XB-70 Valkyrie (North American Aviation, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 401
113
Nem értem a lehajtható szárnyvégek célját.
Waverider. A "hullámlovas", vagyis Mach 3-nál a gép a két lehajtott szárnyvég közé és maga alá szorította az orrtól kiinduló lökéshullámkúpot és azon "lovagolva" lényegesen javult a szuperszonikus felhajtóerő/ellenállás arány.
A szárnyaknak három fő lehajtási szöge volt.
Hasonlóval kacérkodtak a brit TSR-2 és a szovjet Szuhoj T6 (a későbbi Szu-24-es) legelső, még trapézszárnyú prototípusának tervezői is. Csak ezeknél ez fix megoldás volt, ami hangsebesség alatt az indukált ellenállást és az útirányú stabilitást is javította volna.
A TSR-2-vel a brit Munkáspárt hatalomrajutása bánt el, a Szu-24-esnél meg a variaszárnyban látták a hatékonyság kulcsát, főleg, hogy a fixen nagy sebességű, kis magasságú behatolásra képes koncepcióból inkább elmozdultak az univerzálisabb alkalmazhatóság felé, ezért pedig a variaszárnyat akkor jobbnak találták.
 
M

molnibalage

Guest
Waverider. A "hullámlovas", vagyis Mach 3-nál a gép a két lehajtott szárnyvég közé és maga alá szorította az orrtól kiinduló lökéshullámkúpot és azon "lovagolva" lényegesen javult a szuperszonikus felhajtóerő/ellenállás arány.
A szárnyaknak három fő lehajtási szöge volt.
Hasonlóval kacérkodtak a brit TSR-2 és a szovjet Szuhoj T6 (a későbbi Szu-24-es) legelső, még trapézszárnyú prototípusának tervezői is. Csak ezeknél ez fix megoldás volt, ami hangsebesség alatt az indukált ellenállást és az útirányú stabilitást is javította volna.
A TSR-2-vel a brit Munkáspárt hatalomrajutása bánt el, a Szu-24-esnél meg a variaszárnyban látták a hatékonyság kulcsát, főleg, hogy a fixen nagy sebességű, kis magasságú behatolásra képes koncepcióból inkább elmozdultak az univerzálisabb alkalmazhatóság felé, ezért pedig a variaszárnyat akkor jobbnak találták.
Kismagasságon nem értelmezhető a gazdaságos utazósebesség, ergo a wave ridingnak sok értelme nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 401
113
Kismagasságon nem értelmezhető a gazdaságos utazósebesség, ergo a wave ridingnak sok értelme nincs.
Itt most mire gondolsz?
Mindenféle magassághoz tartozik egy valamekkora gazdaságos utazósebesség.
Ha szuperszonikusra értetted, a nagy magasságú tartós Mach 3+ nak is van kismagasságú megfelelője, csak nem szoktak rá sárkányt és hajtóművet optimalizálni, mert nem ad akkora előnyt, mint amilyen drága.

A nagy magasságon tartós Mach 3 utazóhoz hasonlóan simán lehetne kis magasságú Mach 1.2 -1.4-re is platformot dizájnolni, kb ugyanazokkal a megoldásokkal, csak a felszín közelsége miatt egy igen fontos szabadságfok lenne csúnyán lelimitálva. Akkor meg minek, ha amúgy egy jóval egyszerűbb konstrukcióval megvalósítható a földközeli tartós Mach 0.9 is.
 
M

molnibalage

Guest
Itt most mire gondolsz?
Mindenféle magassághoz tartozik egy valamekkora gazdaságos utazósebesség.
Ha szuperszonikusra értetted, a nagy magasságú tartós Mach 3+ nak is van kismagasságú megfelelője, csak nem szoktak rá sárkányt és hajtóművet optimalizálni, mert nem ad akkora előnyt, mint amilyen drága.

A nagy magasságon tartós Mach 3 utazóhoz hasonlóan simán lehetne kis magasságú Mach 1.2 -1.4-re is platformot dizájnolni, kb ugyanazokkal a megoldásokkal, csak a felszín közelsége miatt egy igen fontos szabadságfok lenne csúnyán lelimitálva. Akkor meg minek, ha amúgy egy jóval egyszerűbb konstrukcióval megvalósítható a földközeli tartós Mach 0.9 is.
A szuperszonikus sebesség optmializálásra.
A sűrű levegő légellenállása adott, az elvarázsolni nem lehet.
A Concorde jól megmutatja, hogy ha akarod lehet szélsőségesen messzire repülni utánégető nélkül is nagy magasságon, de akkor minden másra alkalmatlan a gép. Mire felemelkedett és felgyorsult M2.0-re az üzemanyag lb. 60%-a elfogyott. A maradék viszont elég volt NY-ig Párizs és Londonból.

De kismagasságon eleve M1.2 felett repülni extrém teher még a sárkánynak, tisztán is. Optimalizálhatode bármennyire a hajtóművet, a fajlagos fogyasztás az egekben lesz és 100-200 km-nél több M1.2 még egy baszott nagy géppel sem fér bele földközelben.

Ellenben mivel már a transszonikus tartományban is játszik kőkeményen a hullámellenállás és arra jó a variaszárny nem véletlen, hogy mindkét oldalon minden TFR-es gép a hh közepén variaszárnyas lett. Szu-17/24, Tornado, F-111. Aztán a GT-k fejlődése lényegében 15 éven belül elavulttá tették az egészet a harcászatilag hasznos esetek 90%-ban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 401
113
A szuperszonikus sebesség optmializálásra.
A sűrű levegő légellenállása adott, az elvarázsolni nem lehet.
A Concorde jól megmutatja, hogy ha akarod lehet szélsőségesen messzire repülni utánégető nélkül is nagy magasságon, de akkor minden másra alkalmatlan a gép. Mire felemelkedett és felgyorsult M2.0-re az üzemanyag lb. 60%-a elfogyott. A maradék viszont elég volt NY-ig Párizs és Londonból.

De kismagasságon eleve M1.2 felett repülni extrém teher még a sárkánynak, tisztán is. Optimalizálhatode bármennyire a hajtóművet, a fajlagos fogyasztás az egekben lesz és 100-200 km-nél több M1.2 még egy baszott nagy géppel sem fér bele földközelben.

Ellenben mivel már a transszonikus tartományban is játszik kőkeményen a hullámellenállás és arra jó a variaszárny nem véletlen, hogy mindkét oldalon minden TFR-es gép a hh közepén variaszárnyas lett. Szu-17/24, Tornado, F-111. Aztán a GT-k fejlődése lényegében 15 éven belül elavulttá tették az egészet a harcászatilag hasznos esetek 90%-ban.
A földközeli tartós nagysebességű repülésre voltak különféle kísérletek. Mach 1.6 volt a maximum, míg gyakorlati oldalról a tartós Mach 1.2 volt a cél és ennek a variaszárnyas B-1B és a szabadesésű B83-as nukleáris bomba is megfelelt.
Igen, ahogy te is írod, variaszárnnyal felelt meg, nem a wave riding révén.
De ennek oka is inkább az, hogy a variaszárny a hangsebesség alatt, illetve a fel- és leszállásoknál jól kiegészíti a nagy nyilazású, földközeli Mach 1.2 aerodinamikát.
Ha ez nem lett volna szempont (ami meg szinte kizárt) a B-1-es lehetett volna ugyanúgy wave rider, mint a B-70, akkor is, ha csak Mach 1.2 a max tartós sebessége, de az 60 méteren.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A földközeli tartós nagysebességű repülésre voltak különféle kísérletek. Mach 1.6 volt a maximum, míg gyakorlati oldalról a tartós Mach 1.2 volt a cél és ennek a variaszárnyas B-1B és a szabadesésű B83-as nukleáris bomba is megfelelt.
Igen, ahogy te is írod, variaszárnnyal felelt meg, nem a wave riding révén.
De ennek oka is inkább az, hogy a variaszárny a hangsebesség alatt, illetve a fel- és leszállásoknál jól kiegészíti a nagy nyilazású, földközeli Mach 1.2 aerodinamikát.
Ha ez nem lett volna szempont (ami meg szinte kizárt) a B-1-es lehetett volna ugyanúgy wave rider, mint a B-70, akkor is, ha csak Mach 1.2 a max tartós sebessége, de az 60 méteren.
A TSR-2nek mennyi volt a tervezett fölközeli sebessége?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 108
113
‘The XB-70 flies less Mach 3 time than the YF-12, but when it flies at Mach 3 the Valkyrie loses pieces that are bigger than the Blackbird...’

XB-70-YF-12.jpg
XB-70-YF-12-1.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 401
113
Igazi ritkaság, az XB-70-es második prototípusának bemutatórepülése az 1966-os Carswell AFB-n megtartott repülőnapon:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.flickr.com/photos/zaneadams/22374612219/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/zaneadams/22373481870/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/zaneadams/22547859562/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/zaneadams/22561436295/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/zaneadams/22572652901/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/zaneadams/22374872609/in/photostream/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 108
113

A North American XB-70 Valkyrie és története - 2. rész

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 108
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 108
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 108
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 108
113