Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
F9 block 5, ami jelenleg repül. És nem a COPV, hanem maga a rakétahajtómű.

Hivatalosan 10 indítás per első fokozat. Ez igaz a hajtóművekre is.

Az újrafelhasznált első fokozatokból nem szerelik ki a hajtóműveket tudomásom szerint. Átellenőrzés után tesztindítás és mehet az összeszerelő csarnokba. A leggyorsabb újra indított első fokozat mindössze 50 nappal a visszatérés után már újra indításra került...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
A NASA sikeresen kapcsolatba tudott lépni a 43 éves Voyager2 szondával.
Március óta zajló felújítás után tesztelték az egyetlen jelenleg az űrszondához jelet küldeni képes 70méteres tányérral rendelkező ausztráliai antennát, ami része a Deep Space Network hálózatnak.
Deep-Space-Network-scaled.jpg


A Voyager 2 válasz jelet küldött vissza, megerősítve, hogy megkapta a „hívást”, és végrehajtotta a parancsokat.
A szonda jelenleg a földtől 18 792 38 milló kilóméterre van és 55161km/h sebességgel távolodik.

https://scitechdaily.com/nasa-conta...from-earth-using-upgraded-deep-space-station/

https://eyes.nasa.gov/apps/orrery/#/sc_voyager_2?time=2020-11-03T09:49:56
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113

Galactic Energy, dedikált kisműhold-indító startup, lásd erre.

Kína szeretné erőltetni a saját kisműhold-indító képességét, vagy féltucatnyi startup és még ennyi állami egyetem / cég foglalkozik azzal, hogy viszonylag olcsó hordozórakétát fejlesszenek ki, mint a RocketLab Electronja, a többségük szilárd-hajtóanyagú rakétafokozatokkal bír, olyan is akad, ami alig titkoltan kvázi ballisztikus rakétából lett átfaragva, ez itt a Jienlong-1, vagyis az Okos Sárkány-1:

jielong-1-vertical-TEL-jiuquan-Aug2019-ChinaRocket.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
De jó, hogy már megint jön valaki az elavult Newtoni gravitációs elmélettel.
Szerencsétlen Einstein meg forog a sírjában, hogy a már száz éve felálított gravitációs elméletét amivel meghaladta a Newtonit még mindíg nem ismerik annak ellenére, hogy már sikeresen bizonyították is megfigyelésekkel.
Ez a videó csak arra jó példa, hogy nem kell mindent elhinni amit a neten találni, csak azért mert profi az előadás. Kifejezetten kártékony videó, főleg az első 10perc amiben a gyerek mintha tudná mit beszél, vagy 20x gravitációs erőről meg vonzásról beszél.

Tehát mégegyszer.
A relativitáselméletben felállított gravitációmodell alapján gondolkodva kijelenthetjük, hogy gravitációs erő valójában nincs, csak a gravitáció jelensége létezik, „gravitációs hatásról” beszélhetünk, amelyet nem erőkkel, hanem a tér torzulásaival indokolhatunk.

Newton és Einstein modelljei között ha normál körülmények között nem is, kozmikus, extrém méretű jelenségekben már kimutatható eltérés. A nagy pontosságú megfigyelések Einstein elméletét igazolták.

két objektum között nincs kapcsolat, tömegük szerint torzítják a téridőt és a tér görbületére szerint mozog a másik test.
A hatalmas tömegű Nap körül a Föld pedig nem azért kering, mert a Nap egy erőt fejt ki rá valami nem tisztázott módon, hanem mert a Föld a Nap körül létrejött térbeli „gödör” lejtős oldalán szalad körbe, a sebességének köszönhetően mindig azonos magasságban maradva.

Nem én mondom, hanem valami Einstein fazon!
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 651
113
két objektum között nincs kapcsolat, tömegük szerint torzítják a téridőt és a tér görbületére szerint mozog a másik test.
A hatalmas tömegű Nap körül a Föld pedig nem azért kering, mert a Nap egy erőt fejt ki rá valami nem tisztázott módon, hanem mert a Föld a Nap körül létrejött térbeli „gödör” lejtős oldalán szalad körbe, a sebességének köszönhetően mindig azonos magasságban maradva.

Nem én mondom, hanem valami Einstein fazon!

Oké, szépek ezek a lejtős, centripetális erős megjelenítések, de valami lefelé húzza ilyenkor a keringő tárgyat a lejtőn. Szóval mégsem annyira jók. Ezzel semmiféle elméletet sem akarok kétségbe vonni, de ez a "horpasztós" modell csak a gravitáció irányát változtatja meg 90 fokkal és behozza a súrlódást.
 
W

Wilson

Guest
Üzleti műholdak ellen tiltakozik a NASA

Nem mindig jó, hogy egyre olcsóbb az űrbe jutás. Ez az első alkalom, hogy az űrügynökség tiltakozik egy műholdrendszer ellen.
Hivatalos tiltakozást adott be a NASA az amerikai szövetségi távközlési felügyelet engedélyére váró tervvel szemben. A tervet az AST&Science (AST) nevű cég nyújtotta be, akik műholdas antennarendszert telepítenének 720 kilométer magasságban föld körüli pályára.

35179733_1682dbc96a82e7abe2de45a05767df20_wm.jpg

Ütközés az űrben
Fotó: European Space Agency
A rendszer 243 műholdból állna, amelyek mobilantennákként funkcionálnának a 4G és 5G mobilhálózat részeként. A texasi cég 120 millió dollárt gyűjtött a konstelláció megvalósítására, amelyet „SpaceMobile-nak” (Űrmobil) neveznének.

A NASA problémája az Űrmobillal, hogy ütközésveszélyes helyre telepítenék. Túl közel lenne az ugyanis az „A-train” nevű 10 eszközből álló tudományos műholdrendszerhez.

Az A-train konstellációval történelmi tapasztalat, hogy az űrnek ezen részén kifejezetten gyakori az űrbéli tárgyakkal való találkozás

– fogalmazott a NASA.


Túl nagyok
A tervezett műholdak emellett nagyon nagyok. Az AST 900 négyzetméteres antennarendszert képzelt el, amely miatt az eszköz köré rajzolt gömb gyakorlatilag 30 méter átmérőjű lenne, ami a ma használatos műholdak tízszerese.

Az óriásműhold-rendszer körüli manőverezés mindenki életét megnehezítené.

A 243 műholdból álló kész konstelláció évente 1500 elkerülő műveletet igényel, és vélhetően 15 000 különböző tervezési folyamatot. Ez négy manővert és negyven tervezést jelent naponta

– mutatott rá a NASA.

Az amerikai űrügynökség azt is kifogásolta, hogy az AST nem rendelkezik tapasztalattal az egy tonna feletti műholdak építésében. Emiatt úgy vélik, hogy az eszközeik 10 százaléka meghibásodhat, ami miatt a katasztrofális ütközések veszélye „elfogadhatatlanul magas”.

Az AST a NASA beadványára reagálva közölte, hogy biztosak benne, hogy el tudják oszlatni az űrügynökség aggályait

Forrás:Index
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Oké, szépek ezek a lejtős, centripetális erős megjelenítések, de valami lefelé húzza ilyenkor a keringő tárgyat a lejtőn. Szóval mégsem annyira jók. Ezzel semmiféle elméletet sem akarok kétségbe vonni, de ez a "horpasztós" modell csak a gravitáció irányát változtatja meg 90 fokkal és behozza a súrlódást.
El kell ismernem az Einsteini gravitációs modell (aminek a relativitás elméletet is köszönhetnük) nem egyszerű megérteni. Newtoni gravitáció kétségkívűl egyszerűbb.
De talán nem is mindenkinek kell ezzel fárasztania magát vele, csak akkor legalább ne vonjuk kétségbe Einsteint és bizonyított elméletét.
Sajnos nincs magyar nyelven jó anyag erről a csövön, vagy legalább is nem találtam, csak angolt.



 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Biztos végignézted a videót?
A 8. perc után tér rá Einsteinre.
Igen megnéztem, és nem az a baj, hogy a Newtoint ismerteti, (indokolatlanul hosszan) hanem hogy folyamatosan gravitációs erőről beszél meg vonzásról, és egyszer sem jelenti ki, hogy egyébként a Newtonit Einstein meghaladta, és nincs Gravitációs erő, meg vonzás, hanem gravitáció mint jelenségről beszélhetünk.
Nagyon Félrevezető így tálalni, ahogy a srác a videóban teszi.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 651
113
El kell ismernem az Einsteini gravitációs modell (aminek a relativitás elméletet is köszönhetnük) nem egyszerű megérteni. Newtoni gravitáció kétségkívűl egyszerűbb.
De talán nem is mindenkinek kell ezzel fárasztania magát vele, csak akkor legalább ne vonjuk kétségbe Einsteint és bizonyított elméletét.

Kétségbe lehet vonni minden elméletet, de az én szintemen felesleges, nem vagyok elég képzett és zseniális hozzá.:oops:
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Kétségbe lehet vonni minden elméletet, de az én szintemen felesleges, nem vagyok elég képzett és zseniális hozzá.:oops:
Nyilván! Nem is arra akartam utalni, hogy ne lehetne. Sőt lehet majd eljön az idő amikor valaki meg is haladja majd. Csak az aki úgy akar vitatkozni valamiről, hogy magát a tételt sem képes megérteni, nos az szerintem jobban teszi ha nem vonja azt kétségbe.
Csak némi inteligencia kérdése felismerni saját képességeink értelmünk befogadóképességének határait, és az azt meghaladó esetekben nem szégyen a nagyobb elmék tételeire támaszkodni.
Én sem teszek mást. Csak az Einsteini modellre támaszkodok, főleg, hogy bizonyítás nyert és felhívom arra mások figyelmét is, mert azt tapasztalom, hogy sokan leragadtak az iskolában tanult Newtoni egyszerűbb modellnél.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Kétségbe lehet vonni minden elméletet, de az én szintemen felesleges, nem vagyok elég képzett és zseniális hozzá.:oops:
Akkor ezt nézd meg (mótvár, de jó):
Elvileg, ha jól látom/értem, akkor ez pont tanároknak készült, hogy ők is ezt a módszert alkalmazzák a diákok oktatására.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
Az ESA sem akar lemaradni a kissebb kereskedelmi hordozórakéták egyre többszereplős erősödő piacán, ezért az áprilisban kiírt BOOST pályázat eredményeként szerződött három céggel.
Az ESA társfinanszírozást, szakértői tanácsadást és tesztelési lehetőségeket biztosít, amelyek segítik a vállalkozókat abban, hogy szolgáltatási projektjeiket a kereskedelem felé tereljék.

Ma az első Boost! támogatási szerződéseket írtak alá három német új űrcéggel: a HyImpulse Technologies, az Isar Aerospace Technologies és az Augsburgi Rocket Factory.

Mindhárom vállalat arra készül, hogy új hordozórakétákat kínáljon kis hordozórakéták segítségével a növekvő kis műholdas piac kiszolgálására.

A dél-németországi Neuenstadt am Kocher központú HyImpulse Technologies háromlépcsős kis hordozórakétát fejleszt. Az SL1 nevű hordozórakéta zöld hibrid meghajtási technológiával működik, folyékony oxigént és paraffint használva hajtóanyagként.

A müncheni székhelyű Isar Aerospace Technologies, amelyet eredetileg az ESA bajorországi üzleti inkubációs központja támogatott, Spectrum néven kétlépcsős hordozórakétát fejleszt.

Az Augsburg rakétagyár a német műholdas gyártó, az OHB és a müncheni Apollo Capital Partners kockázatitőke-társaság támogatásával háromlépcsős, orbitális fokozattal ellátott hordozórakéta-rendszert fejleszt ki. Az RFA ONE nevű jármű a legmodernebb fokozatos égésű motoros technológiát fogja használni a fő meghajtási rendszereihez.

https://www.spacedaily.com/m/report...rcial_space_transportation_contracts_999.html
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Cifu

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 651
113
Akkor ezt nézd meg (mótvár, de jó):
Elvileg, ha jól látom/értem, akkor ez pont tanároknak készült, hogy ők is ezt a módszert alkalmazzák a diákok oktatására.

A baj ott van, hogy az ember nézőpontjából Newton-i fizikával az észlelt jelenségek értelmezhetők, beleértve a gravitációs lencsehatást.
De az a modell a gravitáció, súrlódás, rugalmas erőhatás, mozgástörvények segítségével próbálja elmagyarázni, hogy ez miért csak látszat. Az én felfogóképességemmel nem világítja meg a dolgok lényegét.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A baj ott van, hogy az ember nézőpontjából Newton-i fizikával az észlelt jelenségek értelmezhetők, beleértve a gravitációs lencsehatást.
De az a modell a gravitáció, súrlódás, rugalmas erőhatás, mozgástörvények segítségével próbálja elmagyarázni, hogy ez miért csak látszat. Az én felfogóképességemmel nem világítja meg a dolgok lényegét.
Nem! Ez egy másik lehetséges vizualizáció arra, hogy kitágítsd a gondolkodásodat, és megértsd, hogy nem biztos, hogy egy láthatatlan kötél mentén vannak a bolygók, égítestek a Naphoz kötve.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 535
16 490
113
A baj ott van, hogy az ember nézőpontjából Newton-i fizikával az észlelt jelenségek értelmezhetők, beleértve a gravitációs lencsehatást.
De az a modell a gravitáció, súrlódás, rugalmas erőhatás, mozgástörvények segítségével próbálja elmagyarázni, hogy ez miért csak látszat. Az én felfogóképességemmel nem világítja meg a dolgok lényegét.
Szerintem se ez a legjobb modell a gravitáció szemléltetéséhez. Ezzel csak a nagyobb objektumok mozgását lehet mondjuk valamilyen szinten érzékeltetni.
De az is illuzió, hogy egy egyszerű modellel meg lehet értetni egy ilyen tételt.

Ha tényleg érdekel szánd rá az időt, itt elég jól leírják miről is van szó.
https://qubit.hu/2018/03/07/miert-gorbul-a-ter
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Az ESA sem akar lemaradni a kissebb kereskedelmi hordozórakéták egyre többszereplős erősödő piacán, ezért az áprilisban kiírt BOOST pályázat eredményeként szerződött három céggel.
Az ESA társfinanszírozást, szakértői tanácsadást és tesztelési lehetőségeket biztosít, amelyek segítik a vállalkozókat abban, hogy szolgáltatási projektjeiket a kereskedelem felé tereljék.

Ma az első Boost! támogatási szerződéseket írtak alá három német új űrcéggel: a HyImpulse Technologies, az Isar Aerospace Technologies és az Augsburgi Rocket Factory.

Mindhárom vállalat arra készül, hogy új hordozórakétákat kínáljon kis hordozórakéták segítségével a növekvő kis műholdas piac kiszolgálására.

A dél-németországi Neuenstadt am Kocher központú HyImpulse Technologies háromlépcsős kis hordozórakétát fejleszt. Az SL1 nevű hordozórakéta zöld hibrid meghajtási technológiával működik, folyékony oxigént és paraffint használva hajtóanyagként.

A müncheni székhelyű Isar Aerospace Technologies, amelyet eredetileg az ESA bajorországi üzleti inkubációs központja támogatott, Spectrum néven kétlépcsős hordozórakétát fejleszt.

Az Augsburg rakétagyár a német műholdas gyártó, az OHB és a müncheni Apollo Capital Partners kockázatitőke-társaság támogatásával háromlépcsős, orbitális fokozattal ellátott hordozórakéta-rendszert fejleszt ki. Az RFA ONE nevű jármű a legmodernebb fokozatos égésű motoros technológiát fogja használni a fő meghajtási rendszereihez.

https://www.spacedaily.com/m/report...rcial_space_transportation_contracts_999.html

Amihez hozzá kell tenni, hogy azért csak német cégeket látunk, mert a támogatás felét közvetlenül Németország adta, és amúgy relatíve kis összegről, fél-fél millió euróról van szó cégenként (a RocketLab nagyjából 100 millió dollárból hozta össze azt, amit most nyújt)...
 
  • Tetszik
Reactions: endre