A spaceX meg lehalássza a zsírosabb kereskedelmi falatokat.
A Spacex belefeledkezett a Starlinkbe, idén 3 kereskedelmi és 3 NASA indításuk volt, a többi Stralink. Ha belebuknak, akkor buknak vs.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A spaceX meg lehalássza a zsírosabb kereskedelmi falatokat.
Nincs vita köztünk Musk és a SpaceX megitélését és eredményeit illetőlen, mindössze az én definíciómba a Falcon9 még nem forradalom, hanem egy már demonstrált technológia a gyakorlatba ültetése piaci alapon. Aminek hozadéka az olcsóbb (de még mindíg nem olcsó) kilövési árak, amivel felrázta a szektort.Nem rajongok Muskért, mint emberért, de azt nehéz elvitatni, hogy a SpaceX forradalmasította az űripart azzal, hogy folyékony hajtóanyagú első fokozatot visszahozott és újrahasznosított, illetve többször használatos űrhajót épített.
Eddig egy hasonló dolog volt, az STS Space Shuttle, ahol szilárd gyorsító fokozatot hasznosítottak újra és az űrrepülőgép maga többször felhasználható volt.
A Super Heavy + Starship páros még egy lépéssel tovább megy, mert az első teljesen újrahasznosítható indító komplexum lenne.
Amit @yangwenli is említ, az inkább az, hogy az ESA és a NASA feladata pont az innováció, az újítás lenne, ehhez képest erre évtizedek óta képtelenek. A legnagyobb eredmény az ISS, és ezt nem lehet elvitatni, de az, hogy egy évtizedig nem lehetett az űrállomást kihasználni az eredeti tervek szerint, nos, minimum fejvakarós.
Az ESA, NASA, JAXA, stb. feladata lenne az új, rizikós megoldásokkal való kísérletezés, ehelyett a meglévő, bevált dolgokból sakkozgatnak...
A világűr meghódítása alapvetően az olcsó világűrbe jutásnál kezdődik. Ez az, amit az elmúlt évtizedekben sikeresen elfelejtettek, mert a politikát nem a hatékonyság érdekli, hanem az, hogy a befektetett pénz oda csorogjon, ahol nekik az politikai tőkévé kovácsolható.
A SpaceX és a Blue Origin kezében van az olcsó űrbe jutáshoz jelenleg kulcsnak tekinthető olcsó, nagy sorozatban gyártható, újrafelhasználható rakétahajtómű, a Raptor és a Be-4. A NASA felső nyomásra egyáltalán nem akart ilyen hajtóművet (helyette a méregdrága SSME-ből akar olcsóbb, egyszer használatos kiadást), az ESA pedig bő 5 évvel lemaradva takaréklángon kezdte meg a Prometheus fejlesztését, amikor a Raptor és a Be-4 már a célegyenesbe fordult.
Kína nem rendelkezik ilyen hajtóművel, hírek vannak, hogy nekiálltak a fejlesztésnek.
Oroszország meg sehol sincs, a meglévő hajtóműveket reszelgetik.
Szóval hajtóművek terén bő egy lépés előnye van a Blue Originnek és a SpaceX-nek.
A másik kulcs az újrahasznosítás, hogy ezáltal lehessen a költségeket csökkenteni. Ez az, amit megint nem is akart senki feszegetni a 2000-es évek után pár kisebb vállalaton túl. A SpaceX és a Blue Origin meg pont erre ment (pár becsődölt céggel együtt, mint a RocketPlane Kistler). Az ESA és a JAXA csak most fejleszti közösen a CALLISTO kísérleti járművet, ami úgy 10 év lemaradásban van a SpaceX Grasshopper és a Blue Origin Goddard és New Shepard járművekkel szemben.
A NASA nem is dolgozik ilyesmin, majd megveszi a két cégtől...
Kína? Fogalmunk sincs, kísérleti járművekről szólnak hírek, de többet nem tudunk.
Oroszország? Továbbra is csak melengetik a Bajkál visszatérő gyorsító fokozatot, ami 20+ éve koncepció és makett szinten vegetál.
Itt megint bő egy lépés előnyben van a Blue Origin és másfél lépésben a SpaceX.
Hogy fog bárki is versenyezni a SpaceX és a Blue Origin megoldásaival a 2020-as évek közepén?
Amikor most egy Ariane 64 előjegyzési ára 115 millió euró körüli, miközben egy újrahasznosítható Falcon Heavy nagyobb terhet tud még GTO-ra is vinni 90 millió $-ért - már most.
Mivel pedig náluk a lendület - ha csak el nem csesznek valamit nagyon - a piac bizony rájuk fog támaszkodni a jövőben, következésképpen hozzájuk áramlik a pénz - amit további K+F-re lehet fordítani. Vagyis az előnyük minimum megmarad, de akár bővülhet is. A konkurenseknek pedig nehéz lesz előteremteni a K+F-re szükséges pénzeket. Ezért is jött ugye az USAF és a kormányzat pénze, hogy a Norhtrop Grummant és az ULA-t valahogy kisegítse, mielőtt teljesen elvesznek.
Itt egy módon lehetne eléjük vágni, ha valaki tökösen beleugrana egy SSTO fejlesztésbe, mint az amerikai Venture Star volt, vagy a brit Skylon koncepció ígér. Csakhogy a rizikó nagy, befektető meg nem nagyon akar ilyesmibe ugrani (Elon Musk sem véletlenül generál hype-ot a SpaceX kapcsán, mivel ez hozza a befektetőket), az állami űrügynökségek meg béklyóba kötve vergődnek a politikai töketlenség miatt...
Na igen, rendszeresen jönnek Orosz részről az újabbnál újabb tervek, közben meg most lesz az Angara rakéta 3. Próbastartja november végén 6évvel! korábbi utolsó indítás óta ami akkor nagyon alúl múlta a várakozásokat.
A Spacex belefeledkezett a Starlinkbe, idén 3 kereskedelmi és 3 NASA indításuk volt, a többi Stralink. Ha belebuknak, akkor buknak vs.
"Bármikor" (?) lehet fékezni a Starlinket és beiktatni további fizető indításokat, ha te vagy a legolcsóbb és senki (?) nem veri az asztalt az elmaradt Staralink indítás miatt.A Spacex belefeledkezett a Starlinkbe, idén 3 kereskedelmi és 3 NASA indításuk volt, a többi Stralink. Ha belebuknak, akkor buknak vs.
Nem véletlenül tolja a SpaceX a starlinket, csak sokan nem tudnak a miértekről..A Spacex belefeledkezett a Starlinkbe, idén 3 kereskedelmi és 3 NASA indításuk volt, a többi Stralink. Ha belebuknak, akkor buknak vs.
Nincs vita köztünk Musk és a SpaceX megitélését és eredményeit illetőlen, mindössze az én definíciómba a Falcon9 még nem forradalom, hanem egy már demonstrált technológia a gyakorlatba ültetése piaci alapon.
Aminek hozadéka az olcsóbb (de még mindíg nem olcsó) kilövési árak, amivel felrázta a szektort.
Nekem úgy tűnik sikerre vannak ítélve, és állami valamint piaci alapon is hatalmasat szakít majd a Starlink-SpaceX
Technológiai demonstráció.A folyékony hajtóanyagú első (vagy akár booster) fokozat visszahozatalát és újra felhasználását ők demonstrálták először.
Eddig csak szilárd hajtóanyagú fokozatnál csináltak ilyet (SSRB).
Technológiai demonstráció.
1996, DC-X, short for Delta Clipper or Delta Clipper Experimental, was an uncrewed prototype of a reusable single-stage-to-orbit launch vehicle built by McDonnell Douglas
4 RL-10A-5 liquid-fueled rocket engines
four gaseous oxygen/gaseous hydrogen thrusters
Miért buknának bele? Amikor már a Pentagon is kezdi kapisgálni, hogy nem sz@rral dobálóznak bazári majom módjára.A Spacex belefeledkezett a Starlinkbe, idén 3 kereskedelmi és 3 NASA indításuk volt, a többi Stralink. Ha belebuknak, akkor buknak vs.
Mivel pedig náluk a lendület - ha csak el nem csesznek valamit nagyon - a piac bizony rájuk fog támaszkodni a jövőben, következésképpen hozzájuk áramlik a pénz - amit további K+F-re lehet fordítani. Vagyis az előnyük minimum megmarad, de akár bővülhet is. A konkurenseknek pedig nehéz lesz előteremteni a K+F-re szükséges pénzeket. Ezért is jött ugye az USAF és a kormányzat pénze, hogy a Norhtrop Grummant és az ULA-t valahogy kisegítse, mielőtt teljesen elvesznek.
És pont ezért vicces, hogy egy csomóan hisztiznek azon, hogy a SpaceX állami pénzeket kap.A NASA nem is dolgozik ilyesmin, majd megveszi a két cégtől...
Miért buknának bele? Amikor már a Pentagon is kezdi kapisgálni, hogy nem sz@rral dobálóznak bazári majom módjára.
És pont ezért vicces, hogy egy csomóan hisztiznek azon, hogy a SpaceX állami pénzeket kap.
Egyrészt, azokat a feladatokat, fejlesztéseket végzi, amiket a NASA-nak kellene. Csakhát a Nasa visszavágása miatt azok a szakemberek, akik a Nasa fejlesztéseit csinálhatnák, már mind a SpaceX-nél, meg a Blue Origin-nél gályáznak.
Másrészt pedig amellett, hogy a saját elképzeléseiket intézik (Starlink) az állami megrendeléseket is teljesítik. Amiért meg nyilvánvalóan pénz jár.
Ne felejtsd el, hogy a Starlink egy felskálázott rendszer. Azaz nem akkor fog a működőképesség kiderülni, amikor az 1500. műhold pályára áll.Még kiderülhet, hogy a műholdjaik várható élettartama fele a vártnak, a deorbit nem működik megfelelően (emiatt jól megbüntetik őket), F9 indításokkal nem tudják fenntartani az internetszolgáltatás minőségét, a Starship/Superheavy meg olyan lesz, mint az SLS, csak viszi a pénzt de sokat késik. Nem kívánom nekik, de nem lehetetlen ez a forgatókönyv.
Ne felejtsd el, hogy a Starlink egy felskálázott rendszer. Azaz nem akkor fog a működőképesség kiderülni, amikor az 1500. műhold pályára áll.
A rendszer működőképességét már az első pár elemnél ki lehet próbálni, és biztos vagyok benne, hogy ki is próbálták. Erre kellett a Tintin valamint a 0.90-es verziójú műholdak (L0). amelyek csak a tesztelés miatt kerültek fel. Eddig már majdnem 900 került pályára, és idénre még 2 indítás várható.
Ráadásul ha jobban belegondolunk, a Falcon 9 koncepció határainak feszegetésére kiválóan alkalmas. Ugyanis egy többszörösen újrahasznosított hordozó rakéta szett esetén egy 10.- 12. indításnál már lehet, hogy inkább Starlink missióra küldhetik a rakétát, mert ha valami miatt mégis probléma lép fel, akkor nem egy kereskedelmi küldetés playloadját kell pótolni....
Nem tudjuk, hogy milyen biztosítékokat kell a rendszerbe tenni. Pl. lehet, hogy egy állami indítás esetén 100%-os kártérítéssel felelnek. A kereskedelmi indítások esetén meg más feltételek vannak. De Pl. azt is el tudom képzelni, hogy az emberes küldetések esetén tartalék indítási konfigot is biztosítani kell, amennyiben bármi közbejön, menteni is tudjanak.Ráadásul az állami megrendeléseket magasabb áron vállalják, mint a piacit. Bizar, amikor egy NASA indításnál 90 millió dolláros árat olvasni, miközben ugyanazért civil megrendelőtől 55-60 millió kérnek...
Így van!A rendszer működőképes jelenleg is (korlátokkal) és megvásárolható.
Így van!
Tehát innentől már pénzt termel. Ráadásul a Pentagon is beszáll a buliba.