XB-70 Valkyrie (North American Aviation, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 588
7 813
113
XB-70_Valkyrie_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
891
3 942
113
DfPLMu_XcAA89fi.jpg

Az XB-70 No.2 és egy kisérő F-104N ütközése. A Starfighter pilótája Joseph Walker (25 X-15 repülés) és a Valkyre Co-pilótája Carl S. Cross őrnagy életüket vesztették.
Alvin White az XB-70-es pilótája sikeresen katapultált.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 858
113
Nagyon komoly aerodinamikája volt ennek a gépnek, de jellemző módon, extrém sok munka volt egy-egy szívócsatornával kiszolgálni 3-3 hajtóművet egy ilyen, a szívócsatornájára amúgy is kényes, nagysebességű gépnél. Mindezt azért, mert az USA-nak nem voltak akkora nagy teljesítményű sugárhajtóműveik, mint a szovjeteknek.
Azaz, hogy mégis volt, mi több, pont a Valkyre hajtóművéből fejlsztették ki mind a mai napig a világ legerősebb utánégetős hajtóműveként számon tartott GE-4-esét.
Viszont az a projekt az SST elkaszálásával elhalt, miközben érdekes mód, a Valkyre-hez soha nem merült fel az SR-71-esek P&W J58-asát igénybe venni.
Helyette a GE YJ93-asaiból használtak hatot.
Érdekesség, hogy az YJ93-as tulajdonképpen nem volt más, mint az amúgy igen jól sikerült GE J79-esének a felskálázott variációja, míg a GE-4 pedig az YJ93-asok méretnövelt, de fokozatszámban csökkentett verziója.
Akkoriban a GE még ilyen sajátos módon fejlesztett különféle sugárhajtóműveket.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 539
12 337
113
Nagyon komoly aerodinamikája volt ennek a gépnek, de jellemző módon, extrém sok munka volt egy-egy szívócsatornával kiszolgálni 3-3 hajtóművet egy ilyen, a szívócsatornájára amúgy is kényes, nagysebességű gépnél. Mindezt azért, mert az USA-nak nem voltak akkora nagy teljesítményű sugárhajtóműveik, mint a szovjeteknek.
Azaz, hogy mégis volt, mi több, pont a Valkyre hajtóművéből fejlsztették ki mind a mai napig a világ legerősebb utánégetős hajtóműveként számon tartott GE-4-esét.
Viszont az a projekt az SST elkaszálásával elhalt, miközben érdekes mód, a Valkyre-hez soha nem merült fel az SR-71-esek P&W J58-asát igénybe venni.
Helyette a GE YJ93-asaiból használtak hatot.
Érdekesség, hogy az YJ93-as tulajdonképpen nem volt más, mint az amúgy igen jól sikerült GE J79-esének a felskálázott variációja, míg a GE-4 pedig az YJ93-asok méretnövelt, de fokozatszámban csökkentett verziója.
Akkoriban a GE még ilyen sajátos módon fejlesztett különféle sugárhajtóműveket.

A Szuhoj T-5 (nagy kedvencem!) kísérleti gépről olvastam - valahol, fordítóval - hogy a közös szívócsatorna miatt a két hajtómű zavarta egymás működését.
xehMOB28x5HTxzTXEcs9RlNzb1GOzNuqocTY0UoRszZKYbpsfMcpDC0CEm4vTLO7F0TbFegyPGRSyiMs7papUtP5z_aL2dirw6zwQ_bzvnE

13-2.jpg

T-5_04.jpg

Sőt; még a külön-külön szívócsatornával rendelkező Tu-144 protóról is ez volt olvasható; gondolom a belső gázturbinák "élvezhették" a helyzetet pl. indításnál...
cccp-68001i.jpg

S erről jutott eszembe akkortájt, hogy akkor mi lehetett a Valkyrie három-három hajtóművével!?:eek:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 858
113
A Tu-144-esnél a prototípusnál is szeparált volt az összes szívócsatorna.
Ax XB-70-esnél így volt az elrendezés:

XB-70-Engines-and-Air-Induction-System-Configuration-2.png

damaged-engine.jpg


Hasonló, közös szívócsatorna nem a Tu-144-esnél volt, hanem a Szuhoj T-4-esnél:

t4inletandgear.jpg


Csak itt 2-2 hajtómű jutott egy-egy szívócsatornára.

Végezetül egy érdekes kép. Ezen látszik, hogy ahogy az YJ93-as a J79-esek felskálázott verziója volt, úgy örökölte meg az azokhoz kifejlesztett szabályozható kilépő keresztmetszettel szerelt Laval-fúvócsöveit is:

d393a298dbbfbf1e8c158105fdb11d85.jpg


b4ff00b5047defd22aae2135f4c9e9a3.jpg


Azaz, itt nem csak a kritikus keresztmetszet volt vezérelhető, hanem a kilépő is, aminek nagyobb magasságban volt haszna.
Ehhez hasonló fúvócsöve lett a későbbi J79-eseknek is:

J79+Nozzle+Interiors.jpg


És egy kultúrtörténeti érdekesség, a legelső 9.01-es MiG-29-es prototípusa is ilyen fúvócsővel volt szerelve.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 539
12 337
113
A Tu-144-esnél a prototípusnál is szeparált volt az összes szívócsatorna...

...Hasonló, közös szívócsatorna nem a Tu-144-esnél volt, hanem a Szuhoj T-4-esnél:

De há' én is ezt írtam:eek: - igaz kevésbé szakszerűen -s ezek szerint nem elég egyértelműen fogalmazva:confused::(
A Szuhoj T-5 (nagy kedvencem!) kísérleti gépről olvastam - valahol, fordítóval - hogy a közös szívócsatorna miatt a két hajtómű zavarta egymás működését.

Sőt; még a külön-külön szívócsatornával rendelkező Tu-144 protóról is ez volt olvasható; gondolom a belső gázturbinák "élvezhették" a helyzetet pl. indításnál...

S erről jutott eszembe akkortájt, hogy akkor mi lehetett a Valkyrie három-három hajtóművével!?:eek:

Hogy tudtak probléma nélkül beindítani egy szívócsatornához tartozó három hajtóművet? Egyszerre pörgették fel őket?