Fémes hidrogén
Eddig azt hittem hogy csak amolyan hidegfúzió szerű átverés, de most úgy tűnik tényleg megcsinálták...
Bejelentették hogy megvan a vizsgálható minta.
http://news.harvard.edu/gazette/sto...edium=social&utm_campaign=hu-facebook-general
Elég elképesztő maga az anyag is amit létrehoztak és az eljárás is ahogy gyártják.
Cseppfolyós hidrogént tesznek két megfelelően formázott hibátlanra polírozott és néhányatom vastagságú alumíniummal bevont gyémánt közé. 495 megapascal nyomással összenyomják a két gyémántot (ez nagyobb nyomás mint ami föld középpontjában van) és már kész is a fémes hidrogén.
A nyomóerő megszüntetésével a hidrogén szilárd és fémes szerkezetű marad.
Az anyag szobahőmérsékleten is szupravezető de valószínű még ennél is fontosabb hogy ez kehet a valaha is gyártott leghatékonyabb kémiai rakéta hajtóanyag.
Ezt mondja róla egy szakember:
Röviden összefoglalva:
- a sima atomos O-H rakéta hajtóanyag 10 MJ/kg energiát termel (a TNT 4.2 MJ/kg) Ezzel szemben az O-metal H reakció 216 MJ/kg energiát szabadít fel. Igen, 50-szer többet mint a TNT.
- maradtak még kétségek hogy tényleg fémes hidrogént gyártottak nem pedig valami furcsa hidrogén-aluminium elegyet (ez elég hamar ki fog derülni);
- kérdés hogy mennyire bizonyul stabilnak az új anyag;
- meg kell valahogy oldani a tömeggyártást;
- a fémes hidrogén visszaalakulása atomi hidrogénné 7000 K hőmérsékletet eredményez. Nyilvánvalóan nincs olyan anyag amit ezt elviselné úgyhogy valószínűleg nem lesz tiszta fémes hidrogén - oxigén hajtómű hanem csak valamilyen fémes hidrogénnel turbózott "sima" LH-LOX hajtómű. Amúgy a tiszta MH-LOX hatómű specifikus impulzusa úgy 1700 sec (kiáramló gáz sebessége 16 km/sec) lenne (az LH-LOX hajtómű hasonló értékei 450 sec és 4,4 km/sec, az ion hajtóművé pedig 3000 sec és 29 km/sec)
Mindenesetre már elképzelték hogyan néznének ki ezek a hibrid fémes hidrogénnel turbózott rakéták (25 tonnát LEO pályára állító rakéták összehasonlítása):
http://iopscience.iop.org/article/1...39A318031107390FB86.c1.iopscience.cld.iop.org