra egyáltalán nem akart ilyen hajtóművet (helyette a méregdrága SSME-ből akar olcsóbb, egyszer használatos kiadást), az ESA pedig bő 5 évvel lemaradva takaréklángon kezdte meg a Prometheus fejlesztését, amikor a Raptor és a Be-4 már a célegyenesbe fordult.
Kína nem rendelkezik ilyen hajtóművel, hírek vannak, hogy nekiálltak a fejlesztésnek.
Oroszország meg sehol sincs, a meglévő hajtóműveket reszelgetik.
Szóval hajtóművek terén bő egy lépés előnye van a Blue Originnek és a SpaceX-nek.
A másik kulcs az újrahasznosítás, hogy ezáltal lehessen a költségeket csökkenteni. Ez az, amit megint nem is akart senki feszegetni a 2000-es évek után pár kisebb vállalaton túl. A SpaceX és a Blue Origin meg pont erre ment (pár becsődölt céggel együtt, mint a RocketPlane Kistler). Az ESA és a JAXA csak most fejleszti közösen a CALLISTO kísérleti járművet, ami úgy 10 év lemaradásban van a SpaceX Grasshopper és a Blue Origin Goddard és New Shepard járművekkel szemben.
A NASA nem is dolgozik ilyesmin, majd megveszi a két cégtől...
Kína? Fogalmunk sincs, kísérleti járművekről szólnak hírek, de többet nem tudunk.
Oroszország? Továbbra is csak melengetik a Bajkál visszatérő gyorsító fokozatot, ami 20+ éve koncepció és makett szinten vegetál.
Itt megint bő egy lépés előnyben van a Blue Origin és másfél lépésben a SpaceX.
Hogy fog bárki is versenyezni a SpaceX és a Blue Origin megoldásaival a 2020-as évek közepén?
Amikor most egy Ariane 64 előjegyzési ára 115 millió euró körüli, miközben egy újrahasznosítható Falcon Heavy nagyobb terhet tud még GTO-ra is vinni 90 millió $-ért - már most.
Mivel pedig náluk a lendület - ha csak el nem csesznek valamit nagyon - a piac bizony rájuk fog támaszkodni a jövőben, következésképpen hozzájuk áramlik a pénz - amit további K+F-re lehet fordítani. Vagyis az előnyük minimum megmarad, de akár bővülhet is. A konkurenseknek pedig nehéz lesz előteremteni a K+F-re szükséges pénzeket. Ezért is jött ugye az USAF és a kormányzat pénze, hogy a Norhtrop Grummant és az ULA-t valahogy kisegítse, mielőtt teljesen elvesznek.
Itt egy módon lehetne eléjük vágni, ha valaki tökösen beleugrana egy SSTO fejlesztésbe, mint az amerikai Venture Star volt, vagy a brit Skylon koncepció ígér. Csakhogy a rizikó nagy, befektető meg nem nagyon akar ilyesmibe ugrani (Elon Musk sem véletlenül generál hype-ot a SpaceX kapcsán, mivel ez hozza a befektetőket), az állami űrügynökségek meg béklyóba kötve vergődnek a politikai töketlenség miatt...