[HUN] Katonai drónok beszerzése

Igen ezek tények de ezt nagy valószínuséggel egyetlen szeb vagy magyarországi méretű ország sem tudja "kihagyni" a saját drón fejlesztéséből.
Mivel mi NATO ország vagyunk nekünk muszály lesz kihagyni Kínát mindenféle katonai drón fejlesztési programból.
Tutira semmilyen alkatrész nem lehet Kínai eredetű. USA, Ny.Eu., Izrael, esetleg Török o. --- ezek jöhetnek szóba mint beszerzési forrás.
 
Remélem koreai lesz, ha már itt hakniznak. Akkor az AV együttműködésnek is lenne értelme.

Már szemeim előtt a párbeszéd:
Kezelő: Célpont befogva.... tűz....őőőőőő mivel lövök???
Oktató: karika, pálcika, hóember, kutyaház!
:D
Csak az Orion! Izraeli tervezés, orosz gyátásminőség!!!! A Bolondnak (is) megéri!
 
Mivel mi NATO ország vagyunk nekünk muszály lesz kihagyni Kínát mindenféle katonai drón fejlesztési programból.
Tutira semmilyen alkatrész nem lehet Kínai eredetű. USA, Ny.Eu., Izrael, esetleg Török o. --- ezek jöhetnek szóba mint beszerzési forrás.
Szerintem ez nem merült fel senkinek csak a kínai szerb együttműködés a kérdésben egy elég konkrét példa.
 
Mivel mi NATO ország vagyunk nekünk muszály lesz kihagyni Kínát mindenféle katonai drón fejlesztési programból.
Tutira semmilyen alkatrész nem lehet Kínai eredetű. USA, Ny.Eu., Izrael, esetleg Török o. --- ezek jöhetnek szóba mint beszerzési forrás.
Egy szóval sem mondtam, hogy kínai tech transzferre gondoltam, én arra céloztam, hogy egy Magyarország méretű ország nagy valószínűséggel nem hagyhatja ki a tech transzfert a saját (nulláról induló) drón fejlesztéséből.
 
Mivel mi NATO ország vagyunk nekünk muszály lesz kihagyni Kínát mindenféle katonai drón fejlesztési programból.
Tutira semmilyen alkatrész nem lehet Kínai eredetű. USA, Ny.Eu., Izrael, esetleg Török o. --- ezek jöhetnek szóba mint beszerzési forrás.
A rendőrség kinai drónokat szerzett/szerez be. Úgyhogy a kiskaput NATO tilalom ügyben kijátszottuk.
 
No, kicsit tényleg félrement a dolog.
Nem azt állítottam, hogy tuti szar a karayel, csak azt, hogy minimális info van róla, és hogy hosszú időn keresztül nem sikerült piacot találnia, ahol pedig megvették (Szaud) ott a vásárlásnak komoly tényezője lehetett, hogy politikai-stratégiai okból senki (USA. Izrael, Törökök) nem adta a kezükbe az elsővonalas dróntechnikáját. (Kínától vásárolnak be ugye, illetve a "hagyományos" légierejük miatt nem is kell kapkodniuk.)

Ezt találtam még, angolra a google egész jól leordítja :):

https://www.tdefenceagency.com/vestel-karayel-milli-iha-hakkinda-her-sey-tsk-neden-tercih-etmedi/

Ez alapján nincs vele semmi baj, csak nem volt "szerencséje". Mindenesetre látszik, hogy nem csak engem foglalkoztat a dolog, a hazájában sem világos, miért maradt "sötét ló".

A törököknél sem fejleszt drónt boldog boldogtalan, 3 komoly cég van/volt a kezdetektől: az állami TAI, a Baykar a partnercégével, és a Vestel.
Ami a hosszabb utánajárás alapján látszik, az az, hogy a 3 gyártó csak a "jéghegy csúcsa" a fegyverzet, a satlink stb. mind más török hadiipari cégektől, vagy importból jön,így közösen rendelkezérére áll a gyártóknak, egyik sincs előnyben-hátrányban ezeknél a komponenseknél.

Nem vagyok ellensége a karayelnek, csak még mindig túl kevésnek látom az infót, illetve úgy gondolom, hogy a Baykarnál a drónjaik rendszeresítése óta nagyságrendekkel több tapasztalat, know-how, fejlesztési potenciál halmozódott fel, mint a Vestelnél, amihez egy Karayel techtranszfer esetén se férünk hozzá. Ne legyen igazam. :)
(Illetve egy kicsit ellensége vagyok, mert szerintem nem szép, de ez legyen az én problémám :D)

UI: technológiai együttműködéssel a vestel már átadott '"dróntechnológiát" egy francia cégnek, abból se lett nagy siker.
Az utóiratot kifejtve (Újra elő kellett keresnem):

2014 körül, amikor a Vestel készen lett a Karayel fejlesztésével, közös projektbe kezdett a francia LH Aviation nevű céggel, hogy az LH-10 nevű kis kétszemélyes gépükből pilótas nélküli (illetve opcionálisan pilóta nélküli) verziót hozzanak létre.
https://en.wikipedia.org/wiki/LH_Aviation_LH-10_Ellipse

811-5dwm1769-2.jpg


A gép a Karayel avionikáját, önálló repüléshez szükséges egyéb komponenseit, és földi irányító állomását kapta meg. A pilóta, utas fennmaradó helyére üzemanyag került.
https://medium.com/@dr.omercay/vestel-lh-aviation-lh10-i-ha-9d27dd2b4336

https://www.ainonline.com/aviation-...6-17/optionally-piloted-lhd-gains-first-order

Érdekesség, hogy állítólag demó szintjén felfegyverzett verzió is készült, két pár thales irányított rakéta (70 milis?) blokkal.
Vásárlója is volt, Benin vett tengeri járőrözésre 3 darabot, 2018-tól biztosan nem üzemelnek.

Konklúzióm, hogy az is elképzelhető, a Vesteltől mi eleve nem a Karayelt akarjuk megvenni, hanem egy nagyon hasonló együttműködés keretében kezdetektől valamelyik hazai gyártású kisrepülő átalakításához keresünk partnert.

Asszem ezzel kiveséztem a karayel témát a magam részéről. :)
 
Ha már szóba került a Bayraktar és tavalyi karabahi háború.....

Az örmény légvédelem visszaszorítása Hegyi-Karabahban 2020-ban......

Az azerbajdzsáni közszolgálati televízió ITV által sugárzott "Görünməyən qəhrəmanlar - Hərbi Hava Qüvvələri" ("Láthatatlan hősök - Légierő") című dokumentumfilmben az azerbajdzsáni légierőnek a második karabahi háborúban való részvételéről 2020 őszén, Ramiz Tahirov tábornok, az azerbajdzsáni légierő parancsnokának interjúja részleteket tartalmaz az azerbajdzsáni fél által a konfliktus során a Hegyi-Karabahban lévő örmény légvédelem visszaszorítása érdekében végrehajtott sikeres "Karabahi koporsó " hzadműveletről. Mammad Valimamedov fordította le oroszra a "Karabahi koporsó" műveletről szóló interjú részletét.


9296846_original.jpg

Az egyik An-2-es repülőgép, amelyet az azerbajdzsáni fél használt csaliként, hogy betörjön az örmény légvédelmi rendszerbe Hegyi-Karabahban a második karabahi háború során 2020 őszén (c) képkocka az azerbajdzsáni ITV televíziós társaság által készített "Görünməyən qəhrəmanlar - Hərbi Hava Qüvvələri" című filmből.

Az azerbajdzsáni légierő parancsnokával, Ramiz Tahirov tábornokkal készült interjú érdekes részleteket közöl a második karabahi háború idején a "Karabah koporsó" hadműveletről, amelynek célja az örmény légvédelmi rendszer elnyomása volt Hegyi-Karabahban.

2020. szeptember 27-én Örményország légvédelmi rendszere Karabahban 24 "Osa-AK(M)"-l , 6 "Tor-M2KM-l, 1[zászlóalj] S-300PS-l(ez a SAM az örmény fegyveres erők Gorisban állomásozó 99. légvédelmi rakétaezredéből származik, a háború előtt Shushikend faluban telepítették), 2 [hadosztály] "Krug" rendszerrel, 3 [hadosztály] "Kub" rendszerrel és egy [hadosztály] S-125 SAM rendszerrel (örmény információk szerint a "Krug" SAM rendszereket már évekkel korábban leszerelték, és csalétekként használták őket.) rendelkezett,

Örményország légvédelmi rendszerének Karabahban való elnyomására az azerbajdzsáni légierő parancsnoksága kidolgozta a "Karabah koporsó" műveletet. Ez a művelet a következő összetevőkből állt:

1. Annak érdekében, hogy az ellenséget valamennyi légvédelmi rendszerének aktiválására kényszerítsék, úgy döntöttek, hogy repülőgépek, helikopterek és UAV-k segítségével szimulált, tömeges légicsapást szerveznek. Ezek a repülőgépek különböző manővereket hajtottak végre anélkül, hogy beléptek volna a légvédelmi csapásmérő zónába.

2. Annak érdekében, hogy az ellenség ne fedje fel ezt a tervet, úgy döntöttek, hogy An-2-es repülőgépeket indítanak a légvédelmi csapásmérő zónába. A pilóták az AN-2-l a légvédelmi csapásmérő zónába repültek, és ejtőernyővel ugrottak ki a gépből.

3 Hogy az AN-2-esek valódi harci repülőgépeknek tűnjenek, különböző bombákkal töltötték meg őket. Ha az ellenség nem lőtte volna le ezeket a gépeket, akkor kamikaze drónokként használták volna őket.

4. Ezek a csalétek arra voltak hivatottak, hogy az ellenséget arra kényszerítsék, hogy elpazarolja a drága Tor-M2KM rakétákat, amelyekkel korlátozott számban rendelkeztek. Ezt a célt sikerült elérni, mert egy ideig a rakéták hiánya miatt az ellenség nem tudta használni a Tor-M2KM-et.

5. Továbbá a már a levegőben lévő Harop, Skystriker és Orbiter-1k eszközeikkel, valamint a Bayraktar TB2 UAV-l csapást mértek az azonosított légvédelmi eszközökre.

6. Az UAV-k támogatására és a SAM-ek akadályozására az UAV-t aktívan használták az ellenséges légvédelmi rendszerek megzavarására.

7. Technikai eszközökkel hamis elektronikus célpontokat hoztak létre az ellenséges SAM-rendszerek számára.

8. A helikopterekre szerelt Spike-NLOS rakétákkal, amelyek hatótávolsága elérheti a 30 km-t, csapásokat mértek az ellenséges légvédelmi rendszerek ellen.

A művelet első napján az ellenséges SAM-k 60%-át megsemmisítették. A háború végéig az örményeknek nem sikerült "feltörnie" a "karabahi koporsót".


9296425_original.jpg

Azerbajdzsáni térkép az örmény légvédelmi rendszer eszközeinek elhelyezéséről Hegyi-Karabahban 2020.09.27-én (c) az azerbajdzsáni ITV TV társaság "Görünməyən qəhrəmanlar - Hərbi Hava Qüvvələri" című filmjének képkockája.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
"Görüünməyən qəhrəmanlar - Hərbi Hava Qüvvələri" ("Láthatatlan hősök - Légierő") című dokumentumfilm (ITV) (azerbajdzsáni nyelven):


Colonelcassad
 
1. Annak érdekében, hogy az ellenséget valamennyi légvédelmi rendszerének aktiválására kényszerítsék, úgy döntöttek, hogy repülőgépek, helikopterek és UAV-k segítségével szimulált, tömeges légicsapást szerveznek. Ezek a repülőgépek különböző manővereket hajtottak végre anélkül, hogy beléptek volna a légvédelmi csapásmérő zónába.
Pedig ez mennyire régi trükk, mégis megkajálták az örmények. Nem emlékszem melyik konfliktusban sütöttek el hasonlót a támadók. Talán az Öböl háborúban vagy valamelyik arab-izraeli konfliktusban. Valaki idehaza még nyilatkozta is, hogy jól felkészített légvédelemmel nem lehetne megetetni ilyen trükköket.
Egy An-2-es 100-200 km/h-val repül, ez leginkább egy drónnak a sebessége, de annál szerintem jóval nagyobb az RCS-e.