YF–23 Black Widow II (Northrop)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 328
13 660
113

Ebből a kommentből indultál ki?
Mert én soha nem láttam semmiféle rajzot vagy tervet.
Kisméretű rakétáknál nincs nagyon értelme szerintem geometriai okokból a forgótárnak.

Az, hogy az YF-23 fanjai mit terjesztnek a gépről, az kb. pont olyan, mint az Arrow fanok, aki szerint a világ legjobb gépe lett volna az mindenre is.
Több helyen is írták, de sosem volt megerősítve.

https://www.thedrive.com/the-war-zo...one-of-its-best-features-and-one-of-its-worst

"Once again, this would rely on stacking missiles in magazines or using a form of a rotary launcher, among other concepts"

Volt egy csomó tervben (továbbá egy újabb Sidewinder tér előrébb a fülke felé), szóval nem tudni, mi jött volna ki végül. De az eredeti megoldást nem tartották a legjobbnak, mert a raksik egymás után jöttek volna, így ha az első elakad, a többi bennragad. Ismerve az AF ettől való iszonyát, szerintem elmentek volna ebbe az iránya...

https://patents.google.com/patent/US4702145
 
M

molnibalage

Guest
Több helyen is írták, de sosem volt megerősítve.

https://www.thedrive.com/the-war-zo...one-of-its-best-features-and-one-of-its-worst

"Once again, this would rely on stacking missiles in magazines or using a form of a rotary launcher, among other concepts"

Volt egy csomó tervben (továbbá egy újabb Sidewinder tér előrébb a fülke felé), szóval nem tudni, mi jött volna ki végül. De az eredeti megoldást nem tartották a legjobbnak, mert a raksik egymás után jöttek volna, így ha az első elakad, a többi bennragad. Ismerve az AF ettől való iszonyát, szerintem elmentek volna ebbe az iránya...

https://patents.google.com/patent/US4702145
Mivel az YF-22-ből is F-22A lett ezért azon spekulálni, hogy mi lehetett volna az YF-23 esetén szerintem meddő és felesleges időtöltés.
Senki nem tudja megmondani, hogy mi lett volna.
Még az YF-22 és YF-23-ról készült értékelés és minden mélyebb műszaki doksi minősített.

(Okkal nem írok ezekről semmit cikként mélyen, mert értelmezhetetlen. Viszont a múlt felvázolásával és ismeretével érthető a jelen és a jövő is.)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 291
17 359
113
E_HiY6VUYAEwlWC
 
M

molnibalage

Guest
Ha van valami, ami elképesztően futurisztikusan nézett ki a maga idejében, hát akkor ez.
Az YF120-as hajtóművel a gép valószínűleg olyan dolgokat tudott 1991-ben, amiről sokan ma is csak álmodnának...
Egészen elképesztő az, hogy a mai szemmel 0 digitiális szinttel és 30 évvel korábbi gyártástechnológiával egy ilyen gép megalkotható volt.

Ha van vegytiszta indikátor a jenki tech fölénynek, akkor az YF-22/23 páros.
Két cégnek volt tudása megtervezni két ilyen gépet, majd a politikának belefért, hogy ebből az egyik megy a levesbe...

Mintha egy országnak két olyan foci (vagy bármilyen más csapatsport) válogatottja lenne, ami 99%-os eséllyel lever minden más csapatot a világon és azok kellene lamentálnia, hogy akkor melyik játsszon...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 308
54 746
113
Mintha egy országnak két olyan foci (vagy bármilyen más csapatsport) válogatottja lenne, ami 99%-os eséllyel lever minden más csapatot a világon és azok kellene lamentálnia, hogy akkor melyik játsszon...

Spanyolország egy időben. (Reál-Barca)

De, hogy ne legyek full off, nekem nagy kedvencem ez a repülőgép. Nem csodálom, hogy a Szu-57 esetén innen inspirálódtak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and polyfag

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 902
113
Egészen elképesztő az, hogy a mai szemmel 0 digitiális szinttel és 30 évvel korábbi gyártástechnológiával egy ilyen gép megalkotható volt.
Mert akkor még létezett az a mérnöki kreativitás, az az innovatív látásmód és az a “határ a csillagos ég” költségkeret, amivel ezeket a teljesen újszerű dizájnokat meg tudták alkotni.
Olyan tervezői bázisról beszélünk, ahol az egyéni tudás és így a hozzáadott érték is magasabb lehetett. Mindez egy olyan komoly elődök által létrehozott iskolákban kinevelődve, melyek megalkották az SR-71-est, az F-16-ost, F-15-öst, vagy akár az YF-17-est, meg a többit.

Napjaink agyonszabványosított tervező környezetét szinte már gúzsba köti a kizárólag profitorientált menedzsment által kikényszerített biztonsági játék, miközben a fejlesztések horribilis hosszúságúra nyúlnak az IT/EW/szenzor/algoritmusok integrációi miatt.
Platformokat, rendszereket fejlesztenek már csak, nem repülőgépeket.

Aztán vakon bízva a tervezői szamárvezetőkben meg beszorítva a határidők és költségkeretek közé, egyre gyakoribbá válnak az alapszintű tervezői hibák.
 
M

molnibalage

Guest
Mert akkor még létezett az a mérnöki kreativitás, az az innovatív látásmód és az a “határ a csillagos ég” költségkeret, amivel ezeket a teljesen újszerű dizájnokat meg tudták alkotni.
Olyan tervezői bázisról beszélünk, ahol az egyéni tudás és így a hozzáadott érték is magasabb lehetett. Mindez egy olyan komoly elődök által létrehozott iskolákban kinevelődve, melyek megalkották az SR-71-est, az F-16-ost, F-15-öst, vagy akár az YF-17-est, meg a többit.

Napjaink agyonszabványosított tervező környezetét szinte már gúzsba köti a kizárólag profitorientált menedzsment által kikényszerített biztonsági játék, miközben a fejlesztések horribilis hosszúságúra nyúlnak az IT/EW/szenzor/algoritmusok integrációi miatt.
Platformokat, rendszereket fejlesztenek már csak, nem repülőgépeket.

Aztán vakon bízva a tervezői szamárvezetőkben meg beszorítva a határidők és költségkeretek közé, egyre gyakoribbá válnak az alapszintű tervezői hibák.
Vagy csak elveszett a tervezői tudás és kontinuitás.
Én azt látom itthon, hogy itthon pl. kb most megy nyugdíjba az utolsó olyan mérnök generáció, akik még valódi erőművet terveztek és helyeztek üzembe 0-ról. Még, ha csak fiatalon is, vagy látták. Után ki jön? Akik kb. menedzselik és engedélyeztetik azt. A know how úgy eltűnik, mint a pinty, külföldre kell már majd ezt is fizetni. Az ipar sincs meg itthon hozzá, örülhetünk, ha kb. hűtőtornyot gyárt hozzá majd a magyar ipar.

És nincs kitől tanulni. Hiába szeretnéd nincs kitől.

Igen erős a kontraszt tényleg a hh azon időszakával, ahol a mérnöki, műszaki és tudományos megközelítés megszült egy Mercury, Gemini és Apollo programot és n+1 vadászgépet.

Most meg egy CH-53 remake problémás. Amit régen kb. logarléccel és tapasztalati úton tervezéssel és fizikai modellekkel és hasonlósági megközelítéssel terveztek. De szuperszámítógéppel és CFD + FEM-mel nem megy flottul.

Ki érti ezt? Én egyre kevésbé...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 902
113
Vagy csak elveszett a tervezői tudás és kontinuitás.
Én azt látom itthon, hogy itthon pl. kb most megy nyugdíjba az utolsó olyan mérnök generáció, akik még valódi erőművet terveztek és helyeztek üzembe 0-ról. Még, ha csak fiatalon is, vagy látták. Után ki jön? Akik kb. menedzselik és engedélyeztetik azt. A know how úgy eltűnik, mint a pinty, külföldre kell már majd ezt is fizetni. Az ipar sincs meg itthon hozzá, örülhetünk, ha kb. hűtőtornyot gyárt hozzá majd a magyar ipar.

És nincs kitől tanulni. Hiába szeretnéd nincs kitől.

Igen erős a kontraszt tényleg a hh azon időszakával, ahol a mérnöki, műszaki és tudományos megközelítés megszült egy Mercury, Gemini és Apollo programot és n+1 vadászgépet.

Most meg egy CH-53 remake problémás. Amit régen kb. logarléccel és tapasztalati úton tervezéssel és fizikai modellekkel és hasonlósági megközelítéssel terveztek. De szuperszámítógéppel és CFD + FEM-mel nem megy flottul.

Ki érti ezt? Én egyre kevésbé...
Tulajdonképpen ezt akartam én is leírni.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Csak akkor a világ trend itt is az, hogy nagyon kevés ember fejében összpontosul majd a tudás és ez részben el lesz zárva.
Mert van, amit már nem lehet formális keretek között tanítani és hülye lenne ezt bárki átadni.
Szerintem csak részben magyarázza meg a problémát, de az én meglátásom szerint az egyik fő ok az, hogy egyszerűen nincs lehetősége az embereknek ilyen átfogó tapasztalatot szerezni a munkájuk során, mert kevés olyan projekt van ami erre alkalmas lenne, vagy egyáltalán nincs is.

Ez utána párosul azzal, hogy a rendszerek olyannyira összetettek, hogy igen kevés ember rendelkezik olyan tudással és képességekkel amivel kellő részletességgel átlátja őket. Az összetettség szerintem ráadásul nem ott okoz problémát, hogy egy szakterületen belül túl bonyolult, hanem az, hogy adott esetben sok különböző szakterülethez kell magas tudással rendelkezni ahhoz, hogy valaki az egészet értse.. márpedig ilyen emberek alapból kevesen vannak, és hosszútávon még nehezebb szinten tartani ezt a sokrétű tudást mivel minden szakterület rohamtempóban változik.

Pl. kicsit sarkítva szerintem az 50-60as években a repülő tervező mérnökök kellő "mechanikai" háttértudással (ez alatt értem az áramlástant, illetve az anyagismeretet és a konkrét eszközök gyártásához tartozó technológiák, vagy legalább elvek ismeretét) nagy valószínűséggel meg tudott tervezni egy sárkányt. Mai szemmel az akkori gépekben az elektronika gyakorlatilag másodlagos szerepet töltött be. Ráadásul 1-2 évtized leforgása alatt a szerencsésebb mérnökök akár 5-10 gépet is megterveztek. Ezért volt belőle tapasztalat, mit, mikor, miért és hogyan érdemes csinálni.

Ehhez képest manapság töredéke mennyiségű gépet terveznek és arányaiban is csak annak kisebb részeiért felelnek adott emberek.

-

Persze mindezt saját tapasztalat alapján vetítem. De nekem legalábbis az jön le, hogy egyre jobban ellehetetlenült a tanulási folyamat. Egyszűrűen a legtöbb mérnök nem kapja meg azt a tanulási teret, ami szükséges ahhoz, hogy fejlődjön.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem csak részben magyarázza meg a problémát, de az én meglátásom szerint az egyik fő ok az, hogy egyszerűen nincs lehetősége az embereknek ilyen átfogó tapasztalatot szerezni a munkájuk során, mert kevés olyan projekt van ami erre alkalmas lenne, vagy egyáltalán nincs is.

Ez utána párosul azzal, hogy a rendszerek olyannyira összetettek, hogy igen kevés ember rendelkezik olyan tudással és képességekkel amivel kellő részletességgel átlátja őket. Az összetettség szerintem ráadásul nem ott okoz problémát, hogy egy szakterületen belül túl bonyolult, hanem az, hogy adott esetben sok különböző szakterülethez kell magas tudással rendelkezni ahhoz, hogy valaki az egészet értse.. márpedig ilyen emberek alapból kevesen vannak, és hosszútávon még nehezebb szinten tartani ezt a sokrétű tudást mivel minden szakterület rohamtempóban változik.

Pl. kicsit sarkítva szerintem az 50-60as években a repülő tervező mérnökök kellő "mechanikai" háttértudással (ez alatt értem az áramlástant, illetve az anyagismeretet és a konkrét eszközök gyártásához tartozó technológiák, vagy legalább elvek ismeretét) nagy valószínűséggel meg tudott tervezni egy sárkányt. Mai szemmel az akkori gépekben az elektronika gyakorlatilag másodlagos szerepet töltött be. Ráadásul 1-2 évtized leforgása alatt a szerencsésebb mérnökök akár 5-10 gépet is megterveztek. Ezért volt belőle tapasztalat, mit, mikor, miért és hogyan érdemes csinálni.

Ehhez képest manapság töredéke mennyiségű gépet terveznek és arányaiban is csak annak kisebb részeiért felelnek adott emberek.

-

Persze mindezt saját tapasztalat alapján vetítem. De nekem legalábbis az jön le, hogy egyre jobban ellehetetlenült a tanulási folyamat. Egyszűrűen a legtöbb mérnök nem kapja meg azt a tanulási teret, ami szükséges ahhoz, hogy fejlődjön.
Persze és egyszemélyes perspektívából lehet, hogy rosszul látom és van az a réteg, aki hiányolok, csak nem ismerem.
Az előző munkahelyemen volt egy tömeges én korosztályom +/-7-8 év réteg több szakterületen.

De ahol most vagyok fölöttem 15-30 évvel és alattam 10 évvel. Velem egykorú a cégnél van kb. 2 ember.
3-8 éven belül az összes régi veterán sehol nem lesz már... :(

És az utolsó mondat kapcsán érzem az, hogy emiatt fog megállni a komoly technológia fejlődés. Az emberi élet hossza és a kevés projekt miatt egyszerűen az olyan vállalkozások, mint a csúcs HT és űrutazás hiányában hol lesznek?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 264
76 817
113
Persze és egyszemélyes perspektívából lehet, hogy rosszul látom és van az a réteg, aki hiányolok, csak nem ismerem.
Az előző munkahelyemen volt egy tömeges én korosztályom +/-7-8 év réteg több szakterületen.

De ahol most vagyok fölöttem 15-30 évvel és alattam 10 évvel. Velem egykorú a cégnél van kb. 2 ember.
3-8 éven belül az összes régi veterán sehol nem lesz már... :(
8 év múlva hány év tapasztalatod lesz?
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Persze és egyszemélyes perspektívából lehet, hogy rosszul látom és van az a réteg, aki hiányolok, csak nem ismerem.
Az előző munkahelyemen volt egy tömeges én korosztályom +/-7-8 év réteg több szakterületen.

De ahol most vagyok fölöttem 15-30 évvel és alattam 10 évvel. Velem egykorú a cégnél van kb. 2 ember.
3-8 éven belül az összes régi veterán sehol nem lesz már... :(

És az utolsó mondat kapcsán érzem az, hogy emiatt fog megállni a komoly technológia fejlődés. Az emberi élet hossza és a kevés projekt miatt egyszerűen az olyan vállalkozások, mint a csúcs HT és űrutazás hiányában hol lesznek?
Jogos a felvetés. Én azért vagyok szkeptikus, mert én úgy látom, hogy ez sok esetben egy magyarországi probléma. Arról nincs tapasztalatom, hogy külföldön mi a helyzet.

Nálunk az van, hogy a komoly fejlesztések az anyaországban mennek, ide pedig valami "másodlagos termékfejlesztést" hoznak, legalábbis azon a termékcsaládon amin én dolgozok (illetve ez sok másikra is jellemző). Ezért nekünk bizonyos típusú tudást kvázi képtelenség felépíteni vagy fenntartani. Ez pedig így törvényszerű, hiszen hogy a fenébe tudnék én egy következő generációs terméket fejleszteni, ha a korábbi generációk fejlesztési tapasztalatai nincsenek meg? Azért meg senki sem fog fizetni, hogy én munkaidőben ebből kiképezzem magam hónapokon keresztül (már ha ilyet lehet, azért a "kompetencia átadás" címszó alatt elhangzott kijelentéseken elég sokszor csak halkan röhögök..).

(Ezzel teljes kontrasztban egyébként vannak olyan termékeink, amit Magyarországon fejlesztenek 0-100. Arról nem tudok, hogy ott mi a helyzet.)

Egyébként az egészet ráadásul kifejezetten az is akadályozza, hogy manapság kevesen maradnak egy cégnél hosszú távon. Márpedig a cégek igazi kincse az a dolgozói gárda, aki nagy tapasztalattal, hatékonyan és jó termékeket képes előállítani. Egy új embernek (még ha az elméleti síkon elválaszott szakterületén tapasztalt is) évekbe telik, mire hatékonyan és jól tud dolgozni. Ha pedig rövid időn belül vagy akár egyszerre eltűnik az összes olyan ember, aki az egészet technikailag képes irányítani akkor az kb. kivégzi azt a termékvonalat (vagy céget).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 902
113
Ha már itt tartunk, én ezzel kapcsolatban két dolgot tapasztaltam meg:

  • Az igaz ugyan, hogy a multicégeknél a főbb fejlesztések az anyaországban (USA, Németország) maradtak, de a másodlagos fejlesztések, az összeszerelés illetve a szervíz már itt, illetve Indiában, Mexikóban van. Ez viszont azt jelenti, hogy a terméktől teljesen elkülönített fejlesztés kvázi elefántcsont toronyban ül, ahonnan nincs kellő rálátása a realitásokra. Ezzel a problémával naponta találkozom. Az anyaország nagyra becsült fejlesztői egész egyszerűen nem érzik a tervezés súlyát, nincs visszacsatolás a megépített, vagy üzembe helyezett termék irányából. Ezt amúgy a haditechnikában is látni
  • Azon túl, hogy valóban, egy fejlesztés jóval tovább tart, mint egy szakember munkaviszonya az adott cégnél, azaz jóformán senki se éri meg, hogy munkája gyümölcse úgymond beérjen (ami amúgy szintén lényeges visszacsatolás lenne neki is), továbbá a fluktuáció csak szanaszét hordja a félkész ismereteket az ágazaton belül (mindenki csak a részleges szakismerettel cirkulál a cégek között), maga a cégstruktúra is a biztonságra hajt. Egész egyszerűen nem cél az, hogy egyes emberek magukhoz kummulálják a komplett tudást. Minden folyamatnál csak az adott területhez értő, arra jóformán kulcslyukon keresztül rálátó specialista ül, aki csak egy-egy részfolyamatot ismer, azért felelős. Ha elmegy, relatve könnyű pótolni, az újat betanítani. Ez az, ami szöges ellentétben áll az egyetemeken megtanult szemlélettel. Egész egyszerűen az a komplex tudás nem kell, amit ott elsajátítunk, mert mindenki csak az eleve agyonstandardizált, blokkosított fejlesztői folyamat egy-egy apró fogaskereke, nem több. Így persze könnyebben is pótolható.
Kontraszelektív és kontraprduktív módon a fentiek miatt lassulnak be és válnak teljesen konzervatívvá és végtelenül óvatossá a fejlesztések. Miközben a marketing minden korábbinál hangosabban harsogja az "innovációt" :)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
mindenki csak az eleve agyonstandardizált, blokkosított fejlesztői folyamat egy-egy apró fogaskereke, nem több.
Engedelmeddel kiragadtam e mondattöredéket a szövegkörnyezetéből.
Merthogy mostanában azzal a gondolatkísérlettel szórakoztatom magam, s fogom meg a környezetem, hogy képzeljük el, valami baleset folytán (Jöttünk, láttunk, visszamennénk) a középkorban kötünk ki.
Csak egy személy, a korabeli ruhákban, beszédstílusban, tehát tökéletes a mimikri (a szabályokat én alkotom:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:), de a tudás velünk marad az eddigi jelenünkből.

A feladat; a mai átlagember tudásával elindítani, felgyorsítani a gépesítést, hogy könnyebbé váljon az életünk, ha már ott ragadtunk netán sikeres emberek lehessünk a középkorban. ( S megint csak nem foglalkozunk a paradoxonokkal).

Egy pár embert leszámítva (Hol vagy Ozymandias?) a ma embere menne a levesbe, mert hiába lenne a településen (várban) kovács, meg kötélverő stb., egy nyomorult kovát nem ismerünk fel...
Amit hirtelen be tudnék vezetni, az a rulett:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

A ma embere annyit tud, hogy jobban tud applikációt feltelepíteni, videójátékot játszani, jobban eligazodik a csiptuningok, meg a sokcollos kerekek világában, meg eligazodik a mirelit pizzák, hipermarketes akciók világában, mint a többiek.
Orvosok, állatorvosok, vadászok, bizonyos mérnökök, körmönfont jogászok és pénzügyesek, vidéki gazdálkodók úgy hirtelen, akik érnének valamit. (Nyilván jóval több, tetőfedők, stb. de ők is meglennének halva fizikális erőnlétükkel a motoros gépeik nélkül, mint Yehudi Menuhin az étteremasztalnál...)

Egy nyomorult villanymotor megvalósítását nem tudná a ma embere elindítani (Makita, érted!?).

Egyszerűen ennyire fogyasztói lett a többség tudása, s specifikus a szakemberek gyakorlati tudása is.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Engedelmeddel kiragadtam e mondattöredéket a szövegkörnyezetéből.
Merthogy mostanában azzal a gondolatkísérlettel szórakoztatom magam, s fogom meg a környezetem, hogy képzeljük el, valami baleset folytán (Jöttünk, láttunk, visszamennénk) a középkorban kötünk ki.
Csak egy személy, a korabeli ruhákban, beszédstílusban, tehát tökéletes a mimikri (a szabályokat én alkotom:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:), de a tudás velünk marad az eddigi jelenünkből.

A feladat; a mai átlagember tudásával elindítani, felgyorsítani a gépesítést, hogy könnyebbé váljon az életünk, ha már ott ragadtunk netán sikeres emberek lehessünk a középkorban. ( S megint csak nem foglalkozunk a paradoxonokkal).

Egy pár embert leszámítva (Hol vagy Ozymandias?) a ma embere menne a levesbe, mert hiába lenne a településen (várban) kovács, meg kötélverő stb., egy nyomorult kovát nem ismerünk fel...
Amit hirtelen be tudnék vezetni, az a rulett:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

A ma embere annyit tud, hogy jobban tud applikációt feltelepíteni, videójátékot játszani, jobban eligazodik a csiptuningok, meg a sokcollos kerekek világában, meg eligazodik a mirelit pizzák, hipermarketes akciók világában, mint a többiek.
Orvosok, állatorvosok, vadászok, bizonyos mérnökök, körmönfont jogászok és pénzügyesek, vidéki gazdálkodók úgy hirtelen, akik érnének valamit. (Nyilván jóval több, tetőfedők, stb. de ők is meglennének halva fizikális erőnlétükkel a motoros gépeik nélkül, mint Yehudi Menuhin az étteremasztalnál...)

Egy nyomorult villanymotor megvalósítását nem tudná a ma embere elindítani (Makita, érted!?).

Egyszerűen ennyire fogyasztói lett a többség tudása, s specifikus a szakemberek gyakorlati tudása is.
Két hét alatt építenék egy villanymotort, és a távíró is egy héten belül működne. azt, hogy hogy kerülném el a máglyát, még nem tudom.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Engedelmeddel kiragadtam e mondattöredéket a szövegkörnyezetéből.
Merthogy mostanában azzal a gondolatkísérlettel szórakoztatom magam, s fogom meg a környezetem, hogy képzeljük el, valami baleset folytán (Jöttünk, láttunk, visszamennénk) a középkorban kötünk ki.
Csak egy személy, a korabeli ruhákban, beszédstílusban, tehát tökéletes a mimikri (a szabályokat én alkotom:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:), de a tudás velünk marad az eddigi jelenünkből.

A feladat; a mai átlagember tudásával elindítani, felgyorsítani a gépesítést, hogy könnyebbé váljon az életünk, ha már ott ragadtunk netán sikeres emberek lehessünk a középkorban. ( S megint csak nem foglalkozunk a paradoxonokkal).

Egy pár embert leszámítva (Hol vagy Ozymandias?) a ma embere menne a levesbe, mert hiába lenne a településen (várban) kovács, meg kötélverő stb., egy nyomorult kovát nem ismerünk fel...
Amit hirtelen be tudnék vezetni, az a rulett:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

A ma embere annyit tud, hogy jobban tud applikációt feltelepíteni, videójátékot játszani, jobban eligazodik a csiptuningok, meg a sokcollos kerekek világában, meg eligazodik a mirelit pizzák, hipermarketes akciók világában, mint a többiek.
Orvosok, állatorvosok, vadászok, bizonyos mérnökök, körmönfont jogászok és pénzügyesek, vidéki gazdálkodók úgy hirtelen, akik érnének valamit. (Nyilván jóval több, tetőfedők, stb. de ők is meglennének halva fizikális erőnlétükkel a motoros gépeik nélkül, mint Yehudi Menuhin az étteremasztalnál...)

Egy nyomorult villanymotor megvalósítását nem tudná a ma embere elindítani (Makita, érted!?).

Egyszerűen ennyire fogyasztói lett a többség tudása, s specifikus a szakemberek gyakorlati tudása is.
Szerintem két alternatíva lenne:

1. Középkorban fenntarthatatlan higiéniai szokások miatt valamilyen fertőzésbe pár hónapon belül belehalsz.
2. Boszorkányégetés.

A kérdés csak az, hogy melyik következik be hamarabb. :D
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 264
76 817
113
Szerintem két alternatíva lenne:

1. Középkorban fenntarthatatlan higiéniai szokások miatt valamilyen fertőzésbe pár hónapon belül belehalsz.
2. Boszorkányégetés.

A kérdés csak az, hogy melyik következik be hamarabb. :D
Egyik sem lenne. Akkora tudásod lenne, hogy kapkodnának utánad az uralkodók. Gondolj bele, a te eü ismereteiddel ott orvosnak számítanál, egy átlag ember műszaki ismereteivel mérnök lenne , az én mezőgazdasagi tudasom is a legjobb földesúrrá tenne (pedig nincs sok). Az ide író embetek hadszervezeti tudása akkoriban a vilag legjobb hadvezérevé tenne bárkit.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed