Én Maróth helyében már rég letárgyaltam volna a dél-afrikai hadiipar Mo-ra költöztetését! A búrok menjenek szibériába földet túrni, a Denel meg jöhetne dél- dunántúlra mindent is gyártani! A harci helikoptertől a kanálgépig mindent!
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Túlgondolod.Egyszerűen nincs 5. generációs európai harci gép.Nincs mit venni.Aki valóban korszerű gépet akar venni,egyszerűen nem tud másikat venni,mert nincs.Egy új tipus kifejlesztése meg manapság cirka 20 év.Éski garantálja,hogy el is készül,pláne azt,hogy sikeres fejlesztés lesz?Ezek után kíváncsi vagyok, nálunk meg a cseheknél mi lesz a döntés? Ezek a kis szatellit országok európában, f 35 t választanak a csóróbbak f 16-t , ez nagyon nem fasza, hogy az amik így leválasztották őket Európáról. Így megdöglik az eu-s repülő gyártás könnyen. Ezek az országok inkább bíznak az usa-ba egy balhé esetén, mint az eu-ba nekem ez a politikai üzenet.
tetszettek volan 30 év alatt rendszerbe állítani egy 5. gen típust...Ezek után kíváncsi vagyok, nálunk meg a cseheknél mi lesz a döntés? Ezek a kis szatellit országok európában, f 35 t választanak a csóróbbak f 16-t , ez nagyon nem fasza, hogy az amik így leválasztották őket Európáról. Így megdöglik az eu-s repülő gyártás könnyen. Ezek az országok inkább bíznak az usa-ba egy balhé esetén, mint az eu-ba nekem ez a politikai üzenet.
De minek? Elfelejted, hogy mi nem vagyunk Izrael, aki mióta létezik, háborúzik meg területeket hódít el a szomszédoktól.tetszettek volan 30 év alatt rendszerbe állítani egy 5. gen típust...
Gondolom azért, hogy ne menjen a süllyesztőbe az európai vadászgép gyártás, és ne legyenek az európai államok teljesen kiszolgáltatottak az amerikai fegyvergyártók kényének-kedvének.De minek? Elfelejted, hogy mi nem vagyunk Izrael, aki mióta létezik, háborúzik meg területeket hódít el a szomszédoktól.
Ami jó eséllyel úgy jár,mint az EF.Mire méregdrágán úgy-ahogy elkészűl,addigra kb el is avul......Gondolom azért, hogy ne menjen a süllyesztőbe az európai vadászgép gyártás, és ne legyenek az európai államok teljesen kiszolgáltatottak az amerikai fegyvergyártók kényének-kedvének.
Segáz, lehet majd a Tepest-ből / FCAS-ból reszelnek valamit mire a finnek kiírják az F-35 leváltására a tendert.
Ennek semmi ertelme, szerintem valami masra valaszolsz. Az o beszolasa 5. gen geprol szolt, amire nem erv, "hogy legyen europai gyartas", plane, hogy meg nincs is 5th gen eruopai...?Gondolom azért, hogy ne menjen a süllyesztőbe az európai vadászgép gyártás, és ne legyenek az európai államok teljesen kiszolgáltatottak az amerikai fegyvergyártók kényének-kedvének.
Nem surgos nekik, Europa ugy 70 eve felhagyott az imperialista hoditasssal. Amerika, Izrael, meg persze az orosz agresszio, ezek a primary aggresszor orszagok, plusz a kiniak keszulnek, hogy beszalljanak a kklubba. Europanak eszebe nem jut mar ilyesmi.Segáz, lehet majd a Tepest-ből / FCAS-ból reszelnek valamit mire a finnek kiírják az F-35 leváltására a tendert.
Na igen, pontosan ez a probléma. Évtizedek alatt nem volt képes az európai repgépgyártás egy 5. gen gépet kiszülni, az idő meg csak megy. Nemsoká el jön az a pillanat, hogy senki sem fog 4. +++++++++ gépekre pénzt pocsékolni, hanem az 5. gen-nél húzza meg az alsó határt. Aztán meg mire kiizzadja az európai ipar az első értelmes 5.gen gépét, a váltásban gondolkozó országok ugyan mire teszik majd le a voksukat? Prototípus méregdrága európai gépre, vagy 20+ éve gyártásban lévő és folyamatosan fejlesztett F-35-re?Ennek semmi ertelme, szerintem valami masra valaszolsz. Az o beszolasa 5. gen geprol szolt, amire nem erv, "hogy legyen europai gyartas", plane, hogy meg nincs is 5th gen eruopai...?
Ja hát igen, végül is Oroszország nincs is a szomszédban, nem is kell miatta aggódni...Nem surgos nekik, Europa ugy 70 eve felhagyott az imperialista hoditasssal. Amerika, Izrael, meg persze az orosz agresszio, ezek a primary aggresszor orszagok, plusz a kiniak keszulnek, hogy beszalljanak a kklubba. Europanak eszebe nem jut mar ilyesmi.
Ez a folyamatos warmongering qrva unalmas. Engem aztan nem lehet oroszimadattal vadolni, de szo nincs arrol, hogy Putyin valaha mondjuk Lengyelorszagot avagy Szlovakiat, netan Finnorszagot akarna elfoglalni, ebredjetek mar fel.Na igen, pontosan ez a probléma. Évtizedek alatt nem volt képes az európai repgépgyártás egy 5. gen gépet kiszülni, az idő meg csak megy. Nemsoká el jön az a pillanat, hogy senki sem fog 4. +++++++++ gépekre pénzt pocsékolni, hanem az 5. gen-nél húzza meg az alsó határt. Aztán meg mire kiizzadja az európai ipar az első értelmes 5.gen gépét, a váltásban gondolkozó országok ugyan mire teszik majd le a voksukat? Prototípus méregdrága európai gépre, vagy 20+ éve gyártásban lévő és folyamatosan fejlesztett F-35-re?
Akkor hogy is lesz euro vadászgépgyártás, ha 4.gen gépeket akarnak F-35-nél drágábban adni? Kik lesznek a vásárlók?
Ja hát igen, végül is Oroszország nincs is a szomszédban, nem is kell miatta aggódni...
Majd Kanada, jah nem...Svájc után újabb pofára esés a SAAB-nak. Elkönyvelték a szomszédos országot saját piacnak, még a múlt héten is nyilatkozta valamelyik SAAB igazgató, hogy a finn a finn tender... El kellene azon is gondolkozni, hogy mennyi Nato tagállamban lesz rendszeresítve a Gripen, főleg ha még a csehek is váltanak F-35-re.
A Gripennek Sanyi az európai piacon. Max. mi és talán a csehek. Dél - Amerikára és Ázsiára kell koncentrálniuk. Kezdek elbizonytalanodni, hogy nekünk igy ez mennyire pálya.Szerintem érdemes egyet hátralépni és úgy nézni a képet.
A finn döntés értelmezhető a svájci mintájára a tekintetben, hogy "semlegesek" - Nekik komolyabb és több cuccal kell rendelkezniük, mint mondjuk NATO -s sorstársaiknak.
A másik oldalon persze ott vannak az oroszok. Akiknek most még nincs 5th gen gépük (most az ilyen protókat hagyjuk). Persze ez változhat is a közeljövőben.
Ugyanakkor tényleg érdekes lesz ez az EU repipar szempontjából. Kinek fog kelleni Tempest meg FCAS amikor a "kicsik" is F-35 -re neveznek be? Most az F-16 -osokat rendszeresítőket hagyjuk - azoknak Tempest/FCAS -ra sem lesz lóvé. Itt még az az elméleti lehetőség is kiesik Finnországnál, hogy pl. amennyiben valamelyik EU projekt révbeér akkor mondjuk 2 századnyit rendszeresít és egy-egy Gripen E/F -századot meg továbbpasszolna mondjuk a cseheknek meg nekünk majd.
F-35 -öt nem fog senki lecserélni félidősen - pláne amíg az orosznak sincs 5th gen -je érdemben. Meg amúgy sem. Nincs vevő - nincs pénz. EU szempontjából ez most sokkal rosszabbul néz ki minden aspektusból még az EF -nél is ...
Persze az is érdekes lesz mit lépnek a svédek a cseh meg magyar projektekkel kapcsolatban ...
Én inkább az angol svéd olasz projektbe valo bejutást tudom, most mar csak mellette felhozni. Itt is kockaztatunk mint a linx nel és majd meglátjuk.A Gripennek Sanyi az európai piacon. Max. mi és talán a csehek. Dél - Amerikára és Ázsiára kell koncentrálniuk. Kezdek elbizonytalanodni, hogy nekünk igy ez mennyire pálya.
Persze ez lenne még mindig a legköltséghatékonyabb és valószínűleg javulnak az akupozícióink. Kérdés, végzetesen nem indult el a lejtőn a Saab a Gripen E projekttel. Ha Kolumbiát és a Fülöp szigeteket elnyerik, arra látok esélyt, főleg az elsőre, akkor azért a brazil-svéddel együtt lesz megrendelés.
Mi a jobb, kiemelt európai partnerei lenni a Saabnak, vagy huszadik harmadikvonalas ügyfél az LM-nek??
Egy hazai repülőgépipari beruházás is lehet döntő szempont.Én inkább az angol svéd olasz projektbe valo bejutást tudom, most mar csak mellette felhozni. Itt is kockaztatunk mint a linx nel és majd meglátjuk.
Ez az előbb leírtak folyamánya lenne.Egy hazai repülőgépipari beruházás is lehet döntő szempont.
Komolyan mondom,tönkreröhögöm magam rajtatok.Egty baromi egyszerű tényt nem vagytok hajlandóak elfogadni.Az összes ma gyártott európai gép egyszerűen elavult.Db-árra vetitve mindegyik,még a Gripen E is drágább,mint az F35.Üzemköltségét tekintve ugyan a Gripen E olcsóbb (de csak az,az EF meg a Rafale már nem),mint az amcsi vas,de harcértékét tekintve meg messze elmarad tőle.Jóval több Gripen kell egységnyi F35 harcérték szintjét biztositani.Vagyis ahoz,hogy X mennyiségű F35 képviselte harcértéket kiállisd Gripenekből,X szorozva Y mennyiségű Gripen kell.Tehát egységnyi harcértékre vetitve a Gripen drágábban képes ugyanazt a harcértéket biztositani-sőt,mivel nem 5. generációs gép,bizonyos képességek hiánya miatt sehogy nem lehet vele olyan képességeket biztositani,mint az F35-tel.
Ezt tudomásul kéne venni végre.
Azt hiszem tényleg ez a lényeg...A másik oldalon viszont azt is érdemes tudomásul venni, hogy egy százados légierőnél (mint a mienk) - még aránylag magas rendelkezésreállás mellett is - tulajdonképpen csak légtérrendészkedésre elég. Esetleg némi Balti légtérrendészkedés is beleférhet kampányszerűen, mint NATO kötelezettségvállalás de ennyi ...
Légtérrendészkedésre, egy századdal meg a Gripen is elég. Azaz komoly doktrínális változás (no meg rengeteg pénz a több századnyi géphez meg a nagyobb adag és jobb fegverzethez) kellene nálunk. Nagyjából ez a kérdés lényege - azaz mire akarjuk használni a gépeket. Egy kicsit "fűszerezi a dolgot", hogy mostanában máshova is locsoljuk a pénzt, mert az elmúlt évtizedekben semmi nem volt költve semmire (még pont a Gripen -ek volt az egyik legjelentősebb tétel ...).
Amennyiben nálunk is lenne lóvé 4 századra, ráadásul felpimpelve minden jóval, akkor F-35. Amennyiben egy százados "eltévedt utasszállító kergetés" a feladat, akkor meg mindegy ...
Nagyjából a cseheknél is ez lesz a kérdés. Egy század F-35 esetén "csak nyalnak". Legalább kettő esetén már "akarnak valamit". És az totál más dolog, mint ami most van Nekik ...