Vitorlás hadihajók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 136
33 338
113
Nem csak ezen a hajón hanem a kor minden hadihajóján ez volt a helyzet,mivel ha belegondolsz, hogy mennyi ember volt oda bezárva és milyen embertelen körülmények voltak, akkor a rendet és a fegyelmet csak nyers brutalitással lehetett fenntartani.
Nyilván nem lelkiztek.
De azért is volt a hajón annyi ember, mert 1/10-e mást sem csinált, mint vert. Másik 1/10-ét meg verték. Tehát 20% nem végzett érdemi munkát e kép alapján. :)
 
W

Wilson

Guest
Nyilván nem lelkiztek.
De azért is volt a hajón annyi ember, mert 1/10-e mást sem csinált, mint vert. Másik 1/10-ét meg verték. Tehát 20% nem végzett érdemi munkát e kép alapján. :)
:)

Kicsit érdemes azért belegondolni, hogy micsoda embertelen körülmények között éltek ezek az emberek, az élelmiszer minősége már nem sokkal a kikötőböl való távozás során kritikán aluli minőségű volt a vizet fejadagokban mérték,ráadásul fertőzött volt,a legénység ki volt téve a hajó tisztikarának a kénye kedvének, bármikor meghalhattak miközben a munkájukat végezték,aztán még nem említettük a különböző fertőző betegségeket, mivel ekkoriban gyakorlatilag fogalmuk sem volt ezek természetéről,a higiénia mint olyan ismeretlen fogalom volt ,és ezt még tetézte az ,hogy ennyi ember zsúfolódott össze egy ekkora hajóba.Ha pedig csatára kerül sor nem volt éppen vonzó kilátás a legénység egészségére nézve a szanaszét repülő fa szilánkok lehetősége....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 956
85 574
113
:)

Kicsit érdemes azért belegondolni, hogy micsoda embertelen körülmények között éltek ezek az emberek, az élelmiszer minősége már nem sokkal a kikötőböl való távozás során kritikán aluli minőségű volt a vizet fejadagokban mérték,ráadásul fertőzött volt,a legénység ki volt téve a hajó tisztikarának a kénye kedvének, bármikor meghalhattak miközben a munkájukat végezték,aztán még nem említettük a különböző fertőző betegségeket, mivel ekkoriban gyakorlatilag fogalmuk sem volt ezek természetéről,a higiénia mint olyan ismeretlen fogalom volt ,és ezt még tetézte az ,hogy ennyi ember zsúfolódott össze egy ekkora hajóba.Ha pedig csatára kerül sor nem volt éppen vonzó kilátás a legénység egészségére nézve a szanaszét repülő fa szilánkok lehetősége....
Akkoriban ez természetes volt. Senki sem gondolta ezt kirívónak. Ráadásul a flottánál volt a legjobb és legtöbb a kaja.
Olyan ez mint az I.vh. senki nem gondolta azt, hogy micsoda szörnyű, hogy százezrek halnak meg.
 
W

Wilson

Guest
Akkoriban ez természetes volt. Senki sem gondolta ezt kirívónak. Ráadásul a flottánál volt a legjobb és legtöbb a kaja.
Olyan ez mint az I.vh. senki nem gondolta azt, hogy micsoda szörnyű, hogy százezrek halnak meg.
Annyival árnyalnám a képet,hogy egy korabeli hadihajón jelentősen rosszabbak voltak a viszonyok mint egy kereskedelmi vitorláson, pl a brit Kelet-Indiai Társaság hajóin, az angol hadihajók kapitányai kevés kivétellel szinte mindig létszámgondokkal küzdöttek...
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 136
33 338
113
:)

Kicsit érdemes azért belegondolni, hogy micsoda embertelen körülmények között éltek ezek az emberek, az élelmiszer minősége már nem sokkal a kikötőböl való távozás során kritikán aluli minőségű volt a vizet fejadagokban mérték,ráadásul fertőzött volt,a legénység ki volt téve a hajó tisztikarának a kénye kedvének, bármikor meghalhattak miközben a munkájukat végezték,aztán még nem említettük a különböző fertőző betegségeket, mivel ekkoriban gyakorlatilag fogalmuk sem volt ezek természetéről,a higiénia mint olyan ismeretlen fogalom volt ,és ezt még tetézte az ,hogy ennyi ember zsúfolódott össze egy ekkora hajóba.Ha pedig csatára kerül sor nem volt éppen vonzó kilátás a legénység egészségére nézve a szanaszét repülő fa szilánkok lehetősége....
Ahogy dudi is írta, ez abban a korban nem volt kirívó. Gondolj bele, akkoriban a cselédlányok is kb. egy szekrényben aludtak nyugaton. A városok már a római időkben is zsúfoltak voltak; az adott korban pedig elkezdtek még jobban és nagyobb számban növekedni. A víz szar volt, de melyik városban volt elég megfelelő minőségű víz? Ezért ittak gyenge borokat, meg söröket, ugye innen van az IPA (indian pale ale -ha jól írom). Ételt viszonylag sokáig tudtak vinni, persze nem világkörüli utakra, illetve voltak élelmiszer "bányák" -ezért is pusztult ki szinte teljesen(?) a galapagos teknős. Nyilván voltak korlátai a dolognak, de gondolj bele, hogy egy pár ezres sereget milyen mennyiségben és milyen minőségben tudsz ellátni jó minőségű kellő élelmiszerrel és vízzel -ráadásul ott az igavonókat is el kell látni.
 
W

Wilson

Guest
Ahogy dudi is írta, ez abban a korban nem volt kirívó. Gondolj bele, akkoriban a cselédlányok is kb. egy szekrényben aludtak nyugaton. A városok már a római időkben is zsúfoltak voltak; az adott korban pedig elkezdtek még jobban és nagyobb számban növekedni. A víz szar volt, de melyik városban volt elég megfelelő minőségű víz? Ezért ittak gyenge borokat, meg söröket, ugye innen van az IPA (indian pale ale -ha jól írom). Ételt viszonylag sokáig tudtak vinni, persze nem világkörüli utakra, illetve voltak élelmiszer "bányák" -ezért is pusztult ki szinte teljesen(?) a galapagos teknős. Nyilván voltak korlátai a dolognak, de gondolj bele, hogy egy pár ezres sereget milyen mennyiségben és milyen minőségben tudsz ellátni jó minőségű kellő élelmiszerrel és vízzel -ráadásul ott az igavonókat is el kell látni.
Amit fentebb dudinak írtam ide is bemásolom.

Annyival árnyalnám a képet,hogy egy korabeli hadihajón jelentősen rosszabbak voltak a viszonyok mint egy kereskedelmi vitorláson, pl a brit Kelet-Indiai Társaság hajóin, az angol hadihajók kapitányai kevés kivétellel szinte mindig létszámgondokkal küzdöttek...

Annyival kiegészíteném , hogy gondold azért végig, hogy egy szárazföldi haderő esetén sokkal nagyobb eséllyed van egy korabeli hadihajóhoz képest friss élelmiszerhez,ivóvízhez jutni.Amikor ott csücsülsz hetekig a hajóban egy szélcsendes zónában a meleg poshadt vizes hordók között és csak kukacos kétszer sült jut,vagy még az sem akkor nem látod túl rózsásnak a helyzetedet.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 136
33 338
113
Amit fentebb dudinak írtam ide is bemásolom.

Annyival árnyalnám a képet,hogy egy korabeli hadihajón jelentősen rosszabbak voltak a viszonyok mint egy kereskedelmi vitorláson, pl a brit Kelet-Indiai Társaság hajóin, az angol hadihajók kapitányai kevés kivétellel szinte mindig létszámgondokkal küzdöttek...

Annyival kiegészíteném , hogy gondold azért végig, hogy egy szárazföldi haderő esetén sokkal nagyobb eséllyed van egy korabeli hadihajóhoz képest friss élelmiszerhez,ivóvízhez jutni.Amikor ott csücsülsz hetekig a hajóban egy szélcsendes zónában a meleg poshadt vizes hordók között és csak kukacos kétszer sült jut,vagy még az sem akkor nem látod túl rózsásnak a helyzetedet.
Én meg arra utaltam, hogy lehet, hogy rosszabb volt a szárazföldi hadsereg ellátásához képest, de annyival nem volt sokkal rosszabb, mint mi ezt mai fejjel gondolnánk. Lehet, hogy ezt nem hangsúlyoztam ki.
Mert azért egy szárazföldi hadsereget sem túl könnyű ellátmányozni, gondold el, hogy egy 20 ezres seregnek kell naponta 60 ezer liter víz inni, lovaknak 20-50 liter/ló/nap. És akkor élelemről nem is beszéltünk. Nem is véletlenül alakult ki betegség a katonai táborokban.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
W

Wilson

Guest
Én meg arra utaltam, hogy lehet, hogy rosszabb volt a szárazföldi hadsereg ellátásához képest, de annyival nem volt sokkal rosszabb, mint mi ezt mai fejjel gondolnánk. Lehet, hogy ezt nem hangsúlyoztam ki.
Mert azért egy szárazföldi hadsereget sem túl könnyű ellátmányozni, gondold el, hogy egy 20 ezres seregnek kell naponta 60 ezer liter víz inni, lovaknak 20-50 liter/ló/nap. És akkor élelemről nem is beszéltünk. Nem is véletlenül alakult ki betegség a katonai táborokban.
Ok persze de sokkal nehezebb helyzetben van egy hadihajó legénysége ha pl kitör egy járvány mivel nem lehet elkülöníteni a fertőzötteket, és az óceán közepén távol bármilyen kikötőtöl,és szárazföldtől csak a hajón lévő készletekre lehet támaszkodni...
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 752
61 130
113
A teljesseg igénye nelkül:
Szerintem ez az illusztráció, aminek részleteit nem ismerem, olyan mint az állatorvosi ló. Minden negativ jelenseget mutat egy képben, amelyek ( szinte) soha nem léptek egyszerre fel és nem is voltak jellemzői a mindennapi életnek egy Nelson korabeli hadihajón.
Kûlönösen Nelson idejeben a royal navy egy olyan gépezet volt, amelyet magas rangú professzionalizmus jellemzett és ahol nagyrészt tapasztalt tengerészek szolgáltak.
Pressing csak hàborús időkben volt es semmivel nem kegyetlenebb, mint pl a később bevezetett kötelező katonai szolgálat, ami ugyanúgy kényszer.
A navynál jó esélye volt a legénységnek, hogy reszesüljön a zsákmányból, ezert agressziv parancsnokok, ahol a zsákmàny valószinűsege magas volt, nem szenvedtek létszámhiányban. Korbcsolás csak hadi birósàgi itelet alapján volt lehetséges és az ütések száma szabályozott volt. Az ellátmány lenyegesen jobb volt, mint a kereskedelmi flottánál ( ahol az a kapitány kedvd és pénztárcája szerint történt), mert szigorúan szabályozva volt. A navy akkor már tisztában volt azzal, hogy csak rendesen ellátott legénység képes hozni azt a teljesitményt, ami a hajók megfelelő üzemeltetéséhez kellett.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a nelson korabeli navy egy apácazárda volt, de a valóság és filmek, ill. regenyek közt jelentős különbség van és főleg nem szabad a kûlönböző korszakokat összehasonlitani.
Többet ehhez a témàhoz akit erdekel: Brian Lavery, Nelson's Navy, The Ships, Men and Organisation 1793-1815
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ahogy dudi is írta, ez abban a korban nem volt kirívó. Gondolj bele, akkoriban a cselédlányok is kb. egy szekrényben aludtak nyugaton. A városok már a római időkben is zsúfoltak voltak; az adott korban pedig elkezdtek még jobban és nagyobb számban növekedni. A víz szar volt, de melyik városban volt elég megfelelő minőségű víz? Ezért ittak gyenge borokat, meg söröket, ugye innen van az IPA (indian pale ale -ha jól írom). Ételt viszonylag sokáig tudtak vinni, persze nem világkörüli utakra, illetve voltak élelmiszer "bányák" -ezért is pusztult ki szinte teljesen(?) a galapagos teknős. Nyilván voltak korlátai a dolognak, de gondolj bele, hogy egy pár ezres sereget milyen mennyiségben és milyen minőségben tudsz ellátni jó minőségű kellő élelmiszerrel és vízzel -ráadásul ott az igavonókat is el kell látni.

Spanyolok amerre jártak elengedtek 6 nőstény és 6 hím sertést a szigeteken.
Ezek elszaporodtak és élelmiszerforrásként szolgáltak a későbbi hajóknak.
Meg kipusztult miattuk a helyi élővilág egy része.

Na meg ott volt a klasszikus tengerész élelem:


 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 136
33 338
113
Spanyolok amerre jártak elengedtek 6 nőstény és 6 hím sertést a szigeteken.
Ezek elszaporodtak és élelmiszerforrásként szolgáltak a későbbi hajóknak.
Meg kipusztult miattuk a helyi élővilág egy része.

Na meg ott volt a klasszikus tengerész élelem:


Pont ma volt erről óra. Sajnos az IPA magyarázatánál kicsengettek.
De azt hiszem, lehet ezzel folytatom. :)
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 752
61 130
113
Ez a diszkurzus abban a hibàban szenved, hogy folyamatosan keverve lesznek az évszázadok. Teljesen màs volt az ellátmàny és a legénység összetétele, kezelése, a navy jellege pl a 17, 18 és 19 században.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 956
85 574
113
Ez a diszkurzus abban a hibàban szenved, hogy folyamatosan keverve lesznek az évszázadok. Teljesen màs volt az ellátmàny és a legénység összetétele, kezelése, a navy jellege pl a 17, 18 és 19 században.
Verni ugyan úgy verték őket...A legnagyobb előnye egy arisztokrata tiszt (mondjuk az volt az ösdzes)szerint az az olajtüzelésű kazánoknak a széntüzelésűvel szemben, hogy kevesebb az alja nép a hajón....
Ehez azért tudni kell, hogy a hajókon a legproblémásabb réteg a fűtők voltak.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 993
29 503
113
Verni ugyan úgy verték őket...A legnagyobb előnye egy arisztokrata tiszt (mondjuk az volt az ösdzes)szerint az az olajtüzelésű kazánoknak a széntüzelésűvel szemben, hogy kevesebb az alja nép a hajón....
Ehez azért tudni kell, hogy a hajókon a legproblémásabb réteg a fűtők voltak.
Nyilván a fűtők illetménye határozta meg a minőségüket. Amúgy meg nagyjából hiteles sorozat ebből a szempontból:
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and dudi

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
12 508
36 497
113
IPA (indian pale ale -ha jól írom). Étel

Pont ma volt erről óra. Sajnos az IPA magyarázatánál kicsengettek.
De azt hiszem, lehet ezzel folytatom. :)
Off
Az IPA azért alakult ki, mert a Brit szigetekről a gyarmatokra szállították a sört, ami egy felsőerjesztésű típus, mivel hónapokig tarthatott a hajóút, ezért magas komlótartalommal főzték őket, a komló fertőtlenítő hatású, és magas alkoholtartalommal, jellemzően 7-9%. A gyarmati tisztviselők hazazérve, követelték a megszokott sőrüket. Röviden...
On.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Pocok75

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 136
33 338
113
Off
Az IPA azért alakult ki, mert a Brit szigetekről a gyarmatokra szállították a sört, ami egy felsőerjesztésű típus, mivel hónapokig tarthatott a hajóút, ezért magas komlótartalommal főzték őket, a komló fertőtlenítő hatású, és magas alkoholtartalommal, jellemzően 7-9%. A gyarmati tisztviselők hazazérve, követelték a megszokott sőrüket. Röviden...
On.
Igen, én is így tudom, így mondtam.
 

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
896
3 967
113
FDE6Mi0WQAE1dth

A dánok az 1807-es Koppenhága-i csatavesztés után, a haditengerészetük felújítása érdekében 90000 tölgyfát ültettek el. Az erdészet utódja, a természetért felelős minisztérium 2007-ben értesítette a haditengerészetet, hogy a fák készen állnak a kivágásra.