Miért kapnám fel a vizet?
Rosszul gondolkozol - bármelyik oldalról is közelítjük meg a dolgot. Kis történelmi kitekintés - volt idő amikor az egyesült Európa lehetősége jelentett veszélyt egy feltörekvő és babérokra pályázó új hatalom számára. Ez a része a dolognak a két világháborúval - (laza) pipa. Ugyanezen hatalom számára a mai globalizálódó világunkban már az EEÁ az érdeke. "Egyben" könnyebb lesz véglegesen lehúzni a retyón ... Igazából már most sem tényező a világban az EU - akkor meg kb. kiírná magát a történelemből. Most egyetlen dolgot írok: Energiewende (azonnal és mindenhol). Százával sorolhatnánk a hasonló dolgokat. Pl. olyanokat is, hogy ezen forgatókönyv esetén (EEÁ) hamarabb lenne itt "Afrika" vagy "Kalifátus" (avagy a kettő valamilyen kombinációja) mint 6th gen sikeres vadászgép ... Ugye úgy is lehet másként fogalmazni, ha nem tudsz valamit érdemben megblokkolni, akkor állj az élére.
Kapargassuk meg ezt a kérdéskört a "különérdekek" oldaláról is. Ilyen van ám az USA -ban is - gondoljunk a military industrial complex eltérő repülőgépgyártóira. Persze ezt úgy tudják megoldani, hogy Ők a világ top1 szuperhatalma és saját maguk mellett minden létező helyre (EU -ba is) benyomják a saját gépeiket. Ahova nem a F-35 -öt - oda az előző generációs cumókat. EU meg ... Nos, ott F-35 van most is mindenhol.
Akkor nézzük meg, hogy egy EEÁ 5th/6th gen gépnek hol lenne piaca? Nézzük először a közvetlen - nem EEÁ - környezetet. UK, Norvégia, Svájc. F-35 van/lesz már most is. UK lehet abból a szempontból kérdéses, hogy a plussz igényei terén lehetne más is. Egy EU -ból aránylag frissen kilépett (és ahogyan kilépett) entitás kb. borítékolható, hogy mit fog választani továbbra is a meglévő F-35 -ök mellé. A másik kettő pedig szintén végelgyengülésig fogja repülni az F-35 -öt.
A világ releváns piacai - pl.: Japán, Ausztrália, Dél-Korea, Szingapúr, Arab-Félsziget, Kanada, Izrael, Törökország. F-35 mindenhol. Ahol (még) nem ott is amcsi technika van jelenleg illetve hosszabb távon is akarat (akár konkrétan F-35 -re is). Kína és az oroszok nem pálya értelemszerűen. Dél-Amerika - oda egy Gripen E/F is overkill meg nincs is lóvé/akarat 5th/6th gen -re. India lehet kérdőjel, de azok meg eddig is a "mindenből egy kicsit" elvet vallották - azzal nem lennénk kisegítve ... No meg India azért mégis csak "Ázsia Indiája" (ha már a románokat pl. "Európa Indiájaként" szokták aposztrofálni). Avagy méginkább "Ázsia Romániája" ...
EEÁ belső piac. F-35 minden mennyiségben rendszeresítve vagy éppen rendelés alatt/tervben. Döntéshozók USA zsebben. Vegyük figyelembe a rendszeresítendő darabszámok esetén, hogy az EEÁ nagyságrendileg feleakkora területű, mint az USA illetve "világcsendőri" ambíciói sincsenek (/lehetnek). Ezen forgatókönyv esetén hogyan döntene egy EEÁ az alábbi két opció közül?
- mondjuk a jelenleg rendszeresített illetve rendelés/tervezés alatti mennyiségen felül plussz 100 db F-35 és irány az amcsi vonal,
- vadonatúj 6th gen kifejlesztése és többszázas darabszámmal rendszeresítése (a jelenlegi F-35 -sökkel párhuzamosan üzemeltetve) ...
No már a sok beszédnek(/írásnak) így is sok az alja. Röviden összefoglalva a lényeget:
vegyük észre, hogy az EU integráltsági szintjének növekedésével párhuzamosan harapózott el a EU vadászgép vesszőfutásának mértéke is. Már a 4+ generációnál is (!!) ... Ez EEÁ -val meg 5th/6th gen esetén további "súlyosbítás" mindkét oldalról ...
Amennyiben megragadt volna a projekt vámunió szintjén, akkor lenne EU 5th gen vadászgép már most is. Szintén elméleti (és nem reális) forgatókönyvként, ha nem EEÁ -vá hanem vámunióvá alakulás lenne akkor is lenne belátható időn belül legalább 5th gen a jelenlegi állapotokat is alapul véve. Most csak
egy hülye példa - Németország felhasználva a lebensraum (mondjuk V4 meg Ausztria) erőforrásait is meg tudná lépni. Bakker, egy Ororszország egy olasz GDP -vel és hullává szankciózva gyárt 4+ gen gépeket és van kétféle 5th gen protója is ... EEÁ esetén ez esélytelen - még a fű se nőne e téren ...