Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
UAE 80(!) Rafale-t és 12 H225M-et rendelt.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nekem ez a 80-as darabszám ismerős. Pont ennyi F-16E/F block 60 Desert Falcon-ja van az UAE-nek.
Ez utóbbiakat tavaly októberben már felajánlották a mindent is üzemeltető görögöknek, idén még el is vitték hozzájuk a közös hadgyakorlatra.
Azóta a görögök Rafale-t rendeltek, de szerintem az UAE nem tett le arról, hogy a block 60-as F-16-osain túladjon.
És az a gyanúm, hogy a Rafale lesz a váltótípusa.
 
Nekem ez a 80-as darabszám ismerős. Pont ennyi F-16E/F block 60 Desert Falcon-ja van az UAE-nek.
Ez utóbbiakat tavaly októberben már felajánlották a mindent is üzemeltető görögöknek, idén még el is vitték hozzájuk a közös hadgyakorlatra.
Azóta a görögök Rafale-t rendeltek, de szerintem az UAE nem tett le arról, hogy a block 60-as F-16-osain túladjon.
És az a gyanúm, hogy a Rafale lesz a váltótípusa.
Vajon miért? Szerkezetileg a legnehezebb, viszont tudásra a legokosabb rendszerben álló F-16-os változat.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
Vajon miért? Szerkezetileg a legnehezebb, viszont tudásra a legokosabb rendszerben álló F-16-os változat.
Már nem. A block 70/72 Viper avionikában úgy modernebb, hogy könyebb, kevesebb hűtést igényel, emiatt simán installálható nem csak a block 50/52 C/D gépekbe, de a régebbi blcok 15-ös A/B gépekbe is.
A block 60-as volt az F-16-os család legutolsó olyan fejlesztése, ahol az avionika további méret- és tömegnövekedést jelentett, ezen felül extra hőcserélőket és légellenállásnövelő pótbeömlőket igényelt.
Így végül egyedi maradt a radarja, a hajtóműve, az EW rendszere, az IRST rendszere, meg a sárkányszerkezete is. És csak az UAE üzemelteti.

Időközben eltelt 20 év.
A block 60-as kifejlesztésekor még egy F-16C szintjét se elérő legelső Rafale verziókból mára az F3R, de különösen a most leszerződött F4 verziók már nem csak eléírik, de meg is haladják a block 60-as 16-os képességeit.
Persze, a Lockheed megtehetné, hogy fogja a block 60-as 16-ost, meghagyja benne az erősebb hajtóművet, de installálja a könnyebb blcok 70/72 avionikát, leszereli a pótbeömlőket és extra hőcserélőket.
Egy ilyen manőver a 80-as, 90-es években még simán összejöhetett volna, de ma már a könyvelők irányítanak, ők meg erre azt mondanák, hogy ajánljunk ki nekik egy F-35-öst, vagy ha könnyítjük a gépet, akkor adjunk bele az egyel régebbi F110GE129-esből, mert azt most is gyártatjuk a GE-vel.
És ezt számlázzuk ki újra vastagon.

A másik megoldás, hogy az UAE elvágja az F-16-os vonalat, a flottát 1:1-ben a Rafale-al cseréli le, de megveszi mellé az F-35-öst is.
 
Vajon miért? Szerkezetileg a legnehezebb, viszont tudásra a legokosabb rendszerben álló F-16-os változat.
A Block 60-ban levő AESA radar kb. két generációval régebbi.
A Block 60 egy 90-es évek végi kis lendületet kapott ultrabrutál F-16.
De mai szemmel nézve 20 éves gyökerei vannak.
Az F-16V egy poszt 2016 utáni dolog kb.
Kb. úgy kezeld ezt, mintha egy mai PC-t vetnél össze egy 20 évessel.

A terméktámogatás árát sem szabad elfelejteni. Csak nekik van olyan és csak az ő kedvükért kell ezt a vonalat fenntartani.
Amikor V avionikás gépből kb. az a kérdés, hogy akkor 500 vagy 1000 db lesz-e.

A Block 60 radarja tudtommal egyedi, semmilyen más típusban nincs benne, ahogy egyes további megoldásai is.
(Pl. a F110-GE-129, ami Allesmor szerint már a múlt.)

Nekik van elég pénz arra, hogy kb. 20 év után valóban használva lecseréljenek egy 4+ (+?) kategóriás gépet egy másikra...
 
(Pl. a F110-GE-129, ami Allesmor szerint már a múlt.)
Mármint a GE132-es a múlt. A mostani Dubai Air Show-n repült egy block 60-as, azon határozottan GE132-es hajtómű volt, ez látszott a fúvócsövön és a radiális lángstabilizátorokon is.
De fenntartom a véleményem, hogy az UAE block 60-asinak egy részében nem is ez a hajtómű van, hanem a régebbi, de még mindig gyártásban levő GE129-es.
 
Mármint a GE132-es a múlt. A mostani Dubai Air Show-n repült egy block 60-as, azon határozottan GE132-es hajtómű volt, ez látszott a fúvócsövön és a radiális lángstabilizátorokon is.
De fenntartom a véleményem, hogy az UAE block 60-asinak egy részében nem is ez a hajtómű van, hanem a régebbi, de még mindig gyártásban levő GE129-es.
Igen, elírtam.
Gondolom az esedékes depot level munkák alatt cserélhették ki őket.
 
Már nem. A block 70/72 Viper avionikában úgy modernebb, hogy könyebb, kevesebb hűtést igényel, emiatt simán installálható nem csak a block 50/52 C/D gépekbe, de a régebbi blcok 15-ös A/B gépekbe is.
A block 60-as volt az F-16-os család legutolsó olyan fejlesztése, ahol az avionika további méret- és tömegnövekedést jelentett, ezen felül extra hőcserélőket és légellenállásnövelő pótbeömlőket igényelt.
Így végül egyedi maradt a radarja, a hajtóműve, az EW rendszere, az IRST rendszere, meg a sárkányszerkezete is. És csak az UAE üzemelteti.

Időközben eltelt 20 év.
A block 60-as kifejlesztésekor még egy F-16C szintjét se elérő legelső Rafale verziókból mára az F3R, de különösen a most leszerződött F4 verziók már nem csak eléírik, de meg is haladják a block 60-as 16-os képességeit.
Persze, a Lockheed megtehetné, hogy fogja a block 60-as 16-ost, meghagyja benne az erősebb hajtóművet, de installálja a könnyebb blcok 70/72 avionikát, leszereli a pótbeömlőket és extra hőcserélőket.
Egy ilyen manőver a 80-as, 90-es években még simán összejöhetett volna, de ma már a könyvelők irányítanak, ők meg erre azt mondanák, hogy ajánljunk ki nekik egy F-35-öst, vagy ha könnyítjük a gépet, akkor adjunk bele az egyel régebbi F110GE129-esből, mert azt most is gyártatjuk a GE-vel.
És ezt számlázzuk ki újra vastagon.

A másik megoldás, hogy az UAE elvágja az F-16-os vonalat, a flottát 1:1-ben a Rafale-al cseréli le, de megveszi mellé az F-35-öst is.
Értem, köszi!
 
Persze, tegyük gyorsan hozzá, hogy hivatalosan a Rafale üzlet az emírek Mirage 2000-eseit hivatottak leváltani, csakhogy valahogy gyanúsan egybecsengenek a darabszámok. Bár ez utóbbiaknál is erősebb indok, hogy konkrétan maga az UAE kínálta fel a görögöknek megvásárlásra a 16-osokat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger
Persze, tegyük gyorsan hozzá, hogy hivatalosan a Rafale üzlet az emírek Mirage 2000-eseit hivatottak leváltani, csakhogy valahogy gyanúsan egybecsengenek a darabszámok. Bár ez utóbbiaknál is erősebb indok, hogy konkrétan maga az UAE kínálta fel a görögöknek megvásárlásra a 16-osokat.
erre a gorog-UAE biznyiszre nem kell hogy az amcsik is ramondjak az ament?
nehogy aztan az legyen mint a horvat f16 uzlettel...
 
erre a gorog-UAE biznyiszre nem kell hogy az amcsik is ramondjak az ament?
nehogy aztan az legyen mint a horvat f16 uzlettel...

Az arabok meg intsenek be és szóljanak a Lockheednak, hogy a kormányuk miatt nem továbbadják a gépeket, hanem kivonják, úgyhogy cseszhetik a supportot is.
 
Az arabok meg intsenek be és szóljanak a Lockheednak, hogy a kormányuk miatt nem továbbadják a gépeket, hanem kivonják, úgyhogy cseszhetik a supportot is.
valamint magyarázzák el nekik hogy ahogy egy mezei személygépkocsinál is döntési szempont a várható maradványérték amin majd el tudják adni, úgy ez a vadászgépeknél is így van
és egy vadászgép ami a tervezett üzemidő végén nem adható el x millói dollárért hanem kivonandó az már vásárláskor pont x millió dollárral kevesebbet ér
 
Qatari-Rafales-6.jpg
 
A fekete ős-Rafale emlékezetes repülése az 1992-es Farnborough air show-n:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ahhoz képest, hogy a mai, mindenféle jóval megpakolt széria Rafale-ok mennyivel lehetnek nehezebbek ennél a szinte üres prototípusnál... nos nem repülnek egyátalán rosszabbul. Ügyes dizájn.