[HUN] Vadászgépek beszerzése

De minek? Elfelejted, hogy mi nem vagyunk Izrael, aki mióta létezik, háborúzik meg területeket hódít el a szomszédoktól.
Gondolom azért, hogy ne menjen a süllyesztőbe az európai vadászgép gyártás, és ne legyenek az európai államok teljesen kiszolgáltatottak az amerikai fegyvergyártók kényének-kedvének.
Segáz, lehet majd a Tepest-ből / FCAS-ból reszelnek valamit mire a finnek kiírják az F-35 leváltására a tendert. :rolleyes:
 
Gondolom azért, hogy ne menjen a süllyesztőbe az európai vadászgép gyártás, és ne legyenek az európai államok teljesen kiszolgáltatottak az amerikai fegyvergyártók kényének-kedvének.
Segáz, lehet majd a Tepest-ből / FCAS-ból reszelnek valamit mire a finnek kiírják az F-35 leváltására a tendert. :rolleyes:
Ami jó eséllyel úgy jár,mint az EF.Mire méregdrágán úgy-ahogy elkészűl,addigra kb el is avul......
 
Gondolom azért, hogy ne menjen a süllyesztőbe az európai vadászgép gyártás, és ne legyenek az európai államok teljesen kiszolgáltatottak az amerikai fegyvergyártók kényének-kedvének.
Ennek semmi ertelme, szerintem valami masra valaszolsz. Az o beszolasa 5. gen geprol szolt, amire nem erv, "hogy legyen europai gyartas", plane, hogy meg nincs is 5th gen eruopai...?

Segáz, lehet majd a Tepest-ből / FCAS-ból reszelnek valamit mire a finnek kiírják az F-35 leváltására a tendert. :rolleyes:
Nem surgos nekik, Europa ugy 70 eve felhagyott az imperialista hoditasssal. Amerika, Izrael, meg persze az orosz agresszio, ezek a primary aggresszor orszagok, plusz a kiniak keszulnek, hogy beszalljanak a kklubba. Europanak eszebe nem jut mar ilyesmi.
 
Ennek semmi ertelme, szerintem valami masra valaszolsz. Az o beszolasa 5. gen geprol szolt, amire nem erv, "hogy legyen europai gyartas", plane, hogy meg nincs is 5th gen eruopai...?
Na igen, pontosan ez a probléma. Évtizedek alatt nem volt képes az európai repgépgyártás egy 5. gen gépet kiszülni, az idő meg csak megy. Nemsoká el jön az a pillanat, hogy senki sem fog 4. +++++++++ gépekre pénzt pocsékolni, hanem az 5. gen-nél húzza meg az alsó határt. Aztán meg mire kiizzadja az európai ipar az első értelmes 5.gen gépét, a váltásban gondolkozó országok ugyan mire teszik majd le a voksukat? Prototípus méregdrága európai gépre, vagy 20+ éve gyártásban lévő és folyamatosan fejlesztett F-35-re?

Akkor hogy is lesz euro vadászgépgyártás, ha 4.gen gépeket akarnak F-35-nél drágábban adni? Kik lesznek a vásárlók?

Nem surgos nekik, Europa ugy 70 eve felhagyott az imperialista hoditasssal. Amerika, Izrael, meg persze az orosz agresszio, ezek a primary aggresszor orszagok, plusz a kiniak keszulnek, hogy beszalljanak a kklubba. Europanak eszebe nem jut mar ilyesmi.
Ja hát igen, végül is Oroszország nincs is a szomszédban, nem is kell miatta aggódni...
 
Svájc után újabb pofára esés a SAAB-nak. Elkönyvelték a szomszédos országot saját piacnak, még a múlt héten is nyilatkozta valamelyik SAAB igazgató, hogy a finn a finn tender... El kellene azon is gondolkozni, hogy mennyi Nato tagállamban lesz rendszeresítve a Gripen, főleg ha még a csehek is váltanak F-35-re.
 
Na igen, pontosan ez a probléma. Évtizedek alatt nem volt képes az európai repgépgyártás egy 5. gen gépet kiszülni, az idő meg csak megy. Nemsoká el jön az a pillanat, hogy senki sem fog 4. +++++++++ gépekre pénzt pocsékolni, hanem az 5. gen-nél húzza meg az alsó határt. Aztán meg mire kiizzadja az európai ipar az első értelmes 5.gen gépét, a váltásban gondolkozó országok ugyan mire teszik majd le a voksukat? Prototípus méregdrága európai gépre, vagy 20+ éve gyártásban lévő és folyamatosan fejlesztett F-35-re?

Akkor hogy is lesz euro vadászgépgyártás, ha 4.gen gépeket akarnak F-35-nél drágábban adni? Kik lesznek a vásárlók?


Ja hát igen, végül is Oroszország nincs is a szomszédban, nem is kell miatta aggódni...
Ez a folyamatos warmongering qrva unalmas. Engem aztan nem lehet oroszimadattal vadolni, de szo nincs arrol, hogy Putyin valaha mondjuk Lengyelorszagot avagy Szlovakiat, netan Finnorszagot akarna elfoglalni, ebredjetek mar fel.
 
Halkan megjegyzem, hogy ha tavaly Trump nyert volna (ha bidenék nem csalják el a választást), akkor vélhetően most mi is az F35 mellett tettük volna le a voksunkat. Még emlékszem, hogy a tavaly nyáron leköszönt magyarországi USA nagykövet azt nyilatkozta, hogy meg lenne lepve, ha Magyarország nem F35-öt venne.
 
Svájc után újabb pofára esés a SAAB-nak. Elkönyvelték a szomszédos országot saját piacnak, még a múlt héten is nyilatkozta valamelyik SAAB igazgató, hogy a finn a finn tender... El kellene azon is gondolkozni, hogy mennyi Nato tagállamban lesz rendszeresítve a Gripen, főleg ha még a csehek is váltanak F-35-re.
Majd Kanada, jah nem...

Sztem mi dacból sem fogjuk az USA vadászgépet választani. Marmint ez a brigád. Ha jön a masik banda ők tuti beleugranak kerül, amibe kerül.
 
Szerintem érdemes egyet hátralépni és úgy nézni a képet.

A finn döntés értelmezhető a svájci mintájára a tekintetben, hogy "semlegesek" - Nekik komolyabb és több cuccal kell rendelkezniük, mint mondjuk NATO -s sorstársaiknak.

A másik oldalon persze ott vannak az oroszok. Akiknek most még nincs 5th gen gépük (most az ilyen protókat hagyjuk). Persze ez változhat is a közeljövőben.

Ugyanakkor tényleg érdekes lesz ez az EU repipar szempontjából. Kinek fog kelleni Tempest meg FCAS amikor a "kicsik" is F-35 -re neveznek be? Most az F-16 -osokat rendszeresítőket hagyjuk - azoknak Tempest/FCAS -ra sem lesz lóvé. Itt még az az elméleti lehetőség is kiesik Finnországnál, hogy pl. amennyiben valamelyik EU projekt révbeér akkor mondjuk 2 századnyit rendszeresít és egy-egy Gripen E/F -századot meg továbbpasszolna mondjuk a cseheknek meg nekünk majd.

F-35 -öt nem fog senki lecserélni félidősen - pláne amíg az orosznak sincs 5th gen -je érdemben. Meg amúgy sem. Nincs vevő - nincs pénz. EU szempontjából ez most sokkal rosszabbul néz ki minden aspektusból még az EF -nél is ...

Persze az is érdekes lesz mit lépnek a svédek a cseh meg magyar projektekkel kapcsolatban ...
 
Szerintem érdemes egyet hátralépni és úgy nézni a képet.

A finn döntés értelmezhető a svájci mintájára a tekintetben, hogy "semlegesek" - Nekik komolyabb és több cuccal kell rendelkezniük, mint mondjuk NATO -s sorstársaiknak.

A másik oldalon persze ott vannak az oroszok. Akiknek most még nincs 5th gen gépük (most az ilyen protókat hagyjuk). Persze ez változhat is a közeljövőben.

Ugyanakkor tényleg érdekes lesz ez az EU repipar szempontjából. Kinek fog kelleni Tempest meg FCAS amikor a "kicsik" is F-35 -re neveznek be? Most az F-16 -osokat rendszeresítőket hagyjuk - azoknak Tempest/FCAS -ra sem lesz lóvé. Itt még az az elméleti lehetőség is kiesik Finnországnál, hogy pl. amennyiben valamelyik EU projekt révbeér akkor mondjuk 2 századnyit rendszeresít és egy-egy Gripen E/F -századot meg továbbpasszolna mondjuk a cseheknek meg nekünk majd.

F-35 -öt nem fog senki lecserélni félidősen - pláne amíg az orosznak sincs 5th gen -je érdemben. Meg amúgy sem. Nincs vevő - nincs pénz. EU szempontjából ez most sokkal rosszabbul néz ki minden aspektusból még az EF -nél is ...

Persze az is érdekes lesz mit lépnek a svédek a cseh meg magyar projektekkel kapcsolatban ...
A Gripennek Sanyi az európai piacon. Max. mi és talán a csehek. Dél - Amerikára és Ázsiára kell koncentrálniuk. Kezdek elbizonytalanodni, hogy nekünk igy ez mennyire pálya.
Persze ez lenne még mindig a legköltséghatékonyabb és valószínűleg javulnak az akupozícióink. Kérdés, végzetesen nem indult el a lejtőn a Saab a Gripen E projekttel. Ha Kolumbiát és a Fülöp szigeteket elnyerik, arra látok esélyt, főleg az elsőre, akkor azért a brazil-svéddel együtt lesz megrendelés.

Mi a jobb, kiemelt európai partnerei lenni a Saabnak, vagy huszadik harmadikvonalas ügyfél az LM-nek??
 
  • Tetszik
Reactions: dkes
A Gripennek Sanyi az európai piacon. Max. mi és talán a csehek. Dél - Amerikára és Ázsiára kell koncentrálniuk. Kezdek elbizonytalanodni, hogy nekünk igy ez mennyire pálya.
Persze ez lenne még mindig a legköltséghatékonyabb és valószínűleg javulnak az akupozícióink. Kérdés, végzetesen nem indult el a lejtőn a Saab a Gripen E projekttel. Ha Kolumbiát és a Fülöp szigeteket elnyerik, arra látok esélyt, főleg az elsőre, akkor azért a brazil-svéddel együtt lesz megrendelés.

Mi a jobb, kiemelt európai partnerei lenni a Saabnak, vagy huszadik harmadikvonalas ügyfél az LM-nek??
Én inkább az angol svéd olasz projektbe valo bejutást tudom, most mar csak mellette felhozni. Itt is kockaztatunk mint a linx nel és majd meglátjuk.
 
Komolyan mondom,tönkreröhögöm magam rajtatok.Egty baromi egyszerű tényt nem vagytok hajlandóak elfogadni.Az összes ma gyártott európai gép egyszerűen elavult.Db-árra vetitve mindegyik,még a Gripen E is drágább,mint az F35.Üzemköltségét tekintve ugyan a Gripen E olcsóbb (de csak az,az EF meg a Rafale már nem),mint az amcsi vas,de harcértékét tekintve meg messze elmarad tőle.Jóval több Gripen kell egységnyi F35 harcérték szintjét biztositani.Vagyis ahoz,hogy X mennyiségű F35 képviselte harcértéket kiállisd Gripenekből,X szorozva Y mennyiségű Gripen kell.Tehát egységnyi harcértékre vetitve a Gripen drágábban képes ugyanazt a harcértéket biztositani-sőt,mivel nem 5. generációs gép,bizonyos képességek hiánya miatt sehogy nem lehet vele olyan képességeket biztositani,mint az F35-tel.
Ezt tudomásul kéne venni végre.

A másik oldalon viszont azt is érdemes tudomásul venni, hogy egy százados légierőnél (mint a mienk) - még aránylag magas rendelkezésreállás mellett is - tulajdonképpen csak légtérrendészkedésre elég. Esetleg némi Balti légtérrendészkedés is beleférhet kampányszerűen, mint NATO kötelezettségvállalás de ennyi ...

Légtérrendészkedésre, egy századdal meg a Gripen is elég. Azaz komoly doktrínális változás (no meg rengeteg pénz a több századnyi géphez meg a nagyobb adag és jobb fegverzethez) kellene nálunk. Nagyjából ez a kérdés lényege - azaz mire akarjuk használni a gépeket. Egy kicsit "fűszerezi a dolgot", hogy mostanában máshova is locsoljuk a pénzt, mert az elmúlt évtizedekben semmi nem volt költve semmire (még pont a Gripen -ek volt az egyik legjelentősebb tétel ...).

Amennyiben nálunk is lenne lóvé 4 századra, ráadásul felpimpelve minden jóval, akkor F-35. Amennyiben egy százados "eltévedt utasszállító kergetés" a feladat, akkor meg mindegy ...

Nagyjából a cseheknél is ez lesz a kérdés. Egy század F-35 esetén "csak nyalnak". Legalább kettő esetén már "akarnak valamit". És az totál más dolog, mint ami most van Nekik ...
 
A másik oldalon viszont azt is érdemes tudomásul venni, hogy egy százados légierőnél (mint a mienk) - még aránylag magas rendelkezésreállás mellett is - tulajdonképpen csak légtérrendészkedésre elég. Esetleg némi Balti légtérrendészkedés is beleférhet kampányszerűen, mint NATO kötelezettségvállalás de ennyi ...

Légtérrendészkedésre, egy századdal meg a Gripen is elég. Azaz komoly doktrínális változás (no meg rengeteg pénz a több századnyi géphez meg a nagyobb adag és jobb fegverzethez) kellene nálunk. Nagyjából ez a kérdés lényege - azaz mire akarjuk használni a gépeket. Egy kicsit "fűszerezi a dolgot", hogy mostanában máshova is locsoljuk a pénzt, mert az elmúlt évtizedekben semmi nem volt költve semmire (még pont a Gripen -ek volt az egyik legjelentősebb tétel ...).

Amennyiben nálunk is lenne lóvé 4 századra, ráadásul felpimpelve minden jóval, akkor F-35. Amennyiben egy százados "eltévedt utasszállító kergetés" a feladat, akkor meg mindegy ...

Nagyjából a cseheknél is ez lesz a kérdés. Egy század F-35 esetén "csak nyalnak". Legalább kettő esetén már "akarnak valamit". És az totál más dolog, mint ami most van Nekik ...
Azt hiszem tényleg ez a lényeg...
El kell dönteni hogy mit akarunk csinálni...
a.) megelégszünk a légi rendészkedéssel -> elég csak egy kisebb korszerűsítés a meglévő Gripeneken és némi fegyverzet = €1 miiliárd
b) csökkenteni akarjuk a lemaradást a pirézektől -> további Gripenek vásárlása, komoly korszerűsítés, + fegyverzet = €3 milliárd
c.) Nem csak egyenlíteni szeretnénk, de fölénybe is akarunk kerülni légierő terén -> venni kell 40 db F-35 öst = €6 milliárd
 
  • Tetszik
Reactions: dkes
A másik oldalon viszont azt is érdemes tudomásul venni, hogy egy százados légierőnél (mint a mienk) - még aránylag magas rendelkezésreállás mellett is - tulajdonképpen csak légtérrendészkedésre elég. Esetleg némi Balti légtérrendészkedés is beleférhet kampányszerűen, mint NATO kötelezettségvállalás de ennyi ...

Légtérrendészkedésre, egy századdal meg a Gripen is elég. Azaz komoly doktrínális változás (no meg rengeteg pénz a több századnyi géphez meg a nagyobb adag és jobb fegverzethez) kellene nálunk. Nagyjából ez a kérdés lényege - azaz mire akarjuk használni a gépeket. Egy kicsit "fűszerezi a dolgot", hogy mostanában máshova is locsoljuk a pénzt, mert az elmúlt évtizedekben semmi nem volt költve semmire (még pont a Gripen -ek volt az egyik legjelentősebb tétel ...).

Amennyiben nálunk is lenne lóvé 4 századra, ráadásul felpimpelve minden jóval, akkor F-35. Amennyiben egy százados "eltévedt utasszállító kergetés" a feladat, akkor meg mindegy ...

Nagyjából a cseheknél is ez lesz a kérdés. Egy század F-35 esetén "csak nyalnak". Legalább kettő esetén már "akarnak valamit". És az totál más dolog, mint ami most van Nekik ...
Kb.Arra,mire mi használjuk,igazábol még a Gripen is felesleges.
Ugyanakkor megintcsak arra kérlek,hogy lapozz vissza.Mert a másik elhiresült agymenésem,a kefir nem önmagában való gépnek szántam.Hanem egy 4 százados légierő tömegtipusának.3 század Kfir Block 60 + 1 erősitett/növelt század F35 volt az elképzelés.(és akkor,mikor előálltam vele,nem volt opció a használt Gripen C vásárlása,mert akkor még asvédek azokat akarták átépiteni E változatura.Egyszerűen nem volt más elég olcsó,de kellően nagy teljesitményű,és kellő üzemidőtartalékkal rendelkező "olcsó" gép a piacon )
Ezt a koncepciót továbbra is megvalósithatónak tartom,csak most a kefir helyett használt és felújitott Gripen C gépekkel a tömegesitő tipus szerepében.(bár közben a zsidók meg kijöttek a Kfir NG ajánlattal,már G414 hajtóművel-szóval egy ár érték összehasonlitást lehet,hogy érdemes volna csinálni.....Másért nem,hát azért,hogy ne nehezűljön el a svédek ceruzája)
Egy ilyen légierőnélaz F35 játszhatná a réstörő ék szerepét,és az általa ütött résen már hatékonyan dolgozhatnának az olcsóbb,de már elavulófélben lévő támogató gépek.
Ebben a koncepcióban különben az ég adta világon semmi extra nincs.82ben az IDF ugyanezen koncepció mentén használta az F15 vadászait.
 
Kb.Arra,mire mi használjuk,igazábol még a Gripen is felesleges.
Ugyanakkor megintcsak arra kérlek,hogy lapozz vissza.Mert a másik elhiresült agymenésem,a kefir nem önmagában való gépnek szántam.Hanem egy 4 százados légierő tömegtipusának.3 század Kfir Block 60 + 1 erősitett/növelt század F35 volt az elképzelés.(és akkor,mikor előálltam vele,nem volt opció a használt Gripen C vásárlása,mert akkor még asvédek azokat akarták átépiteni E változatura.Egyszerűen nem volt más elég olcsó,de kellően nagy teljesitményű,és kellő üzemidőtartalékkal rendelkező "olcsó" gép a piacon )
Ezt a koncepciót továbbra is megvalósithatónak tartom,csak most a kefir helyett használt és felújitott Gripen C gépekkel a tömegesitő tipus szerepében.(bár közben a zsidók meg kijöttek a Kfir NG ajánlattal,már G414 hajtóművel-szóval egy ár érték összehasonlitást lehet,hogy érdemes volna csinálni.....Másért nem,hát azért,hogy ne nehezűljön el a svédek ceruzája)
Egy ilyen légierőnélaz F35 játszhatná a réstörő ék szerepét,és az általa ütött résen már hatékonyan dolgozhatnának az olcsóbb,de már elavulófélben lévő támogató gépek.
Ebben a koncepcióban különben az ég adta világon semmi extra nincs.82ben az IDF ugyanezen koncepció mentén használta az F15 vadászait.
Jajnemnem, kefir megint...
 
Kb.Arra,mire mi használjuk,igazábol még a Gripen is felesleges.
Ugyanakkor megintcsak arra kérlek,hogy lapozz vissza.Mert a másik elhiresült agymenésem,a kefir nem önmagában való gépnek szántam.Hanem egy 4 százados légierő tömegtipusának.3 század Kfir Block 60 + 1 erősitett/növelt század F35 volt az elképzelés.(és akkor,mikor előálltam vele,nem volt opció a használt Gripen C vásárlása,mert akkor még asvédek azokat akarták átépiteni E változatura.Egyszerűen nem volt más elég olcsó,de kellően nagy teljesitményű,és kellő üzemidőtartalékkal rendelkező "olcsó" gép a piacon )
Ezt a koncepciót továbbra is megvalósithatónak tartom,csak most a kefir helyett használt és felújitott Gripen C gépekkel a tömegesitő tipus szerepében.(bár közben a zsidók meg kijöttek a Kfir NG ajánlattal,már G414 hajtóművel-szóval egy ár érték összehasonlitást lehet,hogy érdemes volna csinálni.....Másért nem,hát azért,hogy ne nehezűljön el a svédek ceruzája)
Egy ilyen légierőnélaz F35 játszhatná a réstörő ék szerepét,és az általa ütött résen már hatékonyan dolgozhatnának az olcsóbb,de már elavulófélben lévő támogató gépek.
Ebben a koncepcióban különben az ég adta világon semmi extra nincs.82ben az IDF ugyanezen koncepció mentén használta az F15 vadászait.

Ezt a Kfir -t én sem értem itt. Kb. ennyi erővel átvehetnénk a románok Lancer -eit és kérünk rá egy "Lancer NG" programot ... Másfelől vadonatúj típus bevezetése (új logisztika/szimulátor/minden) - sőt tulajdonképpen mindjárt kettő új típus - és párhuzamosan üzemeltetve?

Ennél a "3 század Kfir Block 60/Kfir NG + 1 erősitett/növelt század F35" dolognál kb. az összes alábbi forgatókönyvet életképesebbnek tartanám:

- 2 erősitett/növelt század F35. Nincs párhuzamosan több típus üzemeltetése (!!).

Ha meg beleférne a párhuzamos üzemeltetés is:

  • 1 század jelenlegi Gripen + 1 erősitett/növelt század F35. Igaz, hogy párhuzamos, de az egyikhez mindenünk megvan. A gépek is ... Ha meg marad lóvé/akarat akkor esetleg még egy C/D század ...
  • 1 vagy 2 század Gripen E/F + 1 erősitett/növelt század F35. Igaz, hogy párhuzamos meg az E/F is új, de azért nagyon hasonló üzemeltetés a jelenlegihez. Kialakult munkakapcsolatok stb.
 
Ezt a Kfir -t én sem értem itt. Kb. ennyi erővel átvehetnénk a románok Lancer -eit és kérünk rá egy "Lancer NG" programot ... Másfelől vadonatúj típus bevezetése (új logisztika/szimulátor/minden) - sőt tulajdonképpen mindjárt kettő új típus - és párhuzamosan üzemeltetve?

Ennél a "3 század Kfir Block 60/Kfir NG + 1 erősitett/növelt század F35" dolognál kb. az összes alábbi forgatókönyvet életképesebbnek tartanám:

- 2 erősitett/növelt század F35. Nincs párhuzamosan több típus üzemeltetése (!!).

Ha meg beleférne a párhuzamos üzemeltetés is:

  • 1 század jelenlegi Gripen + 1 erősitett/növelt század F35. Igaz, hogy párhuzamos, de az egyikhez mindenünk megvan. A gépek is ... Ha meg marad lóvé/akarat akkor esetleg még egy C/D század ...
  • 1 vagy 2 század Gripen E/F + 1 erősitett/növelt század F35. Igaz, hogy párhuzamos meg az E/F is új, de azért nagyon hasonló üzemeltetés a jelenlegihez. Kialakult munkakapcsolatok stb.

Ez ilyen maniaja. Hasonlo, mint az en E szazad maniam, kiveve hogy az ovenek soha nem volt semmi ertelme - ki venne 40 eves Mirageokbol hekkelt ocskavasakat? Es miert?? Illetve MINEK? :D :D :cool:
 
Ezt a Kfir -t én sem értem itt. Kb. ennyi erővel átvehetnénk a románok Lancer -eit és kérünk rá egy "Lancer NG" programot ... Másfelől vadonatúj típus bevezetése (új logisztika/szimulátor/minden) - sőt tulajdonképpen mindjárt kettő új típus - és párhuzamosan üzemeltetve?

Ennél a "3 század Kfir Block 60/Kfir NG + 1 erősitett/növelt század F35" dolognál kb. az összes alábbi forgatókönyvet életképesebbnek tartanám:

- 2 erősitett/növelt század F35. Nincs párhuzamosan több típus üzemeltetése (!!).

Ha meg beleférne a párhuzamos üzemeltetés is:

  • 1 század jelenlegi Gripen + 1 erősitett/növelt század F35. Igaz, hogy párhuzamos, de az egyikhez mindenünk megvan. A gépek is ... Ha meg marad lóvé/akarat akkor esetleg még egy C/D század ...
  • 1 vagy 2 század Gripen E/F + 1 erősitett/növelt század F35. Igaz, hogy párhuzamos meg az E/F is új, de azért nagyon hasonló üzemeltetés a jelenlegihez. Kialakult munkakapcsolatok stb.
Olvasd el mégegyszer mit irtam.Jelenleg,mivel van elérhető Gripen C,a Gripen C a "tömegesitő" tipusra a logikus jelöltem.Kfires ötletem idején meg nem volt kilátásban elérhető Gripen C.
Gripen E-t semmiképen nem vennék.Db ára több,mint az F35-é,üzemköltsége több,mint a Gripen C-jé,üzemeltetési tapasztalat nincs vele (gyakorlatilag az egy új tipus).
Vagyis per pillanat 1növelt század F35 + 3 század Gripen C a koncepcióm.Amennyiben a Gripen C valamiért nem jön be,akkor viszont inkább választanám a Kfir NG-t,mint a teljesitményében lényegesen többet nem tudó,de legalább 3x annyiba kerülő Gripen E-t.
A párhuzamos üzemeltetéstől meg nem tudom,miért kell annyira félni.Mikor katona voltam,3,de inkább 4 tipust üzemeltettünk párhuzamosan.Mig21,de annak két változatát,amiknek különbözött a hajtómüvük.Mig23 és Szu22.
Most párhuzamossan fogjuk üzemeltetni a H145M és a H225M heliket,amik két külön tipus.