Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
De nyereséget még biztosan nem. Csak egy Falcon indítás 500.000 hónap előfizetése.
Itt valamit nagyon elszámoltál.
700.000 előfizető 100 USD-s havidíja több (70M USD) mint egy Falcon 9 indítás.
A SpaceX pedig nem 60M USD-ért indítja ám a Falcon9-es rakétáit. Annyit csak a kereskedelmi megrendelők fizetnek. Valahol 30-40M USD körül kell legyen az önköltségi ára a dolognak. A nagyobb rakétáival meg még olcsóbb lesz!
Hja és a 700.000-es előfizetői kör csak a jelenleg előre befizető kör....
És mivel maguk a műholdak is saját gyártásúak (tudtommal) és ráadásul olcsón lehet őket gyártani a nagy mennyiség miatt, így azért elég gyorsan nyereségbe fog ez nekik fordulni.
Ha pedig azt nézzük, hogy a Pentagon megrendelést adott a ballisztikus rakéta érzékelő rendszer kiépítéséhez, így még könnyebb lesz a helyzet.
Gondolom, hogy azok a műholdak módosítva lesznek (extra érzékelőkkel, független kommunikációs rendszerekkel), de ugyebár a Starlink rendszer még messze nincs kiépítve teljesen. Így az újabb műholdak indításakor már erre a plusz funkcióra is fel lehet készíteni a műholdakat. Azaz a későbbi felbocsátásokat valószínűleg, gyakorlatilag ingyen tudják a SpaceX-nél megoldani.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Egy új SpaceX Falcon9 hivatalos indítási költsége 62millió $. Christopher Couluris, a SpaceX járműintegrációs igazgatója az év elején tartott tájékoztatóján elmondta, hogy a vállalat „indításonként akár 30 millió dollár alá tudja csökkenteni az árat” teljes újrafelhasználható módban.

Az hogy egyes kormányzati Falcon9 megrendelések miért kerülnek többe, mint egy normál kereskedelmi indítás, több oka is van.
Több a hadsereg rendelésnél szerződésben rögzítették, hogy csak új rakétát használhatnak.
Több lehet az ár ha a rakéta maximális teljesítményére szükség van ezért nem száll le a booster fokozat, hanem a tengerbe pottyan, nincs újrahasznosítás.
Megint csak az árat növeli, a rakományra kötött biztosítás,ami milliós nagyságrendű. Átlag a teljes költség 4% de egy prémium biztosítás a 7 milliót is meghaladhatja.
https://www.cnbc.com/2020/04/16/elo...et-over-a-million-dollars-less-to-insure.html

Tovább növeli az árat a megrendelő különleges igénye is. Pl most is van egy Falcon Heavy kormányzati megrendelés 360millió $ért. Itt azt sejtik az elemzők, hogy a rakomány vertikális integrálása miatt ennyi az ár, mert ki kell építeni hozzá a földi kiszolgáló épületet, infrastruktúrát.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Egy új SpaceX Falcon9 hivatalos indítási költsége 62millió $. Christopher Couluris, a SpaceX járműintegrációs igazgatója az év elején tartott tájékoztatóján elmondta, hogy a vállalat „indításonként akár 30 millió dollár alá tudja csökkenteni az árat” teljes újrafelhasználható módban.

Yepp, és azt is mondta, hogy egy újrafelhasznált első fokozattal az indítás 28 millió dollár mindent beleszámolva.
Ezt ugyanakkor Musk némileg megcáfolta egy Podcast-ban ahol (~17:50-től) azt mondta, hogy nagyjából 15 millió dollár a bekerülési költsége egy újrafelhasznált első fokozattal való indításnak ("15 million dollar marginal cost"), ebből cirka 10 millió dollár a második fokozat legyártása, vagyis nagyjából 5 millió dollár maradék, ideértve a hajtóanyag költségét, illetve az első fokozat és az áramvonalazó kúp átellenőrzése és felújítása. Hogy ez most Muskos túlzás, vagy valójában Couluris 28 millió dollárjában más is van, azt nem tudom. A saját tippem, hogy Couluris beleszámolt egy bizonyos mértékű hasznot, ami az újrafelhasználással járó költségek visszatermeléséhez szükséges. Ugye anno Stockwell és Musk is említett olyat, hogy akár 7 millió dollár is lehet Falcon 9 indításának költsége - csakhogy ez még abból az időből származik, amikor a második fokozat újrafelhasználásával is kacérkodtak.

Az hogy egyes kormányzati Falcon9 megrendelések miért kerülnek többe, mint egy normál kereskedelmi indítás, több oka is van.
Több a hadsereg rendelésnél szerződésben rögzítették, hogy csak új rakétát használhatnak.

A NASA is kikötötte ezt a legtöbb korábbi indításnál. Mégis másfélszer annyit fizettek, mint a kereskedelmi megrendelők egy új rakétával való indításért.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Yepp, és azt is mondta, hogy egy újrafelhasznált első fokozattal az indítás 28 millió dollár mindent beleszámolva.
Ezt ugyanakkor Musk némileg megcáfolta egy Podcast-ban ahol (~17:50-től) azt mondta, hogy nagyjából 15 millió dollár a bekerülési költsége egy újrafelhasznált első fokozattal való indításnak ("15 million dollar marginal cost"), ebből cirka 10 millió dollár a második fokozat legyártása, vagyis nagyjából 5 millió dollár maradék, ideértve a hajtóanyag költségét, illetve az első fokozat és az áramvonalazó kúp átellenőrzése és felújítása. Hogy ez most Muskos túlzás, vagy valójában Couluris 28 millió dollárjában más is van, azt nem tudom. A saját tippem, hogy Couluris beleszámolt egy bizonyos mértékű hasznot, ami az újrafelhasználással járó költségek visszatermeléséhez szükséges. Ugye anno Stockwell és Musk is említett olyat, hogy akár 7 millió dollár is lehet Falcon 9 indításának költsége - csakhogy ez még abból az időből származik, amikor a második fokozat újrafelhasználásával is kacérkodtak.



A NASA is kikötötte ezt a legtöbb korábbi indításnál. Mégis másfélszer annyit fizettek, mint a kereskedelmi megrendelők egy új rakétával való indításért.
Egy másik nyilatkozatban elhangzott, hogy az üzemanyag meg kb. 2millió/start.
Teljesen pontos számot nem tudunk, csak a nyilatkozatok alapján kalkulálhatunk, de az látszik, hogy messze a legalacsonyabb árakkal ők dolgoznak. (mondjuk azt sem tudni, milyen adó vonzatai van egy kilövésnek, mert az USAban nagy divat mindennek az adó nélküli árát feltüntetni, és Californiában már voltak tervek az indítások megadóztatására is.)
Az igazság a full reused módban a 30millió kölül lehet, egy már legyártott rakétánál.
Arrólmeg még nem olvastam mekkora az árkülönbözet egy Cape-re visszatérő vagy egy az óceánon landoló rakéta között. Petsze lehet nem számottevő.

Az meg, hogy mennyiért vállalják a kormányzati kilövést az is befojásolhatja, hogy a versenytársak mennyiért vállalnák. Gondolom a profitot igyekeznek ők is maximalizálni.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Ami a Starlinket illeti pont holnap van a határideje az FCC Rural Digital Opportunity Fund 16 milliárdos projektének második fordulójának licitálási határideje, ahol ebben a szakaszban 4.4milliárd $ a tét az aukció ban résztvevők számára.
https://auctiondata.fcc.gov/public/projects/auction904

Minő véletlen, hogy pont most indul a Starlink tesztüzeme is amihez 100$ havielőfizetés mellett lehet csatlakozni. De Musk 80$ árral tervezi majd a szolgáltatás hivatalos bevezetését.
Közben a Morgan Stanley 81milliárd dollárra emelte a Starlink üzletág értékét a SpaceXen belül ami így egyben már 200milliárd dollár! (ebből a "felövési üzletág" 12milliárd ami jól érzékelteti a súlypontokat)
Jól mutatja a bizalmat az is, hogy csak agusztusban 1.6milliárd dollár jött össze a Starlinknek csak a befektetőitől.
https://m.economictimes.com/news/in...ation-to-100-billion/articleshow/78859668.cms

Igen bátornak kell lenni jelenleg annak aki a Starlink ellenében fogad. Főleg, hogy képességek tekintetében eddig a várakozások szerint teljesít a már 788szatelitből álló hálozat. És akkor még ott a hadsereg új rakéta észlelő és követő rendszerének 2022re tervezett SpaceX műholdjai is ami a tervek szerint a Starlink hálózaton keresztül végzi majd a kommunikációt.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
És akkor még ott a hadsereg új rakéta észlelő és követő rendszerének 2022re tervezett SpaceX műholdjai is ami a tervek szerint a Starlink hálózaton keresztül végzi majd a kommunikációt.

Meg a komplett haderőt is rá lehet kötni valós idejű követésre-írányításra, kémműholdak is élőben közvetíthetik a megfigyelt személy mozgását a világ túlsó feléről...
A civil projekt csak melléktermék, mint a GPS-nél.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Meg a komplett haderőt is rá lehet kötni valós idejű követésre-írányításra, kémműholdak is élőben közvetíthetik a megfigyelt személy mozgását a világ túlsó feléről...

A kémműholdak már évtizedek óta tudják ezt, az USAF / NRO ezért rendelkezik egy sor katonai kommunikációs műholddal...

A civil projekt csak melléktermék, mint a GPS-nél.

Az azért remélem megvan, hogy nem a Starlink lesz az első globális internetszolgáltatás?
Az Iridium Next 2018 óta elérhető, 128kBit/s kéziterminálok (Iridium mobiltelefonok), 1,5Mbit/s a tengeri hajókhoz és repülőgépekhez kitalált mobil termináloknál, illetve 8Mbit/s a telepített termináloknál.
GEO műholdak pedig 20 éve szolgáltatnak internetet (de nem globálisan), ahogy az O3b a +/-62° szélesség kör között 2014 óta szélessávú netet.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Az azért remélem megvan, hogy nem a Starlink lesz az első globális internetszolgáltatás?
Az Iridium Next 2018 óta elérhető, 128kBit/s kéziterminálok (Iridium mobiltelefonok), 1,5Mbit/s a tengeri hajókhoz és repülőgépekhez kitalált mobil termináloknál, illetve 8Mbit/s a telepített termináloknál.

Persze, hogy van, de egyik se kötődik ennyi szállal az amerikai kormányhoz (ríttak is 15 éve, hogy elvesztették a világ internetforgalma fölötti ellenőrzést).
Elég megnézni Musk milyen elmebeteg projektekhez kap állami támogatásokat, vagy mennyire jól jött neki a "dízelbotrány", hogy leigázza a fél világot az elektromos csatlakozójával.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Persze, hogy van, de egyik se kötődik ennyi szállal az amerikai kormányhoz (ríttak is 15 éve, hogy elvesztették a világ internetforgalma fölötti ellenőrzést).
Elég megnézni Musk milyen elmebeteg projektekhez kap állami támogatásokat, vagy mennyire jól jött neki a "dízelbotrány", hogy leigázza a fél világot az elektromos csatlakozójával.

A StarLinket nem az amerikai kormány támogatta, támogatja, hanem a Google és az Infinity befektetési alap. Eredetileg a WorldVu-t támogatták volna , csak azok elkövették azt a hibát, hogy Elon Muskhoz fordultak hordozórakéta terén, Musk pedig odament a Google (Alphabet) cégvezérekhez, és azt mondta nekik, hogy adják inkább neki azt a pénzt, Ő olcsóbban és gyorsabban megvalósítja. Ez meg is történt, a WorldVu ezek után újra kellett szervezze magát, ekkor lett OneWeb belőle. BTW a WorldVu és a OneWeb is brit magáncégként indult.

Az, hogy megrendelőként igénybe veszi az amerikai haderő a szolgáltatást, érthető. Eddig is vásárolt az USA hadereje kommunikációs műholdszolgáltatást civil cégektől, mivel a saját képességeit már régen kimerítette. A StarLink pedig új szintre emelte a lehetőségeket.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A StarLinket nem az amerikai kormány támogatta, támogatja, hanem a Google és az Infinity befektetési alap. Eredetileg a WorldVu-t támogatták volna , csak azok elkövették azt a hibát, hogy Elon Muskhoz fordultak hordozórakéta terén, Musk pedig odament a Google (Alphabet) cégvezérekhez, és azt mondta nekik, hogy adják inkább neki azt a pénzt, Ő olcsóbban és gyorsabban megvalósítja. Ez meg is történt, a WorldVu ezek után újra kellett szervezze magát, ekkor lett OneWeb belőle. BTW a WorldVu és a OneWeb is brit magáncégként indult.

Az, hogy megrendelőként igénybe veszi az amerikai haderő a szolgáltatást, érthető. Eddig is vásárolt az USA hadereje kommunikációs műholdszolgáltatást civil cégektől, mivel a saját képességeit már régen kimerítette. A StarLink pedig új szintre emelte a lehetőségeket.
azért nem hisszük, hogy az amerikai kormánynak ellenére lenne.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
azért nem hisszük, hogy az amerikai kormánynak ellenére lenne.

Nem mondtam, hogy az ellenére lenne. Nyilván nagyon is hasznos nekik egy újabb civil műholdas adatkapcsolat. Az ilyeneket fel lehet használni nem közvetlen katonai célú kommunikációra, például lehetőség nyílna a hadihajók vagy külföldi bevetésen szolgáló katonák és otthoni családjaik közötti videócsetelésre (ami érthető okokból moráljavító hatású) és mindehhez nem lenne szükség a katonai kommunikáció alkalmazására. Eddig is használtak ilyesmire civil rendszereket, de egyfelől azok többsége nem globálisan elérhető, másfelől MEO / GEO műholdak révén az elérhető sávszélesség alacsonyabb és a késleltetés magasabb lenne, plusz a szolgáltatás ára is magas (Musk bevezetésként amúgy 100$-os havidíjat tervez a civil felhasználóknak).

Nyilván felhasználható dedikált katonai célú alkalmazásra is, különös tekintettel a személyzet nélküli (légi, szárazföldi és tengeri) drónok felügyeletére, irányítására. Az ilyesmire általában mindenki jobban szereti a saját katonai műholdjait használni, ahol a titkosítást maguk oldhatják meg és magasabb a biztonsági besorolás, de szükség esetén nem fogja senki megvetni a civil megoldások beépítését, legalábbis másodlagos (vagy éppen elsődleges) lehetőségként.

Viszont a Starlink nem kis mértékben a civil felhasználókra támaszkodik, mert rengetegen fizethetnek majd azért, hogy akár az északi és déli régióban is (amely a MEO / GEO műholdaknál eddig vakfolt volt) folyamatos internet-elérést nyújthat.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Időközben kiderült, hogy az SpaceX october elejei GPS műholdot szállító Falcon9 indítás megszakításának mi volt az oka, ami késöbb a crew1 küldetés csúszását is okozta.

A rendellenesség a gáz generátornál (pre-burner) jelentkezett, aminek oka idegen anyag szelepbe kerülése volt.

A szelepben található anyagot „maszkoló lakknak” nevezik, a körömlakkhoz hasonló vörös anyag. A lakkot a felületek védelmére használják, amikor a motor alumínium alkatrészeit korrózióvédelem céljából eloxálják. Ezt a lakkot tisztítófolyadékkal kell eltávolítani.

És mint kiderült az eloxálási munkát egy külsős cég végzi, nem pedig a SpaceX házon belül, így valószínűleg , hogy az ottani folyamatok változása, például kevesebb tisztítófolyadék használata miatt maradt lakk az alkatrészen.

A SpaceX megvizsgálta a többi Merlin engint így fedezték fel a crew-1 missziós rakétán 2 "hibás" hajtóművet, amit ki is cseréltek.

https://spacenews.com/spacex-finds-cause-of-falcon-9-engine-abort/
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Időközben kiderült, hogy az SpaceX october elejei GPS műholdot szállító Falcon9 indítás megszakításának mi volt az oka, ami késöbb a crew1 küldetés csúszását is okozta.

A rendellenesség a gáz generátornál (pre-burner) jelentkezett, aminek oka idegen anyag szelepbe kerülése volt.

A szelepben található anyagot „maszkoló lakknak” nevezik, a körömlakkhoz hasonló vörös anyag. A lakkot a felületek védelmére használják, amikor a motor alumínium alkatrészeit korrózióvédelem céljából eloxálják. Ezt a lakkot tisztítófolyadékkal kell eltávolítani.

És mint kiderült az eloxálási munkát egy külsős cég végzi, nem pedig a SpaceX házon belül, így valószínűleg , hogy az ottani folyamatok változása, például kevesebb tisztítófolyadék használata miatt maradt lakk az alkatrészen.

A SpaceX megvizsgálta a többi Merlin engint így fedezték fel a crew-1 missziós rakétán 2 "hibás" hajtóművet, amit ki is cseréltek.

https://spacenews.com/spacex-finds-cause-of-falcon-9-engine-abort/

Az érdekesség az, hogy amíg az új hajtóművek hibája miatti vizsgálat tartott, addig két Starlink küldetés is felment használt fokozatok használt hajtóműveivel.

Elsőre nem látszik, de ez egy elég komoly előrelépés a rakétatechnika történetében.

A repülésben már bizonyított (flight proven) rendszer biztonsági előnybe került az újjal szemben.