Jókat reherészek egyes kommentek miatt.... Ha még azt sem látjátok, hogy tavaly vettünk 40 db F-35-öt, akkor, mit mondjak? Jaaaaa.... azért nem láthatók, mert STEALTH.......
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Árulja már el valaki,mi a frászért kell félni a vegyes flottátol?Eleve azért alakitanak ki vegyes flottákat,mert nem tudják a nagyobb teljesitményű gépböl kifizetni a szükséges mennyiséget.Vagyis sporolásbol......A Románok egy elég világos menetrendet vázoltak fel:
Rajtunk semmiféle olyan nyomás nincs mint a Románokon, vagyis hogy a gépeket 10 év múlva muszály cserélni.
- most lesz 3 sz.d. (49 db) F-16 gépük, mert nincs pénzük F-35-re. DE világosan leírták hogy a cél az F-35. Az F-35 beszerzés átfutási ideje 5-6 év (lsd. Finnek), vagyis ha 10 év múlva (amikor a mostani F-16 ok végleg kifutnak) F-35 öst szeretnének repülni akkor azt 4-5 éven belül meg kell rendelniük.
- a mi Gripenjeink még félidősek sincsenek, azzal az éves terheléssel amit kapnak még bőven repülhetnek akár további 20 évig is.
A magyar politikának azt a kérdést kell megválaszolni hogy a kis K.Eui.i fegyverkezési versenyben kell e, akarjuk e ellensúlyozni a légierő terén jelentkező egyre nyilvánvalóbb technikai és mennyiségi lemaradásunkat?
- Ha a válasz NEM: semmi gond, $1 milliárd elköltésével a mostani 14 gépes Gripen flotta olyan technikai szintre hozható hogy kényelmesen el légirendészkednek vele még vagy 20 évig. Kevesebb mint $1 millárdból megoldható a dolog.
Két alternatíva lehet:
- Ha a válasz IGEN: na akkor lehet elkezdeni gondolkozni azon hogy hogyan?
a.) a meglévő Gripen C/D tipus mennyiségi és minőségi növelése
b.) F-35 (meglévő Gripenek leállítása)
Az biztos hogy a mostani Gripenek velünk maradnak az életük végéig, eladni nem fogjuk tudni őket, úgyhogy egy F-35 beszerzés esetén le kellene állítanunk őket.
Az én véleményem szerint egy vegyes flotta üzemeltetése ( Gripen C/D - Gripen E/F vagy Gripen C/D és F-35) olyan költségekkel járna hogy az gyakorlatilag kizárható.
a meglévő Gripen C/D flotta mennyisége egyszerűen és kis klts.gel bővíthető használt Svéd gépekkel (szerintem kb. $30 millió / gép)
a Gripen C/D gépek ismét csak elviselhető klts.gel ($30 millió / gép) olyan technikai szintre hozhatók hogy még 20 évig, ebben a K.Eu.i térségben F-16 ok ellenében megállják a helyüket.
A flotta bővítés - minimum még egy sz.d. nyi gép - , korszerűsítés, fegyverzet együtt szerintem kihozható $3 milliárdból
F-35 beszerzés esetén látjuk az árkat, $150 millió/gép (supporttal együtt természetesen...)
1 sz.d. F-35 beszerzésének az égvilágon semmi értelme mert 1 sz.d. egyszerűen kevés ahhoz hogy egy háborúban jelentkező minden feladaot el lehessen látni. Valahol 30-40 db között van az a minium mennyiség amitől kezdve értelmezni lehet a légierő fogalmát.
30-40 F-35 = $4.5 - 6 milliárd - ezt a számot tesség ízlelgetni és összehasonlítani az előző alternatívákkal!
Uff, én beszéltem
Igen, bakker csak ezt nem 10 + 20 db géppel adják elő...Árulja már el valaki,mi a frászért kell félni a vegyes flottátol?Eleve azért alakitanak ki vegyes flottákat,mert nem tudják a nagyobb teljesitményű gépböl kifizetni a szükséges mennyiséget.Vagyis sporolásbol......
A kiszolgáló eszközök nagyrésze ugyan az.Fegyverzet ugyan az.Karbantartásnál van eltérés.De ha az üzemköltsége az olcsóbb tipusnak eleve jóval kisebbb (különben nincs is értelme rendszeresiteni),akkor azon nem fog különösebben változtatni,hogy lesz pár olyan specialista,ki csak az egyik géptipushoz ért.
A világban egy rakat légierő tart párhuzamosan tipusokat,kis légierők is.Helikoptereknél mi a frászért nem kiabáltok ellene?Ugyan az a helyzet,csak egy szinttel lejjebb.
Ok, csak nem értetted meg a lényeget.Bocs, de ez tipikus kretének által felhozott hülyeség, hogy a stealth gép nem lehet még stealth-ebb.
És a többi, ami eleve nem is az?
Én nem fárasztalak, de lehet, hogy utána kellene nekik nézni!És? Mindegyik időjárásfüggő az IR megoldások.
A passzív radarokkal is kérlek mást fárassz.
Nem az lesz a kunszt, hogy egyikkel vagy a másikkal érzékelik a célt, hanem, hogy rendelkezésre áll olyan számítási teljesítmény, amivel egy szenzorfúzióval és mesterséges intelligenciával képesek lesznek a töredék jelekből (jöhet az radar visszaverésből, infra érzékelőkből, vagy akár EW adatokból) pontos helyzetképet összerakni.Ez rizsának szép. Aminek mi köze van ahhoz, hogy neked track-et kell képezni olyan környezetben, ahol nem egy cél van, hanem lehet 20-40 db és zavarnak összevissza. Te tényleg azt hiszed, hogy ezek a repcsik ellen vannak? Ha a cél nem sugároz ki, akkor te mit akarsz bemérni vele? Vagy csak a célok töredéke, mert a kötelékben 1-2 gép használ radart a többi meg kussol és kapja data linken az adatot?
Ha ugyan azt a technológát, alakot megcsinálod 1/3-ad méretben, akkor ugye annak sosem lesz nagyobb a radarkeresztmetszete.És ezt miből vezetted le?
Amiért a H145M-nek felesleges lesz a légvedelem hatókörén belülre kerülni, amennyiben megkapja a MUM-T -re alkalmassá tevő berendezéseket.És ezt miből vezetted le?
Analógia. Nem azonosság.De mi köze van a páncélnak a stealth-hez? Semmi.
A páncél nem rejt, a stealth meg igen.
A stealth annyira avult el, hogy az F-117 megjelenése óta duma az van, de valódi ellenszert senki nem talált ki.
Attól, hogy te le vagy maradva az új fejlesztésekkel, az lényegében mindegy.A stealth annyira avult el, hogy az F-117 megjelenése óta duma az van, de valódi ellenszert senki nem talált ki.
Van Nyebo-M teniszpálya méretű antennával és ideális esetben 100 km észlelési távolsággal.
Akkor neked meg beteszem magyarra fordítózva.Ja.Csak az a gond,hogy 40 év alatt nem sikerűlt olyan rendszert,ami anulálná a stealth gépeket.......
Ja,csak amig nincs MI,márpedig az nincs,addig lehetetlen olyan dront fejleszteni,ami felveszi a versenyt az ember vezette géppel.
És valójában a vezető hatalmak továbra is számolnak a harci helikopterekkel,és fejlesztik is őket,mert szükség van rájuk.A dronok azokat sem szoritják ki belátható időn belül,hanem kiegészitik.
Ennyi baromságot ilyen kevés szövegben.Ok, csak nem értetted meg a lényeget.
Pont erre írtam a gépek rejtő szinét. Ha van egy az új technológiák szempontjából X (nem stealth) és egy X+0,0005 (stealth) értékű gép, miközben életciklusra vetítve feleannyiból jön ki az X éretékű, akkor szerinted megéri az X+0,0005-öset rendszeresíteni.
Az ifjúsági repülőklubban?Eljön az az idő amikor mi leszünk meg Svédek Gripen üzemeltetők állítólag mi mindenből a legjobbat akarjuk de én nem értek hozzá amúgy is ez egy makett légierő. Sok Sok Tucanót meg T50-A avval királyok leszünk.
Neked is betegyem külön a magyarra fordítózott cikkett arról, hogy a Hensoldt trackelte 150km-en keresztül az F-35-ösöket? És nem a Luneberg lencsék miatt!Ennyi baromságot ilyen kevés szövegben.
Az F-35A-nél drágább az EF és a Rafale is jelen tudásunk szerint úgy, hogy elég sok mindent nem tudnak, amit az F-35A igen.
A stealth eleve vízválasztó.
És nem 0,00005 difi van a gépek között sem árban és a mesében kerül egy EF vagy Rafi felannyiba, mint az F-35A üzemeltetés nézve.
Másegyéb hülyeség mára?
A menthetetlenül ostoba emberekre nincs időm.Neked is betegyem külön a magyarra fordítózott cikkett arról, hogy a Hensoldt trackelte 150km-en keresztül az F-35-ösöket? És nem a Luneberg lencsék miatt!
Innentől kezdve mennyit számít, hogy elköltöttek egy valag pénzt a gép sárkányának kialakítására, a bevonatra, stb.
Annyit nem értesz meg, hogy lényegtelen, hogy X+0,0001-et vagy X+0,0000000000000000000000008 -at írok?!
Pontosan annyira releváns onnantól kezdve mint hogy pirosra lenne festve az F-35, vagy hogy USAF szürkére.
Szerintem is kicsit túl aggódjátok a több típus üzemeltetésével kapcsolatos problémát. Ha kell plusz 200 ember amiatt, hogy két típusunk van, és egy emberre számolok 100 000 USD / év költséget, akkor ez évi 20 millió USD (kb. 6 milliárd Ft.) Akkor ez a 200 ember havi 1,5 milliót keres bruttóban. És nem hiszem, hogy a valóságban ennyi plusz ember kell.Igen, bakker csak ezt nem 10 + 20 db géppel adják elő...
Nézzed már meg, hogy a hidegháború alatt az átmeneti időszakokat leszámítva, Hollandia, Belgium és ilyen országok mit üzemeltettek.
1 db típus akkor is, ha ~100 db táji volt belőle, nagyon kevés kivételtől eltekintve, mint pl. Dánia. 140 táji Holland F-104 után jött 100 db F-16.
Erre te kitalálod, mert a USAF vagy Malajzia vegyesfelvágottat tol, csináljuk mi is?
Nem tudom, hogy ez vagy a Kfir mádiánd -e a viccesebb.
Nem a humán oldala a drága ennek, de részben az is, mert két típusra kell két pilótaállomány.Szerintem is kicsit túl aggódjátok a több típus üzemeltetésével kapcsolatos problémát. Ha kell plusz 200 ember amiatt, hogy két típusunk van, és egy emberre számolok 100 000 USD / év költséget, akkor ez évi 20 millió USD (kb. 6 milliárd Ft.) Akkor ez a 200 ember havi 1,5 milliót keres bruttóban. És nem hiszem, hogy a valóságban ennyi plusz ember kell.
Persze jobb a homogén flotta, ezt szerintem senki nem vitatja.
200 fix emberért visítva ujjongana az mh egésze jelenleg.Szerintem is kicsit túl aggódjátok a több típus üzemeltetésével kapcsolatos problémát. Ha kell plusz 200 ember amiatt, hogy két típusunk van, és egy emberre számolok 100 000 USD / év költséget, akkor ez évi 20 millió USD (kb. 6 milliárd Ft.) Akkor ez a 200 ember havi 1,5 milliót keres bruttóban. És nem hiszem, hogy a valóságban ennyi plusz ember kell.
Persze jobb a homogén flotta, ezt szerintem senki nem vitatja.
Mik is az ismereteid a Rafale üzemeltetési költségeiről?És nem 0,00005 difi van a gépek között sem árban és a mesében kerül egy EF vagy Rafi felannyiba, mint az F-35A.
Ez jó lenne nekünk? Ebből a 3 mrd -mennyi F15-EX F18-Super hornet vagy uram bocsá F35 jönne ki.Mert még szátaz földi technikából sem vettünk használtat.A Románok egy elég világos menetrendet vázoltak fel:
Rajtunk semmiféle olyan nyomás nincs mint a Románokon, vagyis hogy a gépeket 10 év múlva muszály cserélni.
- most lesz 3 sz.d. (49 db) F-16 gépük, mert nincs pénzük F-35-re. DE világosan leírták hogy a cél az F-35. Az F-35 beszerzés átfutási ideje 5-6 év (lsd. Finnek), vagyis ha 10 év múlva (amikor a mostani F-16 ok végleg kifutnak) F-35 öst szeretnének repülni akkor azt 4-5 éven belül meg kell rendelniük.
- a mi Gripenjeink még félidősek sincsenek, azzal az éves terheléssel amit kapnak még bőven repülhetnek akár további 20 évig is.
A magyar politikának azt a kérdést kell megválaszolni hogy a kis K.Eui.i fegyverkezési versenyben kell e, akarjuk e ellensúlyozni a légierő terén jelentkező egyre nyilvánvalóbb technikai és mennyiségi lemaradásunkat?
- Ha a válasz NEM: semmi gond, $1 milliárd elköltésével a mostani 14 gépes Gripen flotta olyan technikai szintre hozható hogy kényelmesen el légirendészkednek vele még vagy 20 évig. Kevesebb mint $1 millárdból megoldható a dolog.
Két alternatíva lehet:
- Ha a válasz IGEN: na akkor lehet elkezdeni gondolkozni azon hogy hogyan?
a.) a meglévő Gripen C/D tipus mennyiségi és minőségi növelése
b.) F-35 (meglévő Gripenek leállítása)
Az biztos hogy a mostani Gripenek velünk maradnak az életük végéig, eladni nem fogjuk tudni őket, úgyhogy egy F-35 beszerzés esetén le kellene állítanunk őket.
Az én véleményem szerint egy vegyes flotta üzemeltetése ( Gripen C/D - Gripen E/F vagy Gripen C/D és F-35) olyan költségekkel járna hogy az gyakorlatilag kizárható.
a meglévő Gripen C/D flotta mennyisége egyszerűen és kis klts.gel bővíthető használt Svéd gépekkel (szerintem kb. $30 millió / gép)
a Gripen C/D gépek ismét csak elviselhető klts.gel ($30 millió / gép) olyan technikai szintre hozhatók hogy még 20 évig, ebben a K.Eu.i térségben F-16 ok ellenében megállják a helyüket.
A flotta bővítés - minimum még egy sz.d. nyi gép - , korszerűsítés, fegyverzet együtt szerintem kihozható $3 milliárdból
F-35 beszerzés esetén látjuk az árkat, $150 millió/gép (supporttal együtt természetesen...)
1 sz.d. F-35 beszerzésének az égvilágon semmi értelme mert 1 sz.d. egyszerűen kevés ahhoz hogy egy háborúban jelentkező minden feladaot el lehessen látni. Valahol 30-40 db között van az a minium mennyiség amitől kezdve értelmezni lehet a légierő fogalmát.
30-40 F-35 = $4.5 - 6 milliárd - ezt a számot tesség ízlelgetni és összehasonlítani az előző alternatívákkal!
Uff, én beszéltem
Árulja már el valaki,mi a frászért kell félni a vegyes flottátol?Eleve azért alakitanak ki vegyes flottákat,mert nem tudják a nagyobb teljesitményű gépböl kifizetni a szükséges mennyiséget.Vagyis sporolásbol......
A kiszolgáló eszközök nagyrésze ugyan az.Fegyverzet ugyan az.Karbantartásnál van eltérés.De ha az üzemköltsége az olcsóbb tipusnak eleve jóval kisebbb (különben nincs is értelme rendszeresiteni),akkor azon nem fog különösebben változtatni,hogy lesz pár olyan specialista,ki csak az egyik géptipushoz ért.
A világban egy rakat légierő tart párhuzamosan tipusokat,kis légierők is.Helikoptereknél mi a frászért nem kiabáltok ellene?Ugyan az a helyzet,csak egy szinttel lejjebb.
Szerintem is kicsit túl aggódjátok a több típus üzemeltetésével kapcsolatos problémát. Ha kell plusz 200 ember amiatt, hogy két típusunk van, és egy emberre számolok 100 000 USD / év költséget, akkor ez évi 20 millió USD (kb. 6 milliárd Ft.) Akkor ez a 200 ember havi 1,5 milliót keres bruttóban. És nem hiszem, hogy a valóságban ennyi plusz ember kell.
Persze jobb a homogén flotta, ezt szerintem senki nem vitatja.
Erre még sok is,egy superszónikus harci-gyakorló is elég lenne.
Jelképes szinten vagyunk e téren,nincs igazi jelentősége
Hát ez az,hogy nem.Egyszerűen a mérete miatt.Kicsi,kis teljesitményű gép.Még az öreg F16MLU is körberöhögi e téren.Kevés hatótáv,kevés függesztő,kevés teherbirás.kicsi harcászati hatósugár.Mint anno az F5 a Mirage és F4 gépek között.Szó se róla,ügyes kis gép volt az F5,az egyik kedvencem.De a teherbirása,harcászati hatósugara fasorban sincs egy kortárs Mirage V vagy F1 géphez képest,az F4nek meg csak jelenthetett.Egyszerűen a mérete miatt.
A svájci tenderem emlékeim szerint a legdrágább gépként értékelték.Mik is az ismereteid a Rafale üzemeltetési költségeiről?
Havi 1,5 millió bruttóért szerintem találnának.200 fix emberért visítva ujjongana az mh egésze jelenleg.
Mert nem gondolod végig,csak élből elutasitod.Arra kell ügyelni,hogy a kiszolgáló eszközök és a fegyverzet kompatibilis legyen.A 2.,hogy a támogató gép beszerzési és üzemköltsége annyira alacsony legyen,hogy egyáltalán értelme legyen a dolognak.F35 mellé F16V-t venni értelmetlen,mert nem jelent olyan sporolást,ami rentábilissá tenné a dolgot.Igen, bakker csak ezt nem 10 + 20 db géppel adják elő...
Nézzed már meg, hogy a hidegháború alatt az átmeneti időszakokat leszámítva, Hollandia, Belgium és ilyen országok mit üzemeltettek.
1 db típus akkor is, ha ~100 db táji volt belőle, nagyon kevés kivételtől eltekintve, mint pl. Dánia. 140 táji Holland F-104 után jött 100 db F-16.
Erre te kitalálod, mert a USAF vagy Malajzia vegyesfelvágottat tol, csináljuk mi is?
Nem tudom, hogy ez vagy a Kfir mádiánd -e a viccesebb.
Átemeneti időszak volt és azt ugye vágod, hogy milyen árdifi volt egy F-16A és egy F-5 között?Mert nem gondolod végig,csak élből elutasitod.Arra kell ügyelni,hogy a kiszolgáló eszközök és a fegyverzet kompatibilis legyen.A 2.,hogy a támogató gép beszerzési és üzemköltsége annyira alacsony legyen,hogy egyáltalán értelme legyen a dolognak.F35 mellé F16V-t venni értelmetlen,mert nem jelent olyan sporolást,ami rentábilissá tenné a dolgot.
Most hasraütött számokat mondok,nem tudom (meg pontosan nem is tudható) fejből a számokat.Ha az F35 üzemóraköltsége,beleszámitva a szükséges karbantartást,alkatrészeket és személyzeti meg egyebeket is,mondjuk 30k dollár,a támogató gépé meg mondjuk 10k dollárt,akkor ha a vegyes flottát vállasztod,2 század F35 költségéből elüzemeltetsz 1 f35 + minimum 2 század támogatógépet.De inkább 2 és 3/4 század támogatógépet.+at nem,mert a méretgazdaságossági hatás azért beleszól a fajlagos költségekbe.
És anno a hollandoknál is volt F5 az F104 mellett.És persze olyat nem szabad csinálni,hogy a két géptipus között semmilyen átjárás ne legyen.Minimum az alap kiszolgáló eszközök és a fegyverzetnek közösnek kell lennie.Alapbol képesnek kell lenniük az együtműködésre.
Kfir block 60-nak is volt értelme az adott időpillanatban.Sőt én most sem vetném el élből.És erősen gyanitom,hogy sokkal inkább volna értelme a mostani Kfir NG ajánlatot venni támogató gépnek,mint Új Gripen E-t.Kb ugyanolyan tudású és teljesitményű gépek,még a hajtóművük is ugyan az (GE414),csak a zsidó ajánlat 30milka,mig egy Gripen E meg kb 120milka.....De ez hipotetikus dolog,jelen pillanatban nekünk a svédek használt Gripen C gépeik jelentik a logikus választást.(direkt vastagon kiemelve)
Amit szerintem nem érdemes vennünk,az 4+ generációs új gép.Nem véletlen,hogy ki csak megengedheti magának,és politikai ok sem akadályozza,az mindenki F35öt vesz.Harcérték költséghatékonységban az a legjobb,főleg hosszutávion-éppen csak nekünk nincs rá pénzünk,hogy egy valódi hadműveleti mérteű F35 flottát megvegyünk és üzemeltessünk.Ezen segithetne a vegyes flotta-kényszerből,mert ezt talán meg tudjuk fizetni.
Legvalószinübb,hogy marad a kirakat légierő,mert csak erre van pénz.Reálisan max még 1 század Gripen C beszerzésében lehet reménykedni.
Uff,én beszéltem