Azt a gepet mondjuk ketto ceg rakta ossze, raadasul a Saab sajat, next-gen fejlesztoi kornyezete-rendszere miatt iszonyu gyorsan es minimalis fizikai tokoreszes meg pocsekolas mellett, nem harom orszag, mint a Tempestet, szoval igen, ossze lehet merni.
Ez szerintem az egyik fo oka, hogy a britek meg az olaszok nem kertek ujra a francia-nemet tokvakaros-bizottsagozos-burokrata programbol.
Szerintem nem műszaki problémák akadályozzák elsősorban a FCAS és a Tempest programokat, hanem az forráshiány. A franciák még saját Rafale gyártásukat sem tudják kihasználni, az EF-nek meg már nincs is piaca. A Luftwaffe igényelt ugyan új változatú gépeket, de atomhordozó - amerikai nyomásra, mert nem akartak 3 szál huzal, meg egy kioldót szerelni extraprofit nélkül az EF-be, végül az F/A-18G lesz (mert a németek - a légierő vezetőinek ellenkezését anulálva - nem akartak F-35-öst venni. Nos azért a két ország tudja, hogy légierejüknek mint Európa két központi hatalmának szükséges 5 generációs harci repülőgép, de persze saját elsősorban gall kivagyiság miatt, ez persze "6. generációs" valami lesz. A kérdés, hogy mennyi pénzt adnak a paripára. A Dassault-Airbus viszonylag gyorsan tudna a mai tervezési módszerekkel, dolgozni a next-gen fejlesztési környezetbe (ezért írtam a T-7a-t, mert a tervezést sokkal jobban segíti mint 10-20 éve. A EF hülye és rossz példa, mert az EAP is volt előtte, a franciák is ki és beugráltak, ez is mindig változatást erdeményezett. (jobb lett volna, a EF naval-t is létrehozzák, de akkor csak a galloknak volt hordozójuk, és nem akartak többletköltséget a változatra a többi nemzetnél. Ha lett volna, akkor nem F-35 van a brit hordozókon és a De Gaulle-n hanem EF. És persze a Dassaulttal nyertek volna, ráadásul sokkal több gépet gyártottak volna, tehát olcsósította volna a programot, a gép és a szupport árát. Persze tegyük hozzá, hogy az EAP majd EF először egy légifölény vadásznak készült a Szu-27 ellen, majd mikor kijött a YF-22 és 23, akkor döbbentek meg a tervezők, hoppá, alacsony észlelhetőség. (No az nincs..) még anno az amcsik is maszkirovkáztak, nézzük meg az ATF-re érkezett rajzokat, egy csomó kacsaszárnyú vadász is volt köztük. Aztán a politika és katonák sem akartak egy feladatos gépet, át kellett fabrikálni multirole-nak. Mai napig is szar helyen van a Litening pod, mert forduló közben eltakarhatja a cél a gép szárnya. A protók után, amikor megjelent az F-22, ott volt a kérdés. Bejelentik, hogy kész, de változott a követelmény és a trend a katonai repülésben és X millió elköltése után, elkezdenek egy 5. gen gépet (ezzel vállalva, hogy szinte feleslegesen ment egy csomó költség a levesbe, vagy pedig elkezdik gyártani a már akkor tudott hiányosságok miatt a gépet, folyamatos fejlesztéssel, de tudva, hogy nem lesz 5. gen. Nos ez győzött, mert ugy gondolták, nem az amcsik ellen kell, az oroszok (és kinaiak) meg képtelen kifejleszteni 5. gen gépet. Ez bejött. Az már nem, hogy az alacsony érzékelhetőség nemcsak a légiharcban jó, és az orosz és kínai GBAD viszont iszonyú távolságból meglátja az EF-t, tehát védett helyre max a Scalp/Taurussal mehetnek be, de lehet, hogy akkor is már az indiánok földjén járnak..A másik az EF kalapálásával és a csökkenő védelmi kiadásokkal nem álltak neki forrás hiány miatt a 5. gen. gép tervezésének. Ezt issza most európa..