Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

MZ/X

Well-Known Member
2021. május 27.
754
3 562
93
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Nekem ez a 80-as darabszám ismerős. Pont ennyi F-16E/F block 60 Desert Falcon-ja van az UAE-nek.
Ez utóbbiakat tavaly októberben már felajánlották a mindent is üzemeltető görögöknek, idén még el is vitték hozzájuk a közös hadgyakorlatra.
Azóta a görögök Rafale-t rendeltek, de szerintem az UAE nem tett le arról, hogy a block 60-as F-16-osain túladjon.
És az a gyanúm, hogy a Rafale lesz a váltótípusa.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 588
18 578
113
Nekem ez a 80-as darabszám ismerős. Pont ennyi F-16E/F block 60 Desert Falcon-ja van az UAE-nek.
Ez utóbbiakat tavaly októberben már felajánlották a mindent is üzemeltető görögöknek, idén még el is vitték hozzájuk a közös hadgyakorlatra.
Azóta a görögök Rafale-t rendeltek, de szerintem az UAE nem tett le arról, hogy a block 60-as F-16-osain túladjon.
És az a gyanúm, hogy a Rafale lesz a váltótípusa.
Vajon miért? Szerkezetileg a legnehezebb, viszont tudásra a legokosabb rendszerben álló F-16-os változat.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Vajon miért? Szerkezetileg a legnehezebb, viszont tudásra a legokosabb rendszerben álló F-16-os változat.
Már nem. A block 70/72 Viper avionikában úgy modernebb, hogy könyebb, kevesebb hűtést igényel, emiatt simán installálható nem csak a block 50/52 C/D gépekbe, de a régebbi blcok 15-ös A/B gépekbe is.
A block 60-as volt az F-16-os család legutolsó olyan fejlesztése, ahol az avionika további méret- és tömegnövekedést jelentett, ezen felül extra hőcserélőket és légellenállásnövelő pótbeömlőket igényelt.
Így végül egyedi maradt a radarja, a hajtóműve, az EW rendszere, az IRST rendszere, meg a sárkányszerkezete is. És csak az UAE üzemelteti.

Időközben eltelt 20 év.
A block 60-as kifejlesztésekor még egy F-16C szintjét se elérő legelső Rafale verziókból mára az F3R, de különösen a most leszerződött F4 verziók már nem csak eléírik, de meg is haladják a block 60-as 16-os képességeit.
Persze, a Lockheed megtehetné, hogy fogja a block 60-as 16-ost, meghagyja benne az erősebb hajtóművet, de installálja a könnyebb blcok 70/72 avionikát, leszereli a pótbeömlőket és extra hőcserélőket.
Egy ilyen manőver a 80-as, 90-es években még simán összejöhetett volna, de ma már a könyvelők irányítanak, ők meg erre azt mondanák, hogy ajánljunk ki nekik egy F-35-öst, vagy ha könnyítjük a gépet, akkor adjunk bele az egyel régebbi F110GE129-esből, mert azt most is gyártatjuk a GE-vel.
És ezt számlázzuk ki újra vastagon.

A másik megoldás, hogy az UAE elvágja az F-16-os vonalat, a flottát 1:1-ben a Rafale-al cseréli le, de megveszi mellé az F-35-öst is.
 
M

molnibalage

Guest
Vajon miért? Szerkezetileg a legnehezebb, viszont tudásra a legokosabb rendszerben álló F-16-os változat.
A Block 60-ban levő AESA radar kb. két generációval régebbi.
A Block 60 egy 90-es évek végi kis lendületet kapott ultrabrutál F-16.
De mai szemmel nézve 20 éves gyökerei vannak.
Az F-16V egy poszt 2016 utáni dolog kb.
Kb. úgy kezeld ezt, mintha egy mai PC-t vetnél össze egy 20 évessel.

A terméktámogatás árát sem szabad elfelejteni. Csak nekik van olyan és csak az ő kedvükért kell ezt a vonalat fenntartani.
Amikor V avionikás gépből kb. az a kérdés, hogy akkor 500 vagy 1000 db lesz-e.

A Block 60 radarja tudtommal egyedi, semmilyen más típusban nincs benne, ahogy egyes további megoldásai is.
(Pl. a F110-GE-129, ami Allesmor szerint már a múlt.)

Nekik van elég pénz arra, hogy kb. 20 év után valóban használva lecseréljenek egy 4+ (+?) kategóriás gépet egy másikra...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
(Pl. a F110-GE-129, ami Allesmor szerint már a múlt.)
Mármint a GE132-es a múlt. A mostani Dubai Air Show-n repült egy block 60-as, azon határozottan GE132-es hajtómű volt, ez látszott a fúvócsövön és a radiális lángstabilizátorokon is.
De fenntartom a véleményem, hogy az UAE block 60-asinak egy részében nem is ez a hajtómű van, hanem a régebbi, de még mindig gyártásban levő GE129-es.
 
M

molnibalage

Guest
Mármint a GE132-es a múlt. A mostani Dubai Air Show-n repült egy block 60-as, azon határozottan GE132-es hajtómű volt, ez látszott a fúvócsövön és a radiális lángstabilizátorokon is.
De fenntartom a véleményem, hogy az UAE block 60-asinak egy részében nem is ez a hajtómű van, hanem a régebbi, de még mindig gyártásban levő GE129-es.
Igen, elírtam.
Gondolom az esedékes depot level munkák alatt cserélhették ki őket.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 588
18 578
113
Már nem. A block 70/72 Viper avionikában úgy modernebb, hogy könyebb, kevesebb hűtést igényel, emiatt simán installálható nem csak a block 50/52 C/D gépekbe, de a régebbi blcok 15-ös A/B gépekbe is.
A block 60-as volt az F-16-os család legutolsó olyan fejlesztése, ahol az avionika további méret- és tömegnövekedést jelentett, ezen felül extra hőcserélőket és légellenállásnövelő pótbeömlőket igényelt.
Így végül egyedi maradt a radarja, a hajtóműve, az EW rendszere, az IRST rendszere, meg a sárkányszerkezete is. És csak az UAE üzemelteti.

Időközben eltelt 20 év.
A block 60-as kifejlesztésekor még egy F-16C szintjét se elérő legelső Rafale verziókból mára az F3R, de különösen a most leszerződött F4 verziók már nem csak eléírik, de meg is haladják a block 60-as 16-os képességeit.
Persze, a Lockheed megtehetné, hogy fogja a block 60-as 16-ost, meghagyja benne az erősebb hajtóművet, de installálja a könnyebb blcok 70/72 avionikát, leszereli a pótbeömlőket és extra hőcserélőket.
Egy ilyen manőver a 80-as, 90-es években még simán összejöhetett volna, de ma már a könyvelők irányítanak, ők meg erre azt mondanák, hogy ajánljunk ki nekik egy F-35-öst, vagy ha könnyítjük a gépet, akkor adjunk bele az egyel régebbi F110GE129-esből, mert azt most is gyártatjuk a GE-vel.
És ezt számlázzuk ki újra vastagon.

A másik megoldás, hogy az UAE elvágja az F-16-os vonalat, a flottát 1:1-ben a Rafale-al cseréli le, de megveszi mellé az F-35-öst is.
Értem, köszi!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Persze, tegyük gyorsan hozzá, hogy hivatalosan a Rafale üzlet az emírek Mirage 2000-eseit hivatottak leváltani, csakhogy valahogy gyanúsan egybecsengenek a darabszámok. Bár ez utóbbiaknál is erősebb indok, hogy konkrétan maga az UAE kínálta fel a görögöknek megvásárlásra a 16-osokat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger
T

Törölt tag 2361

Guest
Persze, tegyük gyorsan hozzá, hogy hivatalosan a Rafale üzlet az emírek Mirage 2000-eseit hivatottak leváltani, csakhogy valahogy gyanúsan egybecsengenek a darabszámok. Bár ez utóbbiaknál is erősebb indok, hogy konkrétan maga az UAE kínálta fel a görögöknek megvásárlásra a 16-osokat.
erre a gorog-UAE biznyiszre nem kell hogy az amcsik is ramondjak az ament?
nehogy aztan az legyen mint a horvat f16 uzlettel...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 284
113
erre a gorog-UAE biznyiszre nem kell hogy az amcsik is ramondjak az ament?
nehogy aztan az legyen mint a horvat f16 uzlettel...

Az arabok meg intsenek be és szóljanak a Lockheednak, hogy a kormányuk miatt nem továbbadják a gépeket, hanem kivonják, úgyhogy cseszhetik a supportot is.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 616
8 379
113
Az arabok meg intsenek be és szóljanak a Lockheednak, hogy a kormányuk miatt nem továbbadják a gépeket, hanem kivonják, úgyhogy cseszhetik a supportot is.
valamint magyarázzák el nekik hogy ahogy egy mezei személygépkocsinál is döntési szempont a várható maradványérték amin majd el tudják adni, úgy ez a vadászgépeknél is így van
és egy vadászgép ami a tervezett üzemidő végén nem adható el x millói dollárért hanem kivonandó az már vásárláskor pont x millió dollárral kevesebbet ér
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Qatari-Rafales-6.jpg