Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
30 612
113
Az ok, hogy a nyomás megszűnésével szilárd szerkezetű marad, de a hőmérséklet emelkedésével sem esik szét? Mi lesz egy ebből készült szupravezető kábellel az első elektromos kisülésnél? Ha meg működik és gyártható, akkoris elsőnek H-bombáknál fogják alkalmazni.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 486
25 404
113
Felkavartak az élmények.

Egy AH-64D Longbow Apache lefotózta a 14 évvel ezelőtt a Columbia űrrepülőgép szétesését.


Ezen belül van más fénykép is.

Régen erről írtam, hogy a katasztrófa lehetséges okai között a startnál leszakadó jégtömb verzión felül egy kanadai csillagász készített egy felvételt a leszállási fázisról, amely felveti a magas légköri villámot lehetséges okként. (Jó bonyi mondat lett.)

Csak felhívás szintjén, nem tudományos értekezés! Hirtelenjében ezt találtam.

"Columbia: koboldvillám vagy jégtömb lehetett az ok"

"A másik új elmélet szerint magaslégköri villám csaphatott a Columbia ûrrepülõbe hét perccel a tragédia elõtt. E villámokat egy évtizede fedezték fel. Az angolul sprite-nak, azaz koboldnak nevezett vöröses színû villámok a zivatarfelhõkbõl felfelé, csaknem 100 kilométeres magasságig haladnak, tizedmásodpercnél rövidebb ideig tartanak, és gyakran kékes sugárzás kíséri õket. A kisülések százszor nagyobb sebességgel terjedhetnek, mint a felszíni villámok. Walter Lyons kutató tíz évvel ezelőtt készített egy tanulmányt a NASA-nak, mely szerint egy a százhoz az esélye annak, hogy egy űrrepülő belerepüljön egy ilyen koboldba. Lyons egy kaliforniai amatőr csillagász felvételét elemezve azt állapította meg, a képen a Columbia mellett látható jelenség ugyan nem koboldvillám, de lehet más, eddig még ismeretlen elektromos jelenség is."

http://vilag.transindex.ro/?hir=487
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and endre

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 734
2 529
113
16422872_1398388143514615_5633247296954786410_o.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Hát, csak kimaradt a BME-s űrös konferencia :( . Három hete kaptam egy fűzős korcsolyát az addigi kölcsönzős csatos helyett. Utána elmentem úszni. Másnap bicikliztünk 50 km-t a szűz hóban meg jégen (voltak kutyuskák is). Utána még elgyalogoltam kajálni a befagyott városban traktorjárásban - oszt nyertem egy szép mutatós dudort a hátamra. Komoly utánajárással sikerült arra a triviális következtetésre jutni, hogy ez bizony a derekamnál van valami ideg fölött azért, mert rendkívül alapos munkával széjjel hajtottam magam. Úgyhogy most járhatok balettozni meg masszőrhöz jövő héttől (a fejem, amikor behívnak az Anna fürdőbe időpontot egyeztetni és kiderül, hogy a nagy melegvizes buggy-buggyhoz akkor leszek legközelebb, amikor egy emellettel fölötte tekergetem magam mackó alsóban...).
Na szóval a mai indulás meg azért maradt ki, mert a Hátológus Főparancsnok Ember 1-re rendelt be, hogy 5 percben elmondja azt, amit már eddig is tudtam és megnézzen egy röntgen leletet, amin meg semmi nem látszik (én nem olyan doktor vagyok, de az ilyen lágy dolgokat UH-val meg MRI-vel szokás nézegetni, a RTG keresztül fúj rajta oszt csá). Szóval határozott plutty :(
Ellenben "2. kozmikus sebességgel és jelentéktelen változtatásokat kérve" (imádom az ottani főszerkesztő stílusát :) ) elfogadták a cikkünket a Közgáz Szemlében, szóval valami haszna is volt a hétnek a tudomány és a technika szempontjából.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 262
61 871
113
Fémes hidrogén
Eddig azt hittem hogy csak amolyan hidegfúzió szerű átverés, de most úgy tűnik tényleg megcsinálták...
Bejelentették hogy megvan a vizsgálható minta.
http://news.harvard.edu/gazette/sto...edium=social&utm_campaign=hu-facebook-general

Elég elképesztő maga az anyag is amit létrehoztak és az eljárás is ahogy gyártják.
Cseppfolyós hidrogént tesznek két megfelelően formázott hibátlanra polírozott és néhányatom vastagságú alumíniummal bevont gyémánt közé. 495 megapascal nyomással összenyomják a két gyémántot (ez nagyobb nyomás mint ami föld középpontjában van) és már kész is a fémes hidrogén.:)
082016_hydrogen_diamond_free.png

A nyomóerő megszüntetésével a hidrogén szilárd és fémes szerkezetű marad.
Az anyag szobahőmérsékleten is szupravezető de valószínű még ennél is fontosabb hogy ez kehet a valaha is gyártott leghatékonyabb kémiai rakéta hajtóanyag.

Ezt mondja róla egy szakember:
Röviden összefoglalva:
- a sima atomos O-H rakéta hajtóanyag 10 MJ/kg energiát termel (a TNT 4.2 MJ/kg) Ezzel szemben az O-metal H reakció 216 MJ/kg energiát szabadít fel. Igen, 50-szer többet mint a TNT. :eek:
- maradtak még kétségek hogy tényleg fémes hidrogént gyártottak nem pedig valami furcsa hidrogén-aluminium elegyet (ez elég hamar ki fog derülni);
- kérdés hogy mennyire bizonyul stabilnak az új anyag;
- meg kell valahogy oldani a tömeggyártást;
- a fémes hidrogén visszaalakulása atomi hidrogénné 7000 K hőmérsékletet eredményez. Nyilvánvalóan nincs olyan anyag amit ezt elviselné úgyhogy valószínűleg nem lesz tiszta fémes hidrogén - oxigén hajtómű hanem csak valamilyen fémes hidrogénnel turbózott "sima" LH-LOX hajtómű. Amúgy a tiszta MH-LOX hatómű specifikus impulzusa úgy 1700 sec (kiáramló gáz sebessége 16 km/sec) lenne (az LH-LOX hajtómű hasonló értékei 450 sec és 4,4 km/sec, az ion hajtóművé pedig 3000 sec és 29 km/sec)
Mindenesetre már elképzelték hogyan néznének ki ezek a hibrid fémes hidrogénnel turbózott rakéták (25 tonnát LEO pályára állító rakéták összehasonlítása):
http://iopscience.iop.org/article/1...39A318031107390FB86.c1.iopscience.cld.iop.org
metallichydrogenSSTO.png

A fémes hidrogént már Peter Francis 1986-ban itthon megjelent Bolgygók című könyvében is úgy írták, mint sikeresen előidézett állapot. Szóval szerintem ez nem olyan új.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 148
357
83
A fémes hidrogént már Peter Francis 1986-ban itthon megjelent Bolgygók című könyvében is úgy írták, mint sikeresen előidézett állapot. Szóval szerintem ez nem olyan új.
Először előkell állítani több száz tonna hidrogént (ami nagyon energiaigényes, legyen az áram vagy hő) , ezután visszahűteni 614 F°-ra (-320 C°) és valamivel nagyobb nyomást előállítani, mint ami a Föld magjának a belsejében van ( 300-350 GPa), de gondolom ezt a hőmérsékletet tartani is kell a nyomás ideje alatt, ami mégha csak egy másodperc is, egy ekkora nyomásnál hatalmas hő keletkezik.Nem is csoda, hogy egyenlőre csak atomi szinten allították elő. Ehhez hatalmas ipari háttér kell és nem egy olajtársaságról beszélünk vagy egy vegyiüzemről. Nem értem, hogy miként érné meg egy ilyen drága anyagot tonnaszámra szétrobbantani egy rakétahajtóműben! Félvezetőként sokkal több értelme lenne, de talán annak se lenne jó, mert a fentiek szerint nem lehet egy stabil anyag, ha végül hajtóanyagnak akarják felhasználni.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Ez érdekes! Úgy néz ki kap még egy hegesztést :)
Már csak a bringa kérdéses mivel mennek oda hozzá.

http://www.astronomy.com/news/2017/02/potential-hubble-repair-mission
A cikk a Sierra Nevadát említi, úgyhogy a bringa az eddig még mérsékelten tesztelt (=életében egy métert sem repült) Dream Chaser siklóval próbálnának oda eljutni úgy, hogy a DC a NASA-tól is csak teherszállításra kapott megrendelést (alsó hangon 2019-től). Tekintettel arra, hogy még a Space-X sem szállíthat embert (pedig most lesz a 10. Dragonos misszió 18-án), elég elrugaszkodott ötletnek nevezném. Arról nem is beszélve, hogy lassacskán a Webb is felkerül az égre. Covboykodni persze lehetne, mert a DC-t fellövő Atlas V elég jó statisztikákkal rendelkezik, meg hát még űrsikló sem maradt fenn az űrben, de sajnos nem olyan időket élünk, hogy tisztességes és alapos papírmunka nélkül csak úgy embereket lődözzünk az égbe.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 148
357
83
Az "ABSZOLÚT" nulla fok (0 Kelvin) nem relatív :D

A termodinamika III. főtétele értelmében bár tetszőlegesen megközelíthető, de soha nem érhető el....
3-4 GPa nál tobb ezer fok keletkezik, azt kell lehűteni 614 Fárenhejtről~320 C fokra! (ott maradt egy kötőjel )!

egyébként itt nem termodinamikáról beszélnek, hanem atomfizikáról és létezik 0 kelvinnél alacsonyabb hőfok, mivel az egy energia szint. a részecskék extrém alacsony nyomáson , hogy ha elég nagy kinetikus energiát visznek be az elektronba, akkor két részecske között ( az álló és a rezgő között-amibe ütköztettél-kinematika) energia fluktuáció alakul ki vagyis ez eddig álló részecskéd relatíve a rezgőhöz képest energiát - hőt - emittál és ilyenkor 0 K allá esik a hőmérséklet. ez azért van így , mert 2 nem rezgő részecskét ütköztettél. ez létező esemény ész számolni is lehet vele.