Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Kiderült, mitől romlik az egészség az űrben

Ismert dolog, hogy az űrbéli tartózkodás nem tesz túl jót az emberi szervezetnek. Zavarokat okoz a keringési rendszerben és az alvásban. A Cell című szaklapban megjelent friss kutatás szerint a szervezet változásainak egyik kulcsa a mitokondriumokban keresendő.
Az eredmény alapját a Nemzetközi Űrállomáson végzett több évtizedes kutatás és 59 különböző űrhajóstól – közöttük ikrektől – vételezett minták képezték. A DNS- és RNS-adatokat a NASA nyílt forráskodú GeneLab platformja segítségével egyesítették.

35620807_453ec9f756b55c029fe3b2e7179c9996_wm.jpg

Scott és Mark Kelly Fotó: NASA/Robert Markowitz

A mitokondriumok a sejtek energiatermeléséért felelős szervecskék.

Találtunk egy univerzális mechanizmust, ami olyan helyen magyarázza a testben végbemenő változásokat az űrben, ahol nem vártuk

– mondta Afshin Beheshti, az egyik szerző.


Minden összezavarodik, és az egész a mitokondriumokkal kezdődik.

Az első nyomot egerekben találták.

Amikor összehasonlítottuk a különböző küldetéseken fellőtt egerek mintáit, a mitokondriális meghibásodás mindig előjött. Ha a szemproblémákat néztük, ha a májproblémákat, mindig a mitokondriumoknál lyukadtunk ki.

– magyarázta Beheshti.

Az űrhajósoktól származó adatok is ezt támasztották alá. Az asztronauta ikertestvérektől, Scott és Mark Kellytől vett vizelet- és vérminták szintén megváltozott mitokondriális aktivitást mutattak.

A világűrben töltött idő emberi szervezetre gyakorolt káros hatásának megismerése a Holdra, Marsra vagy még távolabb induló küldetések esetén alapvető fontosságú. A kutatók kiemelték, hogy az eredmény azért is áttörés, mert azonnal elkezdődhet a mitokondriumok károsodását visszafordító, hosszabb űrbeli küldetéseket lehetővé tevő gyógyszerek fejlesztése.

Forrás:Index
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Kiderült, mitől romlik az egészség az űrben

Ismert dolog, hogy az űrbéli tartózkodás nem tesz túl jót az emberi szervezetnek. Zavarokat okoz a keringési rendszerben és az alvásban. A Cell című szaklapban megjelent friss kutatás szerint a szervezet változásainak egyik kulcsa a mitokondriumokban keresendő.
Az eredmény alapját a Nemzetközi Űrállomáson végzett több évtizedes kutatás és 59 különböző űrhajóstól – közöttük ikrektől – vételezett minták képezték. A DNS- és RNS-adatokat a NASA nyílt forráskodú GeneLab platformja segítségével egyesítették.

35620807_453ec9f756b55c029fe3b2e7179c9996_wm.jpg

Scott és Mark Kelly Fotó: NASA/Robert Markowitz

A mitokondriumok a sejtek energiatermeléséért felelős szervecskék.

Találtunk egy univerzális mechanizmust, ami olyan helyen magyarázza a testben végbemenő változásokat az űrben, ahol nem vártuk

– mondta Afshin Beheshti, az egyik szerző.


Minden összezavarodik, és az egész a mitokondriumokkal kezdődik.

Az első nyomot egerekben találták.

Amikor összehasonlítottuk a különböző küldetéseken fellőtt egerek mintáit, a mitokondriális meghibásodás mindig előjött. Ha a szemproblémákat néztük, ha a májproblémákat, mindig a mitokondriumoknál lyukadtunk ki.

– magyarázta Beheshti.

Az űrhajósoktól származó adatok is ezt támasztották alá. Az asztronauta ikertestvérektől, Scott és Mark Kellytől vett vizelet- és vérminták szintén megváltozott mitokondriális aktivitást mutattak.

A világűrben töltött idő emberi szervezetre gyakorolt káros hatásának megismerése a Holdra, Marsra vagy még távolabb induló küldetések esetén alapvető fontosságú. A kutatók kiemelték, hogy az eredmény azért is áttörés, mert azonnal elkezdődhet a mitokondriumok károsodását visszafordító, hosszabb űrbeli küldetéseket lehetővé tevő gyógyszerek fejlesztése.

Forrás:Index
Nem vagyok biológus, de gyanus volt ez a cikk egyes megfogalmazásában, főleg, hogy mindent szimplán csak az "űrben tartozkodásra" vetít.
Megkeresve az eredeti hivatkozást, (amit valamiért nem közölnek)
sokkal szofisztikáltabb képet kaphat aki rászánja az időt, mert az index elég barbár módon csak egy aspektusát ragadta ki az eredetiből. (kb. a cikk 1/10ét közölték le)
Kapásból megkülböztetnek 6fajta sejtkárosodást, és az okok közt is különbséget tesz mikrogravitácó, és háttérsugárzás között, sőt még a sociális aspektusát is megemlíti. Érdekes olvasmány.
https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)31457-4
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Csak röviden..

Dokkolt a cargo Dragon az ISSre.




A JPL megerősítette, hogy a szeptemberben felfedezett föld közeli objektum egy 1966-os Centaur végfokozat.
23UmD6d5UcquShgihrdDbg-970-80.jpg.webp

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7795


NASA és Aerojet Rocketdyne az RS-25 és RL10 motorok gyártója vizsgálják az olyan technológiai fejlesztések lehetőségét, amivel az egyébként rendkívüldrága SLS hajtóművek újraindított gyártását olcsóbbá, költséghatékonyabbá tehetnék.
RS-25-Additive-Manufacturing.cropped-1170x872.jpg



Ahogy arra már számítottunk, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság hétfőn 885 millió dollárt ítélt oda a SpaceX Starlink internetes vállalkozásának az amerikai vidéki szélessávú szolgáltatások aukcióján.
01_1000x.jpg

https://www.spacedaily.com/m/reports/SpaceX_wins_885_million_for_Starlink_broadband_service_999.html


A SpaceX megerősítette, hogy december 8-án, kedden reggel tervezi a Starship 8. számú prototípusával (SN8) a 12.5km fel, és leszállást, amit a hivatalos csatornán élőben is közvetít.
Starship-Boca-Chica-120220-NASASpaceflight-bocachicagal-SN8-2-crop-c-1536x766.jpg

https://www.teslarati.com/spacex-starship-sn8-launch-debut-slips-tuesday/


Végül pedig a Török űrügynökség vezetője, Serdar Huseyin Yildirimmel készült interjú, az ügynökség prioritásairól, terveiről.
K%20005(19).jpg

https://www.spacedaily.com/m/report...zakhstan_is_Logical_Agency_Head_Says_999.html
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Starship mai indítását az utolsó másodpercben fujták le. Eddig nem erősítették meg a pontos okot, de a hajtóműveknél lehetet a gond, mert azt írták raptor auto-abort volt.
Kb. -1-2mp-nél szokták gyújtani a hajtóműveket, és úgy tűnt, hogy a háromból valamelyik nem indult el.
Itt a videó róla:
Korábban volt egy hidraulikus probléma is, de azt elhárították, valamint volt egy -10mp-nél egy röpke megszakítás, de szinte azonnal újraindult a számolás.

A fejleményekről lesz majd értekezés a twitteren is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az SN8 vizsgálata ma is folyik, de eddig még nem hoztak nyilvánosságra olyan dolgot, ami hosszabb időre leállítaná a tesztet.
Elvileg ma és holnap is van további opciós indítási ablak. A hivatalos oldal szerint egyelőre úgy néz ki, hogy ma is próbálkozhatnak.
Érdekes, hogy Musk teszt teljes sikerét csak valami 30%-ra tippeli.
Mielőtt jönnek a kárörvendő posztok egy alapos becsapódás és robbanás után, még a leggyakrabban eléggé elbizakodottnak tűnő Musk is inkább arra tippelne, hogy a kísérlet egy rohadt nagy tűzgolyóval fog végződni.
Mondjuk ez érthető is, mivel alapvető új dolgokat fognak tesztelni.
Pl. Ugye most a Raptor hajtóművekből is már 3 kerül az SN8-ra.
Ez annyiban bonyolítja a helyzetet, hogy ugyan nagyobb tolóerőt ad, ugyanakkor sokkal bonyolultabb a 3 hajtómű összehangolása. De legalább még messze van a végleges konfigurációtól, ahol esetleg 1-2 hajtómű kiesését egy kényszerlandolással kimozogják, de ha itt leáll akár egy is, akkor azonnal 33% esik ki a tolóerőből.
Továbbá a legfontosabb feladata az SN8-nak az új típusú visszatérési manőver kisérleti igazolasa. Ott pedig nagyon sok helyen kerülhet szar a ventillátorba.
Eddig ugye a Falcon szériánál ajtómű vektoros lassítast alkalmaztak valamint manőverező féklapos kormányzást, valamint kifújasos vektorálást.
Most pedig kipróbálják hogy ekkora méretben is pozícióba tudják-e állítani és le tudják -e fékezni az ekkora tömegű űrhajót pusztán szárny/kormány elemekkel.
Magát a lassítást (és a leszállást) csak a végfázisban fogják a hajtóművek intézni a belépés utáni lassítást az űrhajó "hasa" fogja elvégezni. (Természetesen itt nem lesz belépés, mert a mostani célmagasság csak 12,5km)
Screenshot-2020-10-28-at-1.22.18-PM.png

Ebben a manőverben egy esetleges szerkezeti gyengeség, egy pontatlan kormány mozdulat, és a terhelés nagysága miatt pillanatok alatt válhat a kontrollált zuhanás egy pörgő, megsemmisítő roncsderbivé.
A másik kritikus manőver a fordítás, amit a Falconokkal ellentétben már csak a sűrű földközeli légrétegben fognak megcsinálni közvetlenül a landolás előtt.
Ha ez nem lesz pontos, akkor szintén nagy a baj, mert onnantól a fékező gyújtás nem jó vektor mentém meg végbe, és újabb bucska lesz belőle.
Szóval azt twittelte Musk, hogy egy esetleges pőrgő tűzlabda legalább annyira hasznos lesz nekik, mint ha az újabb fallikus jelkép a leszálló pod-on szépen "erektál". :):D
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Figyelembe véve, hogy két teljesen kész prototípusuk vár a helyére (SN9 és SN10), nem fogják túl sokáig siratni az SN8-at még akkor sem, hogy ha ott helyben az indítóállványon szétpukkan. Jön a következő és hajrá...
 

yrkon

Well-Known Member
2012. február 24.
816
2 170
93
Az SLS ismét csúszást szenvedett: az utolsó előtti teszten - amikor megpróbálták teljesen feltölteni a rakétát. A probléma mindjárt az elején jelentkezett,a mikor a folyékony oxigént próbálták "betankolni" - ha jól olvasom, már a csővezeték lehűtési szakaszában. A cikk szerint két fokozatban megy a LOX: először alacsony nyomáson, hogy lehűljön a rendszer; ne kapjon "sokkot" a hirtelen hőmérséklet változástól, majd lehűlés után nagyobb nyomással töltik.
Az utolsó teszt, az ún. "Hot-Fire Test" amely során teljes tankolás+gyújtás lesz, karácsonyra volt ütemezve, de a mostani megszakítás miatt bizonyosan ez is csúszni fog.
Forrás: https://www.nasaspaceflight.com/2020/12/sls-wdr-scrubbed-core-stage-data/
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem vagyok biológus, de gyanus volt ez a cikk egyes megfogalmazásában, főleg, hogy mindent szimplán csak az "űrben tartozkodásra" vetít.
Megkeresve az eredeti hivatkozást, (amit valamiért nem közölnek)
sokkal szofisztikáltabb képet kaphat aki rászánja az időt, mert az index elég barbár módon csak egy aspektusát ragadta ki az eredetiből. (kb. a cikk 1/10ét közölték le)
Kapásból megkülböztetnek 6fajta sejtkárosodást, és az okok közt is különbséget tesz mikrogravitácó, és háttérsugárzás között, sőt még a sociális aspektusát is megemlíti. Érdekes olvasmány.
https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)31457-4
Ha valaki nem akarja az egész anyagot végig mazsolázni annak kiemelném a - szerintem - leg fontosabb táblát belőle:
aa.jpg


Amíg az összes piros pöttyöt el nem tüntetik addig a hosszab távú űrutazás (beleértve egy Mars expedíciót is) csak az öngyilkos jelöltek extrém sportja marad...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az SLS ismét csúszást szenvedett: az utolsó előtti teszten - amikor megpróbálták teljesen feltölteni a rakétát. A probléma mindjárt az elején jelentkezett,a mikor a folyékony oxigént próbálták "betankolni" - ha jól olvasom, már a csővezeték lehűtési szakaszában. A cikk szerint két fokozatban megy a LOX: először alacsony nyomáson, hogy lehűljön a rendszer; ne kapjon "sokkot" a hirtelen hőmérséklet változástól, majd lehűlés után nagyobb nyomással töltik.
Az utolsó teszt, az ún. "Hot-Fire Test" amely során teljes tankolás+gyújtás lesz, karácsonyra volt ütemezve, de a mostani megszakítás miatt bizonyosan ez is csúszni fog.
Forrás: https://www.nasaspaceflight.com/2020/12/sls-wdr-scrubbed-core-stage-data/
Én nem követem az SLS aktuális állását, de most így hirtelen elgondolkodva, lassan ott tartunk, hogy a Starship program előrébb jár, mint az SLS. Ugye ők már túl vannak repülésen (meg persze emiatt a feltöltési kudarcokon), még ha látványosan az SLS már indításra vár.
És az a kunszt, hogy a moduláris megközelítés megint bebizonyította, hogy mennyivel jobb fejlesztési szempontból.
Sokkal gyorsabban lehet haladni, ha a modulokat külön, vagy legalábbis stack-ekben lehet tesztelni. Mert ugye a Starship moduláris meghajtási rendszerű. Moduláris a szerkezete (gyűrűs építés), de maga az egész BFR (nekem már csak az eredeti Big Fuckin Rocket marad) is egy moduláris rendszer, mivel a működő Starship alapján szerintem 1 éven belül összerakják a hosszabb de alapvetően azonos elemekből álló, és azonos működésű Super Heavyt. Ott már nem kell külön tesztelni a Raptorokat, a tartályokat, a vezérlő szoftvert, stb. Egyszerűen csak módosítani kell a repülési paramétereket, 'oszt jónapot.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Én nem követem az SLS aktuális állását, de most így hirtelen elgondolkodva, lassan ott tartunk, hogy a Starship program előrébb jár, mint az SLS. Ugye ők már túl vannak repülésen (meg persze emiatt a feltöltési kudarcokon), még ha látványosan az SLS már indításra vár.
És az a kunszt, hogy a moduláris megközelítés megint bebizonyította, hogy mennyivel jobb fejlesztési szempontból.
Sokkal gyorsabban lehet haladni, ha a modulokat külön, vagy legalábbis stack-ekben lehet tesztelni. Mert ugye a Starship moduláris meghajtási rendszerű. Moduláris a szerkezete (gyűrűs építés), de maga az egész BFR (nekem már csak az eredeti Big Fuckin Rocket marad) is egy moduláris rendszer, mivel a működő Starship alapján szerintem 1 éven belül összerakják a hosszabb de alapvetően azonos elemekből álló, és azonos működésű Super Heavyt. Ott már nem kell külön tesztelni a Raptorokat, a tartályokat, a vezérlő szoftvert, stb. Egyszerűen csak módosítani kell a repülési paramétereket, 'oszt jónapot.

A BN1 (Booster Number 1) már épül. ( https://www.teslarati.com/spacex-starship-first-super-heavy-booster-assembly/ )
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ha valaki nem akarja az egész anyagot végig mazsolázni annak kiemelném a - szerintem - leg fontosabb táblát belőle:
aa.jpg


Amíg az összes piros pöttyöt el nem tüntetik addig a hosszab távú űrutazás (beleértve egy Mars expedíciót is) csak az öngyilkos jelöltek extrém sportja marad...
A komoly űrutazások akkor kezdődnek majd, ha az ember megszabadul majd a biológiai testétől.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and tomippo

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Én nem követem az SLS aktuális állását, de most így hirtelen elgondolkodva, lassan ott tartunk, hogy a Starship program előrébb jár, mint az SLS. Ugye ők már túl vannak repülésen (meg persze emiatt a feltöltési kudarcokon), még ha látványosan az SLS már indításra vár.
És az a kunszt, hogy a moduláris megközelítés megint bebizonyította, hogy mennyivel jobb fejlesztési szempontból.
Sokkal gyorsabban lehet haladni, ha a modulokat külön, vagy legalábbis stack-ekben lehet tesztelni. Mert ugye a Starship moduláris meghajtási rendszerű. Moduláris a szerkezete (gyűrűs építés), de maga az egész BFR (nekem már csak az eredeti Big Fuckin Rocket marad) is egy moduláris rendszer, mivel a működő Starship alapján szerintem 1 éven belül összerakják a hosszabb de alapvetően azonos elemekből álló, és azonos működésű Super Heavyt. Ott már nem kell külön tesztelni a Raptorokat, a tartályokat, a vezérlő szoftvert, stb. Egyszerűen csak módosítani kell a repülési paramétereket, 'oszt jónapot.
Értjük az ironiát, de a Starship még nagyon prototípus fázisban van, az SLS meg végszerelésben. Az, hogy most előjött ilyen tankolási probléma, nem gondolnám, hogy jelentősen befojásolná az indítási dátumokat. Az SLS koncepció mögött még így is bőven van tapasztalat, hisz pont az arra a koncepcióra épül, hogy a már meglévő, kiprobált hardverből épít egy nagy rakétát. (nyilván egyszerű meg fogalmazásban).

A modularitást meg nem igazán tudom értelmezni. Nem látom mitől lenne modulárisabb a Starship.
A gyűrűs építés még nem egyenlő a modularitással. Az SLS boosterei is gyűrűs építésűek, akkor most mivan?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Ha valaki nem akarja az egész anyagot végig mazsolázni annak kiemelném a - szerintem - leg fontosabb táblát belőle:
aa.jpg


Amíg az összes piros pöttyöt el nem tüntetik addig a hosszab távú űrutazás (beleértve egy Mars expedíciót is) csak az öngyilkos jelöltek extrém sportja marad...
Én csak azt furcsáltam, mint konklúzió, hogy a sejtműködés ilyenirányú megértése, hozzásegíti a kutatókat gyógyszerek kifejlesztéséhez amivel orvosolhatóak lesznek az űrutazás eféle mellékhatásai. Hurrá!

De nem lenne szerencsésebb és előremutatóbb gyógyszerek helyett inkább a kiváltó okokat megszűntetni, vagy mérsékelni, az űrhajók-básisok jobb sugárvédelmi szigetelésével, és mesterséges gravitáció alkalmazásával űrállomás, vagy utazás alatt?!
Nyilván egyik sem egyszerű feladat.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ha valaki nem akarja az egész anyagot végig mazsolázni annak kiemelném a - szerintem - leg fontosabb táblát belőle:
aa.jpg


Amíg az összes piros pöttyöt el nem tüntetik addig a hosszab távú űrutazás (beleértve egy Mars expedíciót is) csak az öngyilkos jelöltek extrém sportja marad...
A komoly űrutazások akkor kezdődnek majd, amikor az ember majd megszabadul a biológiai testétől.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Értjük az ironiát, de a Starship még nagyon prototípus fázisban van, az SLS meg végszerelésben. Az, hogy most előjött ilyen tankolási probléma, nem gondolnám, hogy jelentősen befojásolná az indítási dátumokat. Az SLS koncepció mögött még így is bőven van tapasztalat, hisz pont az arra a koncepcióra épül, hogy a már meglévő, kiprobált hardverből épít egy nagy rakétát. (nyilván egyszerű meg fogalmazásban).
Értem én, de lassan 10 éve épül, és még nem repült. A Starship meg 8 éve, miközben 3 éve átesett egy komplett áttervezésen, és technológiai váltáson.

A modularitást meg nem igazán tudom értelmezni. Nem látom mitől lenne modulárisabb a Starship.
A gyűrűs építés még nem egyenlő a modularitással. Az SLS boosterei is gyűrűs építésűek, akkor most mivan?
Az SLS hány hajtóműtípust is használ? A SpaceX egész filozófiája a modularitásra épül. Tessék megnézni, hogy a Merlin hajtóműből mit hoztak ki. A Falcon Heavy mi, ha nem moduláris. A 2 azonos gyorsító rakéta megegyezik az első fokozattal. Ami ráadásul a Falcon 9 első fokozata.
De csak gondoljunk bele, hogy a Starship maga ugyan azzal a technológiával készül, mint a gyorsító/első fokozata. Ez ugye nem elmondható az SLS-ről.
A gyűrűkről meg annyit, hogy szerintem semmiféle gondot nem jelentene, ha későbbiekben valaha előfordulna az, hogy a Starship 1-1 gyűrűjét összecserélnék a Booster gyűrűivel.
Én biztos vagyok benne, hogy ugyan az a gyártó rendszer fogja gyártani a Starship és a Super Heavy gyűrűit. Egyfélét kell csak csinálni. Had ne részletezzem, hogy mennyit olcsósít és gyorsít a gyártáson! Az egyszerű forma miatt moduláris lesz a hővédő pajzs is (ugye ez pl a STS-nél mekkora gond volt?).